Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2015 #1 Skrevet 3. oktober 2015 Jeg får tics i øyet av de som sier "svigermor" etter å ha vært sammen med en fyr i 3 mnd for eks. Egentlig synes jeg jo ikke man har en svigermor og svigerfar før man er gift, men samtidig så reagerer jeg ikke hvis noen har vært i et forhold i årevis med hus og barn osv, hvor disse "titlene" blir brukt. Hva synes dere? Anonymous poster hash: 19558...667
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2015 #2 Skrevet 3. oktober 2015 Vi har vært samboere I 10 år. Kan tydeligvis ikke kalle moren til samboer for svigermor i følge deg.... Man kan kalle de svigermor etc når det føles riktig for den enkelte ...svært individuelt. Du er sær Anonymous poster hash: a7127...faf
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2015 #3 Skrevet 3. oktober 2015 Tenker det er opp til hver enkelt når det er naturlig å kalle de for det! Når vi giftet oss sa presten at det er først når en er gift at det er riktig å kalle de svigermor og svigerfar😉 Anonymous poster hash: 28981...279
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2015 #4 Skrevet 3. oktober 2015 Tenker det er opp til hver enkelt når det er naturlig å kalle de for det! Når vi giftet oss sa presten at det er først når en er gift at det er riktig å kalle de svigermor og svigerfar Anonymous poster hash: 28981...279 Sa han det under vielsen? Jeg tenker at det er riktig å kalle svigerfamilien nettopp det når man har bestemt seg for å dele livet. Om man er gift eller ikke er uten betydning, ekteskap er gudskjelov ikke lenger den eneste aksepterte samlivsformen i Norge. Anonymous poster hash: 176ba...1cb
Yellow Brick Road Skrevet 3. oktober 2015 #5 Skrevet 3. oktober 2015 Tja. Svigermor og svigermor er ikke nødvendigvis det samme. Nå har jeg vært gift noen ord og har "virkelige" svigerforeldre, når jeg sier "svigermor", så mener jeg nettopp det MIN svigermor. Men i begynnelsen av forhold (både det jeg lever i nå og andre) kunne jeg godt si svigermor, men da betyr det "Mora til kjæresten min" Svigermor og svigerfar er en beskrivelse ikke en tiltalemåte, så da spiller det vel ingen rolle når man begynner å bruke betegnelsen.
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2015 #6 Skrevet 3. oktober 2015 Tenker det er opp til hver enkelt når det er naturlig å kalle de for det! Når vi giftet oss sa presten at det er først når en er gift at det er riktig å kalle de svigermor og svigerfar Anonymous poster hash: 28981...279 Sa han det under vielsen? Jeg tenker at det er riktig å kalle svigerfamilien nettopp det når man har bestemt seg for å dele livet. Om man er gift eller ikke er uten betydning, ekteskap er gudskjelov ikke lenger den eneste aksepterte samlivsformen i Norge. Anonymous poster hash: 176ba...1cb Nei, han sa det på møtet vi hadde før vielsen. Jeg hadde ikke tenkt over det før, bruker ikke å si "svigermor" og "svigerfar" uansett. Anonymous poster hash: 28981...279
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2015 #7 Skrevet 3. oktober 2015 Tenker det er opp til hver enkelt når det er naturlig å kalle de for det! Når vi giftet oss sa presten at det er først når en er gift at det er riktig å kalle de svigermor og svigerfar Anonymous poster hash: 28981...279 Sa han det under vielsen? Jeg tenker at det er riktig å kalle svigerfamilien nettopp det når man har bestemt seg for å dele livet. Om man er gift eller ikke er uten betydning, ekteskap er gudskjelov ikke lenger den eneste aksepterte samlivsformen i Norge. Anonymous poster hash: 176ba...1cb Nei, han sa det på møtet vi hadde før vielsen. Jeg hadde ikke tenkt over det før, bruker ikke å si "svigermor" og "svigerfar" uansett. Anonymous poster hash: 28981...279 Det kan jo han mene, men det er ikke noen regel som fastslår at det er sånn. Anonymous poster hash: 176ba...1cb
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2015 #8 Skrevet 3. oktober 2015 Tenker det er opp til hver enkelt når det er naturlig å kalle de for det! Når vi giftet oss sa presten at det er først når en er gift at det er riktig å kalle de svigermor og svigerfar Anonymous poster hash: 28981...279 Sa han det under vielsen? Jeg tenker at det er riktig å kalle svigerfamilien nettopp det når man har bestemt seg for å dele livet. Om man er gift eller ikke er uten betydning, ekteskap er gudskjelov ikke lenger den eneste aksepterte samlivsformen i Norge. Anonymous poster hash: 176ba...1cb Nei, han sa det på møtet vi hadde før vielsen. Jeg hadde ikke tenkt over det før, bruker ikke å si "svigermor" og "svigerfar" uansett. Anonymous poster hash: 28981...279 Det kan jo han mene, men det er ikke noen regel som fastslår at det er sånn. Anonymous poster hash: 176ba...1cb Nei, ikke vet jeg. Jeg bare svarte på HI sitt spørsmål. Som sagt, aldri tenkt noe over det. Anonymous poster hash: 28981...279
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2015 #9 Skrevet 3. oktober 2015 Defenisjonen på svigermor er ektefelles mor. Defenisjonen på svigerfar er ektefelles far. Altså skal man være gift og ektefeller før man sier svigermor og svigerfar. (kilde: http://www.nob-ordbok.uio.no/perl/ordbok.cgi?OPP=svigerfar&ant_bokmaal=5&ant_nynorsk=5&bokmaal=+&ordbok=bokmaal http://www.nob-ordbok.uio.no/perl/ordbok.cgi?OPP=svigermor&ant_bokmaal=5&ant_nynorsk=5&bokmaal=+&ordbok=bokmaal ) Anonymous poster hash: 4caaf...f26
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2015 #10 Skrevet 3. oktober 2015 Tenker det er opp til hver enkelt når det er naturlig å kalle de for det! Når vi giftet oss sa presten at det er først når en er gift at det er riktig å kalle de svigermor og svigerfar Anonymous poster hash: 28981...279 Sa han det under vielsen? Jeg tenker at det er riktig å kalle svigerfamilien nettopp det når man har bestemt seg for å dele livet. Om man er gift eller ikke er uten betydning, ekteskap er gudskjelov ikke lenger den eneste aksepterte samlivsformen i Norge. Anonymous poster hash: 176ba...1cb Nei, han sa det på møtet vi hadde før vielsen. Jeg hadde ikke tenkt over det før, bruker ikke å si "svigermor" og "svigerfar" uansett. Anonymous poster hash: 28981...279 Det kan jo han mene, men det er ikke noen regel som fastslår at det er sånn. Anonymous poster hash: 176ba...1cb Nei, ikke vet jeg. Jeg bare svarte på HI sitt spørsmål. Som sagt, aldri tenkt noe over det. Anonymous poster hash: 28981...279 Svaret mitt var egentig til HI. Hun og presten og andre kan godt mene at det er sånn, men akkurat det er slikt som er opp til folk selv å avgjøre. Selv synes jeg det blir tullete å si at ekteskap skal være det avgjørende. Har for eksempel en tante og onkel som har vært sammen i 45 år. De har fulgt hverandres familier hele veien, hjulpet til under flytting og sykdom og tilbragt utallelige ferier og høytider sammen. De har fire barn, og den andres foreldre er barnas besteforeldre. Men de er altså samboere, har aldri vært gift. Skulle de ikke kunne kalle hverandres familier, som de har kjent lenger enn jeg har levd, for svigerfamilier - mens jeg, som har vært gift i to år, kan kalle min manns familie det, selv om de bor i utlandet og jeg har truffet dem en håndfull ganger? Det blir for rart for meg. Anonymous poster hash: 176ba...1cb
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2015 #11 Skrevet 3. oktober 2015 Defenisjonen på svigermor er ektefelles mor. Defenisjonen på svigerfar er ektefelles far. Altså skal man være gift og ektefeller før man sier svigermor og svigerfar. (kilde: http://www.nob-ordbok.uio.no/perl/ordbok.cgi?OPP=svigerfar&ant_bokmaal=5&ant_nynorsk=5&bokmaal=+&ordbok=bokmaal http://www.nob-ordbok.uio.no/perl/ordbok.cgi?OPP=svigermor&ant_bokmaal=5&ant_nynorsk=5&bokmaal=+&ordbok=bokmaal ) Anonymous poster hash: 4caaf...f26 Den definisjonen ville nok ikke overlevd en ny redigering Anonymous poster hash: 176ba...1cb
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2015 #12 Skrevet 3. oktober 2015 Vi har vært samboere I 10 år. Kan tydeligvis ikke kalle moren til samboer for svigermor i følge deg.... Man kan kalle de svigermor etc når det føles riktig for den enkelte ...svært individuelt. Du er sær Anonymous poster hash: a7127...faf Leste du litt fort? Jeg sier at jeg i utgangspunktet mener man skal være gift, men jeg reagerer ikke nødvendigvis hvis "titlene" blir brukt når to mennesker har vært i et seriøst forhold i årevis med hus osv. Hvor de tydelig er dedikert til forholdet og deres liv sammen. Hi Anonymous poster hash: 005c7...446
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2015 #13 Skrevet 3. oktober 2015 Defenisjonen på svigermor er ektefelles mor. Defenisjonen på svigerfar er ektefelles far. Altså skal man være gift og ektefeller før man sier svigermor og svigerfar. (kilde: http://www.nob-ordbok.uio.no/perl/ordbok.cgi?OPP=svigerfar&ant_bokmaal=5&ant_nynorsk=5&bokmaal=+&ordbok=bokmaal http://www.nob-ordbok.uio.no/perl/ordbok.cgi?OPP=svigermor&ant_bokmaal=5&ant_nynorsk=5&bokmaal=+&ordbok=bokmaal ) Anonymous poster hash: 4caaf...f26 Først må du lære deg å skrive definisjon. Når det er sagt så bruker ikke jeg disse betegnelsene i det hele tatt. Føles unaturlig. Enda vi har vært sammen i sju år og har to barn. Vil tro det er veldig inviduelt. Anonymous poster hash: 61989...01d
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2015 #14 Skrevet 3. oktober 2015 Defenisjonen på svigermor er ektefelles mor. Defenisjonen på svigerfar er ektefelles far. Altså skal man være gift og ektefeller før man sier svigermor og svigerfar. (kilde: http://www.nob-ordbok.uio.no/perl/ordbok.cgi?OPP=svigerfar&ant_bokmaal=5&ant_nynorsk=5&bokmaal=+&ordbok=bokmaal http://www.nob-ordbok.uio.no/perl/ordbok.cgi?OPP=svigermor&ant_bokmaal=5&ant_nynorsk=5&bokmaal=+&ordbok=bokmaal ) Anonymous poster hash: 4caaf...f26 Først må du lære deg å skrive definisjon. Når det er sagt så bruker ikke jeg disse betegnelsene i det hele tatt. Føles unaturlig. Enda vi har vært sammen i sju år og har to barn. Vil tro det er veldig inviduelt. Anonymous poster hash: 61989...01d Hvorfor må hun det? Du skjønte jo hva hun mente. Mye verre å være frekk enn å ikke ha absolutt alt av rettskriving på stell! Anonymous poster hash: 176ba...1cb
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2015 #15 Skrevet 3. oktober 2015 For enkelhets skyld har jeg av og til brukt titlene "sviger" når jeg omtaler dem. Men husker ikke når jeg begynte med det... Var kanskje etter at vi hadde vært sammen i tre-fire år. Men sier ofte mora til Stig, eller søsteren til Stig i stedet for svigermor/svigersøster. Selv om vi nå er gift... Anonymous poster hash: 5d2d6...da0
Hjertefru Skrevet 3. oktober 2015 #16 Skrevet 3. oktober 2015 Her jeg bor blir titlene svigermor og svigersønn brukt i forhold til 18- åringer som har en fast kjæreste. Men det blir gjort med litt humor.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå