Gå til innhold

Dere som teller kalorier.. HJELP?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det så enkelt som KUN å telle kalorier? Ikke noengang bør holde seg unna (snop er vel selvsagt), eller unngå å spise?

I prinsippet kan jeg spise hva dom helst så lenge det er innenforbi mitt daglige kaloriinntak? I forhold til lavkarbo, hvor man ikke kan spise diverse ting som f.eks poteter, pasta, ris, sukker, ++

Jeg veier nå 66, er 163 cm høy. I følge lifesum skal jeg ligge på 1150 kalorier dagen. Vil egentlig ned 10 kg. Men er fornøyd så lenge jeg kommer under 60..

Tips? Råd?

Anonymous poster hash: 2dc26...1b5

Fortsetter under...

Skrevet (endret)

Ja. Du kan spise sjokolade for alle kcal men da blir du sur og sulten. Men samtidig skal du jo lære noe om å leve riktig så du bør bruke det til å finne ut hva du får mest mat og glede ut av. 1150 er ganske lite, du risikerer å bli veldig lei. 

Endret av Lektor Doppler med tillegg
Skrevet

Og foresten, noen som vet hvilke knekkebrød som har minst kcal? Og hvile lefser, pitabrød, hamburgerbrød, eøler i det hele tatt brødmat med minst kcal??

Skrevet

Anbefaler deg å velge sunne alternativer. Fullkorn, grovt og magert. Bytt ut vanlig pasta og ris med fullkorn og velg grov bakst fremfor fin. Bytt ut kjøttdeig med karbonadedeig og bruk magre varianter av andre matvarer. Vær forsiktig med smør, olje, nøtter og annet som er veldig kaloririkt og det skal ikke mange gram ekstra før du har fått i deg et par hundre kalorier ekstra... Å velge fullkorn og grovt gjør at du holder du blodsukkeret mer stabilt og unngår å bli veldig sulten. Mager mat gjør at du kan spise større mengder og føle deg mer mett ;)

Lykke til ;)

Anonymous poster hash: 4e353...0fa

Skrevet

Jepp, i teorien kan du leve på sjokolade og kaffe om du vil, og likevel gå ned i vekt så lenge du er under kaloribehovet ditt. Men så klart, det anbefales jo å spise sunt! 

Jeg har gått ned 30 kg på under 6 mnd ved å ligge i kaloriunderskudd og kun det. Ikke noe trening, ikke noe sulting eller annet diett. Noen dager har jeg faktisk kuttet ut frokost for å heller spise potetgull på kvelden:P Men det har ikke skjedd ofte for når man ikke har så mange kalorier å bruke, så velger man jo noe man blir mett på:)

Anonymous poster hash: 12176...c71
Skrevet

Jepp, i teorien kan du leve på sjokolade og kaffe om du vil, og likevel gå ned i vekt så lenge du er under kaloribehovet ditt. Men så klart, det anbefales jo å spise sunt!

Jeg har gått ned 30 kg på under 6 mnd ved å ligge i kaloriunderskudd og kun det. Ikke noe trening, ikke noe sulting eller annet diett. Noen dager har jeg faktisk kuttet ut frokost for å heller spise potetgull på kvelden:P Men det har ikke skjedd ofte for når man ikke har så mange kalorier å bruke, så velger man jo noe man blir mett på:)

Wow! Så flink du har vært!! Har du da noen tips til kalorifattig brødmat??

Annonse

Skrevet

Flink som har gått ned masse på 6 mnd. Jeg veide 66 når jeg ble gravid. Når jeg skulle føde veide jeg mef 100. Aldri vært så stor i mitt liv 😂

Gutten er nå 5 mnd, og jeg veier 79. Noen tips til meg? :)

Anonymous poster hash: 58858...6ef

Skrevet

Wow! Så flink du har vært!! Har du da noen tips til kalorifattig brødmat??

Takk:) Jeg har ikke spist noe spesiell type mat, men jeg prøver jo så klart å velge kalorifattig hvor jeg kan. Men stort sett så gjelder det å kutte ned på mengden! Istede for to brødskiver så gjorde jeg meg vant til å spise en tynn en. Men jeg spiser ikke mye brød da.. Spiser mye yoghurt og f.eks spiser jeg mye Tine 14 90 kcal yoghurt. Har på en måte "lært" meg å bli mett på mindre mengder, og aldri spise meg stappa full av mat. Har omprogramert hjernen til å tenke at jeg skal spise små måltider for å fylle magen litt, ikke for å spise så mye jeg kan. Jeg er aldri sulten, men om jeg f.eks er fysen på noe bare en time etter et måltid så prøver jeg å holde meg opptatt slik at jeg klarer å vente til jeg blir sulten og ikke bare fysen.

Jeg bestemmer meg også for mengde mat før jeg spiser, og lager ikke mer/legger opp mer på tallerken. Om jeg føler jeg blir veldig full i magen mens jeg spiser, så tar jeg en liten pause og kjenner etter om jeg er mett. Ofte legger jeg fra meg maten før jeg er ferdig fordi jeg er mett lenge før jeg trodde fordi jeg tar meg tid til å kjenne skikkelig etter.

Og så teller jeg virkelig kalorier beinhardt! Jeg tar ikke på en ekstra skje saus eller ekstra smør uten å legge kaloriene i "budsjettet" mitt for dagen. Om jeg spiser litt ekstra en dag, så spiser jeg mindre dagenetter slik at det går opp i opp.

Jeg nekter meg ingenting typer mat. Men det er klart at om jeg kan velge mellom et wienerbrød og en posjon middag så velger jeg det som gjør meg mettest. Så jeg velger mye smartere i hverdagen!

Og resultatet gir meg jo motivasjon til å velge riktig! Jeg har jevnt over gått ned hver eneste uke siden jeg startet.

Skrevet

Så flink du er! Hvor mange kalorier ligge du på til dagen?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...