Anonym bruker Skrevet 22. september 2015 #1 Skrevet 22. september 2015 Hei jenter! Er dessverre midt i ett skilsmisseoppgjør og vi er litt uenig eller usikker på verdi av huset som han beholder. Hvordan er det mest fornuftig/ rettferdig å finne rett verdi på ett hus som ikke skal selges? For de som gidder å lese videre, kommer det mer info om husene her. Men jeg lurer egentlig bare på hvordan det er lurest å gå frem ift verdi vurdering av huset. Jeg mener vanlig takst ikke gir rett verdi fordi en må jo ta hensyn til beliggenhet, tomteforhold etc. Vi bor i ett ganske populært område og huset jeg flyttet fra har en veldig fin tomt i ett populært byggefelt med fantastisk utsikt og gulv til tak vinduer. Dette huset har en utleie leilighet som han får inn 7500,- i mnd. (han tar litt under markedspris i håp om stabile leietakere. Leilighetet har aldri stått tom pga at det er litt vanskelig å finne leilighet i området). Han har fått 3 prisvurderinger av meglere , basert på bilder og informasjon. Nå har jeg flyttet like i nærheten i ett nøkkelferdig hus av typen en rekke like boliger tett i tett. Dette kostet 3,6 mill, men er jo uten leie inntekter og 100 kvm mindre og ingenting innvendig er særlig påkostet. Dette er en enebolig, men ser ut som enebolig i rekke. 5 år nyere men.... Anonymous poster hash: dd3ed...ea3
Anonym bruker Skrevet 22. september 2015 #2 Skrevet 22. september 2015 En takst fra takstmann er det mest riktige å gjøre. Ser ikke helt poenget med resten av innlegget ditt? Ville du egentlig bli boende? Anonymous poster hash: fe519...188
Anonym bruker Skrevet 22. september 2015 #3 Skrevet 22. september 2015 Man betaler for en skikkelig takst hvor takstmann kommer og går gjennom huset. Basert på "bilder og informasjon" holder ikke. Anonymous poster hash: 44296...2a8
Anonym bruker Skrevet 22. september 2015 #4 Skrevet 22. september 2015 Du sier HAN har fått 3 prisvurderinger basert på kun bilder og informasjon. Du må jo selv få en uavhengig vurdering basert på selve huset og gjennomgang av det og tomten. Om ikke ville jeg lagt det ut for salg og så hadde han fått by som alle andre. Du vil vel ha mest mulig ut av investeringen din? Anonymous poster hash: 5729d...4fb
Anonym bruker Skrevet 22. september 2015 #5 Skrevet 22. september 2015 Du sier HAN har fått 3 prisvurderinger basert på kun bilder og informasjon. Du må jo selv få en uavhengig vurdering basert på selve huset og gjennomgang av det og tomten. Om ikke ville jeg lagt det ut for salg og så hadde han fått by som alle andre. Du vil vel ha mest mulig ut av investeringen din? Anonymous poster hash: 5729d...4fb Ja vil jo det... Men vil ikke at barna skal flytte fra barndomshjemmet sitt :-( Det var derfor jeg kjøpte der jeg bor nå også... hi Anonymous poster hash: dd3ed...ea3
Anonym bruker Skrevet 22. september 2015 #6 Skrevet 22. september 2015 En takst fra takstmann er det mest riktige å gjøre. Ser ikke helt poenget med resten av innlegget ditt? Ville du egentlig bli boende? Anonymous poster hash: fe519...188 Poenget var om hvordan det er lurest å gå fram? Bør vi ha en hver sin takstmann eller megler som kjenner boligmarkedet i område?Fikk tilbudet om å blir boende men føler det blir litt for stort for meg :-( Men jeg synes prisforskjellen er liten mellom de 2 husene mtp leieinntekter, plassering, størrelse etc.. hi Anonymous poster hash: dd3ed...ea3
Anonym bruker Skrevet 22. september 2015 #7 Skrevet 22. september 2015 Hvor har du det fra at en takstmann ikke kjenner området? Det er ho hele poenget med en takst... Ta en takst og bli ferdig. Blir dere ikke enige om hvem, velger du din og han sin, også møtes dere på midten. Anonymous poster hash: e4412...c41
Anonym bruker Skrevet 22. september 2015 #8 Skrevet 22. september 2015 Hvorfor kan ikke du leie leiligheten? Evnt kjøpe den? Så bor dere under samme tak. Anonymous poster hash: 66b60...a44
Anonym bruker Skrevet 23. september 2015 #9 Skrevet 23. september 2015 Du sier jo ingenting om hva han har fått av verdivurdering. En enebolig i rekke (relativt ny) til 3,6 mill ikke mye. Taksten tar hensyn til teknisk verdi på huset. Beskriver hva som evt ikke er tipp topp og justerer pris etter markedsverdi. Takst er sikrere ved salg, men verdivurdering for et oppgjør holder i massevis. Det kan jo hende du taper på det dersom takstmannen feks finner ut at skifte av drenering er en kostnad som må tas snart... Anonymous poster hash: 6c605...ea0
klg,2 boys now:) Skrevet 23. september 2015 #10 Skrevet 23. september 2015 Dere kontakter en megler og han kommer og tar en verdivurdering.utifra beliggenhet,huset,standarden og alt som hører med.
Anonym bruker Skrevet 23. september 2015 #11 Skrevet 23. september 2015 Hvor har du det fra at en takstmann ikke kjenner området? Det er ho hele poenget med en takst... Ta en takst og bli ferdig. Blir dere ikke enige om hvem, velger du din og han sin, også møtes dere på midten. Anonymous poster hash: e4412...c41 Trodde en takstmann bare tok hensyn til byggmessige spesifikasjoner jeg? Men tar sikkert feil? Anonymous poster hash: dd3ed...ea3
Anonym bruker Skrevet 23. september 2015 #12 Skrevet 23. september 2015 Dere kontakter en megler og han kommer og tar en verdivurdering.utifra beliggenhet,huset,standarden og alt som hører med. Ja det er nok lurest :-) Anonymous poster hash: dd3ed...ea3
Anonym bruker Skrevet 23. september 2015 #13 Skrevet 23. september 2015 Hvorfor kan ikke du leie leiligheten? Evnt kjøpe den? Så bor dere under samme tak. Anonymous poster hash: 66b60...a44 Det går nok ikke. Trenger litt privatliv, vi bor nærme nok som det er... Anonymous poster hash: dd3ed...ea3
Anonym bruker Skrevet 23. september 2015 #14 Skrevet 23. september 2015 Du sier jo ingenting om hva han har fått av verdivurdering. En enebolig i rekke (relativt ny) til 3,6 mill ikke mye. Taksten tar hensyn til teknisk verdi på huset. Beskriver hva som evt ikke er tipp topp og justerer pris etter markedsverdi. Takst er sikrere ved salg, men verdivurdering for et oppgjør holder i massevis. Det kan jo hende du taper på det dersom takstmannen feks finner ut at skifte av drenering er en kostnad som må tas snart... Anonymous poster hash: 6c605...ea0 Jeg glemte å skrive det :-( Han fikk 4,7 som det høyeste men er villig til å si 5 mill. Anonymous poster hash: dd3ed...ea3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå