stutti Skrevet 18. september 2015 #1 Del Skrevet 18. september 2015 Hei. Vi er nysgjerrige på hvordan andre har opplevd å få inseminering i Norge. Fakta, relger, hvor lang tid det tar, hvorfor valgte dere Norge og ikke Danmark/utlandet? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144237014-inseminering-i-norge-noen-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-lesbisk/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
DrømmenOmDeg Skrevet 28. september 2015 #2 Del Skrevet 28. september 2015 Hei Jeg er i et heterofilt forhold, men behandlingen er den samme, siden vi bruker donor. Dersom jeg ikke tar helt feil, så er det kun rikshospitalet som behandler lesbiske i Norge (offentlig). Dette er sykehuset jeg og mannen min bruker. I fjor hadde vi tre forsøk i Danmark. Med reise kostet hvert forsøk ca 15.000 kr. Dette uten noen form for hormon behandling og ikke eggløsningsprøyte. Så da tester man med eggløsningstester og med en gang den er positiv hiver man seg på et fly. (derfor kan det fort bli dyrt). Fordelen med Danmark er den gode følelsen av at dere gjør noe spesielt og dere blir tatt godt vare på ikke ventetid Dette får du også på private klinikker i Norge og dersom du bor i nærheten av en av disse klinikkene så kan det være at du sparer på å holde deg i landet. Pris ca 15.000 Ikke ventetid Offentlige i Norge/Riksen Her må lege/gynekolog sende søknad til sykehuset dere skal behandles på, eventuelt har ditt nærmeste sykehus ei egen avdeling for barnløshet, men går fort om dere ordner med egen gynekolog selv (det gjorde vi). Så må du vente på samtaletime. Vi søkte i oktober, samtale i februar. Derfra ny venting på ringebrev og klar donor (du ringer når du får mensen). Vi hadde første behandling i september. Så her er en del venting, men billigere. 1500 for donorsæd. Vanlig konsultasjon pris for begge parter. + medisiner om det blir nødvendig. Begge får dekt reise til forsamtalen, mens den som skal være gravid får dekt reisen under inseminasjon. Hos privat kan du selv velge åpen og lukket donor, offentlig velger sykehuset best match og den må være åpen En medmor har alle rettigheter en far har Kjempelangt inlegg, men håper jeg kan hjelpe med litt svar Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144237014-inseminering-i-norge-noen-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-lesbisk/#findComment-147465934 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stjernestøvet Skrevet 18. oktober 2015 #3 Del Skrevet 18. oktober 2015 Hei Koselig at dere har bestemt dere for å få bebbis! Jeg er selv lesbisk og gravid nå etter inseminasjon her i Norge (5+3). Vi har valgt å gjøre dette privat på IVF klinikken i Oslo. Vi vurderte Stork, men fant ut at det ble ca like mye penger ut å gjøre det der som det var her i Norge (vi bor litt over en time fra Oslo bare) så også lettere med tanke på jobb osv. Det er noen forskjeller privat og offentlig i Norge. -Privat i Norge trengte ikke vi å gå gjennom gyn. eller fastlege for å søke. Vi brukte klinikkens søknadsskjema. - Det er ganske lang ventetid om man skal ha offentlig (Riksen). Ingen privat. - Det koster en god del mer om man gjør det privat. - Privat velger man donor selv, Riksen velger for dere med tanke på partners farger. Forskjell fra hva hun over her skriver er at selv om man velger privat må donoren være åpen. Dette pga de nye reglene i Norge med tanke på at samboeren din skal bli medmor. I Danmark kan man velge lukket donor, MEN da blir hun ikke medmor, men må stebarnsadoptere. Du kan også finne mer info på hovedforumet lesbisk/homofil. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144237014-inseminering-i-norge-noen-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-lesbisk/#findComment-147504368 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå