Gå til innhold

Hvis mor opereres, får får sykemelding for å passe på småbarn ?

Anbefalte innlegg

Far kan bruke syk barnepasser-dagene, men han kan virkelig ikke bli sykemeldt når han ikke er syk! Selv om han finner en uærlig lege som går med på det, så er det bare juks og snylting på velferdsstaten!

Han bør heller be om velferdsperm fra jobb, med eller uten lønn, og tilpasse arbeidstidene så det går rundt. Det blir jo sikkert mye kav for ham en periode, men det må han tåle uten å jukse seg til en sykemelding

Fortsetter under...

Her var det mange vrange, sure, kjerringer! 😂

Hei alle kjerringer, ikke alle to-åringer går i barnehage.

Hei alle kjerringer, ikke alle to-åringer klarer å gå opp fire etasjer.

Makan til vrangvilje!

Forsøk sykemelding/sykt barn dager. Her har far fått både sykemelding og brukt syk barn dager etter at jeg ble operert.

Anonymous poster hash: d4c5e...db3

Men om ungen ikke går i bhg, så kan mor holde sitt nyopererte legeme innendørs i 3.etg til far kommer hjem. Man MÅ ikke løfte en på 16 mnd i løpet Sv dagen. Har forsøkt det et par ganger i 6 uker.

Anonymous poster hash: 21fbc...0c7

Har selv operert galleblære, hadde da en på 14 mndr. Mannen min var borte på jobb, prøvde å ikke løfte men det må du faktisk noen ganger når du har et så lite barn. Løftet inn og ut av senga ++

Fikk skikkelige smerter pga at jeg løftet det andre døgnet(det første døgnet hadde jeg hjelp). Gikk heldigvis bra, men jeg vil anbefale hi å ordne seg slik at hun slipper å løfte barnet tre dager etter inngrepet. Angrer på at vi ikke brukte syk barnepasser-dager. Barnepasser er jo syk når hun er nyoperert.

Hvis legen deres er grei så kan det hende han kan få sykmelding med diagnose som feks situasjonsbestemt psykisk ubalanse. Jeg var innlagt på sykehuset i 5 dager i vår pga MA og påfølgende utskrapning. Far fikk sykmelding i to uker for å ta vare på vår sønn som var 11 mnd på det tidspunktet. Altså fikk far lenger sykmelding enn jeg var innlagt på sykehuset så han kunne hjelpe til etterpå. Tror han fikk diagnosen utmattelse.

Anonymous poster hash: b6c93...f1a

Ikke lurt å lyve om diagnose. Det kan slå tilbake på deg i forhold til jobb, forsikring, erstattningssaker osv osv

Anonymous poster hash: 5cc74...7c9

Hvis legen deres er grei så kan det hende han kan få sykmelding med diagnose som feks situasjonsbestemt psykisk ubalanse. Jeg var innlagt på sykehuset i 5 dager i vår pga MA og påfølgende utskrapning. Far fikk sykmelding i to uker for å ta vare på vår sønn som var 11 mnd på det tidspunktet. Altså fikk far lenger sykmelding enn jeg var innlagt på sykehuset så han kunne hjelpe til etterpå. Tror han fikk diagnosen utmattelse.

Anonymous poster hash: b6c93...f1a

Ikke lurt å lyve om diagnose. Det kan slå tilbake på deg i forhold til jobb, forsikring, erstattningssaker osv osv

Legen kan også få problemer

Annonse

Vi har det jammen for godt i Norge. Hvordan skal det gå med velferdskassa og sykepengene våre hvis FRISKE mennesker skal sykemeldes for å levere/hente I bhg og bøte en halvannen åring opp trappa fordi barnet ikke vil gå selv????

Da snakker mannen din mrd arbeidsgiver...kommer litt senere, går litt før. Vil tro arbeidsgiver er tjent med at mannen din heller er 5 timer på jobb hver dag enn borte 100%

Anonymous poster hash: cd872...6b5

Her var det mange vrange, sure, kjerringer!

Makan til vrangvilje!

Forsøk sykemelding/sykt barn dager. Her har far fått både sykemelding og brukt syk barn dager etter at jeg ble operert.

Tuller du?

