Anonym bruker Skrevet 29. september 2015 #1 Skrevet 29. september 2015 Jeg har en skjønn og herlig 8-åring, men nå er jeg litt usikker på hva jeg bør gjøre. Vi er ikke religiøse og har forklart barna hvorfor, altså vi tror ikke på noen guddom. Jeg nevner det bare fordi det er relevant for forklaringen av problemet. For et par dager siden kjørte jeg 8-åringen og en kamerat til en fotballkamp og på veien hjem spør kameraten min sønn om han tror på Gud. Denne kameraten kommer fra en veldig kristen familie. Til min overraskelse svarte 8-åringen min ja, greit nok, men så kom det en forklaring. Han sa: "Ja, for det er stemmer som snakker til meg i hodet mitt, og det tror jeg er Gud.". Han fortalte videre at han noen ganger glemmer å gjøre det han skal fordi stemmene snakker til ham. I dag hadde jeg en samtale med ham om dette, for det er faktisk sant at han av og til "faller ut", også midt oppi situasjoner hvor man normalt ikke burde "falle ut". Altså han blir stående med et litt tomt uttrykk i ansiktet, før han plutselig liksom kommer til seg selv igjen og fortsetter som før. Jeg spurte ham om dette med stemmer i hodet, og han forteller at han både hører kjente stemmer og ukjente. Han kan for eksempel høre stemmer som er helt lik vennene sine stemmer sier han. Når jeg spør om hva stemmene sier forteller han at han ikke vet helt, men at det kan være fine ord. Han sier at han ikke husker hva de fremmede stemmene sier. Jeg spurte om stemmene ber ham om å gjøre ting, men det benekter han. Han sier også at han hører dem flere ganger i uken, men ikke hver dag. Nå er jeg rett og slett litt usikker på hva jeg skal tro og mene. Han er en helt normal gutt ellers, flink på skolen, populær og har mange venner osv. Er det noe å bekymre seg over, eller helt normalt? Anonymous poster hash: 51985...c79
Anonym bruker Skrevet 29. september 2015 #2 Skrevet 29. september 2015 Jeg ville tenkt at dette er "tanker" og at gutten din ikke klarer å forklare det helt. At han tror på Gud er bare naturlig og fint for han. Nabobarna våre er ikke kristne, men jeg hører de ofte snakker med hverandre om "tror du på Gud" osv fordet. Anonymous poster hash: 658dc...aa6
Anonym bruker Skrevet 29. september 2015 #3 Skrevet 29. september 2015 Jeg ville tenkt at dette er "tanker" og at gutten din ikke klarer å forklare det helt. At han tror på Gud er bare naturlig og fint for han. Nabobarna våre er ikke kristne, men jeg hører de ofte snakker med hverandre om "tror du på Gud" osv fordet. Anonymous poster hash: 658dc...aa6 Ja, det er helt i orden for min del, jeg ble bare litt bekymret over grunngivingen hans Jeg håper også at det bare er snakk om tanker, men jeg ville nå høre litt hva andre har erfaring med likevel. HI Anonymous poster hash: 51985...c79
Anonym bruker Skrevet 29. september 2015 #4 Skrevet 29. september 2015 Ta ham med til psykolog. Jeg synes det høres ut som schizoid personlighetsforstyrrelse. Men det kan selvfølgelig være god fantasi også. Anonymous poster hash: 0342d...123
Anonym bruker Skrevet 29. september 2015 #5 Skrevet 29. september 2015 En viss prosentandel av den friske befolkninga hører også stemmer i hodet. Men det er ikke vanlig å bli helt fjern og bare høre på disse. Anonymous poster hash: f3f42...05f
soleia Skrevet 29. september 2015 #6 Skrevet 29. september 2015 Kjenner ikkje til om det er vanleg å høyre stemmer, men det med at han fell vekk høyres ut som epilepsianfall.
Anonym bruker Skrevet 29. september 2015 #7 Skrevet 29. september 2015 Jeg ville ha sjekket det, bare for å være på den sikre siden. Min datter hadde en kort periode i forbindelse med at hun begynte skolen-fikk fæle bilder i hodet og tankekjør. Da refererte legen til psykolog, som roet veldig ned og lærte oss teknikker for fremtiden. Veldig godt, og fint med peiling om problemet skulle dukke opp igjen. Anonymous poster hash: 7d33f...363
Anonym bruker Skrevet 29. september 2015 #8 Skrevet 29. september 2015 Uff, nå ble jeg litt bekymret her Jeg kan kanskje først ta det opp med en venninne som er barnepsykolog, så får jeg heller vurdere å bestille en legetime om det fortsetter. HI Anonymous poster hash: 51985...c79
Anonym bruker Skrevet 29. september 2015 #9 Skrevet 29. september 2015 Ta ham med til psykolog. Jeg synes det høres ut som schizoid personlighetsforstyrrelse. Men det kan selvfølgelig være god fantasi også. Anonymous poster hash: 0342d...123 Wow!! Snakk om å se personlighetsforstyrrelse uten grunn. De gis ikke til barn.. Dette høres ikke veldig unormalt ut. Hi,dette er absolutt ikke tegn på verken personlighetsforstyrrelae eller psykose Anonymous poster hash: 4fc91...d41
soleia Skrevet 29. september 2015 #10 Skrevet 29. september 2015 (endret) Ta ham med til psykolog. Jeg synes det høres ut som schizoid personlighetsforstyrrelse. Men det kan selvfølgelig være god fantasi også. Anonymous poster hash: 0342d...123 Her synes eg ærleg tala det er du som har god fantasi. Dette var diagnostisering på svært tynt grunnlag. Korleis fungerar han på skulen? Har lærarane kommentert at han ser ut til å bli vekke innimellom? Eg tenkjer at så lenge "stemmene" seier fine ord, så er det ikkje så gale. Nemnde epilepsi tidlegare,og sjølv om eg ikkje er ekspert på dette, så kjenner eg til at enkelte barn er plaga med å falle vekk fleire gonger om dagen, og at dette fører til problem med konsentrasjonen og å fylgje med i timane på skulen. Endret 29. september 2015 av soleia
Anonym bruker Skrevet 29. september 2015 #11 Skrevet 29. september 2015 Ta ham med til psykolog. Jeg synes det høres ut som schizoid personlighetsforstyrrelse. Men det kan selvfølgelig være god fantasi også. Anonymous poster hash: 0342d...123 Litt drøyt å anta denne diagnosen basert på dette eller? Snakk med psykologvennina di og finn ut om du må agere videre derfra. Hvis han fungerer i det daglige og ikke virker plaget så bør man kanskje ikke lage det til et problem? Anonymous poster hash: d6811...8f9
Anonym bruker Skrevet 29. september 2015 #12 Skrevet 29. september 2015 Trenger ikke være noe galt. Det er jo snille stemmer :-) Kanskje det er Gud, kanskje det er hans tanker, kanskje han sliter med noe. Det kan være mange grunner! Jeg ville ikke laget noe styr av det, fordi barnet virker jo ikke plaget av det. Anonymous poster hash: 4a50f...afe
Anonym bruker Skrevet 29. september 2015 #13 Skrevet 29. september 2015 Ta ham med til psykolog. Jeg synes det høres ut som schizoid personlighetsforstyrrelse. Men det kan selvfølgelig være god fantasi også. Anonymous poster hash: 0342d...123 Her synes eg ærleg tala det er du som har god fantasi. Dette var diagnostisering på svært tynt grunnlag. Korleis fungerar han på skulen? Har lærarane kommentert at han ser ut til å bli vekke innimellom? Eg tenkjer at så lenge "stemmene" seier fine ord, så er det ikkje så gale. Nemnde epilepsi tidlegare,og sjølv om eg ikkje er ekspert på dette, så kjenner eg til at enkelte barn er plaga med å falle vekk fleire gonger om dagen, og at dette fører til problem med konsentrasjonen og å fylgje med i timane på skulen. Han fungerer svært godt på skolen. Scorer høyt på alle tester, er en av de flinkeste i klassen i flere fag, klassens elevrådsrepresentant, er veldig populær som lekekamerat (er veldig snill, empatisk og inkluderende). Nå høres det sikkert veldig skrytende ut, men det er nå en gang slik det er. Han har eldre søsken som har langt flere utfordringer, men han her klarer seg altså kjempebra. Jeg kan nevne at enestorebroren faktisk er utredet for epilepsi (han faller også litt ut av og til), men det var ikke noe. Han hører ikke stemmer da, men ser "syner" innimellom, spesielt om natten. Han har TS og adhd. 8-åringen har garantert ikke adhd, men han har hatt en periode med tics tidligere, dette er nå borte. Men jeg tror ikke stemmer i hode passer til den diagnosen uansett. HI Anonymous poster hash: 51985...c79
Gjest Gul stjerne Skrevet 29. september 2015 #14 Skrevet 29. september 2015 Spør ungen om stemmene kommer fra innsiden av hodet, eller fra utsiden. Det er en viktig detalj jeg må vite før jeg kan si noe mer.
Anonym bruker Skrevet 29. september 2015 #15 Skrevet 29. september 2015 Ta ham med til psykolog. Jeg synes det høres ut som schizoid personlighetsforstyrrelse. Men det kan selvfølgelig være god fantasi også. Anonymous poster hash: 0342d...123 du skal være veldig forsiktig med slike uttalelser! anyway, dette er ikke en diagnose man iheletatt begynner å snakke om før sent i ungdomstiden.. Anonymous poster hash: 4f3b2...e19
Anonym bruker Skrevet 29. september 2015 #16 Skrevet 29. september 2015 Spør ungen om stemmene kommer fra innsiden av hodet, eller fra utsiden. Det er en viktig detalj jeg må vite før jeg kan si noe mer. Jeg er ikke hi, men har hørt stemmer på utsiden av hodet, og ble nysgjerrig på hva du har å si. Anonymous poster hash: c8980...eeb
SuperFries Skrevet 29. september 2015 #17 Skrevet 29. september 2015 http://tidsskriftet.no/article/2246206 Tror du vil bli beroliget av denne artikkelen. Der beskriver det symptomer på begynnende psykose (som omfavner bl.a. schizofreni). Din sønnen har ingen av disse som jeg kan se. Han har fantasi. Og godt er det ☺
Gjest Gul stjerne Skrevet 29. september 2015 #18 Skrevet 29. september 2015 Spør ungen om stemmene kommer fra innsiden av hodet, eller fra utsiden. Det er en viktig detalj jeg må vite før jeg kan si noe mer. Jeg er ikke hi, men har hørt stemmer på utsiden av hodet, og ble nysgjerrig på hva du har å si. Anonymous poster hash: c8980...eeb Jeg skal svare når Hi har svart.
Anonym bruker Skrevet 29. september 2015 #19 Skrevet 29. september 2015 Spør ungen om stemmene kommer fra innsiden av hodet, eller fra utsiden. Det er en viktig detalj jeg må vite før jeg kan si noe mer. Jeg er nysgjerrig på hva du vil frem til? Altså helt faglig! Jeg er sykepleier og jobber innenfor et felt der vi treffer alle slags forskjellige mennesker og jeg er derfor alltid ute etter nye innfall og tips, rett og slett Vi har også psykiatriske pasienter, med forskjellige diagnoser, men det er ikke mye vi får vite om dem..Så da må vi lete oss frem selv til hvordan kommunisere med de forskjellige, og vi kan få spørsmål av pasient eller pårørende som er vanskelig å svare på, fordi vi har for lite kunnskap. Anonymous poster hash: 14077...ad1
Gjest Gul stjerne Skrevet 29. september 2015 #20 Skrevet 29. september 2015 Spør ungen om stemmene kommer fra innsiden av hodet, eller fra utsiden. Det er en viktig detalj jeg må vite før jeg kan si noe mer. Jeg er nysgjerrig på hva du vil frem til? Altså helt faglig! Jeg er sykepleier og jobber innenfor et felt der vi treffer alle slags forskjellige mennesker og jeg er derfor alltid ute etter nye innfall og tips, rett og slett Vi har også psykiatriske pasienter, med forskjellige diagnoser, men det er ikke mye vi får vite om dem..Så da må vi lete oss frem selv til hvordan kommunisere med de forskjellige, og vi kan få spørsmål av pasient eller pårørende som er vanskelig å svare på, fordi vi har for lite kunnskap. Anonymous poster hash: 14077...ad1 ja, jeg skjønte det,men jeg vil ikke at Hi skal bli påvirket av det jeg skal si, så du får nok bare vente. Eller svare med Nick, så svarer jeg privat.
Anonym bruker Skrevet 29. september 2015 #21 Skrevet 29. september 2015 Spør ungen om stemmene kommer fra innsiden av hodet, eller fra utsiden. Det er en viktig detalj jeg må vite før jeg kan si noe mer.Jeg er nysgjerrig på hva du vil frem til? Altså helt faglig! Jeg er sykepleier og jobber innenfor et felt der vi treffer alle slags forskjellige mennesker og jeg er derfor alltid ute etter nye innfall og tips, rett og slett Vi har også psykiatriske pasienter, med forskjellige diagnoser, men det er ikke mye vi får vite om dem..Så da må vi lete oss frem selv til hvordan kommunisere med de forskjellige, og vi kan få spørsmål av pasient eller pårørende som er vanskelig å svare på, fordi vi har for lite kunnskap. Anonymous poster hash: 14077...ad1 ja, jeg skjønte det,men jeg vil ikke at Hi skal bli påvirket av det jeg skal si, så du får nok bare vente. Eller svare med Nick, så svarer jeg privat. Hehe, du vet at vi var to forskjellige som spurte om det samme? Men jeg kan vente jeg Anonymous poster hash: 14077...ad1
Anonym bruker Skrevet 30. september 2015 #22 Skrevet 30. september 2015 Spør ungen om stemmene kommer fra innsiden av hodet, eller fra utsiden. Det er en viktig detalj jeg må vite før jeg kan si noe mer. Jeg er ikke hi, men har hørt stemmer på utsiden av hodet, og ble nysgjerrig på hva du har å si. Anonymous poster hash: c8980...eeb Jeg skal svare når Hi har svart. Inni hodet etter hva jeg forstår. Han sier at han kan være dypt konsentrert om å bygge lego og tenke på dette, og plutselig blir han forstyrret av en stemme inne i hodet. HI Anonymous poster hash: 51985...c79
Gjest Gul stjerne Skrevet 30. september 2015 #23 Skrevet 30. september 2015 Hei igjen. Jeg vil at du skal være helt sikker på hvor stemmene kommer fra, så du må få et ordentlig svar fra ungen, og ikke tro eller tolke. Spør ham om stemmene er inne i hodet, eller om de kommer utenfra, sånn som når du snakker til ham.
Gjest Gul stjerne Skrevet 30. september 2015 #24 Skrevet 30. september 2015 Spør ungen om stemmene kommer fra innsiden av hodet, eller fra utsiden. Det er en viktig detalj jeg må vite før jeg kan si noe mer.Jeg er nysgjerrig på hva du vil frem til? Altså helt faglig! Jeg er sykepleier og jobber innenfor et felt der vi treffer alle slags forskjellige mennesker og jeg er derfor alltid ute etter nye innfall og tips, rett og slett Vi har også psykiatriske pasienter, med forskjellige diagnoser, men det er ikke mye vi får vite om dem..Så da må vi lete oss frem selv til hvordan kommunisere med de forskjellige, og vi kan få spørsmål av pasient eller pårørende som er vanskelig å svare på, fordi vi har for lite kunnskap. Anonymous poster hash: 14077...ad1 ja, jeg skjønte det,men jeg vil ikke at Hi skal bli påvirket av det jeg skal si, så du får nok bare vente. Eller svare med Nick, så svarer jeg privat. Hehe, du vet at vi var to forskjellige som spurte om det samme? Men jeg kan vente jeg Anonymous poster hash: 14077...ad1 Hehe, ja tror jeg fikk det med meg etter at jeg hadde svart
Anonym bruker Skrevet 30. september 2015 #25 Skrevet 30. september 2015 Det er nok fantasien som snakker til han. Har tvillinger, 2 eggede men slike stemmer. Det er som dem egen stemme eller venner. I blant prøver de seg på at stemmene sier nei til lekser og fisk til middag 😂😂😂 Bra min stemme teller mest 😛 Anonymous poster hash: bf85a...049
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå