Anonym bruker Skrevet 23. september 2015 #1 Skrevet 23. september 2015 Hvilken har dere fått gjort og hvordan har det gått i ettertid? Har dere fått noen bivirkninger av operasjonen? Helsen til mannen har blitt betydelig dårligere på kort tid så legen har gått med på å gi han litt mer tid på veltnedgang å hvis ikke han klarer det denne gangen så måtte de ta en prat om slankeoperasjon siden det er såpass viktig for helsen hans at han kommer seg ned i vekt relativt fort. Vi begge har hørt om mye negative bivirkninger av disse operasjonene å jeg er bekymret, men han står virkelig i faresonen for å få ett hjerteinfarkt om ham fortsetter som han gjør. Anonymous poster hash: 03efe...127
Anonym bruker Skrevet 23. september 2015 #2 Skrevet 23. september 2015 Det er nok ingen quick fix. Energiregnskapet må i minus! Anonymous poster hash: b28fc...f74
Anonym bruker Skrevet 23. september 2015 #3 Skrevet 23. september 2015 Vi vet at det ikke er noen quick fix, men det er en dytt i riktig retning å noe legen anbefaler. Siden ingen av oss ser på slankeoperasjon som noen enkel løsning så har mannen bedt om å få prøve en siste gang før de snakker mer om det. Anonymous poster hash: 03efe...127
Anonym bruker Skrevet 23. september 2015 #4 Skrevet 23. september 2015 Ei jeg kjenner til har det gått litt galt med, hun stopper ikke å gå ned...., og ser nå urgammel ut 😔 Anonymous poster hash: 33a83...8b7
Anonym bruker Skrevet 23. september 2015 #5 Skrevet 23. september 2015 Uff, jeg får egentlig noia av desse trådene! IKKE pga trådstarter, men fordi tråden blir full av kommentarer fra folk som ikke har det minste peiling, sprer om seg med hårreisende "fakta" og alle kjenner selvsagt noen som har opplevd noe fryktelig... Håper du klarer å luke ut, HI! Forøvrig så har jeg ganske god peiling, og jeg er slankeoperert! Fornuftig av dere og ta tak før det er for sent! Men vær forberedt på harde tak, enten det blir operasjon eller diett... Lett er det ikke! Jeg tok gastric sleeve pga masse før-research, veldig redd for å gjøre feil, men etter alt jeg fant var det egentlig bare ETT valg for meg! Før så de at de veeeldig overvektige MÅTTE ha bypass, for sleeve er ikke effektivt nok. Det har de gått tilbake på! Vektnedgang første året er omtrent den samme uansett op. Ved sleeve har noe slikt som 4% kortvarige komplikasjoner, altså ting som kan rettes opp. Det er heller ikke spesiell risiko for mangler i det lange løp, men det følger du med på ved blodprøver ca en gang i året. Bypass har litt større fare for komplikasjoner, både kortsiktige og langsiktige. Pga bl.a. forkorting av tarm, så MÅ desse gå på en del tilskudd resten av livet. Det begynner vel også å vise litt på langsiktige erfaringer at sleeveopererte lettere klarer å holde vekten. En god del bypassopererte (faktisk alle jeg kjenner, utenom en) legger på seg igjen etter 4-5 år, da den øverste delen av den omkoblede tarmen begynner å fungere som en slags magesekk, og de kan spise like mye som før. De fleste bypassop. har en del problem med dumping, det er svært få sleeveop. som dumper! Jeg tåler alt og spiser det jeg vil! Men jeg foretrekker sunn og variert mat. Det metter mer og gjør at kroppen føles bedre Men spiser kake i selskap og godteri i helgen. Porsjonene er selvsagt mye mindre enn før. Håper du ble litt klokere! Det meste ligger jo i hodet når det gjelder overvekt, ig det er fryktelig viktig å være obs på! Lykke til Anonymous poster hash: feb99...09e
Anonym bruker Skrevet 23. september 2015 #6 Skrevet 23. september 2015 Mannen min har gjort det og selv om det er vanskeligheter, nye måter å tenke på, en ny livsstil osv, var det absolutt verdt det for hans del! Nå er han opplagt, orker alt, har et supert humør( ikke alltid, da det er en psykisk omveltning), han er bare en helt forandret mann❤ Men ja, det er en stor operasjon, i etterkant. Anonymous poster hash: 0bd7d...add
Anonym bruker Skrevet 23. september 2015 #7 Skrevet 23. september 2015 Jeg har tatt gastric sleeve. De 2-3 første dagene etter operasjonen var jævlige, med smerter, kvalme og oppkast, men på dag 3 snudde alt, og etter det har jeg ALDRI angret. Jeg har det så mye bedre med meg selv. Jeg er aktiv med familien, trimmer daglig, har ikke vondt en eneste plass og er for første gang på 20 år helt fornøyd med meg selv Jeg har ikke hatt noen bivirkninger i hele tatt, og kan spise alle slags type matvarer, men bare i mindre mengde enn tidligere. Jeg er glad jeg tok tilbake livet mitt etter 20 år på utallige mislykkede slankekurer. Anonymous poster hash: 79ba0...298
Anonym bruker Skrevet 23. september 2015 #8 Skrevet 23. september 2015 Jeg har tatt gastric bypass, og fått et nytt liv! Ingen plager av noe slag, alt har gått som smurt. For meg HAR dette vært en "Quick fix". Anbefaler det på det sterkeste! Anonymous poster hash: 7a08c...f5b
Anonym bruker Skrevet 23. september 2015 #9 Skrevet 23. september 2015 Hatt gastric sleeve, og fått en av de alvorligste "bivirkningene" som er av denne. Jeg kaster opp det meste jeg spiser, og må jobbe litt for å holde vekten stabilt høy nok. Jeg er likevel storfornøyd, og opplever at livskvaliteten min er mange ganger høyere enn den var før operasjonen. Anonymous poster hash: 3eafa...40e
Anonym bruker Skrevet 23. september 2015 #10 Skrevet 23. september 2015 Hvordan blir det med overflødig hud etterpå da? Får man dekket å fjerne det eller må man betale selv? Anonymous poster hash: f8924...20a
Anonym bruker Skrevet 23. september 2015 #11 Skrevet 23. september 2015 Jeg har tatt gastric bypass, det er 7 år og tre svangerskap siden. Det har gått kjempefint. Ikke hatt noen alvorlige bivirkninger. Hadde en periode etter ca 6 mnd der jeg var veldig sliten for jeg fikk ikke i meg nok mat og hadde gått ned veldig mye. Gikk så opp igjen noen kg og så har det stabilisert seg innenfor normal BMI, riktig nok i øvre del av normalområdet. Må ta vitaminer og tåler ikke så mye sukker, men ellers er alt ganske som normalt. Har angret innimellom fordi tarmsystemet har blitt litt mer sensitivt, og det er kjedelig til tider, men alt i alt har jeg fått et mye bedre liv! Anonymous poster hash: be095...33f
Anonym bruker Skrevet 23. september 2015 #12 Skrevet 23. september 2015 Hvordan blir det med overflødig hud etterpå da? Får man dekket å fjerne det eller må man betale selv? Anonymous poster hash: f8924...20a Det varierer veldig! Man må få en profesjonell vurdering, så tar man det derfra. Men man må ha en bmi under 28, og man må ha vært vektstabil ganske lenge for å bli vurdert. Det ordner seg som oftest Anonymous poster hash: feb99...09e
Anonym bruker Skrevet 24. september 2015 #13 Skrevet 24. september 2015 Tusen takk for svar alle sammen! Kommer legen med en anbefaling om hva som vil være den beste måten for mannen min? Jeg håper selvfølgelig han klarer å komme seg ned i vekt på egenhånd, men om han ikke gjør det så får vi høre hva legen sier ang operasjon. Hi Anonymous poster hash: 03efe...127
Anonym bruker Skrevet 24. september 2015 #14 Skrevet 24. september 2015 Uff, jeg får egentlig noia av desse trådene! IKKE pga trådstarter, men fordi tråden blir full av kommentarer fra folk som ikke har det minste peiling, sprer om seg med hårreisende "fakta" og alle kjenner selvsagt noen som har opplevd noe fryktelig... Håper du klarer å luke ut, HI! Forøvrig så har jeg ganske god peiling, og jeg er slankeoperert! Fornuftig av dere og ta tak før det er for sent! Men vær forberedt på harde tak, enten det blir operasjon eller diett... Lett er det ikke! Jeg tok gastric sleeve pga masse før-research, veldig redd for å gjøre feil, men etter alt jeg fant var det egentlig bare ETT valg for meg! Før så de at de veeeldig overvektige MÅTTE ha bypass, for sleeve er ikke effektivt nok. Det har de gått tilbake på! Vektnedgang første året er omtrent den samme uansett op. Ved sleeve har noe slikt som 4% kortvarige komplikasjoner, altså ting som kan rettes opp. Det er heller ikke spesiell risiko for mangler i det lange løp, men det følger du med på ved blodprøver ca en gang i året. Bypass har litt større fare for komplikasjoner, både kortsiktige og langsiktige. Pga bl.a. forkorting av tarm, så MÅ desse gå på en del tilskudd resten av livet. Det begynner vel også å vise litt på langsiktige erfaringer at sleeveopererte lettere klarer å holde vekten. En god del bypassopererte (faktisk alle jeg kjenner, utenom en) legger på seg igjen etter 4-5 år, da den øverste delen av den omkoblede tarmen begynner å fungere som en slags magesekk, og de kan spise like mye som før. De fleste bypassop. har en del problem med dumping, det er svært få sleeveop. som dumper! Jeg tåler alt og spiser det jeg vil! Men jeg foretrekker sunn og variert mat. Det metter mer og gjør at kroppen føles bedre Men spiser kake i selskap og godteri i helgen. Porsjonene er selvsagt mye mindre enn før. Håper du ble litt klokere! Det meste ligger jo i hodet når det gjelder overvekt, ig det er fryktelig viktig å være obs på! Lykke til Anonymous poster hash: feb99...09e Jeg er også sleeve operet, og vil bare si meg enig i alt du sier. Eneste jeg ikke tåler etter operajonen, er pasta og for mye kjøtt. Ellers så spiser jeg det jeg vil, og elsker livet. Er gått ned 35-36 kg, og det er herlig. Det er ingen quick fix, jeg må trene for å holde meg nede, men så lenge treningen er blitt så gøy som den er blitt, så er det helt i orden Anonymous poster hash: 6bfe7...295
Anonym bruker Skrevet 24. september 2015 #15 Skrevet 24. september 2015 Ta kontakt med Hexebergklinikken eller lignende for å få hjelp med vektnedgangen først, Hi. Da får mannen din riktig hjelp og oppfølging underveis i vektnedgangen, lærer hva han tåler og ikke tåler mtp. vekten og nedgang, får kunnskap om hva som skjer når han spiser feil og riktig, og får oppfølging med blodprøver som viser hvordan det han gjør riktig (eller feil) påvirker også blodverdiene hans. Det kan være veldig motiverende, og ikke minst gir det kunnskaper til mannen din som han kan dra nytte av resten av livet. Anonymous poster hash: d38e7...63f
Anonym bruker Skrevet 24. september 2015 #16 Skrevet 24. september 2015 Svake mennesker.. Anonymous poster hash: 5307c...f00
Anonym bruker Skrevet 24. september 2015 #17 Skrevet 24. september 2015 Svake mennesker? Hva er du snakker om? Ha litt respekt, dame! Anonymous poster hash: 2ca35...11a
Anonym bruker Skrevet 24. september 2015 #18 Skrevet 24. september 2015 Hei! Jeg har tatt Gastric Bypass operasjon. Tok det privat på Aleris, og der fikk jeg masse informasjon og veiledning mtp hvilken operasjon, og da ble det GBP som ble det beste. Fikk og vite ganske mye statistikk og fakta angående komplikasjoner og ble absolutt mindre "redd" (i mangel på ord) av det. Har ikke hatt noen særlig bivirkninger, ingen komplikasjoner, det har gått veldig bra med meg og på de første fem månedene tok jeg av 30 kg. Det er en endring som må til, man må legge om hele kostholdet sitt, man må være aktiv og ta vitaminer daglig. Men det går seg til, hvis man faktisk bestemmer seg for det Lykke til, uansett hva utfallet blir! Anonymous poster hash: 1122b...8af
Anonym bruker Skrevet 24. september 2015 #19 Skrevet 24. september 2015 Svake mennesker.. Anonymous poster hash: 5307c...f00 Tror du virkelig det har noen betydning hva et så lite raust menneske som deg synes om dette? Hvis man ikke unner et annet menneske å få et bedre liv, så sier det mer om deg enn om oss. Anonymous poster hash: 79ba0...298
Anonym bruker Skrevet 24. september 2015 #20 Skrevet 24. september 2015 Jeg lurer på hvilken hjelp legen gir nå. Sendte ham mannen din hjem med beskjed om å gå ned eller komme tilbake å bli henvist operasjon eller ble han henvist allerede nå til noen som kan hjelpe han å gå ned uten operasjon? Vanskelig å gå ned uten hjelp når man hatt spist helt feil i mange år, da trenger man hjelp uansett operasjon eller ikke. Hvis han ikke allerede får hjelp, bør han gå tilbake til legen å be om hjelp. Anonymous poster hash: 15cac...c73
Anonym bruker Skrevet 24. september 2015 #21 Skrevet 24. september 2015 Jeg lurer på hvilken hjelp legen gir nå. Sendte ham mannen din hjem med beskjed om å gå ned eller komme tilbake å bli henvist operasjon eller ble han henvist allerede nå til noen som kan hjelpe han å gå ned uten operasjon? Vanskelig å gå ned uten hjelp når man hatt spist helt feil i mange år, da trenger man hjelp uansett operasjon eller ikke. Hvis han ikke allerede får hjelp, bør han gå tilbake til legen å be om hjelp. Anonymous poster hash: 15cac...c73 Per dags dato følges han opp av fastlege med ulike undersøkelser, veiing og veiledning. Han er henvist videre for mer hjelp, men vi har ikke hørt noe enda. Vi er veldig fornøyd med alt legen gjør. Han har hyppige kontroller pga helsen. Jeg skal undersøke denne hexebergklinikken som en over nevner også. Igjen, takk for svar alle dere som har svart å delt deres erfaringer! Man hører som oftest om disse operasjonene som går galt å det er godt å lese gode erfaringer også. Hi Anonymous poster hash: 03efe...127
Anonym bruker Skrevet 25. september 2015 #22 Skrevet 25. september 2015 Jeg har fått dekket gastic sleeve Fått nytt liv. Ser smashing ut MEN jeg var ung og har bra hud Bivirkning: gallestein,en det er pga vekttap. Ikke operasjon i seg selv Anonymous poster hash: 3a563...35d
Anonym bruker Skrevet 25. september 2015 #23 Skrevet 25. september 2015 Jeg har fått dekket gastic sleeve Fått nytt liv. Ser smashing ut MEN jeg var ung og har bra hud Bivirkning: gallestein,en det er pga vekttap. Ikke operasjon i seg selv Anonymous poster hash: 3a563...35d Mannen er også ung, så jeg håper at det taler til hans fordel mtp bivirkninger! Mannen kommer sikkert til å tenke på huden uansett om han klarer å gå ned i vekt eller det blir operasjon, men per dags dato er helsen hans og det faktum at han skal få muligheten til å se sine barn vokse opp det som står i fokus. Anonymous poster hash: 03efe...127
Anonym bruker Skrevet 25. september 2015 #24 Skrevet 25. september 2015 Jeg lurer på hvilken hjelp legen gir nå. Sendte ham mannen din hjem med beskjed om å gå ned eller komme tilbake å bli henvist operasjon eller ble han henvist allerede nå til noen som kan hjelpe han å gå ned uten operasjon? Vanskelig å gå ned uten hjelp når man hatt spist helt feil i mange år, da trenger man hjelp uansett operasjon eller ikke. Hvis han ikke allerede får hjelp, bør han gå tilbake til legen å be om hjelp. Anonymous poster hash: 15cac...c73 Per dags dato følges han opp av fastlege med ulike undersøkelser, veiing og veiledning. Han er henvist videre for mer hjelp, men vi har ikke hørt noe enda. Vi er veldig fornøyd med alt legen gjør. Han har hyppige kontroller pga helsen.Jeg skal undersøke denne hexebergklinikken som en over nevner også. Igjen, takk for svar alle dere som har svart å delt deres erfaringer! Man hører som oftest om disse operasjonene som går galt å det er godt å lese gode erfaringer også. Hi Anonymous poster hash: 03efe...127 Det er vel som med alt annet at de som er misfornøyde roper høyest, så det er de man hører om. Samtidig er det viktig å huske at jo tyngre man er og jo sykere man er før en operasjon, jo større sannsynlighet for komplikasjoner, feks i forhold til narkose. Og veldig bra legen gir den hjelpen han kan allerede, da er det større sannsynlighet for at det kan gå uten operasjon. Anonymous poster hash: 15cac...c73
Anonym bruker Skrevet 28. september 2015 #25 Skrevet 28. september 2015 Jeg tok operasjon i utlandet og er kjempefornøyd. Alt gikk som planlagt Vekten raser ned. Jeg har fått et HELT nytt liv. Jeg er fremdeles i kontakt med dem på Nordbariatric der jeg tok operasjon og får kjempegod oppfølging. De har til og med laget en mobilapp som heter BariatricIQ som brukes hver dag her. Det eneste jeg virkelig sliter med er energinivå, men ellers ingen plager. Jeg tror at det faktisk finnes flere som ikke får komplikasjoner, men de uttaler seg høyt mye sjeldnere Anonymous poster hash: 3cc9d...eb5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå