Gå til innhold

Vi tenker på å kjøpe en hund, en puddel. Koster alle like mye?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Herre min, 12 000 pr stk. Vi er ikke ute etter en utstillinghund, men en familiehund. Er det de med superduper stamtavle som koster så mye eller koster alle ca det samme?

Er vokst opp med pudler (mellomstore), men aner ikke hva de kostet og foreldrene mine er døde nå så de kan jeg ikke spørre.. Vil ikke kjøpe fra en eller annen suspekt oppdretter, men er som sagt heller ikke ute etter en champion. 

Anonymous poster hash: 6ad81...74a
Skrevet

Alle renrasede hunder koster det ja. Kjøper du en blandingshund så får du den billigere.

Anonymous poster hash: c4755...dc3
Skrevet

Alle renrasede hunder koster det ja. Kjøper du en blandingshund så får du den billigere.

Anonymous poster hash: c4755...dc3

Vi er ute etter en puddel fordi den tåles bedre av allergikere...og selvfølgelig fordi jeg er vant med pudler og liker de så godt..Kan en puddel pares med alt av andre hunde raser? Kan lite om dette skjønner jeg...

Skrevet

Ja. Renrasede familiehunder (altså hunder med stamtavle) koster 12-15000 kr. Blandingshunder og hunder uten stamtavle (f.eks resultatet av en tjuvparring, uavhengig av hvilke raser foreldredyra er) koster noe mindre, prisen varierer stort sett mellom 4-8000 for en valp.

Anonymous poster hash: 7796e...d3c
Skrevet

Ja. Renrasede familiehunder (altså hunder med stamtavle) koster 12-15000 kr. Blandingshunder og hunder uten stamtavle (f.eks resultatet av en tjuvparring, uavhengig av hvilke raser foreldredyra er) koster noe mindre, prisen varierer stort sett mellom 4-8000 for en valp.

Tjuvparring...Hva er det? Ulovlige greier eller et "uhell"?

Skrevet

Tjuvparring er uhell, parring uten tilsyn. F.eks tispa har stukket av og hatt amorøs omgang med en hannbikkje.

Skrevet

Tjuvparring er uhell, parring uten tilsyn. F.eks tispa har stukket av og hatt amorøs omgang med en hannbikkje.

Eller når Kari kunne tenke seg valper på tispa si for å tjene noen kroner men ikke vil betale for hann hunden så hun gjør en avtale med naboen og bruker hann hunden hans gratis. De er jo så søte begge to....

Skrevet

Du skal være obs på at puddelblandinger kan få ALT av pels og er langt fra allergivennlige....
Og så kommer det jo an på hva man er allergisk mot: midd/flass/fett eller proteiner i spytt fra hunden. Man kan altså reagere på en puddel, men ikke på neste puddel, man kan tåle en retriver men ikke hundre andre.... Man kan tåle en valp men ikke en voksen (eller den samme voksne) fordi hor0omner påvirker fett/flass/midd/protein utskillelsen hos hunden

Og ja, en renraset hund koster penger - de fleste oppdrettere bruker faktisk MYE tid og penger på hundene sine og det er det du betaler for. Blandinger kan være vel så fine og friske, men det vet man jo ikke da foreldredyra gjerne ikke er testet for noe som helst. At veterinær sier at hunden er frisk/eller valpen er frisk, betyr ikke så voldsomt mye med mindre det er snakk om skikkelige tester. Mangler en fot på en valp, vil veterinær se dette og anmerke det på "helseerklæringen" du får med valpen, men skjulte skader/lidelser og genetiske problemer blir ikke oppdaget når de er 8 uker og en veterinær ser på et kull med valper og bruker rundt 10 minutter på sjekken :)

Ta kontakt med puddelklubben, finn ut hvem som har valper/oppdrett - noen kan få hunder med utstillingsfeil og disse vil da selges billigere. Kanskje kan dere være fôrvert for en hund, eller de har en hund som ikke fungerer der de er og som også selges/omplasseres rimeligere.

Skrevet

Eller når Kari kunne tenke seg valper på tispa si for å tjene noen kroner men ikke vil betale for hann hunden så hun gjør en avtale med naboen og bruker hann hunden hans gratis. De er jo så søte begge to....

Det du skriver er jo planlagt parring, ikke tjuvparring. Kan godt være at de avtaler seg i mellom at de skal si at valpekullet er et resultat av tjuvparring for å ikke bli uglesett. Når det er tjuvparring er det ikke eiers intensjon på at det skulle parres - tispa stakk av eller det kom en løs hannhund og besteg tispa mens hun var i bånd eller garde. Og det har vært tilfeller med vellykket parring med valper som resultat selv med et gitter i mellom bikkjene.

Skrevet

Seriøse oppdrettere med godkjente hunder tar full pris, det er vel 14000 nå for tiden 4000 i 1988 da vi fikk valp første gang). Det går sikkert an å få billigere og man kan være heldig og at det er en sunn og frisk hund likevel. Men siden det å skaffe seg hund er en stor ting i livet, og et dyr man skal knytte seg til og ha lenge så ville jeg gjort det jeg kunne for å få en hund som er frisk og sterk fysisk og psykisk, avlet på friske hunder langt bakover og at valpekullet er tatt hånd om av en med kurs og erfaring. Det er ikke her det er lurt å prøve å spare inn noen tusenlapper, disse kan fyke fort ut igjen hvis du får en hund med plager og sykdommer.

Skrevet

Kontakt oppdretterne som er godkjente hos NKK og prat med de. Kanskje har de en med feil tannstilling, en balle, eller andre mer eller mindre ubetydelige feil som du kan få til redusert pris. Disse kan du dog ikke parre videre på. Eller du kan få en for avtale, men det innebærer noen forpliktelser også. Snakk med de!

Anonymous poster hash: 57641...488

Skrevet

Syns ikke 12000 er mye i det hele tatt! Betalte 13000 for min første hund som var en blandingshund... Det er snakk om et liv, og hund koster mye å ha så prisen bør absolutt være høy. Man bør ha kapasitet til både å betale for stell, dyrlege og ikke minst ønske hunden så mye at man er villig til å bla opp noe som røsker godt i lommeboka! 😊 Men ja, 12000 for en renraset puddel kan nok stemme. Renraset rottweiler er samme pris! Lykke til med hund, det er helt fantastisk!!

Skrevet

Puddelblandinger har blitt veldig populære *sukk* og selges under diverse navn som cockapoo og diverse annet med poo i... De kan lett være dyrere enn en renraset puddel. Jeg er enig med hun over her som skriver at en puddelblanding kan være nesten hva som helst. Jeg ville gått for en renraset puddel, ikke en moteblandingshund.

Jeg mener at hvis man ikke råd til å betale 12 000 for en hund, har man ikke råd til å ha hund, heller.

Anonymous poster hash: 20b81...694

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...