Er du klar over hvor mange som opereres, men allikevel må ta seg av små barn? Om alle skulle kreve at far sykemeldes, så hadde enormt mange penger gått til dette. Det er ikke vrangvilje, men ren logikk og samvittighet overfor samfunnet.

Etter en operasjon kan man selvfølgelig ikke gjøre det man pleier. Og ja, det går utover barnet. Men, slik må det bare bli, og barn overlever fint for kortere perioder.

Og, ved uforutsette hendelser, som f. eks hasteoperasjoner, går det an å snakke med sjefen om det er mulighet for å få fri for far. Det finnes mange muligheter; ferie, ferie uten lønn, velferdspermisjoner osv.

Her var det mange vrange, sure, kjerringer!

Makan til vrangvilje!

Da må man ta fri uten lønn

Anonymous poster hash: 7ec07...dab

Snakk med sykehuset om pleiepenger til far. Bedre enn sykemeldin, som strengt talt ikke behøves i slike situasjoner hvis flere leger hadde forstått hva pleie- og omsorgspenger er..

Pleiepenger gir når BARNET er innlagt på sykehus og er pleietrengende i mer enn 8 dager.

Man gir ikke far pleiepenger fordi mor er operert........

Anonymous poster hash: 205de...212

Bor det ingen i de tre andre etasjene som kan være behjelpelige med å komme dere opp i et par dager? Eller dere kan vente ute/somle på hjemveien så far kommer hjem samtidig? Dette er virkelig ikke en sak for fellesskapet...

Anonymous poster hash: eaadf...ff9

Her var det mange vrange, sure, kjerringer! 😂

Makan til vrangvilje!

Men om ungen ikke går i bhg, så kan mor holde sitt nyopererte legeme innendørs i 3.etg til far kommer hjem. Man MÅ ikke løfte en på 16 mnd i løpet Sv dagen. Har forsøkt det et par ganger i 6 uker.

Anonymous poster hash: 21fbc...0c7

Det finnes nok av unger på 16 mnd man må løfte i løpet av dagen.

Han kan ikke få sykemelding for å passe små barn, men han kan få sykemelding om han har problemer med å gå på jobb fordi han er stresset eller annet over hjemme situasjonen. 

Han kan også bruke sykt barnepasser dager, er det ikke 5 per barn man har? De kan han også dele opp for  å få det til å passe med henting og levering ibarnehagen. 

Om han bruker egenmelding så er det samme sykdomsvilkår som for sykemelding, men han er da ansvalrig helt alene, uten å måtte dra inn legen. De fleste jobber jo i en IA bedrift og da kan det bli mange timene eller flere dager. 

Han kan ha rett på velferds permisjn i noen timer hver dag så han får hentet og levert. Da uten lønn, han kan søke om å få det med lønn. 

Det går seg til, det ordner seg, tenker jeg :)

Anonymous poster hash: fcd7d...2da

Annonse

Han treng vel ikkje vere heime heile dagen når ungen går i barnehage?  Ville snakka med arbeidsgjevaren for å tilrettelegge slik at han kan hente og levere i bhg denne perioden.  Litt avhengig av kva slags jobb han har, så kan det som regel ordne seg.  Anten med jobbing heimeifrå eller permisjon. Vi har hatt slike tilfelle på min jobb, og tilrettelagt i denne perioden.

Tullediagnosar som om psykisk ubalanse kan slå hardt tilbake dersom ein søkjer om livsforsikring eller uføreforsikring.

Endret av soleia

Altså, kjære vene for et moralpoliti...

Min mann fikk sykemelding av vår snille lege på slutten av min graviditey for å ta seg av våre 2 andre barn da jeg var i svæært dårlig form..så det går an. Men man må desverre treffe på riktig lege som har evne til å forstå. Så dere kan jo prøve, forklar situasjonen til legen deres og se om han vil gi sykemelding.

Snill lege ja. Som er villig til å risikere autorisasjonen for folk som dere. Godt at de ikke gror på trær. Jeg slutter aldri å bli overrasket over folk som forventer å bli sykemeldt pga helt andre ting enn egen sykdom

Anonymous poster hash: a8a70...999

Han kan ikke få sykemelding for å passe små barn, men han kan få sykemelding om han har problemer med å gå på jobb fordi han er stresset eller annet over hjemme situasjonen.

Han kan også bruke sykt barnepasser dager, er det ikke 5 per barn man har? De kan han også dele opp for å få det til å passe med henting og levering ibarnehagen.

Om han bruker egenmelding så er det samme sykdomsvilkår som for sykemelding, men han er da ansvalrig helt alene, uten å måtte dra inn legen. De fleste jobber jo i en IA bedrift og da kan det bli mange timene eller flere dager.

Han kan ha rett på velferds permisjn i noen timer hver dag så han får hentet og levert. Da uten lønn, han kan søke om å få det med lønn.

Det går seg til, det ordner seg, tenker jeg :)

Anonymous poster hash: fcd7d...2da

De fleste jobber i IA-bedrift? What?

Og det er slett ikke sikkert en får delt opp sykt barn/syk barnepasser dagene, det er helt opp til arbeidsgiver.

Anonymous poster hash: 190e2...d5a

Min får velferdspermisjon når jeg må operere, og veldig tilrettelagt arbeidstider så han kan levere og hente i barnehagen. Vet ikke om dette er opp til arbeidsgiver eller ikke jeg?

Anonymous poster hash: a0354...d95

Har selv operert galleblære, hadde da en på 14 mndr. Mannen min var borte på jobb, prøvde å ikke løfte men det må du faktisk noen ganger når du har et så lite barn. Løftet inn og ut av senga ++

Fikk skikkelige smerter pga at jeg løftet det andre døgnet(det første døgnet hadde jeg hjelp). Gikk heldigvis bra, men jeg vil anbefale hi å ordne seg slik at hun slipper å løfte barnet tre dager etter inngrepet. Angrer på at vi ikke brukte syk barnepasser-dager. Barnepasser er jo syk når hun er nyoperert.

Jeg var gravid med fare for fortidligt fødsel og beskjed om å ikke løfte noe tungt/barn, ikke gå mye i trapper osv. Gutten vår var 17 måneder.

Vi kjøpte ny sprinkelseng der vi kunne fjerne noen av sprinklene slik at gutten kunne gå inn og ut av senga selv.

Vi lånte tripptrappstoler fra naboen. Den ene stod ved stellebordet så barnet klatret oppå selv (mens jeg selvsagt stod på siden.)

Den andre brukte vi på kjøkkenet, viss han ville sitte på kjøkkenbenken osv.

Ikeakrakkene satte vi en oppi badekaret og en utfor, så kunne gutten klatre inn og ut selv.

Det gjelder se løsninger.

Slo han seg vrang, ja da måtte jeg vente.

Det ble mye kos i sofaen, men jeg løftet han ikke.

Far handlet en gang i uken, og hentet og leverte i barnehagen. Han avtalte med arbeidsgiver og laget en avtale så han kunne gå når han måtte osv.

Mannen trenger vel ikke fri hele dagen kun fordi barnet må bæres opp alle etasjer?

Anonymous poster hash: 9bcd4...c7c

Her var storesøster 1,5 år da lillesøster ble tatt med hastekeisersnitt. Mannen var egentlig arbeidsledig men fikk tilbud om å jobbe i 3 uker pga ferieavvikling (elgejakta) på sin forrige arbeidsplass.

Vi hadde ikke råd til å si nei, 3 uker med full lønn istedenfor drøye 60% i dagpenger måtte vi bare si ja til så han jobbet fra dagen før jeg kom hjem fra sykehuset.

Vi satte en krakk ved siden av sprinkelsengen så storesøster kunne klatre ut og inn selv.

Jeg skiftet bleie på henne nede på badegulvet for det var bedre for meg å sette meg ned enn å løfte henne opp på stellebordet.

Satte en krakk i gangen som jeg kunne sitte på mens jeg hjalp med påkledning.

Første uka fikk mannen gå litt tidlig fra jobb så han rakk barnehagen, andre uka hentet jeg selv.

Man må bare senke skuldrene og ta det i barnets tempo.

Jeg er sikker på at mannen din kan få tilpasset arbeidstiden så han kan hente i barnehagen første uken. Arbeidsgivere gir litt velferdspermisjon i slike tilfeller.

Anonymous poster hash: 31501...f63

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...