Gå til innhold

Når er det egentlig man ringer føden som andregangs?

Anbefalte innlegg

Er 37+2 og har jo tenkt mye på fødsel, naturligvis. Regner med å gå til termin omtrent, siden førstemann kom dagen etter termin (riene startet på termin og jeg hadde regelmessige rier 2-3 timer hver kveld/natt 3-4 dager før jeg fødte).

Slik gjorde jeg det sist: Så an og tok det på magefølelsen. Vannet gikk aldri, det startet med rier. Jeg hadde rier i omtrent 5-7 timer før jeg dro inn til føden og da hadde jeg 5 cm åpning. Fra 5-10 cm gikk det 9-0 timer, omtrent. Dvs jeg kom inn kl 10 og fødte kl 20.

Men jeg så an ganske lenge før jeg dro inn, for alle sier at førstegangsfødende kan ha lange fødsler. Det virker på en måte lettere å være førstegangs? Hva gjør jeg denne gang, da? Hvordan kan jeg avgjøre når det er på tide å komme inn? Ringer selvsagt føden og hører og snakker med dem hvis jeg får vondt, men jeg synes det er så vanskelig.. 40 minutter med bil til sykehuset - hvis det ikke er kø. Er det i rushtiden så kan man fort sitte 30 min i kø.

"Alle" sier at andre fødsel går litt raskere enn første. Hvordan kan jeg beregne å komme til sykehuset akkurat på passe tidspunkt? Hvordan vet jeg hvor vondt jeg har? Hvis jeg blir sendt hjem er det fryktelig dumt, siden jeg får skyss til sykehuset og ikke vil mase for mye på folk....

Anonymous poster hash: c8d3b...f0b

Fortsetter under...

Jeg synes det er forferdelig dårlig gjort å sende hjem de som har lang reisevei! Utrolig vondt å sitte fastlåst i bil med rier (og jeg har bare ti min til sykehus).

Jeg ville ringt når riene er regelmessige og under 10 min mellom, eller veldig vonde. Forklar at du ikke vil risikere å bli sendt hjem, og hvis de sier at du skal reise nå, ville jeg bedt om en "garanti" for at du får bli. Du trenger jo ikke reise helt hjem heller, kan ta inn på et hotell hvis du har råd.

Anonymous poster hash: e85b7...8ed

Jeg synes det er forferdelig dårlig gjort å sende hjem de som har lang reisevei! Utrolig vondt å sitte fastlåst i bil med rier (og jeg har bare ti min til sykehus).

Jeg ville ringt når riene er regelmessige og under 10 min mellom, eller veldig vonde. Forklar at du ikke vil risikere å bli sendt hjem, og hvis de sier at du skal reise nå, ville jeg bedt om en "garanti" for at du får bli. Du trenger jo ikke reise helt hjem heller, kan ta inn på et hotell hvis du har råd.Anonymous poster hash: e85b7...8ed

Ja, jeg kan vel "krasje" på gangen, hehe.. Ikke råd til hotell dessverre. Særlig ikke i Osloområdet. Sist var jeg jo heldig siden jeg var i aktiv fødsel da jeg kom inn. Så kanskje jeg venter for lenge denne gang for å være sikker? Det er det som er vanskelig synes jeg. For hvis jeg f.eks har rier i 3-4 timer ved termin må det vel påvirke noe der nede? Hm..

Det er vanskelig å planlegge en fødsel dessverre. Ta det som det kommer. Finn frem rieteller så du har kontroll på riene. Kanskje begynner det med vannavgang. Snakk med føden når det f.eks er stabilt 10 min mellom riene, hør hva de mener.. Ring enda tidligere dersom det hjelper på nervene, eller dersom du ser at du må dra i rushtrafikken.. Eller ring når vannet går.

Vil uansett ønske deg lykke til med fødsel og barseltid <3

Anonymous poster hash: a0236...e11

Det er vanskelig å planlegge en fødsel dessverre. Ta det som det kommer. Finn frem rieteller så du har kontroll på riene. Kanskje begynner det med vannavgang. Snakk med føden når det f.eks er stabilt 10 min mellom riene, hør hva de mener.. Ring enda tidligere dersom det hjelper på nervene, eller dersom du ser at du må dra i rushtrafikken.. Eller ring når vannet går.

Vil uansett ønske deg lykke til med fødsel og barseltid <3Anonymous poster hash: a0236...e11

Takk :) men hvis riene kommer som hagl, f.eks 3 min mellom så må jeg forte meg?

Er det 10 min mellom som er da man ringer inn, senest?

Jeg har født 6 barn, har reisevei på 50 min og har alltid hatt god tid, selvom jeg har ventet i det lengste. Jeg er ikke en veldig kjapp føder, for å si det sånn;) Siste fødsel tok ca 5 timer fra jeg kom til sykehuset. Dro da hjemmefra når det var under 10 min mellom riene, og skikkelig vondt for å si det sånn...Men vi er jo så forskjellige, så det er vanskelig å vite på forhånd...

Annonse

Jeg ringte når jeg hadde 5 minutter mellom og de varte i mer enn 30-40 sekunder. Kom inn kl 00 og fødte 04.30. 
Med førstemann gikk vannet som eneste forvarsel kl 7.30. Fikk rier kl 11 og fødte 14. Sånn at å si at andregangs har så mye raskere fødsel er jeg ikke helt enig i :)
Med tredjemann fikk jeg skikkelige rier rundt midnatt, dro inn kl 02.30 og fødte kl 5.

Anonymous poster hash: e53ec...82e

Vil uansett ønske deg lykke til med fødsel og barseltid <3Anonymous poster hash: a0236...e11

Greit å forte seg om det plutselig er 3 min mellom riene ja, men det vil jo ikke starte med 3 min mellom. De starter jo med lengre mellomrom, og så kommer de tettere og tettere. Dersom det plutselig skulle gå veldig fort, regner jeg med du blir kjørt i ambulanse..? Jeg er usikker på når det er "vanlig" å ringe føden, da mine fødsler her startet med vannavgang. DA ringer man jo med en gang og drar til sykehuset for å sjekke. Jeg har dog bare ti min til sykehuset, så håper noen med lengre reiseveg kan hjelpe deg :)

Greit å forte seg om det plutselig er 3 min mellom riene ja, men det vil jo ikke starte med 3 min mellom. De starter jo med lengre mellomrom, og så kommer de tettere og tettere. Dersom det plutselig skulle gå veldig fort, regner jeg med du blir kjørt i ambulanse..? Jeg er usikker på når det er "vanlig" å ringe føden, da mine fødsler her startet med vannavgang. DA ringer man jo med en gang og drar til sykehuset for å sjekke. Jeg har dog bare ti min til sykehuset, så håper noen med lengre reiseveg kan hjelpe deg :)

Hos noen starter det med 3 eller færre minutter mellom, herregud for noe tull enkelte skriver... Her tok fødsel nr 1 24 timer, nr 2 45 minutter og nr 3 og 4 hhv 8 og 4,5 time.

Anonymous poster hash: 44969...34a

Jeg har 3 barn og alle mine fødsler har startet helt likt. Vannet har gått og så har det gått mange timer før riene har komt,men når riene komner går det unna😂. Nr 1 var raskest faktisk. De 2 første kom 5 og 7 dager før termin. Nr 3 kom 5 dager over termin.

Ikke lett og vite når den lille vil komme. jeg vet om flere som har gått på overtid med nr 1 for så og føde i god tid før termin med nr 2. Fødsel nr 2 går også veldig ofte raskere.

Mine to fødsler startet veldig forskjellig. Første med vannavgang, andre med rier. Da fødsel nummer to startet våknet jeg av en gigantisk rie, gikk liksom fra 0 til 100 på sekundet, men det var 15 min til neste kom. Alikevell kjente jeg at dette ikke var på liksom og at ting mest sannsynlig var i gang. Ringte føden etter rie nummer to kom, fikk da kommet inn på sjekk. I bilen på vei til sykehuset (tar 10 min å kjøre), kom det 3 rier på rappen, 6 cm åpning og babyen ute 3 timer senere. Glad jeg ringte og dro inn da jeg dro:)

Anonymous poster hash: c582a...f97

Kom inn på føden i uke 38+6 med nr to.. Har 45 min i bil til sykehus. Da starta fødsel 3 dager før med rier av og på. Hadde 7 cm når jeg kom dit, men tok 14 timer før baby kom. De lot meg være der siden vi hadde lang vei hjem.

Anonymous poster hash: cc5e0...ed7

Vel, hos meg startet det med 3 min. mellom hver rie. Så det er ikke umulig.

Anonymous poster hash: 38598...0bb

Annonse

Det er umulig å vite på forhånd dette her. Her kom nummer 2 under en time etter vi kom inn døra på føden, da var det bare en time siden riene startet. Vi har ti min til sykehuset og dro inn når det begynte å gjøre vondt. Trodde vi hadde god tid.

Anonymous poster hash: 6949f...a48

Hos noen starter det med 3 eller færre minutter mellom, herregud for noe tull enkelte skriver... Her tok fødsel nr 1 24 timer, nr 2 45 minutter og nr 3 og 4 hhv 8 og 4,5 time.

Anonymous poster hash: 44969...34a

Nei umulig er det selvfølgelig ikke, helt riktig!

Her startet begge fødsler med vannavgang og rier ganske snart. Rier hvert tredje minutt fra starten av. Førstemann gikk (normalt) tregt dvs 1 cm i timen, men ville ikke ut, så ble hastekeisersnitt. Med nummer to trodde jeg at jeg hadde god tid da det startet på samme viset. Det hadde jeg ikke... Ventet 3 timer hjemme før vi dro. Var på sykehuset 15min før han ploppet ut. Var ikke så veldig vondt heller. Så moralen er vel, dra heller før du tror, du blir neppe sendt hjem når du er andregangs så lenge riene er godt i gang.

Jeg hadde rier hele natta med begge mine. Med første så dro vi til sykehuset kl 9 om morgenen, hun kom kl 19. Jeg hadde da regelmessige og hyppige rier da vi kom til sykehuset, så vi fikk være der. Vannet ble tatt da pressriene startet.

Med nr 2 hadde jeg veldig uregelmessige rier. Da de ble så vonde at jeg fryktet for bilturen sa jeg ifra til mannen og sykehuset at nå drar vi. Kom til sykehuset kl 1730 med 3 cm åpning. Ble egentlig sendt hjem igjen, men vi gikk bare ned i resepsjonen. Kl 18 måtte vi bare gå opp igjen, da fikk jeg intense rier for hvert skritt. Da de sjekket kl 1830 var det 5 cm. Etter det var det omtrent en sammenhengende ri til hun kom kl 22. Vannet gikk ved tredje pressrie.

Anbefaler at du kjenner etter selv hvordan det går. Det er jo ikke godt å vente for lenge heller.

Anonymous poster hash: 59795...852

Du føder jo på en svært gunstig tid. Jeg fødte på samme tid i fjor, og det var svært god plass på føden.

Vi har kun 2min i bil til sykehuset, og dro inn for en sjekk etter vannavgang.

Fikk da valget mellom å bli eller dra hjem igjen. Valgte å bli, da jeg ikke orket tanken på evt vann i bilen. Det var helt i orden, da det var mange ledige rom. Jordmora hadde akkurat komt på vakt, og hadde null tro på at det ble baby på hennes skift. Det hadde ikke jeg heller, da det ikke var særlig vondt, og eldstemann hadde tatt et par døgn før det til slutt ble keisersnitt.

1 time senere var babyen ute. Var to press, og så var han der.

Kom i uke 37, så jeg følte jeg var 4 uker for tidlig, da førstemann kom først i uke 41.

Lykke til uansett hvordan fødselen starter! 😊 det er stor stas med to! 😊 man føler at man brister av lykke når man ser de to man elsker høyest leke sammen! 😊

Anonymous poster hash: a35fe...92a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...