Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2015 #1 Del Skrevet 6. oktober 2015 Alle sier det beste er å søke jobb mens man er i sin nåværende jobb. Men hva om man er sykmeldt og uten arbeidsgiver? Hvordan stiller det seg? Er det vanskelig å få seg jobb da? Noen arbeidsgiver eller rekrutterere her som kan svare litt om hva dere tenker rundt dette? Eller andre som har vært gjennom jobbsøking og vært sykmeldt samtidig? (Jeg tenker såklart ikke å si på evt intervjuer at jeg er sykmeldt, har ingen arbeidsgiver nå heller så de kan ikke få info om det der heller). Anonymous poster hash: cc369...403 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144239895-s%C3%B8ke-jobb-som-sykmeldt/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2015 #2 Del Skrevet 6. oktober 2015 Du er sykmeldt og uten arbeidsgiver? Hva er du sykmeldt fra da - sykmeldt fra å være arbeidssøker? I såfall er det veeeeldig rart om du er kapabel til å søke jobb! Når man ikke er i et arbeidsforhold, så er det helt naturlig at en potensiell arbeidsgiver eller et rekrutteringsbyrå spør hva du gjør nå. Det er helt greit at du ikke vil si at du er sykmeldt, men du bør ha et godt svar å gi. Jeg regner med at du er sykmeldt fodi du av en eller annen grunn har begrensninger i forhold til jobb. Når du da også er sykmeldt uten en arbeidsgiver, vil det i praksis si at legen har sykmeldt deg fra alt arbeid. DET kan være litt problematisk å forklare en potensiell ny arbeidsgiver! Anonymous poster hash: 66d6e...a20 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144239895-s%C3%B8ke-jobb-som-sykmeldt/#findComment-147481000 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2015 #3 Del Skrevet 6. oktober 2015 Du må jo bli frisk, få slutt på sykemeldingen og så søke jobber. Søke om dagpenger imellomtiden? Hva om arbeidsgiver vil du skal begynne raskt? Hva svarer du om du får spørsmål om hvorfor du ikke jobber nå? Hvordan vet du at du kommer til å bli frisk til en evt oppstart hos ny arbeidsgiver? Anonymous poster hash: f4ea3...a76 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144239895-s%C3%B8ke-jobb-som-sykmeldt/#findComment-147481009 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2015 #4 Del Skrevet 6. oktober 2015 Du er sykmeldt og uten arbeidsgiver? Hva er du sykmeldt fra da - sykmeldt fra å være arbeidssøker? I såfall er det veeeeldig rart om du er kapabel til å søke jobb! Når man ikke er i et arbeidsforhold, så er det helt naturlig at en potensiell arbeidsgiver eller et rekrutteringsbyrå spør hva du gjør nå. Det er helt greit at du ikke vil si at du er sykmeldt, men du bør ha et godt svar å gi. Jeg regner med at du er sykmeldt fodi du av en eller annen grunn har begrensninger i forhold til jobb. Når du da også er sykmeldt uten en arbeidsgiver, vil det i praksis si at legen har sykmeldt deg fra alt arbeid. DET kan være litt problematisk å forklare en potensiell ny arbeidsgiver! Anonymous poster hash: 66d6e...a20 En kan bli sykmeldt før et vikariat er ferdig. da har man ingen jobb, men er fortsatt sykmeldt (opparbeidet rettighet), ikke arbeidsledig. Ved jobbsøking er det greit å spille med åpne kort. Det vil jo uansett bli et gap i CV, siden forrige arbeidsgiver har en sluttdato på attesten. Anonymous poster hash: 34983...df0 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144239895-s%C3%B8ke-jobb-som-sykmeldt/#findComment-147481012 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2015 #5 Del Skrevet 6. oktober 2015 Du er sykmeldt og uten arbeidsgiver? Hva er du sykmeldt fra da - sykmeldt fra å være arbeidssøker? I såfall er det veeeeldig rart om du er kapabel til å søke jobb! Når man ikke er i et arbeidsforhold, så er det helt naturlig at en potensiell arbeidsgiver eller et rekrutteringsbyrå spør hva du gjør nå. Det er helt greit at du ikke vil si at du er sykmeldt, men du bør ha et godt svar å gi. Jeg regner med at du er sykmeldt fodi du av en eller annen grunn har begrensninger i forhold til jobb. Når du da også er sykmeldt uten en arbeidsgiver, vil det i praksis si at legen har sykmeldt deg fra alt arbeid. DET kan være litt problematisk å forklare en potensiell ny arbeidsgiver! Anonymous poster hash: 66d6e...a20 En kan bli sykmeldt før et vikariat er ferdig. da har man ingen jobb, men er fortsatt sykmeldt (opparbeidet rettighet), ikke arbeidsledig. Ved jobbsøking er det greit å spille med åpne kort. Det vil jo uansett bli et gap i CV, siden forrige arbeidsgiver har en sluttdato på attesten. Anonymous poster hash: 34983...df0 Dette er ganske nært det som har skjedd. Hadde et engasjement som hadde en sluttdato. Var gravid men mistet i uke 34 i svangerskapet. Ble sykmeldt etter at jeg hadde mistet som ikke er så unaturlig. Engasjementet gikk ut og ble ikke forlenget. Jeg er fortsatt sykmeldt men begynner å se at jeg ganske snart er klar for å jobbe igjen. Derfor må jeg søke jobber, og lurer på hvordan det stiller seg siden jeg er sykmeldt (om noen her visste litt om det). Jeg må innrømme at jeg tenker på min egen økonomi også, og så lenge legen lar meg være sykmeldt vil jeg være det mens jeg også søker jobber. Dagpenger er jo mye lavere sats. Så snart legen sier jeg bør gå over på dagpenger og ikke vil sykmelde meg mer så gjør jeg jo såklart det. Men så lenge legen mener det er greit føler jeg at jeg kan tenke litt på meg selv og egen økonomi også (skal ikke stikke under en stol at jeg synes synd på meg selv som har vært gjennom det vi har).💔 Anonymous poster hash: cc369...403 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144239895-s%C3%B8ke-jobb-som-sykmeldt/#findComment-147481170 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2015 #6 Del Skrevet 6. oktober 2015 Huff, skjønner deg godt hi... <3 Jeg har vært i lignende situasjon. Sa ingen ting om sykemelding, bare at at engasjementet mitt var gått ut og at de hadde ansettelsesstopp så jeg fikk dessverre ikke fortsette i denne omgang. Fikk jobben jeg søkte på Anonymous poster hash: 4af4e...c7e Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144239895-s%C3%B8ke-jobb-som-sykmeldt/#findComment-147481184 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2015 #7 Del Skrevet 6. oktober 2015 Du er sykmeldt og uten arbeidsgiver? Hva er du sykmeldt fra da - sykmeldt fra å være arbeidssøker? I såfall er det veeeeldig rart om du er kapabel til å søke jobb! Når man ikke er i et arbeidsforhold, så er det helt naturlig at en potensiell arbeidsgiver eller et rekrutteringsbyrå spør hva du gjør nå. Det er helt greit at du ikke vil si at du er sykmeldt, men du bør ha et godt svar å gi. Jeg regner med at du er sykmeldt fodi du av en eller annen grunn har begrensninger i forhold til jobb. Når du da også er sykmeldt uten en arbeidsgiver, vil det i praksis si at legen har sykmeldt deg fra alt arbeid. DET kan være litt problematisk å forklare en potensiell ny arbeidsgiver! Anonymous poster hash: 66d6e...a20 En kan bli sykmeldt før et vikariat er ferdig. da har man ingen jobb, men er fortsatt sykmeldt (opparbeidet rettighet), ikke arbeidsledig. Ved jobbsøking er det greit å spille med åpne kort. Det vil jo uansett bli et gap i CV, siden forrige arbeidsgiver har en sluttdato på attesten. Anonymous poster hash: 34983...df0 jeg er fullstendig klar over hvordan man kan bli sykmeldt eller være sykmeldt uten å ha en arbeidsgiver:) Poenget er: når man er sykmeldt uten en arbeidsggiver er man pr. fdefinisjon sykmeldt fra all type arbeid. Man er også sykmeldt fra å være arbeidssøker! DET er det greit å tenke på!! Å "være sykmeldt så lenge legen lar meg være sykmeldt" er en veldig passiv holdning som ikke slår særlig positivt ut hos en arbeidsgiver....... Anonymous poster hash: 66d6e...a20 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144239895-s%C3%B8ke-jobb-som-sykmeldt/#findComment-147481185 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2015 #8 Del Skrevet 6. oktober 2015 Du er sykmeldt og uten arbeidsgiver? Hva er du sykmeldt fra da - sykmeldt fra å være arbeidssøker? I såfall er det veeeeldig rart om du er kapabel til å søke jobb! Når man ikke er i et arbeidsforhold, så er det helt naturlig at en potensiell arbeidsgiver eller et rekrutteringsbyrå spør hva du gjør nå. Det er helt greit at du ikke vil si at du er sykmeldt, men du bør ha et godt svar å gi. Jeg regner med at du er sykmeldt fodi du av en eller annen grunn har begrensninger i forhold til jobb. Når du da også er sykmeldt uten en arbeidsgiver, vil det i praksis si at legen har sykmeldt deg fra alt arbeid. DET kan være litt problematisk å forklare en potensiell ny arbeidsgiver! Anonymous poster hash: 66d6e...a20 En kan bli sykmeldt før et vikariat er ferdig. da har man ingen jobb, men er fortsatt sykmeldt (opparbeidet rettighet), ikke arbeidsledig. Ved jobbsøking er det greit å spille med åpne kort. Det vil jo uansett bli et gap i CV, siden forrige arbeidsgiver har en sluttdato på attesten. Anonymous poster hash: 34983...df0 jeg er fullstendig klar over hvordan man kan bli sykmeldt eller være sykmeldt uten å ha en arbeidsgiver:) Poenget er: når man er sykmeldt uten en arbeidsggiver er man pr. fdefinisjon sykmeldt fra all type arbeid. Man er også sykmeldt fra å være arbeidssøker! DET er det greit å tenke på!! Å "være sykmeldt så lenge legen lar meg være sykmeldt" er en veldig passiv holdning som ikke slår særlig positivt ut hos en arbeidsgiver....... Anonymous poster hash: 66d6e...a20 Gå og legg deg... Anonymous poster hash: 4af4e...c7e Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144239895-s%C3%B8ke-jobb-som-sykmeldt/#findComment-147481197 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2015 #9 Del Skrevet 6. oktober 2015 Husk at dersom du er sykemeldt på det tidspunktet du begynner i ny jobb, så har du ikke rett til å bli tatt opp i bedriftens pensjonsordning. Det er også stor sansynlighet for at du får avslag på søknad om uførepensjon fra bedriftens pensjonsordning dersom du blir syk i løpet av de to første årene som ansatt, om du har vært syk like før opptak. Bare et lite tips fra en som jobber med dette. Sørg for å bli frisk før du får deg ny jobb! Og unngå og bli langtidssyk de første to årene du er ansatt. Anonymous poster hash: 4c38a...7c0 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144239895-s%C3%B8ke-jobb-som-sykmeldt/#findComment-147481207 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2015 #10 Del Skrevet 6. oktober 2015 Jeg er i lik situasjon, sykemeldt men vikariatet går ut nå i oktober. Legen sier jeg kan være videre sykemeldt i tre måneder etter vikariatet er avsluttet før jeg evt må på dagpenger eller hva det blir.. men her er det pga jobben jeg er sykemeldt så vet ikke om det er andre regler. Håper på å føle meg bra nok til å komme i jobb igjen ganske raskt. Å gå hjemme gjør meg nesten verre.... trist å høre om det du har opplevd HI klem til deg. Anonymous poster hash: 4a0a8...1d6 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144239895-s%C3%B8ke-jobb-som-sykmeldt/#findComment-147481212 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2015 #11 Del Skrevet 6. oktober 2015 Du er sykmeldt og uten arbeidsgiver? Hva er du sykmeldt fra da - sykmeldt fra å være arbeidssøker? I såfall er det veeeeldig rart om du er kapabel til å søke jobb! Når man ikke er i et arbeidsforhold, så er det helt naturlig at en potensiell arbeidsgiver eller et rekrutteringsbyrå spør hva du gjør nå. Det er helt greit at du ikke vil si at du er sykmeldt, men du bør ha et godt svar å gi. Jeg regner med at du er sykmeldt fodi du av en eller annen grunn har begrensninger i forhold til jobb. Når du da også er sykmeldt uten en arbeidsgiver, vil det i praksis si at legen har sykmeldt deg fra alt arbeid. DET kan være litt problematisk å forklare en potensiell ny arbeidsgiver! Anonymous poster hash: 66d6e...a20 En kan bli sykmeldt før et vikariat er ferdig. da har man ingen jobb, men er fortsatt sykmeldt (opparbeidet rettighet), ikke arbeidsledig. Ved jobbsøking er det greit å spille med åpne kort. Det vil jo uansett bli et gap i CV, siden forrige arbeidsgiver har en sluttdato på attesten. Anonymous poster hash: 34983...df0 jeg er fullstendig klar over hvordan man kan bli sykmeldt eller være sykmeldt uten å ha en arbeidsgiver:) Poenget er: når man er sykmeldt uten en arbeidsggiver er man pr. fdefinisjon sykmeldt fra all type arbeid. Man er også sykmeldt fra å være arbeidssøker! DET er det greit å tenke på!! Å "være sykmeldt så lenge legen lar meg være sykmeldt" er en veldig passiv holdning som ikke slår særlig positivt ut hos en arbeidsgiver....... Anonymous poster hash: 66d6e...a20 Gå og legg deg... Anonymous poster hash: 4af4e...c7e Hun er virkelig ikke helt på jordet altså..... Om jeg var deg ville jeg sagt som sant var at ditt forrige engasjement gikk ut og at du har vært arbeidsledig siden, men at du en periode har vært sykemeldt pga et vanskelig dødsfall i familien. Det beste er å bli friskmeldt før du søker nye jobber. Jeg vet ikke hva slags kompetanse du har og hvor attraktiv du er på arbeidsmarkedet, men i et tøft arbeidsmarked er det dessverre sånn at en langtidssykemelding ikke akkurat styrker din posisjon. Om det er mange om beinet i din bransje ville jeg også holdt tett om at du har mistet et barn, en kynisk arbeidsgiver vil tenke at du sikkert kommer til å bli gravid igjen snart og heller velge en annen om det er flere som stiller likt. Anonymous poster hash: c0942...bef Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144239895-s%C3%B8ke-jobb-som-sykmeldt/#findComment-147481215 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2015 #12 Del Skrevet 6. oktober 2015 Klem til deg vondt å høre at du mistet babyen din. Syns vi er mange her inne nå. Er faktisk i nøyaktig lik situasjon selv. Det jeg ble rådet av nav her til var å få fastlege. Til å skrive anbefaler at pasienten friskmeldes til arbeidsformidling. Da leverer du meldekort slik som en på dagpenger, men får sykepengene utbetalt bortsett fra hvis du jobber f.eks et par dager. Da har du 3 månder med sykepenger du trekkes for de timene du jobber, men da får du jo lønn fra arbeidsgiver i stedet. Jeg har jobbet litt igjenom et bemanningsbyrå. Jeg trudde jeg var klar, men etter å ha prøvd å jobbe ser jeg at jeg ikke makter 100% enda. Da er det veldig behagelig at jeg har denne meldingen som er lagt opp til å få meg gradvis i jobb. Lykke til med jobbsøkingen. Anonymous poster hash: bd415...d1d Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144239895-s%C3%B8ke-jobb-som-sykmeldt/#findComment-147481267 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2015 #13 Del Skrevet 6. oktober 2015 Klem til deg vondt å høre at du mistet babyen din. Syns vi er mange her inne nå. Er faktisk i nøyaktig lik situasjon selv. Det jeg ble rådet av nav her til var å få fastlege. Til å skrive anbefaler at pasienten friskmeldes til arbeidsformidling. Da leverer du meldekort slik som en på dagpenger, men får sykepengene utbetalt bortsett fra hvis du jobber f.eks et par dager. Da har du 3 månder med sykepenger du trekkes for de timene du jobber, men da får du jo lønn fra arbeidsgiver i stedet. Jeg har jobbet litt igjenom et bemanningsbyrå. Jeg trudde jeg var klar, men etter å ha prøvd å jobbe ser jeg at jeg ikke makter 100% enda. Da er det veldig behagelig at jeg har denne meldingen som er lagt opp til å få meg gradvis i jobb. Lykke til med jobbsøkingen.Anonymous poster hash: bd415...d1d Sykemelding til arbeidsformidlingen er et godt tiltak. Men slik du beskriver det brukt her, er det ikke innenfor regelverket, dessverre. Dette er et tiltak som kan brukes dersom du er syk i forhold til den jobben du har, men ikke syk i forhold til annen jobb. Et godt eksempel er bakeren som får melallergi. Han er arbeidsutprøving i forhold til jobben som baker men ikke syk i forhold til sndre typer jobber. Han kan friskmeldes til arbeidsformidling og få sykepenger i inntil 3 mnd slik at han har denne tiden til å finne seg annet egnet jobb. Anonymous poster hash: 66d6e...a20 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144239895-s%C3%B8ke-jobb-som-sykmeldt/#findComment-147481361 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2015 #14 Del Skrevet 6. oktober 2015 Du som hadde peiling på dette; Sykemelding til arbeidsformidling gjelder det da bare hvis arbeidsoppgavene på jobben gjør deg syk? Var nemlig dette legen har foreslått til meg også.. Jeg er ikke sykemeldt pga jobben i seg selv men en konflikt i arbeidssituasjonen. Skal ikke dette brukes da? Hvis legen skriver en slik "erklæring" eller hva det kalles kan nav nekte likevel? Regner med jeg må i en samtale med dem også etterhvert når jeg skal friskmeldes. Anonymous poster hash: 4a0a8...1d6 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144239895-s%C3%B8ke-jobb-som-sykmeldt/#findComment-147482360 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2015 #15 Del Skrevet 7. oktober 2015 Du som hadde peiling på dette; Sykemelding til arbeidsformidling gjelder det da bare hvis arbeidsoppgavene på jobben gjør deg syk? Var nemlig dette legen har foreslått til meg også.. Jeg er ikke sykemeldt pga jobben i seg selv men en konflikt i arbeidssituasjonen. Skal ikke dette brukes da? Hvis legen skriver en slik "erklæring" eller hva det kalles kan nav nekte likevel? Regner med jeg må i en samtale med dem også etterhvert når jeg skal friskmeldes. Anonymous poster hash: 4a0a8...1d6 Dytter på denne for deg 😊 Anonymous poster hash: cc369...403 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144239895-s%C3%B8ke-jobb-som-sykmeldt/#findComment-147482813 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2015 #16 Del Skrevet 7. oktober 2015 Kjære HI, så leit å høre om tapet deres. Nå vet ikke jeg regler rundt rettigheter om man går rett i jobb fra sykemelding hvor man ikke har jobb, så akkurat det tørr jeg ikke gi noe råd rundt. Me ift hva du sier på intervju så kan jeg ikke se at ny arbeidsgiver så mye med dette i det hele tatt. Du var i et engasjement som tok slutt, og etter det har du vært på utkikk etter en ny jobb. Spørsmålet er jo om din forrige arbeidsplass evt. nevner noe om situasjonen rundt avslutning av ditt engasjement. Lykke til Anonymous poster hash: 12a0c...497 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144239895-s%C3%B8ke-jobb-som-sykmeldt/#findComment-147482966 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2015 #17 Del Skrevet 7. oktober 2015 Du som hadde peiling på dette; Sykemelding til arbeidsformidling gjelder det da bare hvis arbeidsoppgavene på jobben gjør deg syk? Var nemlig dette legen har foreslått til meg også.. Jeg er ikke sykemeldt pga jobben i seg selv men en konflikt i arbeidssituasjonen. Skal ikke dette brukes da? Hvis legen skriver en slik "erklæring" eller hva det kalles kan nav nekte likevel? Regner med jeg må i en samtale med dem også etterhvert når jeg skal friskmeldes. Anonymous poster hash: 4a0a8...1d6 Dytter på denne for deg 😊 Anonymous poster hash: cc369...403 Takk ikke meningen å kuppe tråden din. Lykke til videre Anonymous poster hash: 4a0a8...1d6 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144239895-s%C3%B8ke-jobb-som-sykmeldt/#findComment-147483559 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå