Gå til innhold

ny, forvirra, frustrert - pco, pergotime

Anbefalte innlegg

Jeg og min kjære har prøvd siden mai. Jeg har gått på p-pilla i 7 år så sluttet i mai med en gang vi var sikre på at vi var klare. Siden mai har jeg hatt to menstrasjoner. En på dag 40 og en på dag 57. Nå er jeg på dag 39, og mensen har uteblitt (enn så lenge) igjen. I går la jeg merke til mer slim enn jeg pleier og sa til mannen på moro at jeg skulle sjekke meg for el. Jeg har gjort dette i mange uker siden mai, og aldri fått positive resultater. De siste månedene har jeg vært under utredning for magesmerter og fikk til slutt henvisning til gynekolog. Jeg har fått beskjed om at jeg har pco, bakovervendt livmor og mulig ende (?)..... Ble for mye informasjon på en gang for meg, så jeg klarer ikke å huske det siste. Jeg fikk utrolig nok resept på Pergotime og skal begynne på enkel kur dag 5. Ble litt satt ut da vi enda ikke har prøvd i et år, og lysten til å finne ut hvorfor jeg fikk resept så fort er veldig stor. Jeg føler meg heldig, men også alt for heldig, spesielt om det faktisk fungerer for oss. Tilbake til i går, jeg tok en test fra billigtester, og jeg fikk klarere streker enn jeg noen sinne har fått. Vi hoppet selvsagt i senga, men jeg er fortsatt ikke overbevist om at den var positiv fordi jeg ikke har hatt en eneste eggløsning siden før jeg begynte på p-pilla for 7 år siden.

Har noen en formening om hvorfor jeg fikk resepten så fort?
Hadde jeg min første el i går? I dag var den tilbake til de strekene jeg har hatt før.

4t6d0h.jpg etter 4 min
ix61qa.jpgetter 15 min
2mfx6df.jpgde sterkeste svarene tidligere i prøvingen

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144240385-ny-forvirra-frustrert-pco-pergotime/
Del på andre sider

Fortsetter under...

De er positive! Bruker akkurat samme type tester selv, så ingen tvil her 😊 Du fikk pergo så fort fordi han så du hadde pco og mulig endometriose (?). Folk med pco har sjelden eggløsning av seg selv og derfor bruker mange av de pergo og har god effekt av det 😆 Nå kan det jo hende du lykkes likevel uten pergo siden det ser ut som du har eggløsning av deg selv. Anbefaler å ta progesteron blodprøve om 1 uke (ca 7 dager etter eggløsning), hvis den er forhøyet betyr det at du har hatt eggløsning helt garantert 😊

Tusen takk for svar. Har hatt en god del murringer i magen i løpet av denne dagen. Fra kl. 6 i dag tidlig til 11-12 føltes det litt ut som om jeg var hos gyn og tok celleprøve, resten har vært murringer, på kanten til mensensmerter. Kan det være på grunn av el, eller ble jeg lurt av testen - og mensen er på vei? Har ingen formening om hvordan kroppen min reagerer på el. Må jeg kontakte gyn eller lege for en slik progesetron blodprøve? Anbefaler dere å ta en slik prøve selv om jeg har fått Pergo eller skal jeg bare kjøre på med pergo når/om mensen kommer? Kjenner at jeg ikke helt klarer å venne meg til situasjonen. Har tatt hele prøvinga veldig tungt siden juli, og blir like skuffa hver gang mensen ikke kommer som den skal, eller testene er negative. At jeg plutselig fikk hjelp før jeg trodde det var mulig har gjort at jeg har slappet litt mer av, men det har også vært så tungt at vi valgte å informere foreldrene våre om hva som skjer. Jeg er livredd for å ikke få det til, spesielt siden vi planlegger bryllup i 2018 og hadde elsket å hatt vår egen med i kirka. Min største frykt har alltid vært å være steril, og nå veit jeg ikke lenger hvor jeg skal plassere meg selv, for gyn sa at jeg absolutt ikke var steril, men at sjansene for å klare det på egenhånd var mye mindre. Selv om jeg har fått hjelp er jeg langt nede kun fordi jeg er redd for hva fremtiden vil bringe. Alt for mange spørsmål, men utrolig deilig å lette på tankene. 

De er positive! Bruker akkurat samme type tester selv, så ingen tvil her Du fikk pergo så fort fordi han så du hadde pco og mulig endometriose (?). Folk med pco har sjelden eggløsning av seg selv og derfor bruker mange av de pergo og har god effekt av det Nå kan det jo hende du lykkes likevel uten pergo siden det ser ut som du har eggløsning av deg selv. Anbefaler å ta progesteron blodprøve om 1 uke (ca 7 dager etter eggløsning), hvis den er forhøyet betyr det at du har hatt eggløsning helt garantert

Annonse

En slik prøve får du tatt både hos gyn og fastlege 😊 Dersom du ikke blir gravid på denne eggløsning du har nå så begynner du på pergo på dag 3-5 (du har vel fått beskjed av gtn hvilken dag du skal starte? (av syklus (første mensen dag er dag 1) . Du skal vel inn å sjekke egga dine hos gyn på dag 10-12 ? Det er iallefall vanlig prosedyre hos de fleste 😊 Progesteron prøve en uke etter forventet eggløsning er også vanlig . Har lest her inne at det er ikke alle gynekologer som tar inn pergo pasienter til ktr av egga men det Bør Gjøres da pergo kan Gjøre oss overstimulert, man kan få altfor mange egg som kan føres til flerlinger.

Jeg går selv på pergo og jeg tar dem på dag 3 til 7, sjekker egga med ultralyd på dag 12, og tar progesteron prøve en uke etter eggløsning for å påvise at eggløsning faktisk har skjedd. Det er slik det skal og Bør Gjøres, men det er ikke alle gynekologer som følger det opp!

Hei,

Jeg har også PCO med litt mer regelmessig mens. Det kan jo hende at kroppen din tar tid på å venne seg til å ikke gå på ppille lenger ;) Det er sant d som er sagt over at du mest sannsynlig har fått pergo da du har sjeldent eggløsninger eller uregelmessige og da med pergo er det litt mer forutsigbart. Har mannen/samboeren/kjæresten din fått rekvisisjon for å teste seg? Er lite vits med bare pergo alene dersom mannen har dårlig sædkvalitet.

Skjønner ikke helt hvorfor du vil ta blodprøve nå? For å sjekke om du har hatt el? Jeg hadde fortsatt å teste med elstrimler - hvis de blir lysere nå så er det nok el du har kjent! Jeg får skikkelig vondt under el.. Litt sent å begynne med temping i denne prøveperioden.

Kjør på med pergo dersom du får mens!

God helg :)

En slik prøve får du tatt både hos gyn og fastlege Dersom du ikke blir gravid på denne eggløsning du har nå så begynner du på pergo på dag 3-5 (du har vel fått beskjed av gtn hvilken dag du skal starte? (av syklus (første mensen dag er dag 1) . Du skal vel inn å sjekke egga dine hos gyn på dag 10-12 ? Det er iallefall vanlig prosedyre hos de fleste Progesteron prøve en uke etter forventet eggløsning er også vanlig . Har lest her inne at det er ikke alle gynekologer som tar inn pergo pasienter til ktr av egga men det Bør Gjøres da pergo kan Gjøre oss overstimulert, man kan få altfor mange egg som kan føres til flerlinger.

Jeg går selv på pergo og jeg tar dem på dag 3 til 7, sjekker egga med ultralyd på dag 12, og tar progesteron prøve en uke etter eggløsning for å påvise at eggløsning faktisk har skjedd. Det er slik det skal og Bør Gjøres, men det er ikke alle gynekologer som følger det opp!

Oj... Har gått dobbel kur denne mnd uten noen form for kontroll :( skal tilbake til gyn på mandag da.. Pga for dårlig sædkvalitet

Jeg skal begynne på dag 5. Har ikke fått beskjed om oppfølging i det hele tatt. Alt han sa om pergoen var "må bare få sagt at det er en vesentlig større sjans for tvillinger" , hvis jeg ville så skulle jeg få begynne (takka selvfølgelig ja fordi jeg fikk panikk) og at jeg kunne ringe om jeg følte for det.. Mannen har ikke fått rekvisisjon, og han var tilogmed med meg til gyn og fylte inn de svarene jeg sleit med å besvare. Kan være fordi vi i hovedsak endte opp der fordi jeg har hatt magesmerter og oppkast siden juni, en mnd etter pilleslutt.. Kanskje de da går ut i fra at kun jeg er problemet enn så lenge.. Og for tiden føler jeg meg som et problem også.. Hadde ikke forventet de svarene når jeg gikk inn dørene for å si det sånn..

Jeg vet ikke om jeg vil ta blodprøve, men det hadde jo vært gøy å vite om kroppen min begynner å få det til. Jeg vet ikke hvor sikre testene er? Planen før jeg bestemte meg for å bli med her var å kjøpe inn en runde til med tester som jeg har klare om mensen melder sin ankomst - men mtp den positive (?) testen i går føler jeg at det er litt bortkasta å kjøpe inn nå, så tenkte å vente til jeg eventuelt begynner å blø.. Tok ikke mer enn to dager før de lå i postkassa så det skader nok ikke å vente. Hele situasjonen gjør meg usikker og jeg aner virkelig ikke hva jeg skal gjøre og ikke, er som sagt relativt ny i gamet..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...