Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2015 #1 Skrevet 5. oktober 2015 Har ei 8 år gammel jente som har i flere år slitt med mye vondt i magen. I sommer utredet vi dette hos lege med masse utvidede blodprøver for allergier o.l. var ingenting i veien, men legen mente likevel det kunne være f eks gluten, og ba oss teste ut å kutte ut ulike matvarer over tid. Nå har hun vært uten gluten siden, og er blitt så mye bedre👍 Vet man kan få tilskudd fra nav ved gluten allergi (er jo ganske dyr i kosten blitt) men holder det med bekreftelse fra lege eller må man ha det påvist ved prøver? Anonymous poster hash: 6bc49...a03
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2015 #2 Skrevet 5. oktober 2015 I følge min lege må man utredes på nytt ved feks Rikshospitalet ved å spise gluten igjen osv, så jeg mistet lysten da. Dette ved slike tilfeller som din datter og meg selv (vanlige tester gir ikke utslag) Anonymous poster hash: 3e932...f60
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2015 #3 Skrevet 5. oktober 2015 For å få tilskudd fra NAV må du ha bekreftet diagnosen ved biopsi (vevsprøve) fra tarmen. Den vil ikke vise noe nå siden hun har vært på glutenfri kost. Så enten må hun tilbake på gluten (noe som er uheldig vil jeg anta) for deretter å ta prøve via slange ned til tynntarmen eller så må dere klare dere uten tilskudd fra NAV. Anonymous poster hash: 3b9b6...542
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2015 #4 Skrevet 5. oktober 2015 Kjenner jeg blir oppriktig forbanna på leger som anbefaler glutenfri kost før diagnose foreligger 😠 Hun vil ikke kunne få diagnose uten glutenprovokasjon. Og uten diagnose, får hun heller ikke penger. Spesialisten på sykehuset her var lynforbanna på kunskapsløse leger (som han sa) som satte barn på gf kost uten diagnose. Det skal ikke gjøres! Anonymous poster hash: 93858...297
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2015 #5 Skrevet 5. oktober 2015 Men hun må ikke nødvendigvis ha biopsi. Min datter fikk cøliakidiagnose ved kun blodprøver. Barn kan diagnostiseres uten biopsi om de har høye nok verdier. Anonymous poster hash: 93858...297
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2015 #6 Skrevet 5. oktober 2015 Men hun må ikke nødvendigvis ha biopsi. Min datter fikk cøliakidiagnose ved kun blodprøver. Barn kan diagnostiseres uten biopsi om de har høye nok verdier. Anonymous poster hash: 93858...297 Jeg tror de kan få diagnosen ja, men trodde det var et absoluttkrav om biopsi ved NAV-tilskudd. Åpen for at jeg tar feil... Anonymous poster hash: 3b9b6...542
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2015 #7 Skrevet 5. oktober 2015 Veldig mange får ikke positivt utslag på blodprøve, og må derfor ta biopsi, og da må de og gå på kost med gluten en stund før prøven. Og man må ha en prøve som viser at man har allergien, for å få Nav stønad. Anonymous poster hash: 58433...cb3
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2015 #8 Skrevet 5. oktober 2015 Huff, vil nødig gi henne gluten igjen, nå som hun endelig fungerer normalt og vi har funnet fem til en løsning som fungerer uten smerter i hverdagen.. spørs om det er verdt det.. får bestille ny time hos legen og ta kontakt med nav og høre hva konkret de er ute etter, og ta en vurdering på det da. Hadde håpet erklæring fra legen og bunken med kvitteringer kanskje holdt, men var nok litt for optimistisk Men takker for svar! HI Anonymous poster hash: 0a147...516
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2015 #9 Skrevet 5. oktober 2015 Men hun må ikke nødvendigvis ha biopsi. Min datter fikk cøliakidiagnose ved kun blodprøver. Barn kan diagnostiseres uten biopsi om de har høye nok verdier. Anonymous poster hash: 93858...297 Jeg tror de kan få diagnosen ja, men trodde det var et absoluttkrav om biopsi ved NAV-tilskudd. Åpen for at jeg tar feil... Anonymous poster hash: 3b9b6...542 Det har kommet nye regler. Anonymous poster hash: d8bc6...add
Mamma_til_2 Skrevet 5. oktober 2015 #10 Skrevet 5. oktober 2015 Mener barn slipper biopsi prøve for og få tilskudd, men du må til lege og få ett skriv.
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2015 #11 Skrevet 5. oktober 2015 Min venninne på over 30 fikk nylig diagnosen, og den ble gitt kun ut fra svar på blodprøver. Hun får tilskudd fra NAV. Anonymous poster hash: a564f...fea
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2015 #12 Skrevet 5. oktober 2015 Alle med positive prøver på cøliaki får automatisk grunnstønad, det må være positive blodprøver eller biopsi. Det er noen med cøliaki som ikke har positive blodprøver, da kreves biopsi, Men så er det de som har allergier eller intoleranser uten å ha cøliaki, der er det litt vanskeligere å få støtte. Allergi for hvetemel slår ut på blodprøver, da får man grunnstønad. Men hveteintoleranse eller glutenintoleranse slår ikke ut på noen prøver, hverken blodprøver eller biopsi, da får man ikke støtte. Jeg har hveteintoleranse, tåler alle kornsorter bortsett fra hvete, spiser jeg mat med hvetemel blir jeg oppblåst, får vondt i magen, diare og blir kvalm, men det vises ikke på noen prøver så jeg får ikke grunnstønad. Anonymous poster hash: 80a74...801
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2015 #13 Skrevet 5. oktober 2015 Men, har dere tester for cøliaki, glutenallergi eller glutenintoleranse? Er jo tre vidt forskjellige måter å få bekreftet de. Allergi vil vise på blodprøve, cøliaki vil mest sannsynlig vise på blodprøve og intoleranse må man bare prøve ut for å sjekke. Sistnevnte jobbes det mye med, og snart (om det ikke er allerede?) kan man få provokasjonmuffins, så fører man dagbok.Om det er cøliaki man vil bekrefte, bør man overhode ikke kutte ut gluten før man er ferdig. Allergi vil vel vise uansett om man spiser gluten eller ikke, mens intoleranse er kun å teste ut om man reagerer på gluten eller ikke. Når det gjelder NAV så må det en spesialist til, fastlegen er ikke nok. Anonymous poster hash: 441e1...063
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2015 #14 Skrevet 5. oktober 2015 Feil at det må bekreftes av spesialist, vår fastlege skrev under skjema til nav på vår datter at hun har cøliaki, og vi får grunnstønad av nav. Anonymous poster hash: f7a35...58f
Lille krøll Skrevet 5. oktober 2015 #15 Skrevet 5. oktober 2015 Huff, vil nødig gi henne gluten igjen, nå som hun endelig fungerer normalt og vi har funnet fem til en løsning som fungerer uten smerter i hverdagen.. spørs om det er verdt det.. får bestille ny time hos legen og ta kontakt med nav og høre hva konkret de er ute etter, og ta en vurdering på det da. Hadde håpet erklæring fra legen og bunken med kvitteringer kanskje holdt, men var nok litt for optimistisk Men takker for svar! HI Anonymous poster hash: 0a147...516 Ta kontakt med nav og få vite hva du trenger men ta kontakt med riksen og spør hvor lang provokasjon du trenger. Min fastlege sa 4 dager, noe jeg hadde taklet tross store smerter og kun sittet på do men riksen sa 14-21 dager. Noe som absolutt ikke går.
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2015 #16 Skrevet 5. oktober 2015 Feil at det må bekreftes av spesialist, vår fastlege skrev under skjema til nav på vår datter at hun har cøliaki, og vi får grunnstønad av nav. Anonymous poster hash: f7a35...58f Ja, men da hadde hun positive prøver. Problemet til HI er jo at barnet hennes ikke tåler gluten/hvete uten at det gav utslag på blodprøvene, da må man til spesialist. Anonymous poster hash: 80a74...801
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2015 #17 Skrevet 5. oktober 2015 Det leste jeg. Men det var noen som skrev at det måtte bekreftes av spesialist og ikke fastlege. Derfor jeg skrev det Anonymous poster hash: f7a35...58f
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2015 #18 Skrevet 5. oktober 2015 Kjenner til et barn som fikk diagnosen uten noen form for diagnosetesting, rett og slett fordi han ble helt fin på glutenfri kost. Han kuttet ut gluten på legens anbefaling, og det var dokumentert av legen. Jeg ville prøvd det hos deres lege også, at en slik legeerklæring kan fungere.Dette barnet var vel halvannet år gammel da, så jeg vet ikke om det blir det samme, men... Det er jo snakk om ganske mye tilskudd i mnd, for det er jo svindyrt med glutenfritt! Anonymous poster hash: dc277...261
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2015 #19 Skrevet 5. oktober 2015 Vil bare tipse om at glutenfrie varer i Sverige er mye billigere, og de har bedre utvalg og. Hvis du ikke bor så langt unna Charlottenberg, vil jeg anbefale hypermat, den butikken har veldig godt utvalg. Anonymous poster hash: 58433...cb3
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2015 #20 Skrevet 5. oktober 2015 Ifølge vår barnelege er det ikke alle som får positiv test ved blodprøve. Han bruker i tillegg lappetest på barn og da kan man teste for alle slags matvarer, feks hvete, rug, melk osv. Barnet vårt fikk ingen utslag på blodprøvene men kraftig utslag på flere matvarer på lappetestene. Anonymous poster hash: b9d72...909
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2015 #21 Skrevet 5. oktober 2015 Ifølge vår barnelege er det ikke alle som får positiv test ved blodprøve. Han bruker i tillegg lappetest på barn og da kan man teste for alle slags matvarer, feks hvete, rug, melk osv. Barnet vårt fikk ingen utslag på blodprøvene men kraftig utslag på flere matvarer på lappetestene. Anonymous poster hash: b9d72...909 Hva er lappetest? Anonymous poster hash: 45ae5...d5a
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2015 #22 Skrevet 5. oktober 2015 Ved lappetest taes noen dråper av hver matvarer på lapper som settes på ryggen. Lappene skal stå på i to døgn og så leser legen av resultatene etter tre døgn. Positive tester vises ved utslett. Anonymous poster hash: b9d72...909
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå