Gå til innhold

Trenger litt tips og ideer til julegaver, helst litt billige.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har planer om å få julegavene litt billige i år pga mannen studerer, konfirmasjon osv i hus. Økonomien er grei, men vi må tenke litt omdagen. Ungene skal få for den summen de alltid får, så for de så skal det ikke merkes.

Foreldre og svigerforeldre som har alt, men en likevel vil gi en fin julegave. Litt takk for barnepass og hjelp gjennom året som har gått. Jeg og ungene kan lage endel, men mangler inspirasjon til hva.

Tantebarn på 3, 5 og 8 år gutter. Helst bør det bli en fellesgave til alle sien det er eneste ønske deres. De har fått felles gave de to siste årene og det har falt i smak hos de og foreldrene. I fjor var det masse hobbyting jeg kjøpte på salg gjennom året, året før var det hamaperler. Han minste gjør alt hva de andre gjør, så at han er liten er ikke så mye å tenke over igrunn. Han perlet med hama perler når han var ett år, så det sier vel nok.

Tantebarn 15år jente. Rundt 100kr er hva vi har avtalt. Hun sminker seg ikke eller bruker smykker, så slike enkle ting kan jeg ikke ta. Hun liker personlige og hjemmelagede gaver, men har null idee til hva jeg kan lage.

Søster og svoger. Pleier å gi for rundt 500kr. De har det meste og i år er det ingen ønsker. En aktiv familie, så kan lage ev gave til de og ungene sammen. De med tre gutter.

To av ungene gir gaver til familien på deres fars side, siden faren ikke gir gaver fra ungene og han sammen. Det er farmor, farfar, oldemor og en onkel. Onkel bor på andre siden av jorden, så gaven kan ikke være stor siden den skal være med på flyet hjem.

Min manns barns to halsvsøsken.en gutt og en jente i tyveårene. Gutten er singel, jenta har familie. Det er igrunn jenta og samboer jeg sliter med. De ønsker seg en felles gave, men mer enn det vet de ikke enda.

Jeg kan veldig enkel strikking. Kan sy litt, snekkre og syns det meste av hobby ellers er gøy. De fleste i min familie liker hjemmelagede gaver, så det er en mulighet til de fleste. Til noen andre holder jeg på å lage tovede tøffler, men det passer ikke helt til disse.

Anonymous poster hash: 63ccd...6b2

Skrevet

Søster og svoger. Gavekort på hotells eller noe? Så har dem et gavekort dem kan bruke på ei natt på hotell :) det har alle godt av. 500kr er bra avslag :)

Anonymous poster hash: 66f11...297

Skrevet

Disse har jeg kjøpt til min bror og svigerinne, de står mye på ski og tar seg ikke selv råd til å kjøpe sokker til 200 kr stk så de elsker slike gaver. Denne uken er de jo på halv pris til 99 kr stk, legger ved en marsipangris eller noe sånt i pakka.

https://coop.no/sortiment/obs-hyper/sport-og-fritid/klar-og-sko-til-voksen/undertoy/swix-50008?variantCode=110217

Lønner seg å følge med på medlemskuppene på Obs!, det er ofte mye bra.

Kjøpte også et par sånne som dette, datteren min ville gi det til en venninne også tenkte jeg gi til et tantebarn.

https://coop.no/sortiment/obs-hyper/sport-og-fritid/lykter-og-reflekser/visto-ba010?variantCode=62836

Anonymous poster hash: 1aa9f...df4
Skrevet

Lim blader på et syltetøyglass, blir kjempefine lykter

https://www.google.no/search?q=lyslykt+h%C3%B8st+blader&espv=2&biw=1366&bih=667&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0CB0QsARqFQoTCP3fxJPrssgCFcOHLAodHK0KIQ#tbm=isch&q=lykt+h%C3%B8st+blader&imgrc=UWTsXljWA3XnmM%3A

Pensle lim på utsiden av et syltetøyglass og rull det i sukker. Knyt et silkebånd, en blonde, en bastsnor eller hva du synes er finest rundt toppen og du har en super vinterlykt

https://www.google.no/search?q=lim+p%C3%A5+syltet%C3%B8yglass+rull+i+sukker&espv=2&biw=1366&bih=667&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0CAYQ_AUoAWoVChMIhp6Xr-yyyAIVQxQsCh367wFY#imgrc=ljFp7NxEnGm-8M%3A

Skrevet

Gå inn på face, finn gruppa creative idag, og se på bildene der:)

Skrevet

https://www.google.no/search?q=lyslykt+h%C3%B8st+blader&espv=2&biw=1366&bih=667&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0CB0QsARqFQoTCP3fxJPrssgCFcOHLAodHK0KIQ#tbm=isch&q=lykt+h%C3%B8st+blader&imgrc=UWTsXljWA3XnmM%3A

Pensle lim på utsiden av et syltetøyglass og rull det i sukker. Knyt et silkebånd, en blonde, en bastsnor eller hva du synes er finest rundt toppen og du har en super vinterlykt

https://www.google.no/search?q=lim+p%C3%A5+syltet%C3%B8yglass+rull+i+sukker&espv=2&biw=1366&bih=667&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0CAYQ_AUoAWoVChMIhp6Xr-yyyAIVQxQsCh367wFY#imgrc=ljFp7NxEnGm-8M%3A

Dette er slike gaver barn kan gi besteforeldre og tanter/onkler, men ikke noe voksne kan gi hverandre.

Anonymous poster hash: 94f9e...868

Skrevet

Hva med å gå gjennom gamle bilder av mennesker i slekta, digitalisere dem og lage en fin fotobok?

En kurv med diverse syltetøy, saft, hermetisk og tørket frukt du har laget selv. (Blåbær, tyttebær, epler, plommer, pærer osv kan du fortsatt plukke selv om det begynner å bli sent) Rognebærgele, tørkede traktkantareller, nypemarmelade og sikkert flere ting kan du finne ingredienser til enda noen uker.

Til ungdomen i familien kunne det kanskje være fint med en bok der du lager en kombinasjon av tekst og bilder med familiens juletradisjoner. Bestemors krumkakeoppskrift, bilder av julefeiringen da de var små, oppskrift på heklet julehjerte eller andre ting som betyr noe for deres familie.

Et godt strikket skjerf i yndlingsfargene eller med en annen personlig vri kan også være en mulighet.

Anonymous poster hash: be1ad...5a8
Skrevet

Hva med en soppkurv til familien med 3 gutter, med soppbok, pensel og en kniv til hver gutt oppi?

Skrevet

Hva med en soppkurv til familien med 3 gutter, med soppbok, pensel og en kniv til hver gutt oppi?

Skal de på sopptur i desember da? Rar gaveidé.

Anonymous poster hash: 2abe3...90e

Skrevet

Klarer du ikke å tenke noen måneder frem i tid? 

Skrevet

Sansynlig vis ikke, men knivene kan brukes med en gang og resten til sommeren. Vi pleier å ta vare på tingene våre fra det ene året til det andre. Gavene trenger jo ikke brukes helt med en gang. Selv om din familie er av dem som må ha alt nytt til hver "sesong" er det jo ikke alle andre som er det. Dette var et forslag. Alt passer ikke for alle.

Skrevet

Har planer om å få julegavene litt billige i år pga mannen studerer, konfirmasjon osv i hus. Økonomien er grei, men vi må tenke litt omdagen. Ungene skal få for den summen de alltid får, så for de så skal det ikke merkes.

Foreldre og svigerforeldre som har alt, men en likevel vil gi en fin julegave. Litt takk for barnepass og hjelp gjennom året som har gått. Jeg og ungene kan lage endel, men mangler inspirasjon til hva.

Tantebarn på 3, 5 og 8 år gutter. Helst bør det bli en fellesgave til alle sien det er eneste ønske deres. De har fått felles gave de to siste årene og det har falt i smak hos de og foreldrene. I fjor var det masse hobbyting jeg kjøpte på salg gjennom året, året før var det hamaperler. Han minste gjør alt hva de andre gjør, så at han er liten er ikke så mye å tenke over igrunn. Han perlet med hama perler når han var ett år, så det sier vel nok.

Tantebarn 15år jente. Rundt 100kr er hva vi har avtalt. Hun sminker seg ikke eller bruker smykker, så slike enkle ting kan jeg ikke ta. Hun liker personlige og hjemmelagede gaver, men har null idee til hva jeg kan lage.

Søster og svoger. Pleier å gi for rundt 500kr. De har det meste og i år er det ingen ønsker. En aktiv familie, så kan lage ev gave til de og ungene sammen. De med tre gutter.

To av ungene gir gaver til familien på deres fars side, siden faren ikke gir gaver fra ungene og han sammen. Det er farmor, farfar, oldemor og en onkel. Onkel bor på andre siden av jorden, så gaven kan ikke være stor siden den skal være med på flyet hjem.

Min manns barns to halsvsøsken.en gutt og en jente i tyveårene. Gutten er singel, jenta har familie. Det er igrunn jenta og samboer jeg sliter med. De ønsker seg en felles gave, men mer enn det vet de ikke enda.

Jeg kan veldig enkel strikking. Kan sy litt, snekkre og syns det meste av hobby ellers er gøy. De fleste i min familie liker hjemmelagede gaver, så det er en mulighet til de fleste. Til noen andre holder jeg på å lage tovede tøffler, men det passer ikke helt til disse.

Våre besteforeldre er det vi kaller for gourmeter. Så vi har pleid å lage ripsgele med rips fra hagen til de. Kanskje litt forsent for deg å få tak i rips, men en chutney er jo veldig godt. Om de ikke er vant med slik mat så skriver du på etiketten hva den kan passe til. Lage din egen kaffeblanding? Jeg har også laget eggnog som de syntes var godt. Kjøpte fine flasker på Claes Olson. Om du kan sy så kan du lage fine kjøkkenhanduker. De skal se ut som en kjole, skal prøve å legge ved et bilde av våre gamle.

Til de tre søsken ville jeg kjøpt litt bake utstyr og en pannekake miks eller muffins miks for en rimelig penge på Søstrene Grene for eksempel. Altså en bakebolle, visp, slikkepott, litersmål etc.

Til tantebarn på 15 kan du strikke votter (tovet går kjempe fort) eller et pannebånd eller ei lue.

Til den aktive familien kan du lage en bålkubbe som de kan ta med seg på tur. Å så kan du kjøpe en turkis som de kan bruke til å smi seg pølse pinner med.

Til farmor og farfar og oldemor kan dere ha en fotoshoot hjemme, der ungene får bestemme hva de skal ha på seg osv. så det blir et lekent bilde. Ram dette inn. Kjøp gjerne litt kaffe å legge sammen med.

Onkelen får selvsagt brunost, lakris eller melkesjokolade. Ble ihvertfall jeg veldig glad for da jeg bodde langtbortivekkistan.

Til det yngre paret hadde jeg vært så kjedelig og kjøpt sengetøy i flanell. Bruker å være gode tilbud på dette før julestria setter inn.

Dette var mine tips, håpe du fikk litt inspirasjon :)

Skrevet

Strikke sokker eller votter til ho på 15 år, Lag egen bkemiks og putt i syltetøyglass til dei 3 små :) Evt dekorer glass og ta kjeks eller sjokolade oppi (mine har ått det og ble kjempeglade ).

Skrevet

Dette er slike gaver barn kan gi besteforeldre og tanter/onkler, men ikke noe voksne kan gi hverandre.

Hun ba jo om tips til ting hun kunne lage sammen med barna og gi til foreldre og svigerforeldre som har alt...

Skrevet

Fikk ikke til å legge ved bilde av kjøkkenhådklærne, men jeg fant en blogg med noe liknende

http://m.ninastips.blogg.no/1417207076_kjkkenhndkle.htmlmine er litt enklere og finere oppe. Jeg har en litt bred blonde kant i midjen og et finere stoff oppe der jeg bruker trykk knapper i stroppen rundt handtaket på ovnen, så det ser ut som en kjole som henger der. Bruksområde bestemmer hva skjørtet er laget av (kopphandduk eller en vanlig liten handduk). Mine er gamle og slitt og jeg må nok sy nye i år og de var svært populære og godt brukte gaver.

Skrevet

Hva med et brettspill til de med tre gutter :)

Anonymous poster hash: 04e3b...ff2

Skrevet

Om du googler hjemmelagede julegaver eller DIY julegaver og ser på bildene får du tonnevis av tips :)

Skrevet

Hun ba jo om tips til ting hun kunne lage sammen med barna og gi til foreldre og svigerforeldre som har alt...

Ja, og det er ok dersom barna gir det (selv om jeg kjenner at jeg får grøsninger ved tanken på å få et glass rullet i sukker - kjenner det knase under føttene!), men ikke som en gave fra henne. Kjenner selv voksne som gir bort slike ting.

Skrevet

Takk for tips. Noen flere ideer fikk jeg i hodet nå.

Skrevet

Takk for tips. Noen flere ideer fikk jeg i hodet nå.

Strikk ølvott :) ev kakaovott til de yngre.

Anonymous poster hash: 42f07...c09

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...