Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2015 #1 Skrevet 2. oktober 2015 Jeg har veldig kort til å lese til eksamen vgs, og har kontroll på alt utenom dette. Tatt på meg litt for mye ved siden av at det har skjedd så mye siste dagene at jeg har ikke fått lest. Er kjempestresset.Det verste jeg vet å lese om, som jeg forstår minst, det er økonomi. Og alle ordene og navnene på ting. Her er kompetansemålene innenfor akkurat dette temaet jeg må kunne:Gjøre rede for sentrale kjennetegn ved politikken i Norge og diskutere omgrepet økonomisk vekst, levestandard, livskvalitet og bærekraftig utvikling og forholdet mellom de. Har forstått det er en blanding av planøkonomi og markedsøkonomi. At staten eier mange bredifter og gjør om bedriftene sine til aksjeselskap og eier over 50%. At mye er/og vil bli privatisert. Og det er det jeg får inn.Føler meg helt fullstendig dum. Jeg har lest og lest kapittelet over og over igjen, men jeg bare klarer ikke koble eller forstå. Så det jeg lurer på, er det noen som kunne prøvd å forklare meg litt enkelt det de vet. En liten a-b-c, så jeg har noe å bygge videre på? Norsk økonomisk politikk, norge i verdensøkonomien, fordeling av byrder og goder, blandingsøkonomi etc. Jeg ber ikke noen lære det for meg, men kanskje skrive det de vet på en forenklet måte og prøve å forklare litt, så jeg kan lese videre og forstå litt mer enn ingenting. Tusen takk. Anonymous poster hash: 674ee...ad7
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2015 #2 Skrevet 2. oktober 2015 Du har jo fått tak i essensen av det da I og med at nesten ingen land har ren markedsøknomi eller ren planøknomi, har de aller fleste land blandingsøknomi i større eller mindre grad. USA f.eks. har mest markedsøknomi, dvs. at de har en økonomi som i stor grad er bygget på tilbud-etterspørsel. På mange måter kan Norges blandingsøknomi settes sammen med velferdsstaten. Fordi staten har mye øknomisk kontroll og på en del områder i stor grad styrer markedet (altså det er planøknomi mange steder), er det også mulig å opprettholde et velferdssamfunn. Anonymous poster hash: 900bc...ac0
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2015 #3 Skrevet 2. oktober 2015 Tusen takk for svar. Alt hjelper veldig Anonymous poster hash: 674ee...ad7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå