Gå til innhold

Kul på siden av halsen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Toåringen fikk en kul på halsen for fire uker siden. Den er hard, og jeg får helst ikke lov til å ta på halsen hennes. Vet ikke om det er fordi kulen er øm eller om det generelt er ubehagelig å bli tatt på halsen (det synes i hvert fall jeg). Den er ikke så stor, som en litt stor ert, og har ikke endret størrelse. Hun er ikke ops på kulen selv, men hun er kanskje for liten til det om den gir plager.

Bhg trodde det var mandelen, men den kjenner jeg lenger oppe. Den sitter liksom midt på halsen, på siden (ikke under øret, mer mellom øret og "adamseplet", men på lik høyde med eplet). Har vi lymfekjertler der? Har hele tiden tenkt at det var den som var hoven... Ringte til legevakt da jeg oppdaget det, men de ba meg avvente, da det ikke var uvanlig. Men kjenner jeg blir i tvil nå som den ikke forsvinner... 

Noen som har erfaringer? Tenker jo kreft, jeg da... Struma, betennelse, ja, hvem vet hva annet... 

Anonymous poster hash: bf891...be3
Skrevet

Sønnen min på 8 år har hatt sånn hele livet. Ikke noe legen vil fjerne.

Anonymous poster hash: de254...2de

Skrevet

Sønnen min på 8 år har hatt sånn hele livet. Ikke noe legen vil fjerne.

Anonymous poster hash: de254...2de

Men hva er det da? Fettkul? Toåringen sin er ikke bevegelig, og den er helt hard. Har en fettkul på magen selv, og den er helt annerledes... 

Skrevet

Ring legen å få det sjekka så slipper du gå å bekymre deg. Bedre å dra en gang for mye enn en gang for lite.., :-)

Anonymous poster hash: d2ad4...fdc
Skrevet

Ring legen å få det sjekka så slipper du gå å bekymre deg. Bedre å dra en gang for mye enn en gang for lite.., :-)

Anonymous poster hash: d2ad4...fdc

Ja, vi venter på legetime. Er lang kø her vi bor.

Skrevet

Jeg har selv. Har tatt ul av den, den er hard og øm, ikke bevegelig. Men de vil ikke gjøre noe med den. Tror pulsåren ligger rundt. Har hatt den i 12-15 år tror jeg.

Skjønner du er bekymret, men prøv å ikke vær det☺

Anonymous poster hash: 32c1f...3e5

Skrevet

Jeg har selv. Har tatt ul av den, den er hard og øm, ikke bevegelig. Men de vil ikke gjøre noe med den. Tror pulsåren ligger rundt. Har hatt den i 12-15 år tror jeg.

Skjønner du er bekymret, men prøv å ikke vær det☺

Anonymous poster hash: 32c1f...3e5

Men har de sagt hva det er for noe da? Hva er den laget av, om jeg kan si det på den måten? Fett, muskelknute... hva enn som kan lage kuler!

Skrevet

Du sa det var litt vanskelig å få kjent på den, men gjør et forsøk likevel.

Er den glatt?

Er den bevegelig?

I så fall er det gode tegn.

Hvis den ikke er glatt og den synes å sitte fast i vevet, enten huden eller vevet under så bør du ringe tilbake til legen og si at den er slik. Så kan du være oppmerksom på allmentilstanden, endrer den seg så ring legen igjen.

De aller fleste slike kuler er helt ufarlige, skriver det jeg gjør bare slik at du vet hva du skal se etter.

Det kan være en ufarlig fettkul (jeg har selv en slik på samme størrelse og på samme sted som jeg har hatt siden jeg var barn), eller det kan være en ufarlig infeksjon som gjør at lymfeknuten fremdeles ikke har gått ned.

Anonymous poster hash: 916de...88a
Skrevet

Jeg hadde det ofte når jeg var liten, det kom at betennelse i hals / mandler så fryltes lymfeknuter/kjertler seg opp med puss. Det gjorde ikke vondt medindre man kom borti... Men ta han med til legen og få det bekreftet :)

Anonymous poster hash: 40fd2...197

Skrevet

Den er glatt (tror jeg), men den kan ikke beveges på, det er jeg ganske sikker på. Skal ikke si det sikkert, men tror ikke den sitter fast i huden, men i vevet bak/inni. 

Så det er en lymfekjertel der? Hun har hatt mye feber i et år nå, av og på, uten tilsynelatende grunn (vært til utredning), men har hatt forhøyet CRP hver gang... Har fått antibiotika, men feberen har ikke forsvunnet - før nå. Siste feberepisoden var da kulen dukket opp for fire uker siden.  

Vet at hovne lymfekjertler gjerne er hovne en stund etter sykdom, men hadde inntrykk av at disse befant seg under øret på halsen, og ikke mellom øre og adamseplet... 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...