Anonym bruker Skrevet 23. september 2015 #26 Skrevet 23. september 2015 Nesten alle mine venner sier feil. "Henne kommer ikke i bursdagen". 😶 Har prøvd å forklare noen at det blir som å si "meg kommer ikke", men det går ikke inn. Anonymous poster hash: dcd06...cc1
Anonym bruker Skrevet 23. september 2015 #27 Skrevet 23. september 2015 Ikke skyld på dialekt for her på Østlandet er det mange som ikke behersker dette. Anonymous poster hash: ae656...f33 Jeg oppfatter det som at noen bruker "henner" i dialekt. Jeg bruker "ho". Vi trengte ikke å bruke "henne" på skolen. "Hun" var godkjent. Anonymous poster hash: d5bde...042 Så dere lærte at "Kari kaster enn ball til hun" var godkjent? Absolutt ikke! Anonymous poster hash: dcd06...cc1
Anonym bruker Skrevet 23. september 2015 #28 Skrevet 23. september 2015 Ikke skyld på dialekt for her på Østlandet er det mange som ikke behersker dette. Anonymous poster hash: ae656...f33 Jeg oppfatter det som at noen bruker "henner" i dialekt. Jeg bruker "ho". Vi trengte ikke å bruke "henne" på skolen. "Hun" var godkjent. Anonymous poster hash: d5bde...042 Så dere lærte at "Kari kaster enn ball til hun" var godkjent? Absolutt ikke! Anonymous poster hash: dcd06...cc1 *en ball, så klart. Evt "ballen" Anonymous poster hash: dcd06...cc1
Anonym bruker Skrevet 23. september 2015 #29 Skrevet 23. september 2015 Nesten alle mine venner sier feil. "Henne kommer ikke i bursdagen". 😶 Har prøvd å forklare noen at det blir som å si "meg kommer ikke", men det går ikke inn. Anonymous poster hash: dcd06...cc1 Da burde du revurdere omgangskretsen.. Anonymous poster hash: 8e220...db8
Anonym bruker Skrevet 23. september 2015 #30 Skrevet 23. september 2015 spiller det egentlig noe rolle? Nei herregud! Hvorfor bry seg om rettskriving? Det har vi skjønt for lenge siden at du driter i.. Anonymous poster hash: 8e220...db8
Iiiiik Skrevet 23. september 2015 #31 Skrevet 23. september 2015 spiller det egentlig noe rolle? Det er klart det spiller noen rolle!
Anonym bruker Skrevet 23. september 2015 #32 Skrevet 23. september 2015 Ikke skyld på dialekt for her på Østlandet er det mange som ikke behersker dette. Anonymous poster hash: ae656...f33 Jeg oppfatter det som at noen bruker "henner" i dialekt. Jeg bruker "ho". Vi trengte ikke å bruke "henne" på skolen. "Hun" var godkjent. Anonymous poster hash: d5bde...042 Så dere lærte at "Kari kaster enn ball til hun" var godkjent? Absolutt ikke! Anonymous poster hash: dcd06...cc1 Nei, jeg skrev feil. Jeg mente "ho". "Kari kaster en ball til ho". Anonymous poster hash: d5bde...042
Anonym bruker Skrevet 23. september 2015 #33 Skrevet 23. september 2015 Nesten alle mine venner sier feil. "Henne kommer ikke i bursdagen". 😶 Har prøvd å forklare noen at det blir som å si "meg kommer ikke", men det går ikke inn. Anonymous poster hash: dcd06...cc1 Da burde du revurdere omgangskretsen.. Anonymous poster hash: 8e220...db8 Ja, for dette sier jo alt om mine venners kvaliteter ... 😏😑 Anonymous poster hash: dcd06...cc1
Anonym bruker Skrevet 23. september 2015 #34 Skrevet 23. september 2015 Hvorfor er det så mange som stiller idiotiske spørsmål? Tror du at vi kan svare på hvorfor alle de som har skrivefeil har skrivefeil? Anonymous poster hash: 2d26f...858
Anonym bruker Skrevet 23. september 2015 #35 Skrevet 23. september 2015 Dessverre er dialekta mi slik at vi bruker ikke hun og henne. Vi sier ho til både hun og henne. Vi lærte så klart om hun og henne på skolen men for noen så var dette veldig vanskelig. Så jeg skjønner faktisk at noen sliter med forskjellen. Men samtidig skjønner jeg ikke at de ikke hører selv at det er feil. Jeg dømmer ingen,siden jeg har sett selv at noen sliter veldig med dette. Jeg klarer fint å forstå hva personen mener så derfor gidder jeg ikke å bry meg noe mer om det. Anonymous poster hash: 59744...f20
Anonym bruker Skrevet 23. september 2015 #36 Skrevet 23. september 2015 Ikke skyld på dialekt for her på Østlandet er det mange som ikke behersker dette. Anonymous poster hash: ae656...f33 Jeg oppfatter det som at noen bruker "henner" i dialekt. Jeg bruker "ho". Vi trengte ikke å bruke "henne" på skolen. "Hun" var godkjent. Anonymous poster hash: d5bde...042 Så dere lærte at "Kari kaster enn ball til hun" var godkjent? Absolutt ikke! Anonymous poster hash: dcd06...cc1 Nei, jeg skrev feil. Jeg mente "ho". "Kari kaster en ball til ho". Anonymous poster hash: d5bde...042 Mulig at det ikke er en lik regel nå. Men uansett så skjønner jeg ikke at det er så ille å si "henne". Mener personlig at det er dialekt, blant de som prøver å snakke litt "finere". Anonymous poster hash: d5bde...042
sug lut Skrevet 23. september 2015 #37 Skrevet 23. september 2015 Hva man sier er dialekt-/sosiolektstyrt. Hva man skriver må følge bokmåls-/nynorsknorm.
Anonym bruker Skrevet 23. september 2015 #38 Skrevet 23. september 2015 Ikke skyld på dialekt for her på Østlandet er det mange som ikke behersker dette. Anonymous poster hash: ae656...f33 Jeg oppfatter det som at noen bruker "henner" i dialekt. Jeg bruker "ho". Vi trengte ikke å bruke "henne" på skolen. "Hun" var godkjent. Anonymous poster hash: d5bde...042 Så dere lærte at "Kari kaster enn ball til hun" var godkjent? Absolutt ikke! Anonymous poster hash: dcd06...cc1 Nei, jeg skrev feil. Jeg mente "ho". "Kari kaster en ball til ho". Anonymous poster hash: d5bde...042 Mulig at det ikke er en lik regel nå. Men uansett så skjønner jeg ikke at det er så ille å si "henne". Mener personlig at det er dialekt, blant de som prøver å snakke litt "finere". Anonymous poster hash: d5bde...042 Her på østlandet er det IKKE dialekt, men ekstremt mange som sier feil. Det henger ikke sammen med ønsket om å snakke "finere", for de fleste som sier "henne" feil har ganske bred dialekt, og sier "kvittering", "bannan", osv. Det høres like feil ut å si "henne" istedet for "hun" som "meg" istedet for "jeg". Anonymous poster hash: dcd06...cc1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå