Gå til innhold

Kan urinveisinfeksjon gå over av seg selv?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor lang tid pleier det å ta? Hos voksen :)

Anonymous poster hash: b6995...70b

Skrevet

Håper du er klar over at dette kan gå til nyrebekkenet? Og det er ikke noe å kimse med.

Skrevet

Du kan risikere å få infeksjon og BETENNELSE videre opp i blære og til slutt i nyrene. VELDIG vondt!!!

Tar du det tidlig, altså mens det bare svir og du må tisse ofte og lite, så KAN det hjelpe å drikke MASSE og da gjerne sure ting som appelsinjuice og tranebærjuice. Ta en tur innom en helsekost og skaff deg tranebærtilskudd for å forhindre at det kommer fort tilbake. Ofte får voksne dette pga sex - enten ved partnerbytte eller bare generelt ved sex. Hjelper å tisse etter sex, alltid!

Skrevet

Du må behandle urinveisinfeksjon selv om det ikke plager deg. Går du med det for lenge kan du få nyrebekkenbetennelse, og det vil du ikke.

Jeg lå 8 døgn på intensiven med hissig nyrebekkenbetennelse og crp på over 370!! Jeg visste ikke jeg hadde urinveisinfeksjon engang.

Anonymous poster hash: 3da67...18d
Skrevet

Det kan...men er vel ikke akkurat anbefalt, da du kan få infeksjon lengre opp.

Jeg gikk ikke til legen som 16-åring. Var veldig vondt lenge... senere sa legen at det var dumt gjort

Anonymous poster hash: 5feb9...761

Skrevet

Det er vel heller tvilsomt.

Men kan være forsøket verdt å drikke mye, gjerne noe surt, appelsinjuice, tranebærjuice, de neste par dagene og heller oppsøke lege da om det ikke gir seg.

Har en kollega som pleier å drikke mye sitronvann(vann med presset sitron) når hun merker en UVI er på vei og tror hun stort sett får bukt med det.

Anonymous poster hash: bf6e0...9f3
Skrevet

Det er gjort en pilotundersøkelse i tyskland der ukompliserte uvi har blitt behandlet med ibux i en dobbelblind studie. Viste visstnok like god effekt som antibiotika. Dette er vel og merke kun er pilotstudie som er gjort (tror de kun hadde en 50 deltakere, så for liten studie til å trekke noen slutninger enda), de driver enda og rekrutterer personer til en ordentlig studie. Og vel og merk at det gjelder ukompliserte uvi da. I retningslinjene for antibiotikabruk i primærhelsetjenesten (og der er de strenge med hva slags sykdommer de gir ab til) er det anbefalt å bruke antibiotika også ved ukompliserte uvi-er pga faren for at den skal gå over til å bli en komplisert uvi.

Appelsinuice inneholder mye sukker som kan gi bakterier i urinen økt vekst. Tranebærjuice har en dokumentert effekt der den gjør at urinen blir sur og det blir vanskeligere for bakterier å kolonisere slimhinnene i blæra. Men det virker forebyggende, ikke behandlende og den inneholder også ofte mye sukker pga den er såpass sur, i tillegg til at det ikke finnes noen anbefalt dagsdose pga ulike juicer har ulike mengder av stoffene. Er nok bedre å bruke eks. Hiprex hvis man ofte har uvi.

Ville nok ha tatt en tur til legen og fått en 3 dagers kur med ab. Nyrebekkenbetennelse og urosepsis er ikke å spøke med.

Anonymous poster hash: 44d9f...1dc
Skrevet

Jeg trodde det. ..

Fikk nyrebekkenbetennelse 😨 😨

Innlagt ble jeg og..

Anbefales ikke

Anonymous poster hash: c4692...aea

Skrevet

Vel,jeg har ofte urinveisinfeksjon og jeg prøver alltid med hjemmebehandling før jeg oppsøker lege. Tranebær har god effekt på meg, så disse har jeg alltid i hus. C-vitamin og masse drikke. Gjerne sitronvann eller ren sitronsaft. Hjelper i halvparten av tilfellene.

Skrevet

Det spørs litt på symptomene. Har du lette symptomer, så ja. Da kan det gå over av seg selv. Først og fremst med mye vann. Har du kraftigere symptomer, bør du gå til lege. Da er det lett at urin blir stående i blæra fordi man ikke klarer å tømme seg. Så vandrer bakteriene opp til nyrene. Men det er ikke ofte.

Skrevet

Jeg behandler alltid selv, snakket med flere leger som alle sier at det bør gjøres slik i tidlig stadium. Drikker masse sitronvann, holder meg unna sukker og sørger for å tømme blæren totalt.

Behandlet selv blodig UVI på denne måten. Skremmende at så mange tar så lett på antibiotika.

Anonymous poster hash: 14a36...e05

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...