Gå til innhold

Har fått briller, men lurer på om jeg har lov til å kjøre bil uten?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fått briller, men ser egentlig ok uten. Jeg ser jo at alt blir klarere, spesielt i mørke. Styrken er kun -0,75. Jeg føler meg tryggere med briller i trafikken, men lurer på om jeg har jeg lov til å kjøre uten? Si jeg skulle komme i en ulykke eller noe. Min mann mener jeg må bruke briller nå som jeg har fått de, men jeg kjørte jo før jeg fikk de også. 

Anonymous poster hash: 3a073...928
Skrevet

Forskriftene om førerkort i Norge sier at synsstyrken må minst være 0,5 når begge øynene undersøkes samtidig. Dersom optisk korreksjon er nødvendig for å oppnå denne synsstyrken, plikter føreren å bruke slik korreksjon under kjøring.

Dvs at kravet for å kunne kjøre vanlig bil i Norge, er at du skal kunne lese et bilskilt på minimum 20 meters avstand

Skrevet

Hvorfor er det i det hele tatt ett dilemma? Hvorfor ta sjansen. Du skal vel bruke brillene??

Skrevet

Jeg har databriller/lesebriller som jeg bruker kun på jobb. Har aldri tenkt oå at jeg burde bruke dem i bilen en gang. Jeg vet ikke hvilken styrke de er. Men nå er jeg langsynt da, ser uklart på kort hold. Burde man ikke få beskjed av optiker hvis man må bruke dem i bil?

Skrevet

Forskriftene om førerkort i Norge sier at synsstyrken må minst være 0,5 når begge øynene undersøkes samtidig. Dersom optisk korreksjon er nødvendig for å oppnå denne synsstyrken, plikter føreren å bruke slik korreksjon under kjøring.

Dvs at kravet for å kunne kjøre vanlig bil i Norge, er at du skal kunne lese et bilskilt på minimum 20 meters avstand

Tror jeg skal klarer et skilt på 20 meters avstand. Skal måle opp og prøve. Og ja jeg bruker briller, men hender at jeg går hjemme og hiver meg i bilen og merker først da at brillene ligger inne på bordet. Da er det greit om jeg fortsatt har lov å kjør hvis jeg bare skal en kjapp tur på butikken.

Skrevet

Tror jeg skal klarer et skilt på 20 meters avstand. Skal måle opp og prøve. Og ja jeg bruker briller, men hender at jeg går hjemme og hiver meg i bilen og merker først da at brillene ligger inne på bordet. Da er det greit om jeg fortsatt har lov å kjør hvis jeg bare skal en kjapp tur på butikken.

Koster 100 kr for billige briller på coop. Kjøp ett par og ha liggende i bilen. Utrolig kjipt om du skulle forårsake en ulykke og du ikke har briller...

Skrevet

Koster 100 kr for billige briller på coop. Kjøp ett par og ha liggende i bilen. Utrolig kjipt om du skulle forårsake en ulykke og du ikke har briller...

Mener du slike lesebriller? De er jo alltid + og det hjelper ikke meg. Uansett, sikkert mange gamle mennesker som kjører bil med mye dårligere syn en meg, så om jeg tar en liten tur så skader det sikker ikke noen, men hadde vært griet å visst om jeg kan kjøre lovlig uten briller.

Skrevet

Mener du slike lesebriller? De er jo alltid + og det hjelper ikke meg. Uansett, sikkert mange gamle mennesker som kjører bil med mye dårligere syn en meg, så om jeg tar en liten tur så skader det sikker ikke noen, men hadde vært griet å visst om jeg kan kjøre lovlig uten briller.

Finnes i minus-briller også. F.eks. på Nille. Ingen unnskyldning.

Anonymous poster hash: a5589...809

Skrevet

Har nå prøvd å lese skilt på 20 meter, det klarer jeg greit uten briller.

Fant denne linken, og den viser at jeg faktisk har lov å kjøre bil uten briller, så slipper jeg i alle fall å bekymre meg for det.

http://www.laserkirurgi.net/trafikk.htm

Skrevet

Utrolig skremmende at folk som trenger briller synes det er greit å kjøre bil uten, fordi man "sikkert ikke skader noen". I morges var det litt tåke enkelte plasser (tettbebygd strøk), og med små barn som skal gå til skolen langs disse veiene uten fortau kjenner jeg at jeg blir provosert av slike holdninger. Veldig provosert. Dessuten endres synet gradvis, og man kan ha fått forskjell i styrke uten å merke det, så for guds skyld, har du fått briller, får du ta ansvar og se til at du ALLTID har et par tilgjengelig. I alle fall når du skal utføre aktiviteter som involverer andre.

Og til den andre lenger opp med databriller: har du prøvd å ha dem på når du går deg en runde? Databriller kan ikke brukes til annet enn foran en skjerm eller som lesebrille. Man ser mer uklart på avstand med dem. Tenk deg om, selvsagt skal du ikke bruke dem når du kjører.

Anonymous poster hash: e68b4...7c6
Skrevet

Jeg husker jeg måtte ta en ny synstest da jeg skulle få førerkortet. Trodde det var sånn at hvis du MÅTTE ha på briller, så skulle det stå i førerkortet? Er det ikke sånn lenger? Jeg trodde i allefall optikeren visste reglene og hadde informert deg om det var sånn :)

Anonymous poster hash: 1b8fa...dfc
Skrevet

Jeg husker jeg måtte ta en ny synstest da jeg skulle få førerkortet. Trodde det var sånn at hvis du MÅTTE ha på briller, så skulle det stå i førerkortet? Er det ikke sånn lenger? Jeg trodde i allefall optikeren visste reglene og hadde informert deg om det var sånn :)

Anonymous poster hash: 1b8fa...dfc

Det er jo det som er greia, jeg har fått briller, men ser så pass godt uten, at jeg ikke MÅ ha briller for å kjøre bil. Link til reglene litt lengre opp i tråden.

Skrevet (endret)

Jeg har -2,5 så er ikke noe problem å finne -0,75.

Jeg håper ikke du bor i nærheten av meg når du tar så lett på det. "Det gikk jo bra før i tida når man ikke sikret ungene i bilen". Akkurat samme innstilling...

Endret av Mamma til 2 søte
Skrevet

Jeg driver med førerkortet og måtte ha synstest, det ene øyet var helt fint men ikke det andre, optiker sa til meg ar det var innafor grensen og at jeg ikke måtte bruke briller men hun anbefalte det sterkt! Det kom ikke i førerkortet, det er om nedsatt syn er over 2 el noe og noe annet. Bruk briller eller linser når du kjører!

Skrevet

Jeg driver med førerkortet og måtte ha synstest, det ene øyet var helt fint men ikke det andre, optiker sa til meg ar det var innafor grensen og at jeg ikke måtte bruke briller men hun anbefalte det sterkt! Det kom ikke i førerkortet, det er om nedsatt syn er over 2 el noe og noe annet. Bruk briller eller linser når du kjører!

Men da er det jo slik som står i linken her. Det er lov å kjøre, men selvsagt er det nok anbefalt å se best mulig. Bare det at jeg av og til glemmer meg, og når jeg da ser så pass godt så er det ikke noe problem om jeg kjører litt uten helle.

Skrevet

Men da er det jo slik som står i linken her. Det er lov å kjøre, men selvsagt er det nok anbefalt å se best mulig. Bare det at jeg av og til glemmer meg, og når jeg da ser så pass godt så er det ikke noe problem om jeg kjører litt uten helle.

Men herregud da! Kjøp deg ekstra briller som ligger i bilen!!! Vil du kjøre på et lite barn bare for at du selv mener du ikke ser dårlig når en synstest faktisk sier noe helt annet?? Hva er galt med deg?

Skrevet

Jeg er nærsynt og har 0,5 og 0,75. Trenger ikke briller når jeg kjører bil, jeg ser greit, men det er ubehagelig å kjøre uten. Har skjeve hornhinner som ikke gjør synet bedre. Merker kjapt om jeg har glemt brillene når jeg skal kjøre bil, snur vanligvis og henter dem.

Anonymous poster hash: 176f4...ed0

Skrevet

Jeg er nærsynt og har 0,5 og 0,75. Trenger ikke briller når jeg kjører bil, jeg ser greit, men det er ubehagelig å kjøre uten. Har skjeve hornhinner som ikke gjør synet bedre. Merker kjapt om jeg har glemt brillene når jeg skal kjøre bil, snur vanligvis og henter dem.

Anonymous poster hash: 176f4...ed0

Det er akkurat slik jeg har det, bare jeg er minus. Og nå vet jeg at jeg kan kjøre lovlig uten også, så da slipper jeg å snu.

Gjest Darwinia:-)
Skrevet

Jeg har fått briller, men ser egentlig ok uten. Jeg ser jo at alt blir klarere, spesielt i mørke. Styrken er kun -0,75. Jeg føler meg tryggere med briller i trafikken, men lurer på om jeg har jeg lov til å kjøre uten? Si jeg skulle komme i en ulykke eller noe. Min mann mener jeg må bruke briller nå som jeg har fått de, men jeg kjørte jo før jeg fikk de også.

Hadde du IKKE kjent noen forskjell, KUNNE det vært ok å kjøre uten briller (litt avhengig av styrken). Men når du selv sier at du føler deg tryggere MED briller synes jeg det er, mildt sagt, kritikkverdig å i det hele tatt vurdere å kjøre uten.

Skrevet

Det er kanskje lovlig å kjøre uten brillene, men du har plikt overfor dine medtrafikanter og myke trafikanter til å bruke briller hvis du ser såpass dårlig som -0,75 etter min mening og erfaring.

Akkurat nå mener du nok at du ser greit og det gjør du fordi øyet og øyets muskler jobber hardt med å se klart. Når du har brukt briller en stund slapper musklene og øyet av, og du vil se mindre enn før uten briller.

Jeg bruker samme styrke som deg, og kan ikke kjøre uten briller. Det ville være farlig både for meg selv og andre. Kjøp deg et par reservebriller og legg i bilen, slik at barna og barnebarnet mitt slipper å møte på deg uten briller.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...