Gå til innhold

8-åring som bruker str 10 til 12 år i klær, normalt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og ja, dette er en forholdsvis inaktiv jente som stadig ser i skuffer skap etter noe å spise.

Hun spiser en manns porsjon til middag, jeg har hintet frempå om hun ikke er noe "stor" for alderen til far. Ved middager må far stadig begrense matinntaket hennes, hun høgger innpå. Far ser at hun er noe stor og videreformidlet dette til barnets mor som gikk i taket og ga grei melding om at jenten er overhodet ikke overvektig. Jeg bekymrer meg for jentens helse nå, og fremover i tid. Samt mors benektning av "problemet"

Anonymous poster hash: 0bb13...43d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Str 10 år er 140 cm. Det er da helt normalt. Har en som har blitt ni år, og hun har brukt 140 lenge og er i ferd med å vokse ut av det. Tror da de fleste i hennes klasse brukte den størrelsen i tredje klasse i fjor også.

Men nå kommenterer jeg altså ikke noe om mat og vekt. Barn på åtte år kan helt fint være 140 cm høye eller høyere. Og da må de jo bruke den størrelsen.

Anonymous poster hash: 61785...16b

Skrevet

For å svare direkte på overskrifte, så er det ikke helt uvanlig at barn må bruke noen størrelser større enn det alderen tilsier. Min eldste måtte også bruke str 12 år da han var 8 år, men det kom av at han var så lang og det er han fortsatt (13 år og 172 cm, men veier bare 50 kg).

I deres tilfelle er det jo snakk om å måtte ha større klær fordi barnet er lettere overvektig, og dessverre blir også det mer og mer normalt, men bra er det jo ikke. At mange foreldre ikke ser barnas overvekt er også en kjent sak, det er alt for mange foreldre som lever i fornektelse og nekter å innse det andre gjerne forteller dem.

Jeg ville tatt kontakt med helsesøster om jeg var deg og forklart problemstillingen. Si at du og barnas far (aller helst burde han ringe) er bekymret, men at mor leker struts. Da kan helsesøster innkalle mor til samtale og det vil muligens hjelpe.

Anonymous poster hash: abfdf...0a2
Skrevet

Jeg er ikke sikker på hvor høy hun er eller hvor mye hun veier. Jeg kjøpte noe til henne forrige uke og vi måtte opp i str 146/152.

Når jeg ser jenter på hennes alder er de " mindre" om jeg kan skrive det slik

Ts

Skrevet

Er hun høy eller overvektig, eller begge deler?

Vet du høyde og vekt?

8-åringer er veldig forskjellige. Men overvekt er selvsagt ikke bra for barnet. 

Anonymous poster hash: c2095...115
Skrevet

Dette var undertøy, om det er av betydning.

Ts

Skrevet

Er hun høy eller overvektig, eller begge deler?Vet du høyde og vekt? 8-åringer er veldig forskjellige. Men overvekt er selvsagt ikke bra for barnet.  Anonymous poster hash: c2095...115

Nei, er ikke sikker. Skrev det over.

Ts

Skrevet

Jeg er ikke sikker på hvor høy hun er eller hvor mye hun veier. Jeg kjøpte noe til henne forrige uke og vi måtte opp i str 146/152.

Når jeg ser jenter på hennes alder er de " mindre" om jeg kan skrive det slik

Ts

Men altså, men ser jo på et barn om det er lubbent eller bare er naturlig kraftig/bredt bygget. Jeg har selv en gutt som veier ganske mye i forhold til høyden sin, men han har en naturlig kompakt og muskuløs kroppsbygning og ikke noe ekstra fett selv om ha er tung.

Et barn som er lettere overvektig vil du se det på. Det vil føles mykt å ta dem på magen og de har ofte bitte litt antydning til "pupper" og er knubben over lårene. To barn med samme høyde kan ha samme vekt, men likevel se veldig ulike ut. Det ne kan være bredskuldret, ha spenst og sprett i kroppen og føles fast å ta borti, mens det andre kan ha veldig avrundede formen og tydelig være "bløt" å ta på om du skjønner?

Anonymous poster hash: abfdf...0a2

Skrevet

Ja, det er vanlig at noen er høyere og andre er lavere enn gjennomsnittet. Det du snakker om er vekt, og det er det far og mor som må ta tak i. Ikke for det... Ordlyden som er brukt minner mer om irritasjon/forakt enn omsorg. Siden du ser ut til å bo i hjemmet, hva med å fjerne alt usunt fra skap og skuffer, og at det kun er sunne ting som grønnsaker det er mer av ved middagsservering hvis hun fremedeles er sulten. Og at alle i husholdningen kommer seg ut på tur og i aktivitet, så får det bli opp til far hvordan han håndterer det med mor/helsesøster osv. 

Anonymous poster hash: 106b5...291
Skrevet

For å si det sånn. Magen henger over bukselinningen. Hun må ha bukse med stretch og uten knapper da hun ikke klarer å knappe igjen pga magen. Undertøyet vi kjøpte var en topp, (sånne korte) og argumentet hennes var at hun hadde pupper og måtte da ha topp.

Ts

Skrevet

Har en 8 åring som bruker samme str. Hun er 146 cm, bruker str. 37 og 38 i sko. Min er ikke overvektig. 

Jeg syns du skal blåse i hvilken størrelse hun bruker, og heller ikke fokusere så mye på vekten hennes, men på kostholdet. Hjelp henne med å finne mat som gjør at hun føler seg mett og tilfreds, da slipper hun dette stresset/ubehaget, og hu vil slippe å legge på seg for mye.

Skrevet

Ja, det er vanlig at noen er høyere og andre er lavere enn gjennomsnittet. Det du snakker om er vekt, og det er det far og mor som må ta tak i. Ikke for det... Ordlyden som er brukt minner mer om irritasjon/forakt enn omsorg. Siden du ser ut til å bo i hjemmet, hva med å fjerne alt usunt fra skap og skuffer, og at det kun er sunne ting som grønnsaker det er mer av ved middagsservering hvis hun fremedeles er sulten. Og at alle i husholdningen kommer seg ut på tur og i aktivitet, så får det bli opp til far hvordan han håndterer det med mor/helsesøster osv.  Anonymous poster hash: 106b5...291

Dersom jeg forsrår innlegget ditt riktig, så er dette overhodet ikke irritasjon/ forakt fra min side. Hvordan får du deg til å skrive det?

Jeg ser på min bekymring vedr hennes vekt som omsorg, ikke noe annet.

Ts

Skrevet

Vi har sunne måltider, hver dag! Det er ikke det, men mengden mat hun inntar. Jeg skjønner ikke hvor hun plasserer alt det hun spiser.

Ts

Skrevet

Jeg har en 6-åring som bruker 140/146 i klær, så syns ikke det høres så galt ut.

Skrevet

Vi har sunne måltider, hver dag! Det er ikke det, men mengden mat hun inntar. Jeg skjønner ikke hvor hun plasserer alt det hun spiser.

Ts

Lag mindre mat, eventuellt så kan dere lage like mye men bytte deler av mengden poteter og kjøtt med grønnsaker som hun kan spise om hun vil ha mer. 

Anonymous poster hash: dd3dc...145

Skrevet

Ts

Om hun er så sulten vil jeg tro hun får feil mat i forholdet til behovet hennes. Barn som overspiser får som oftest for lite fett og proteiner og for mye karbohydrater. Hun plasserer maten i magesekken, som stadig vil bli større. Selv om det er så full at hun har vondt i magen, vil hun sannsynligvis kjenne sultfølelse kort tid etter måltidet fordi hun ikke får kosthold tilpasset hennes behov. 

Skrevet

Da fortsetter jeg med den sunne maten jeg lager og serverer. Da er det ingen grunn til bekymring, tenker hun er gjennomsnittlig da utifra svar på innlegget mitt. Og slår meg til ro med at kanskje klærne som lages i dag lages smått.

Takk for svar dere og God helg

Skrevet

Da fortsetter jeg med den sunne maten jeg lager og serverer. Da er det ingen grunn til bekymring, tenker hun er gjennomsnittlig da utifra svar på innlegget mitt. Og slår meg til ro med at kanskje klærne som lages i dag lages smått.

Takk for svar dere og God helg

Du kan ikke måle et barns helse ut fra hvilken størrelse hun bruker i klær. Du ser jo om hun er overvektig og tydeligvis sliter med ulvehunger. Den sunne maten du serverer er nødvendigvis ikke sunn nok for henne. Det som er sunt for en person er nødvendigvis ikke sunt nok for en annen.

Skrevet

Stedattern min bruker M voksen str hun er 12. Spiser som en mann og eter noe hele tiden .hun er mye større enn alle i klassen. Jeg ser ikke på det som normalt . Hun er her veldig sjelden så får ikke gjort stort .alltid vært stor , men nå er hun begynt å bli feit.er man lang er det annerledes med bruk av større str ennvanlig.

Anonymous poster hash: 33246...e96

Skrevet

Har en lang gutt på 7 som bruker 8 og noen ganger 9 år. Men han er tynn da så er for høyden han trenger det.

Anonymous poster hash: 17cd7...05a

Skrevet

Jeg har en gutt på 8 år som bruker strl. 152 i klær. Han er nesten 150 cm.

Jenta mi er 6 år og bruker 140 i klær, hun er 141 cm.

Ja, de er lange, og var begge 55 cm ved fødsel og både pappan og jeg er veldig lange :-)

Anonymous poster hash: 300d7...8cc
Skrevet

Jeg har en gutt på 8 år som bruker strl. 152 i klær. Han er nesten 150 cm.

Jenta mi er 6 år og bruker 140 i klær, hun er 141 cm.

Ja, de er lange, og var begge 55 cm ved fødsel og både pappan og jeg er veldig lange :-)

Kan også legge til at de er veldig slanke, så klær i de strl er litt problematisk, fordi de ofte er beregna for barn som er "større" i kroppen.

Skrevet

Jeg tenker at med undertøy er det anderledes! 8 åringen her bruker klær i syt 9-10 år, men undertøy og badetøy passer str 6 år....

Anonymous poster hash: 407eb...7cc

Skrevet

Klesstørrelsen sier ikke noe om overvekt. Min datter er 7,5 år og vi kjøper str 10 år i mange ting. Hun er i nedre del av "vekt i forhold til høyde"-kurven på percentilskjemaet.

Ikke i undertøy da - der bruker vi vel egentlig heller mindre (underbukser altså).

Anonymous poster hash: c1a10...614
Skrevet

Og hva tenker så du gjøre med det? Lage krig? Vise far hvor fet hun er etter alle svarene her? Helsestasjonen følger opp barne høyde/vekt så foreldrene får klar beskjed der om noe ikke er som det skal. Det eneste du kan og bør gjøre med det er å ha utelukkende sunn mat i huset, servere sunne måltider og posjonere det opp, la grønnsaker og frukt være lett tilgjengelig. I tillegg kan du ta henne med ut å teste forskjellige aktiviteter. Kanskje liker hun å ri, spille håndball, karate etc. Ikke alle barn er A4, noen trenger også litt hjelp, men jeg tror stemoren gjør veldig lurt i å ligge jævlig langt unna det der! Engasjer deg kun på en positiv måte, så vil du også få din fortjente anerkjennelse til slutt

Anonymous poster hash: da457...23f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...