Gå til innhold

Dere som lager chutney - hvor lenge er den holdbar?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fått mye plommer og tenkte prøve å lage chutney.

Men hvor lenge er den holdbar?

Koker du glassene først, eller koker du glassene med chutney'en i etterpå?

Gjelder det samme med eplechutney også? Har lyst å lage det også.

Tips til en nybegynner chutney-kokk mottas med takk :)

Anonymous poster hash: c90d0...d9e
Videoannonse
Annonse
Skrevet

*dytt* :)

Skrevet

Jeg har fått mye plommer og tenkte prøve å lage chutney.

Men hvor lenge er den holdbar?

Koker du glassene først, eller koker du glassene med chutney'en i etterpå?

Gjelder det samme med eplechutney også? Har lyst å lage det også.

Tips til en nybegynner chutney-kokk mottas med takk :)

Hvorfor koker du glassene?

Anonymous poster hash: 6bf0a...5ff

Skrevet

Hvorfor koker du glassene?

For at de skal være helt rene og dermed øke holdbarheten. Men jeg ser det er ulike fremgangsmåter ute og går.

Jeg lurer på hvor lenge chutney kan holde seg etter at den er laget.

Og om noen har en favorittoppskrift også, så tar jeg gjerne imot den også :)

Skrevet

Det er to måter å koke chutneyen sammen på. Hvis du ønsker flere års holdbarhet, koker du den ned til en tjukk masse. Rykende varm skal den over på rene glass som igjen, etter at lokket er skrudd skikkelig til, kokes i vann i 30 minutter. En rask nedkjøling er også å anbefale med denne metoden.

Variant nummer to innebærer mer skånsom koking. Da er oppbevaring i kjøleskap å anbefale. Fordelen er at du får en friskere chutney med fine biter av plommer, men den er altså ikke like holdbar

Skrevet

Det er to måter å koke chutneyen sammen på. Hvis du ønsker flere års holdbarhet, koker du den ned til en tjukk masse. Rykende varm skal den over på rene glass som igjen, etter at lokket er skrudd skikkelig til, kokes i vann i 30 minutter. En rask nedkjøling er også å anbefale med denne metoden.

Variant nummer to innebærer mer skånsom koking. Da er oppbevaring i kjøleskap å anbefale. Fordelen er at du får en friskere chutney med fine biter av plommer, men den er altså ikke like holdbar

Takk for svar! :)

Hvor lenge tror du den minst holdbare varianten holder seg?

Har du prøvd å lage av fryste plommer også?

Har du en favoritt-oppskrift?

Skrevet

Den minst holdbare varianten holder ihvertfall til godt over jul i kjøleskapet :)

Denne oppskriften bruker jeg som oftest.

UNDERSAK/OPPSKRIFT) Plommechutney Ingredienser (2 glass à 250 g)

500 g røde plommer

1 rødløk

1 ts poblano chili (ev. sterk rød chili)

150 g brunt sukker

0,5 dl sherryeddik

3 stjerneanis

1 kanelstang (5 cm)

25 g fersk ingefær

– ---

1 ts maldonsalt

2 kyllinglår

2 hvitløksfedd

Framgangsmåte

Plommechutney: Skyll plommene før du starter. Snitt plommene rundt og vri. Da sitter steinen fast i den ene halve. Pirk ut steinen. Del hver halve plomme i to eller fire etter hvor store de er. Ingefæren skrelles og snittes i tynne skiver. Rødløken skrelles og deles i 16 båter. Chilien finhakkes. Unngå stilker og steiner fra chilien i chutneyen.

Ha sukker, krydder og eddik i en kjele. Kok dette opp, og ha i alle andre ingredienser. La dette koke 15 minutter på moderat varme (dvs. ikke stormkoke, men putre) til chutneyen starter å tykne. Ingen grunn til å røre rundt ennå, da blir det bare mos. Ta gjerne av litt av chutneyen nå hvis du ønsker en frisk variant i kjøleskapet. Resten kokes videre ned til den er marmeladeaktig i konsistensen. Hell den over på rene glass og skru på lokket. Sett glasset i en kjele med lett kokende varmt vann i 30 minutter. Ta det ut og la det bli kaldt så fort som mulig. Oddsene for at chutneyen – med mørk og kjølig oppbevaring – er holdbar i minst fem år, er faktisk ganske høye. Men, som det heter, spis den i løpet av året! 

Skrevet

Den minst holdbare varianten holder ihvertfall til godt over jul i kjøleskapet :)

Denne oppskriften bruker jeg som oftest.

UNDERSAK/OPPSKRIFT) Plommechutney Ingredienser (2 glass à 250 g)

500 g røde plommer

1 rødløk

1 ts poblano chili (ev. sterk rød chili)

150 g brunt sukker

0,5 dl sherryeddik

3 stjerneanis

1 kanelstang (5 cm)

25 g fersk ingefær

– ---

1 ts maldonsalt

2 kyllinglår

2 hvitløksfedd

Framgangsmåte

Plommechutney: Skyll plommene før du starter. Snitt plommene rundt og vri. Da sitter steinen fast i den ene halve. Pirk ut steinen. Del hver halve plomme i to eller fire etter hvor store de er. Ingefæren skrelles og snittes i tynne skiver. Rødløken skrelles og deles i 16 båter. Chilien finhakkes. Unngå stilker og steiner fra chilien i chutneyen.

Ha sukker, krydder og eddik i en kjele. Kok dette opp, og ha i alle andre ingredienser. La dette koke 15 minutter på moderat varme (dvs. ikke stormkoke, men putre) til chutneyen starter å tykne. Ingen grunn til å røre rundt ennå, da blir det bare mos. Ta gjerne av litt av chutneyen nå hvis du ønsker en frisk variant i kjøleskapet. Resten kokes videre ned til den er marmeladeaktig i konsistensen. Hell den over på rene glass og skru på lokket. Sett glasset i en kjele med lett kokende varmt vann i 30 minutter. Ta det ut og la det bli kaldt så fort som mulig. Oddsene for at chutneyen – med mørk og kjølig oppbevaring – er holdbar i minst fem år, er faktisk ganske høye. Men, som det heter, spis den i løpet av året! 

Åh, tusen takk for at du tok deg tid - den skal jeg prøve! :)

Men en ting... det ble en skrivefeil der med de kyllinglårene?!? ;) Hva skal det egentlig være?

Skrevet

Hehe...kyllinglårene hakkes og kokes sammen med plommene  :spise:

Neida,måtte lete frem oppskriften og se og det var bare et forslag til hva en kunne servere sammen med chutney. 

Skrevet

Neida,måtte lete frem oppskriften og se og det var bare et forslag til hva en kunne servere sammen med chutney. 

Ha-ha... det hørtes riktigere ut, ja ;)

Takk for all hjelp - jeg vet hva jeg skal gjøre i morgen :)

Skrevet

Vil bare gi deg tilbakemelding.

Chutneyen ble veldig god! :D

Nå har jeg masse god chutney. Litt til å gi bort også.

Så igjen - takk for hjelpen :)

Skrevet

Vil bare gi deg tilbakemelding.

Chutneyen ble veldig god! :D

Nå har jeg masse god chutney. Litt til å gi bort også.

Så igjen - takk for hjelpen :)

Hva bruker du det sammen med?

Skrevet

Har det som tilbehør til ulike middagsrester. Veldig godt til ulike typer kjøttmiddager. Nesten som du ville brukt tyttebærsyltetøy, bare at chutneyen er søtere og med mye krydder i. Kan også være godt til noen fiskemiddager.

Og så bruker jeg det innimellom som smakstilsetning i sauser eller supper.

Veldig anvendelig :)

Jeg har aldri laget det selv tidligere, så dette var moro :)

Skrevet

Har det som tilbehør til ulike middagsrester. Veldig godt til ulike typer kjøttmiddager. Nesten som du ville brukt tyttebærsyltetøy, bare at chutneyen er søtere og med mye krydder i. Kan også være godt til noen fiskemiddager.

Og så bruker jeg det innimellom som smakstilsetning i sauser eller supper.

Veldig anvendelig :)

Jeg har aldri laget det selv tidligere, så dette var moro :)

Spennende :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...