Gå til innhold

Hvis mor opereres, får får sykemelding for å passe på småbarn ?

Anbefalte innlegg

Jeg skal operere bort galleblæren, og har fått høre at jeg ikke kan bære noe tungt. Jeg har en 2 åring som alltid må bæres, og vi bor i 3 etg uten heis. Lurer derfor på om far får sykemelding om mor må opereres, for å ta vare på småbarna

Anonymous poster hash: e6010...fa2

Fortsetter under...

Nei, det får han ikke.

Dersom du til vanlig er hjemme med barnet, og etter operasjonen ikke er i stand til å ta deg av barnet, kan far bruke syke-barn dager da disse også kan benyttes når barnepasser er syk.

Når du nå vet at du skal opereres, så er det kanskje en ide å øve på å la 2-åringen gå opp trappene selv?

Anonymous poster hash: 205de...212

Jeg lurer på det samme. Mannen min skal reise vekk for å ta en operasjon (innenlands). Han blir borte ei uke. Og er sannsynligvis i dårlig form noen dager når hsn kommer hjem. Har jeg ikke krav på fri?

Anonymous poster hash: 6edfc...38a

Annonse

Nei, det får han ikke.

Dersom du til vanlig er hjemme med barnet, og etter operasjonen ikke er i stand til å ta deg av barnet, kan far bruke syke-barn dager da disse også kan benyttes når barnepasser er syk.

Når du nå vet at du skal opereres, så er det kanskje en ide å øve på å la 2-åringen gå opp trappene selv?

Det kan jo faktisk være at barnet ikke kan gå

Anonymous poster hash: 7ec07...dab

Jeg jobber, og barnet går i barnehagen. Arbeidsplassen til far er såpass langt unna, at han ikke rekker å hente og levere fra barnehagen før det stenger. Barnet er fortsatt 1 1/2, og det er ikke noe fysisk galt med det, men det er vanlig å bære barnet sitt (feks opp trappa, opp i stolen, opp i senga, osv).

Her må dere sjekke med arbeidsgivere. Jeg har hatt 2 operasjoner i hodet i år. Fra jobben fikk min mann 1 uke velferdspermisjon begge gangene.

Nå er jo vi veldig heldig som har besteforeldre til å stille opp i tillegg. Han har også fått permisjon for å kjøre meg til sykehus på kontroll.

Anonymous poster hash: ab3e0...fef

Jeg jobber, og barnet går i barnehagen. Arbeidsplassen til far er såpass langt unna, at han ikke rekker å hente og levere fra barnehagen før det stenger. Barnet er fortsatt 1 1/2, og det er ikke noe fysisk galt med det, men det er vanlig å bære barnet sitt (feks opp trappa, opp i stolen, opp i senga, osv).

En på 1 1/2 kan fint klatre i trapp hvis barnet bare får prøve

En på 1 1/2 kan fint klatre i trapp hvis barnet bare får prøve

Altså vi bor i 3 etg, og når vi parkerer vogna i kjelleren blir det 4 etg. Dvs hos oss er dette 8 trapper opp. Etter en lang dag i barnehagen så blir det vanskelig for en som er så liten å gå opp alle de trappene! Dette har jeg prøvd før, de dagene jeg har mange handleposer i hendene. Hun går opp noen trinn, også vil hun bæres.

Jeg jobber, og barnet går i barnehagen. Arbeidsplassen til far er såpass langt unna, at han ikke rekker å hente og levere fra barnehagen før det stenger. Barnet er fortsatt 1 1/2, og det er ikke noe fysisk galt med det, men det er vanlig å bære barnet sitt (feks opp trappa, opp i stolen, opp i senga, osv).Anonymous poster hash: e6010...fa2

Far kan ikke sykmeldes fordi han har lang reisevei til jobb slik at han ikke rekker henting og levering.

Han kan snakke med sin arbeidsgiver om tilrettelegging av sosiale årsaker, dvs den perioden du trenger hjelp; det kan være muligheter for å begynne senere og gå tidligere, ha hjemmekontor, velferdspermisjon, bruke avspasering, ta ut feriedager osv.

Annonse

Da jeg ble operert i tidligere i år måtte mannen min ta omsorgsdager. Han måtte være hjemme fordi jeg kunne ikke løfte barnet. Hjalp ikke at barnet var i barnehagen når han ikke jobbet formiddag de dagene der.

Anonymous poster hash: f839d...ac7

Har dere ikke noen dere kan få litt hjelp av til henting og levering? Eller kan far begynne litt senere og slutte litt tidligere på jobb denne perioden? Litt drøyt at han må være hjemme med barnet hele dagen, når barnet i teorien kunne vært i barnehagen.

Anonymous poster hash: 74d2b...b11

For å sammeligne litt: Jeg tok ks med andremann da eldste kun var 16 måneder og ikke hadde fått barnehageplass. Ks ble bestemt kun 3 dager før. Jeg kunne altså ikke løfte min 16 måneder gamle sønn på mange uker. Og mannen jobbet turnus.

Mannen fikk i all hast innvilget 1 uke fri, men etter det måtte jeg ta meg av ungene selv. Det var ikke lett, men det gikk. Og vi ble kreative, spesielt mtp at eldste ikke gikk så godt. Vi var stort sett inne, men jeg fikk noe hjelp fra familie for å komme oss ut (hjelp til å løfte inn og ut av bil, løfte barnevogn inn og ut av bil osv).

