Anonym bruker Skrevet 18. september 2015 #1 Skrevet 18. september 2015 Jeg var så heldig å få masse tyttebær av min svigerinne! Men mange av de var ikke helt modne enda, så da lot jeg de stå noen dager og modne. Men tror jeg lott de stå litt for lenge, for nå er mange av de kjempe bløte og sprekker nesten bare av å se på de. Kan jeg fortsatt bruke disse bærene, eller bør jeg sortere de ut? Skal lage rørt tyttebærsyltetøy. Anonymous poster hash: 7c03c...65a
soleia Skrevet 18. september 2015 #2 Skrevet 18. september 2015 Har ikkje så mykje erfaring med tytebær, men har høyrt at dei inneheld store mengder naturleg konserveringsmiddel, så dei er sikkert ikkje råtne iallefall. Smak på dei, det går sikkert fint å ta dei med i syltetøyet. Svigermor fortel at dei i gamle dager fylte tønner med tyttebær, som heldt seg utover vinteren, utan kjøleskap eller fryseboks.
Anonym bruker Skrevet 18. september 2015 #3 Skrevet 18. september 2015 Har ikkje så mykje erfaring med tytebær, men har høyrt at dei inneheld store mengder naturleg konserveringsmiddel, så dei er sikkert ikkje råtne iallefall. Smak på dei, det går sikkert fint å ta dei med i syltetøyet. Svigermor fortel at dei i gamle dager fylte tønner med tyttebær, som heldt seg utover vinteren, utan kjøleskap eller fryseboks. Takk for svar! Jeg er ikke så glad i tyttebær selv, så aner egentlig ikke om de er råtne eller ikke hvis jeg smaker på dem. Men de lå under tett lokk og det var endel kondens på lokket når jeg åpnet. Er litt redd for at de kan være råtne da? Uff, jeg håper ikke det. Her har svigerinnen min vært snill og kommet med tyttebær og så må jeg kanskje kaste halvparten! :( Anonymous poster hash: 7c03c...65a
Anonym bruker Skrevet 18. september 2015 #4 Skrevet 18. september 2015 Har ikkje så mykje erfaring med tytebær, men har høyrt at dei inneheld store mengder naturleg konserveringsmiddel, så dei er sikkert ikkje råtne iallefall. Smak på dei, det går sikkert fint å ta dei med i syltetøyet. Svigermor fortel at dei i gamle dager fylte tønner med tyttebær, som heldt seg utover vinteren, utan kjøleskap eller fryseboks. Bæra må sikkert stå tørt og luftig for å holde seg så lenge som over vinteren? Anonymous poster hash: 7c03c...65a
Anonym bruker Skrevet 18. september 2015 #5 Skrevet 18. september 2015 Smak på dem. Jeg har plukket tyttebær som har vært så modne at de nesten sprekker bare du ser på dem ... og de har vært veldig søte og gode. Smaker de greit er de gode. Som soleia sier så inneholder tyttebær et selvkonserverende stoff, så de kan holde seg leeeenge. Du vil merke på smaken om de har ligget for lenge. Anonymous poster hash: 7f595...692
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå