Gå til innhold

folat som hinder for prøving?

Anbefalte innlegg

Vi har akkurat landet på å prøve på nr 3. Begynte på folat for 3 dager siden. Fått mensen i dag. Så eggl om 14-16 dager. Bør jeg hoppe over å prøve da pga for kort tid på folat i tilfelle det nå skulle klaffet på første forsøk ( det har det gjort før)

hvor viktig er folat?

Er det også en lege her inne?

Håper på svar! :)

Anonymous poster hash: f9826...94b

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144240328-folat-som-hinder-for-pr%C3%B8ving/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er ingen lege men jeg fikk beskjed om å begynne på folat gjerne 3-4 uker før man prøver. Men om du blir gravid nå med en gang så kan jeg ikke tro at det vil skje noen skade. Jeg tok ikke folat i det heletatt og det er jo bare å fortsette å ta folat frem til du er 12 uker på vei :)

Lykke til med prøving.

Jeg hadde ikke hoppet over en prøveperiode pga det. 

Jeg begynte ikke på folat før i uke 8-9 første gang jeg var gravid, men da visste jeg ikke at jeg var gravid før den tid. Denne gang begynte jeg å ta folat når jeg fikk positivtest. 

Anonymous poster hash: c2a62...2f2

jeg har blitt gravid uten folat med alle mine tre og det har gått fint. nå er jeg heller ingen lege altså, men med alle tre har jeg begynt så fort jeg har oppdaget graviditeten. jordmor har sagt at det ikke har värt noe å bekymre seg for. så vet jeg ikke om han sa det bare for å roe meg ned, eller om det var sant men...

Anonymous poster hash: 56d8e...fb1

De aller fleste begynner vel med folat etter de er gravide? Jeg har hvertfall gjort det med mine to og gjør nok det på neste også. Det er jo for å forebygge ryggmargsbrokk som det er ekstremt liten risiko for i utgangspunktet. Kjenner mange som aldri har tatt folat i det heletatt og det har gått helt fint.

Annonse

Jeg startet noen månder før... Helsemyndighetene vil jo at alle jenter som kan ha mulighet til å bli gravide (etter puberteten) skal ta forlat, nettopp til å ikke starte når du er gravid. Jeg vet ikke om jeg hadde ventet men var grunn til at jeg startet med folat før prøving. Var like viktig for meg som å slutte å drikke før eggløsning.

Endret av Brannmann_Sam

De aller fleste begynner vel med folat etter de er gravide? Jeg har hvertfall gjort det med mine to og gjør nok det på neste også. Det er jo for å forebygge ryggmargsbrokk som det er ekstremt liten risiko for i utgangspunktet. Kjenner mange som aldri har tatt folat i det heletatt og det har gått helt fint.

De aller fleste begynner etter ja, viser statestikken. Folat er for å hindre ryggmarksbrokk, samt manglende utv av hjerne. En må ha nok folat ved befruktning. Ryggmargen lukkes 30 dager etter befruktning, slik at det er mnd før eggl og første del av første trimester som er aktuelt. Dette har jeg lest meg til nå, og vil derfor avvente prøvingen. Tusen takk for svar alle sammen!

Anonymous poster hash: f9826...94b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...