Det du forteller gir ingen grunn til at far skal få sykemelding. Jeg forstår at det blir vanskelig for deg, men..

Er det ingen som kan hjelpe deg? Kan du ha barnet ditt hjemme fra barnehagen?

Nei, sykemelding kan han ikke få, han er jo ikke syk. Nav har heller ingen andre ordninger i slike situasjoner.

Men de fleste arbeidsgivere vil jo være greie i en slik situasjon, så han må snakke med arbeidsgiveren sin.

Jeg hadde en større operasjon i april, lå 5 dager på sykehus og hadde 3 mnd rekovalisens etterpå. Mannen fikk tilrettelagt på jobb ved å få innvilget 20% velferdspermisjon (uten lønn). Han jobbet hver dag, men hadde kortere dager.

Anonymous poster hash: 31501...f63

Hvis legen deres er grei så kan det hende han kan få sykmelding med diagnose som feks situasjonsbestemt psykisk ubalanse. Jeg var innlagt på sykehuset i 5 dager i vår pga MA og påfølgende utskrapning. Far fikk sykmelding i to uker for å ta vare på vår sønn som var 11 mnd på det tidspunktet. Altså fikk far lenger sykmelding enn jeg var innlagt på sykehuset så han kunne hjelpe til etterpå. Tror han fikk diagnosen utmattelse.

Anonymous poster hash: b6c93...f1a

For å sammeligne litt: Jeg tok ks med andremann da eldste kun var 16 måneder og ikke hadde fått barnehageplass. Ks ble bestemt kun 3 dager før. Jeg kunne altså ikke løfte min 16 måneder gamle sønn på mange uker. Og mannen jobbet turnus.

Mannen fikk i all hast innvilget 1 uke fri, men etter det måtte jeg ta meg av ungene selv. Det var ikke lett, men det gikk. Og vi ble kreative, spesielt mtp at eldste ikke gikk så godt. Vi var stort sett inne, men jeg fikk noe hjelp fra familie for å komme oss ut (hjelp til å løfte inn og ut av bil, løfte barnevogn inn og ut av bil osv).

Det du forteller gir ingen grunn til at far skal få sykemelding. Jeg forstår at det blir vanskelig for deg, men..

Er det ingen som kan hjelpe deg? Kan du ha barnet ditt hjemme fra barnehagen?

Har vært gjennom samme to ganger.

Er jo aldri aktuelt at far har fri fordi mor ikke kan løfte barnet.

Men jeg hadde god tid, og vi kunne bruke noen minutter på trapper ol. Mine har iallfall klart trapper fra ettårsalder, det er av bekvemmelighetsgrunner jeg har bært;)

Kanskje har han rett på velferdspermisjon, det må han nesten snakke med arbeidsgiver om. Og evt jobbe inn noen timer slik at han kan gå tidligere for å rekke bhg.

Anonymous poster hash: 21fbc...0c7

Hvis legen deres er grei så kan det hende han kan få sykmelding med diagnose som feks situasjonsbestemt psykisk ubalanse. Jeg var innlagt på sykehuset i 5 dager i vår pga MA og påfølgende utskrapning. Far fikk sykmelding i to uker for å ta vare på vår sønn som var 11 mnd på det tidspunktet. Altså fikk far lenger sykmelding enn jeg var innlagt på sykehuset så han kunne hjelpe til etterpå. Tror han fikk diagnosen utmattelse.

Tror ikke far er psykisk ustabil pga mors gallblære...

At din mann kan få diagnosen er mer forståelig. Han også mistet et barn.

Tror ikke far er psykisk ustabil pga mors gallblære...

At din mann kan få diagnosen er mer forståelig. Han også mistet et barn.

Nei, såklart er han ikke det. Men den diagnosen brukes ofte når leger vil sykmelde uten å ha en diagnose som passer. Det er en samlediagnose for alt mulig rart.

Altså, kjære vene for et moralpoliti...

Min mann fikk sykemelding av vår snille lege på slutten av min graviditey for å ta seg av våre 2 andre barn da jeg var i svæært dårlig form..så det går an. Men man må desverre treffe på riktig lege som har evne til å forstå. Så dere kan jo prøve, forklar situasjonen til legen deres og se om han vil gi sykemelding.

Altså, kjære vene for et moralpoliti...

Min mann fikk sykemelding av vår snille lege på slutten av min graviditey for å ta seg av våre 2 andre barn da jeg var i svæært dårlig form..så det går an. Men man må desverre treffe på riktig lege som har evne til å forstå. Så dere kan jo prøve, forklar situasjonen til legen deres og se om han vil gi sykemelding.

Problemet er at leger ikke har lov til å jukse med diagnoser.

Blir de avslørt mange nok ganger kan de miste autorisasjonen.

Her var det mange vrange, sure, kjerringer! 😂

Hei alle kjerringer, ikke alle to-åringer går i barnehage.

Hei alle kjerringer, ikke alle to-åringer klarer å gå opp fire etasjer.

Makan til vrangvilje!

Forsøk sykemelding/sykt barn dager. Her har far fått både sykemelding og brukt syk barn dager etter at jeg ble operert.

Anonymous poster hash: d4c5e...db3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...