Gå til innhold

Barneforsikring, er det egentlig nødvendig?

Anbefalte innlegg

Med fare for å bli halshugget her, er det egentlig nødvendig med barneforsikring? Jeg mener, dersom barnet blir sykt, vil det ikke få dekket de fleste av omkostningene gjennom folketrygden? Hvis man har friske barn, hva kan skje for at en barneforsikring vil "lønne seg?" (Tenker primært på at man ikke trenger å bygge om huset mtp rullestol osv.)

For ordens skyld, vi har forsikret barna våre. Har dere?

Anonymous poster hash: 33581...6ef

Fortsetter under...

Hvis barnet ditt ved en senere anledning får påvist en sykdom, eller diagnose som gir høye utgifter,får du ikke forsikring som dekker dette i ettertid. Derfor er det lurt å forsikre barna sine.

Anonymous poster hash: 2881e...db9

Kjenner en familie som ikke hadde forsikring og deres datter fikk kreft.

Etter diagnosen ville ingen selskaper forsikre jenta og alle innleggelser de hadde feks i forbindelse med utenlandsopphold måtte de dekke selv.

Hun hadde kreft i 10 år...

Anonymous poster hash: d5aec...84b

Ja, hva om det skjer 1 uhell og de blir invalid resten av livet? Hvordan skal dere, og ikke minst hvordan skal deres ungen klarer seg økonomisk i fremtiden? Om det ikke tegnes når dem er liten, så er det større sjanser for at de ikke får når de blir større pga diverse sykdommer, problemer og diagnoser som de har pådratt seg med tiden.

Jeg er iallefall glad for at foreldrene mine gjorde det. For av alderen 22 år fikk jeg 1 ondartet svulst. Heldigvis ble det oppdaget i tider, men etter omfattende operasjoner klarte jeg ikke å komme meg tilbake i jobb igjen, og ble ung uføre. Og takke å være forsikringen er jeg nå sikret en fremtiden med minimalt økonomiske problemer.

Anonymous poster hash: aaa61...392

Annonse

Nei, det er ikke nødvendig.

De to store fordelene, og grunnene til at vi har det likevel, er at det er dekning i det for barnet dersom barnet blir ufør i løpet av barndommen, og det er mulighet (ikke i alle barneforsikringer, men om du skal ha velger du en med denne muligheten) for videreføring av uføredekning i voksen alder uten ny helseerklæring. Hvilket betyr at om barnet utvikler noen form for kronisk lidelse i løpet av oppveksten, vil det likevel kunne få uføredekning som voksen.

Anonymous poster hash: e4b0b...592

Nei, det er egentlig ikke nødvendig, legebehandling er gratis, det er gratis fysioterapi til de blir 12 år osv.

Men det er to grunner til å forsikre likevel

1. om barnet blir syk eller kommer i en ulykke som krever lengre sykehusopphold, operasjoner e.l. så er det bare en forelder som får dekket tap av lønn for å være sammen med barnet. En forsikring gir gjerne utbetaling pr dag barnet er på sykehus om det må være der mer enn 1 uke og det gjør at også den andre forelderen kan ta litt velferdspermisjon uten lønn for å være sammen med barnet på sykehuset når det føles nødvendig. Søsteren min er veldig glad de hadde en slik forsikring da sønnen dere ble alvorlig syk som 4-åring og lå på sykehuset i 3 mnd...

2. om barnet blir syk, er i en ulykke, må utredes for noe e.l. i barndom eller ungdomstid risikerer han/hun at forsikringsselskapene ikke vil gi uføreforsikring når de blir voksne. Har en venninne det skjedde med, hun slet med rytmeforstyrrelser på hjertet som tenåring og var til full utredning på sykehuset pga dette. De fant ingenting galt med hjertet hennes, men likevel får hun nå som voksen ingen uføreforsikring pga den utredningen.. 

Vi har tegnet uføreforsikring på barna våre som automatisk går over til voksen uføreforsikring UTEN ny helseattest, så uansett hva som måtte skje vil de alltid ha en uføreforsikring.

Anonymous poster hash: cc782...06a

Annonse

Det er penger ut vinduet så lenge det ikke oppstår en skade, eller en sykdom. Er uhellet ute at barnet blir skadd eller sykt er det ull verdt.

Anonymous poster hash: e29f5...0d0

Man vet ikke hva fremtiden bringer, det er derfor man tegner forsikring. Det er en sikkerhet dersom er uhell skjer.

Det at forsikringen ikke gjelder når uhellet er ute, kommer helt an hvilke type forsikring og hos hvem du har tegnet det. Den barneforsikringen som vi har tegnet til ungene våres er ganske dyrt i året, og den dekker ganske mye.

Det er penger ut vinduet så lenge det ikke oppstår en skade, eller en sykdom. Er uhellet ute at barnet blir skadd eller sykt er det ull verdt.

Anonymous poster hash: e29f5...0d0

Man vet ikke hva fremtiden bringer, det er derfor man tegner forsikring. Det er en sikkerhet dersom er uhell skjer.

Det at forsikringen ikke gjelder når uhellet er ute, kommer helt an hvilke type forsikring og hos hvem du har tegnet det. Den barneforsikringen som vi har tegnet til ungene våres er ganske dyrt i året, og den dekker ganske mye.

Arghh, autokorrekt på mobilen...

Gjest Antarctica

Nei, det er en fin måte for forsikringsselskapene å tjene penger på.

Hvis du leser alt som står med liten skrift, vil du se at det er veldig få tilfeller der forsikringspengene kan kreves ut, uten avkorting. Jeg leste betingelsene som ble tilbudt fra mitt forsikringsselskap, og fant ut at ungene omtrent måtte bli truffet av lynet for å kvalifisere ...

Gjest Antarctica

Takk for alle svar.

Da er jeg nok litt mere overbevist. Det med kreft hadde jeg faktisk ikke tenkt på engang. Det blir nok til at vi fortsetter med forsikringene. HIAnonymous poster hash: 33581...6ef

Sjekk om kreftsykdom er med i betingelsene... For veldig mange har store forbehold når det gjelder sykdommer og sykdomforløp. Endret av Pashla&pashlingene

Hvis du leser alt som står med liten skrift, vil du se at det er veldig få tilfeller der forsikringspengene kan kreves ut, uten avkorting. Jeg leste betingelsene som ble tilbudt fra mitt forsikringsselskap, og fant ut at ungene omtrent måtte bli truffet av lynet for å kvalifisere ...

Det var nettopp det jeg gjorde, og fant ut at det er ganske usannsynlig at forsikringen vil lønne seg. Den dekket ikke ditten og dekket ikke datten. Med tanke på ombygging av hus ved et eventuelt handicap, trenger vi bare en rampe, og det tror jeg vi kan klare å koste på selv.

Når det gjelder det med uførepenger/uførepensjon etc: Jeg en søster som har downs, og hun har mottatt penger fra staten i alle år. Hun har et helt normalt forbruk, men likevel sitter hun med masse penger på bok fordi hun ikke klarer å bruke opp alt.

Dersom en av oss foreldrene måtte ha sluttet jobben og blitt hjemme, skulle vi fint klart det og med bare en inntekt.

Men jeg tør nok ikke å si opp forsikringen. What if... HI

Anonymous poster hash: 33581...6ef

Mine barn er ikke truffet av lynet, men har likevel fått utbetaling fra forsikringsselskapet.

Anonymous poster hash: d75a8...bc3

Takk for alle svar.

Da er jeg nok litt mere overbevist. Det med kreft hadde jeg faktisk ikke tenkt på engang. Det blir nok til at vi fortsetter med forsikringene. HIAnonymous poster hash: 33581...6ef

Sjekk om kreftsykdom er med i betingelsene... For veldig mange har store forbehold når det gjelder sykdommer og sykdomforløp.

Akkurat kreft er regnet som en alvorlig sykdom hos alle forsikringsselskapene tror jeg....

Gjensidige gir en engangsutbetaling på 3G ved en kreftdiagnose

If gir en engangsutbetaling på 150.000 så fort diagnosen kreft er stilt

Storebrand betaler ut 360.000  (4G) når man får diagnosen kreft

Sparebank en har i sine vilkår at du får 360.000 om barnet får en livstruende kreftsykdom, vet ikke om det finnes kreft som ikke er livstruende jeg....

Anonymous poster hash: cc782...06a

Man kan ikke tenke at en forsikring skal "lønne seg"! Man får jo virkelig håpe at den ikke gjør det, det er jo derfor vi har den. Jeg håper ikke at huset mitt brenner ned så jeg får "brukt" forsikringen min liksom. Likeså håper jeg inderlig ikke at barna mine blir syke. Forsikringene tegner jeg for å få større trygghet hvis noe likevel skulle skje. Jeg leter etter det beste alternativet for meg, vel vitende om at en forsikring aldri vil dekke alle økonomiske tap.

Om du unner barna dine mer enn 12000 å leve for i mnd forsikrer du de og passer på at de er forsikrer frem til de selv forstår nødvendigheten av å overta polisen. Det med 12000 er realiteten for mange som blir ufør uten forsikringer.

Anonymous poster hash: 39cd0...3c8

Da lurer jeg veldig på hvor du tegnet forsikring og hva slags forsikring det var. På en regulær barneforsikring gir alle kroniske fysiske sykdommer eller varige skader rett på invaliditetserstatning. I tillegg kommer en rekke alvorlige sykdommer som gir rett på separat erstatning, årlig utbetaling ved mottak av hjelpestønad fra NAV, dagpenger ved sykehusopphold, samt en rekke andre dekninger. Jeg jobber med oppgjør på barneforsikring og det er svært sjelden vi gir avslag på erstatningskrav. Og i alle fall ikke som følge av merkelige vilkårsunntak slik du beskriver.

For øvrig er ikke barneforsikring en "fin måte å tjene penger på" for selskapene. Skadeutbetalingene er skyhøye, og for mange selskap går produktet følgelig med helt marginale overskudd. Barneforsikring er noe vi tilbyr for å ha et fullverdig produktsortiment, det er langt fra noen gullgruve økonomisk.

Selv om jeg ser at produktet fungerer svært godt er jeg enig i at behovet kan diskuteres. Er det nødvendig at et barn med diabetes får 350.000 på konto? Og at mor og far får rundt 200.000 i tilleggsstønad? De fleste klarer jo fint å håndtere slike sykdommer rent økonomisk. Man får også en god hjelpestønad fra NAV. Jeg tenker derfor at barneforsikring i mange tilfeller er mer en fin ekstra bonus fremfor en ren nødvendighet. Unntaket er kreftsyke barn hvor lange sykehusopphold og uforutsette utgifter virkelig raserer familieøkonomien. Da kommer en erstatning på noen hundretusen veldig godt med. For min egen del var det først og fremst alvorlig sykdoms-dekningen som gjorde at jeg valgte å tegne for egne barn.

Anonymous poster hash: d6222...ce1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...