Gå til innhold

Noen arkeologer her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på å bytte yrke... Trives ikke i jobben min, og har lyst til å gjøre noe helt annet. Du som er arkeolog:

Trives du med jobben? Spennende? Hvilke arbeidsoppgaver har du? Ville du anbefalt noen andre å bli det?

Og ikke minst: Jobbmuligheter. Ikke nødvendigvis som feltarkeolog, jeg kan like gjerne jobbe på museum, forske, undervise...

Anonymous poster hash: 7dad6...ec0
Skrevet

Dytt :)

Skrevet

Har sett den linken, og ble litt skremt. Vil jo ikke utdanne meg til arbeidsledighet heller... Men samtidig er ikke feltarkeologi noe must for meg, så jeg håpet noen hadde innspill til arbeidsmuligheter som ikke består av kun graving ;)

Skrevet

Jeg lurer på å bytte yrke... Trives ikke i jobben min, og har lyst til å gjøre noe helt annet. Du som er arkeolog:

Trives du med jobben? Spennende? Hvilke arbeidsoppgaver har du? Ville du anbefalt noen andre å bli det?

Og ikke minst: Jobbmuligheter. Ikke nødvendigvis som feltarkeolog, jeg kan like gjerne jobbe på museum, forske, undervise...

Har du barn? Jeg har en venninne som er arkeolog og hun er 40 år og har ikke fast jobb, men farter fra utgravning til utgravning over hele Europa. Ikke fordi hun vil, men for å få jobb. Ofte kummerlige arbeids- og innkvarteringsforhold. Men selvsagt også spennende og mye moro! Hun bor ikke i Norge, mulig forholdene er bedre her enn i England der hun er fra. Det er mange som vil jobbe på museum, så du må nok grave noen år først :-)

Hva med historie eller norrønt språk eller noe? Da kan du studere fortiden, men uten å ligge ute i regnet i ukesvis og grave i jorda ...

Anonymous poster hash: 2da6e...95f

Skrevet

Har du barn? Jeg har en venninne som er arkeolog og hun er 40 år og har ikke fast jobb, men farter fra utgravning til utgravning over hele Europa. Ikke fordi hun vil, men for å få jobb. Ofte kummerlige arbeids- og innkvarteringsforhold. Men selvsagt også spennende og mye moro! Hun bor ikke i Norge, mulig forholdene er bedre her enn i England der hun er fra. Det er mange som vil jobbe på museum, så du må nok grave noen år først :-)

Hva med historie eller norrønt språk eller noe? Da kan du studere fortiden, men uten å ligge ute i regnet i ukesvis og grave i jorda ...

Anonymous poster hash: 2da6e...95f

Vi planlegger barn, men har ikke enda. Jeg reiser en del i jobben nå, og vil helst unngå det fremover :P Historie/norrønt hadde jo vært en mulighet, men jeg er mer interessert i ikke-skriftlige kilder, hvis du skjønner ;)

Nei, skal ikke være lett det her!

Skrevet

Hvis du vil ha en sikker inntekt og stabile arbeidsforhold når du får barn, bør du absolutt ikke bli arkeolog!

Bli lærer, sykepleier, snekker, elektriker, revisor eller lignede. Ta deg en kikk på nav og/eller finn og se hva slags stillinger som utlyses.

Jeg er ikke arkeolog, men har en samfunnsvitenskapelig mastergrad. Og jeg skulle virkelig ønske at jeg hadde tatt en annen utdannelse. Ikke fordi jeg misliker faget, men fordi det er utdannet alt for mange av oss i forhold til behovet = vanskelig å finne et relevant arbeide.

Anonymous poster hash: e005c...15c

Skrevet

Min søster er uten fast jobb etter master i arkeologi. Hun får stadig nye oppdrag for et museum i oslo. Men aldri fast jobb. Hun farter mye rundt i Norge og graver og graver.

Anonymous poster hash: ae4e6...647

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...