Gå til innhold

Nye regler for tilbakebetaling?? Så lei meg nå

Anbefalte innlegg

Skrevet

I syv år har jeg ikke jobbet. Sluttet skole og har prøvd noen ganger å jobbe. Men pga helsen har det ikke gått.

Jeg hadde ikke rett på hjelp fra nav og min fastlege mente jeg heller ikke hadde krav på hjelp. Jeg ble sett på som lat av lege pg nav.

Nå har det vist seg at jeg hadde en alvorlig sykdom. Så fikk aap og har fått innvilget ung ufør i tillegg. Men så får jeg høre fra nav at jeg kun får etterbetaling for de to årene med aap og ikke de andre årene.

Jeg mener jo at jeg har krav på det da sykdommen er medfødt og det er ikke tvil om at det er pga den jeg ikke har kunnet jobbe og gå skole. Det har også legen nav bruker skrevet i vedtaket.

Og egentlig skulle jeg hatt det da også.

Nav sier det er nye regler nå. Før hadde jeg fått etterbetalt, men ikke nå? Stemmer dette?

Anonymous poster hash: 39975...c70

Skrevet

Er det etterbetaling av ung ufør-tillegget du mener?

Jeg trodde man bare kunne få etterbetalt for tiden man faktisk har aap, så du da vil få etterbetalt fra tidspunktet du fikk innvilget aap?

Anonymous poster hash: 9e0a5...8fb

Skrevet

Jeg trodde man bare kunne få etterbetalt for tiden man faktisk har aap, så du da vil få etterbetalt fra tidspunktet du fikk innvilget aap?

Ja det er det jeg mener.

Egentlig skulle jeg fått dette innvilget for mange år siden.

Skrevet

Ja det er det jeg mener.

Egentlig skulle jeg fått dette innvilget for mange år siden.

Det er ikke sånn det fungerer, ung ufør kan man bare få for tiden man faktisk har aap fordi det jo er en tilleggstønad til aap. Du kan jo ikke få tilleggstønaden når du ikke hadde hovedstønaden...

Skrevet

Skulle jo egentlig hatt aap i mange år. Hadde krav på det.

Skrevet

Get over It!! Du har ikke krav på mer penger! Makan til tigging! Er selv ufør og fikk ikke noe etterbetalt. Skulle bare mangle. KRAVSTOR er du!

Anonymous poster hash: ebb4c...908
Skrevet

Skulle jo egentlig hatt aap i mange år. Hadde krav på det.

Det fungere ikke slik, og takk og lov for det.

Anonymous poster hash: a85c7...5bd

Skrevet

Get over It!! Du har ikke krav på mer penger! Makan til tigging! Er selv ufør og fikk ikke noe etterbetalt. Skulle bare mangle. KRAVSTOR er du!

Kravstor? Jeg har fått hele livet mitt ødelagt pga sykdommen ikke ble oppdaget. Lever med store skader pga det.

Jeg skulle hatt hjelp for lenge side. De pengene er noe jeg har hatt krav på siden jeg fylte 18. Men isteden ble jeg overlatt til meg selv. Mistet nesten livet mitt.

Skrevet

Hva levde du på før? 

Søkte du noengang på AAP og fikk avslag? 

Anonymous poster hash: 8f72e...8fc
Skrevet

Hva levde du på før?

Levde på ingenting. Søkte dagpenger, men hadde jobbet for lite. Fikk avslag. Og fikk beskjed om at jeg ikke hadde krav på noe. Søkte sosialhjelp også. Fikk avslag.

Skrevet

Man kan vel ikke leve på ingenting? Noe penger må du vel ha fått?

Anonymous poster hash: 36d57...695

Skrevet

Man kan vel ikke leve på ingenting? Noe penger må du vel ha fått?

Anonymous poster hash: 36d57...695

Barnetrygd for to barn. Og min manns inntekt. Og kontantstøtte i to år. Ellers har det vært litt strø jobber her og der.

Skrevet

Du hører utrolig tafatt ut og ressurssvak!

Skrevet

Hva levde du på før?

Levde på ingenting. Søkte dagpenger, men hadde jobbet for lite. Fikk avslag. Og fikk beskjed om at jeg ikke hadde krav på noe. Søkte sosialhjelp også. Fikk avslag.

Hvis dette er noe medfødt, mener du at du burde fått etterbetalt for alle årene fra du fylte 18 år og til i dag?

Så om du hadde vært 40 år når sykdommen ble oppdaget, skulle du liksom fått tilbakebetaling for 22 år??

Jeg ville heller gått hardt ut mot fastlegen som ikke tok deg på alvor, mulig du kunne fått noe erstatning, men å få etterbetalt fra nav tviler jeg på vil funke..

Men om du ikke har fått dagpenger og ikke sosialhjelp, hva (hvem) har du levd på da?

Anonymous poster hash: 0c8cb...189

Skrevet

Hvor gammel var du da du ble syk? (Ikke klarte jobbe/skole)

Anonymous poster hash: c27bd...ddc

Skrevet

Har du ikke hatt noen forsikringer som kan utbetales om du er ufør nå? Man kan jo ikke tilbakedatere en uførestønad med mindre man burde skjønt at den aktuelle diagnosen kunne medført at man ikke kunne jobbe. Er jo ikke noe verre enn at du anker til Trygderetten?

Anonymous poster hash: 62fee...517
Skrevet

21. Er 28 nå.

Ja jeg har vært langt nede. Fikk høre i alle år jeg var lat og psykisk syk. Plutselig måtte jeg stå i organkø. Gjennomgå flere operasjoner. Vente på at noen skulle dø så jeg fikk leve.

Jeg har fått to barn. Skulle ønske jeg ikke hadde bar siden jeg er så syk.

Ikke får jeg leve så lenge at jeg får se barna mine vokse opp å få egne barn.

Så ja hadde håpet jeg fikk en del etterbetalt så mine barn hadde noe å arve etter meg.

Skrevet

Jeg skal love dere at jeg følte meg ressurssvak og det gjør jeg enda.

Tafatt følte jeg meg også. Men har tilgitt meg selv for det.

Skrevet

Synes du får mye urettferdig kritikk her HI. Jeg vil bare si at du høres tøff ut, og at jeg er glad du fikk hjelp til slutt.

Ta kontakt med en advokat, han/hun vet nok bedre enn oss hva du har rett på.

Lykke til videre! :)

Anonymous poster hash: d44f2...107

Skrevet

21. Er 28 nå.

Ja jeg har vært langt nede. Fikk høre i alle år jeg var lat og psykisk syk. Plutselig måtte jeg stå i organkø. Gjennomgå flere operasjoner. Vente på at noen skulle dø så jeg fikk leve.

Jeg har fått to barn. Skulle ønske jeg ikke hadde bar siden jeg er så syk.

Ikke får jeg leve så lenge at jeg får se barna mine vokse opp å få egne barn.

Så ja hadde håpet jeg fikk en del etterbetalt så mine barn hadde noe å arve etter meg.

Ok? Så mens du har gått rundt med så mye sykdom og null jobb så har du valgt å få TO barn?

Anonymous poster hash: cf060...ed4

Skrevet

Du kan prøve å ta kontakt med Norsk pasientskadeerstatning. Hvis diagnosen kunne og burde ha vært stilt på et tidligere tidspunkt, og det har medført økonomisk tap, kan det være du har noe å hente der. 

Anonymous poster hash: ed3e8...361
Skrevet

Hvorfor er dere så frekke mot hi?

Håper du ikke bryr deg om de idiot kommentarene du har fått.

Jeg vet godt hvordan det er å bli kalt lat ol fordi man er syk. Gå til en advokat.

Lykke til og en god klem fra meg 💜

Skrevet

Utrolig deilig å vite at det finnes så mange feilfri personer her inne :)

Ville hørt med advokat hvilke muligheter som finnes. Lykke til videre :)

Skrevet

Du kan prøve å ta kontakt med Norsk pasientskadeerstatning. Hvis diagnosen kunne og burde ha vært stilt på et tidligere tidspunkt, og det har medført økonomisk tap, kan det være du har noe å hente der.

Anonymous poster hash: ed3e8...361

Dette er det mest korrekte svaret i tråden.

Aap kan man få tidligst fra søknadsdato - man kan ikke i etterkant si at man skulle jo søkt for mange år siden og må derfor få tilbakebetalt. Da skulle jo det samme gjelde alle som i etterkant finner ut at de kan ha hatt rett på en ytelse.. Det ville krevd enorme ressurser å behandle saker langt tilbake i tid og nærmest umulig å få tak i dokumentasjon på hva eksakt som var tilstanden mange år tilbake uten å la seg påvirke av informasjon tilegnet seg i etterkant. ..

Anonymous poster hash: af39c...87f

Skrevet

Huff Hi, dette høres ikke lett ut :-(

Håper du får rett medisinsk hjelp nå,i det minste,så fremtiden kanskje blir lettere enn hva fortiden har vært. Ser du skriver at du ikke vil komme til å leve lenge nok til å bli bestemor. Er det helt sikkert? Du er 28 nå,så forhåpentligvis er det mange år til dine barn skal stifte familie, og på medisinfronten kan mye skje fremover som kanskje vil hjelpe deg.

Nav kan du bare gi opp først som sist. Det er ikke verdt å bruke energi på de,for du taper bare uansett. Men kontakt pasientombudet og norsk pasientskadeerstatning. Jeg får hjelp av de nå i både klagesak og erstatningssak. Det tapper deg ikke så for energi heller,for de gjør jobben for deg. Du får selvsagt mulighet til å uttale deg på alle papirer sykehuset sender inn.

Jeg mener du helt klart har rett til erstatning. Jeg har lest ganske mye om dette.

Skriv en mail til både pasientombudet og norsk pasientskadeerstatning hvor du forklarer hele situasjonen. Oppgi navn på leger,sykehus osv,så gjør de resten for deg. Du får tilsendt et fullmaktskjema du signerer og sender tilbake. Da henter de ut papirene de trenger for å kjøre saken for deg.

For meg er de gull verdt. Skulle jeg kranglet med sykehuset selv, ville jeg antakelig sittet inne, fordi jeg er så sint og skuffet over manglende behandling,som igjen har ført til senskader. Dette er bekreftet fra nye spesialister,så den spesialisten på sykehuset jeg har klaget inn,kommer nok til å få seg en smekk!

Det kan gjerne ta lang tid,opp mot et år før sakene er avgjort. Den tiden bruker du på deg selv og familien din,og så lar du pasientombudet og norsk pasientskadeerstatning ta seg av saken.

Ønsker deg alt godt fremover, og håper du får et godt liv lenge <3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...