Gå til innhold

Rotavirusvaksine til baby, ja eller nei og hvorfor?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er i tvil om denne vaksina...

Anonymous poster hash: 9ba04...411

Fortsetter under...

Skrevet

Selvfølgelig. Begge mine har fått den.

Fordi: Den er velutprøvd og har god effekt mot potensielt farlige rotavirusinfeksjoner, som dessuten er forbundet med økt risiko for utvikling av barnediabetes hos disponerte.

Jeg kan ikke se noen motargumenter.

Anonymous poster hash: ae9ac...411
Skrevet

Ga ikke til min minste. Ny siden forrige unge og ingen av mine har blitt syke somsmå.

Tenker den ikke erlike viktig som resten av vaksineprogrammet - som vi følger😀

Anonymous poster hash: 1ef2c...fcf

Skrevet

Selvfølgelig. Begge mine har fått den. Fordi: Den er velutprøvd og har god effekt mot potensielt farlige rotavirusinfeksjoner, som dessuten er forbundet med økt risiko for utvikling av barnediabetes hos disponerte. Jeg kan ikke se noen motargumenter. Anonymous poster hash: ae9ac...411

Mange blir dårlige av den, opp til flere dager. Kan man ikke da like gjerne gå uten og kanskje bli smittet, kanskje ikke?

Den kan smitte andre i familien da den har levende virus.

Økt forekomst av tarminvaginasjon etter vaksinen.

Skrevet

Selvfølgelig. Begge mine har fått den. Fordi: Den er velutprøvd og har god effekt mot potensielt farlige rotavirusinfeksjoner, som dessuten er forbundet med økt risiko for utvikling av barnediabetes hos disponerte. Jeg kan ikke se noen motargumenter. Anonymous poster hash: ae9ac...411

Mange blir dårlige av den, opp til flere dager. Kan man ikke da like gjerne gå uten og kanskje bli smittet, kanskje ikke?

Tilfeller av tarminvaginasjon er sett hos barn som har fått den for sent.

Anonymous poster hash: e5131...3e4

Skrevet

Selvfølgelig. Begge mine har fått den. Fordi: Den er velutprøvd og har god effekt mot potensielt farlige rotavirusinfeksjoner, som dessuten er forbundet med økt risiko for utvikling av barnediabetes hos disponerte. Jeg kan ikke se noen motargumenter. Anonymous poster hash: ae9ac...411

Å, kan ikke de som ikke har peiling bare holde kjeft???

- Det er ikke økt forekomst av tarmvaginasjon såfremt vaksinen gis på riktig tidspunkt.

- Det skal uhyre mye til å smitte andre i familien ved normal håndhygiene.

- bivirkningene, som gjerne kan vare i et par-tre dager, er INGENTING sammenlignet med om barnet faktisk får rotavirus.

Jeg er helsepersonell, og jobber med vaksiner hver dag, mannen min er lege.

Våre tre, snart voksne barn har fått rotavaksine. Alle jeg kjenner i helsevesenet har gitt denne vaksinen til barna. Den er svært velutprøvd, og har vært i vaksineprogrammet til nesten alle andre land i ørten år.

Ta den, du ønsker IKKE er rotasykt barn, det lover jeg deg.

Jeg SPYR av vaksinemotstandere! 😑

Anonymous poster hash: da6bd...c5e

Annonse

Skrevet

- Det er ikke økt forekomst av tarmvaginasjon såfremt vaksinen gis på riktig tidspunkt.

- bivirkningene, som gjerne kan vare i et par-tre dager, er INGENTING sammenlignet med om barnet faktisk får rotavirus.

Våre tre, snart voksne barn har fått rotavaksine. Alle jeg kjenner i helsevesenet har gitt denne vaksinen til barna. Den er svært velutprøvd, og har vært i vaksineprogrammet til nesten alle andre land i ørten år.

Jeg SPYR av vaksinemotstandere! 😑

Anonymous poster hash: da6bd...c5e

For noe tøv.

Jeg har fire barn. Vaksinen er innført mellom mine to yngste.

Skrevet

Ta vaksinen, TAKK og vær glad du får tilbudet!!!! Du vil ikke som nevnt over ha et sykt barn fra Rotavirus. Sønnen min var innlagt i over en uke på isolat, og døden nær av dehydrering fra rotaviruset! Grusom opplevelse jeg aldri helt kommer over...

Skrevet

For noe tøv.

Eh, du forstår at det går an å ta vaksiner uten at staten betaler dem?

Ingen av mine er født etter at Rotarix ble tatt inn i det norske vaksineprogrammet, men begge er vaksinerte. I Norge.

Skrevet

For noe tøv.

Eh, du forstår at det går an å ta vaksiner uten at staten betaler dem?

Ingen av mine er født etter at Rotarix ble tatt inn i det norske vaksineprogrammet, men begge er vaksinerte. I Norge.

Beklager, leste det som om at vaksinen hadde vært i Norge sitt program i ørten år.

Har uansett ikke gitt den.

Skrevet

Det som er litt rart er at vi, som folk flest, ikke frykter diverse sykdommer før det kommer en vaksine mot dem. Barna mine er så pass gamle at denne vaksinen ikke var innført. Vi verken hørte eller leste om noen som var bekymret for at barnet skulle bli smittet med rota viruset. Og slik er det med alle vaksinene.

Fortsatt ser jeg mange argumenterer for vaksineprogrammet, "tenk om barnet får tuberkulose pga. du ikke følger programmet". Når jeg da forklarer at vaksinen mot tuberkulose ikke lenger er standard i vaksineprogrammet så er plutselig ikke den vaksinen så viktig lenger. Om en leser på nett fra helsemyndigheter i land hvor de vaksinerer mot vannkopper, så viser de til at det blir spart x antall liv hvert år etter vannkoppervaksinen ble innført. Her i Norge er det fortsatt bare en sykdom alle barn må gjennom, men den er ikke farlig, men det kommer nok til å endre seg om en drar denne vaksinen også inn i vaksinasjonsprogrammet. 

Anonymous poster hash: df641...d12
Skrevet

Rotavirus vaksinen er en av verdens mest brukte vaksiner.

Selvom den er ny i Norge har den vært brukt på millioner av barn. Den er godt utprøvd og trygg.

Dere som sier noe annet, har dere i det hele tatt lest om vaksinen? Ikke en gang tatt dere bryet med å Google?

Rotavirus er farlig for små barn, hvis du noen gang får det på din nyfødte så tenker jeg dere endrer mening.

HI. Jeg anbefaler deg å Google om den så finner du masse stoff å lese.

Barnet kan få dårlig mage av den men det er sjelden. Det er en drikkevaksine så det er ikke noe ubehag for din lille.

Rota er ikke så vanlig i Norge men skulle dere være så uheldig å få dette så er er det alvorlig.

Valget er selvsagt ditt, men med om vaksinen selv. Ikke spør her inne. Det er åpenbart ikke helsepersonell som svarer.

Anonymous poster hash: 3d4cf...076

Skrevet

Økt forekomst av tarminvaginasjon etter vaksinen.Anonymous poster hash: 9ba04...411

Jeg SPYR av vaksinemotstandere! Anonymous poster hash: da6bd...c5e

Du var jo trivelig... Jeg er ikke motstander, men vil jo ta et velinformert valg.

Annonse

Skrevet

Økt forekomst av tarminvaginasjon etter vaksinen.Anonymous poster hash: 9ba04...411

Du var jo trivelig... Jeg er ikke motstander, men vil jo ta et velinformert valg.

Du må jo forstå at når du kommer med slike argumenter som viser at du faktisk ikke kan dette og likevel uttaler deg som du kan dette at du får en reaksjon.

Og å si at siden barnet kan bli dårlig kan de likevel få viruset.

Får små barn dette så ender det så og si uten unntak med sykehusinnleggelse.

Du synes det er greit at barnet DITT må ligge på isolat i lang tid med drypp i armen?

Skremmende at du kan si slikt, og skremmende å videreformidle informasjon om denne vaksinen, informasjon du har kokt sammen i eget hode uten kunnskap.

Anonymous poster hash: 3d4cf...076

Skrevet

Du var jo trivelig... Jeg er ikke motstander, men vil jo ta et velinformert valg. Anonymous poster hash: 9ba04...411

Du må jo forstå at når du kommer med slike argumenter som viser at du faktisk ikke kan dette og likevel uttaler deg som du kan dette at du får en reaksjon.

Du synes det er greit at barnet DITT må ligge på isolat i lang tid med drypp i armen?

Skremmende at du kan si slikt, og skremmende å videreformidle informasjon om denne vaksinen, informasjon du har kokt sammen i eget hode uten kunnskap. Anonymous poster hash: 3d4cf...076

Og du burde kanskje forstå at siden jeg spør kan jeg ikke så mye om dette? De argumentene jeg listet opp var de helsesøster ga som mot argumenter. Det var den info jeg fikk på helsestasjon.

Skrevet

Du var jo trivelig... Jeg er ikke motstander, men vil jo ta et velinformert valg. Anonymous poster hash: 9ba04...411

Skremmende at du kan si slikt, og skremmende å videreformidle informasjon om denne vaksinen, informasjon du har kokt sammen i eget hode uten kunnskap. Anonymous poster hash: 3d4cf...076

Er det bare surmaga bitre inntørka kjerringer her inne eller? Makan til utrivelige svar dere gir! Er dere sånn i virkeligheten også?

Skrevet

Da min mellomste var baby, fikk vi ikke tilbud om denne vaksinen. Hun fikk rotavirus da hun var fire mnd gammel. Endte med en 14 dagers innleggelse. Det var forferdelig mens det sto på. Men det verste var at hun i ettertid utviklet en redsel for å ta til seg næring. Det ble så ille at vi I perioder frem til ca tre års alder måtte sondemate henne for at hun ikke skulle sulte seg i hjel. Da yngste ble født fikk vi tilbud om denne vaksinen og var ikke et øyeblikk i tvil. Hadde den ikke vært en del av det offentlige tilbudet, hadde vi tatt den privat.

Anonymous poster hash: 27b0d...dd2

Skrevet

Jeg kjenner to barn som begge fikk rotavirus som babyer. Det endte med isolat for begge i henholdsvis 8 og 15 dager. Den yngste holdt på å dø.

Vaksinen er velutprøvd og trygg. At noen velger ikke å gi den til sine babyer er uforståelig.

Anonymous poster hash: 92354...732

Skrevet

Nå gis ikke vaksinen i Norge primært fordi det er så farlig å få Rota her i landet.

Det er for å unngå sykehusinnleggelser blant de små. Dvs vaksine er billigere å gi enn de 100-200 innleggelsene hvert år.

Rota er farlig i land uten tilgang på rent vann eller skikkelig helsevesen.

Lurer på hvordan dere er å leve med, dere som flyr i taket og kaver når dere skal svare en person som stiller spørsmål her.

Skrevet

Ikke for å kuppe tråden eller noe, men de av dere som skriver at det er så farlig for barn, det gjelder vel bare de minste barna da? Min datter fikk dette da han var 5 år, og hun måtte ikke på legges inn, men hun var utrolig dårlig ja. Jeg har faktisk aldri opplevd at noen av barna mine har vært så til de grader slått ut. Hun sov opp mot 20 timer i døgnet, fikk høy feber og brukte en hel uke på å bli så frisk igjen at hun klarte å leke normalt. Vi måtte holde henne hjemme i 1,5 uke før bhg var aktuelt igjen. Broren på 8 år ble smittet, men han fikk et mildere forløp selv om han også ble mye dårligere enn ved vanlig omgangssyke (noro(?)virus). De to eldste barna og vi voksne ble utrolig nok ikke syke.

Anonymous poster hash: 173cf...e69
  • 1 år senere...
Skrevet

Det er litt skremmende at  folk som er "leger" og "helsepersonell" skriver på slike sider for å prøve påvirke privatpersoner som  ønsker høre og lese hva andre har opplevd ved å fortelle nøyaktig det samme som man får beskjed om på helsestasjon, eller hos andre helsevesener.. 

INGEN vaksiner er testet godt nok til og si det er dokumentert effekt på de sykdommene som blir vaksinert mot! det er dessverre fakta, og denne rotavirusvaksinen er nødvendig i land som er spesielt utsatt med dårlig helsepersonell, og dårlig tilgang til rent vann, i Land som Norge er det veldig tvilsomt det er like farlig som f eks: Kongo, Unganda, Nigeria osv. Vi lever i ett såpass godt system her i Norge at De som ikke tar vaksinen er ikke nødvendig at de hele tatt blir syke, men det er en mulighet for det. MEN det er også en mulighet for å bli syke selv med vaksinen dvs: babyen vil i trekk ikke være immun mot dette med eller uten vaksine =) 

Samtidig er det skremmende og se skremselspropagandaen helsemyndighetene viser mennesker iht droppe vaskiner osv, trur man vikinger, oldtidens personer hadde disse vaksinene? de levde og klarte seg fint til dem var over 90 år dem uten vasksiner med fler sykdommer og håndtere :P 

Når folk forteller at deres barn blir syke opptil flere dager etter vaksinen er gjort, så kommer vel spm hva er mest lønnsomt? og ha ett sykt barn over flere dager grunnet vaksine eller sykt barn pga  ikke tatt vaksine?

Anonymkode: a7dc2...5b2

Skrevet

Jeg sa ja... fordi rotavirus kan fi alvorlig dehydrering og den er utprøvd. 

Anonymkode: 98550...a21

Skrevet

det kan man få uten og ta vaksinen også :)

jeg har venner som har unge som nå er voksne som aldri tatt vaksiner, de har blitt sett stygt på.. men til gjengjeld.. barna har aldri hvert mer syke enn andre barn.. vanlig med influensa, eller feber og den type "sykdommer". Jeg også personlig har aldri hvert syk og har heller ingen vaksiner tatt med såkalte farlige sykdommer. 

Det er dessverre ingen forskning som kan bevise at og ta vaksiner kontra og ikke ta det er noen stor forskjell, pga folk som tar vaksiner får beskjed om at du kan fremdeles bli syke, og du kan fremdeles bli rammet av sykdommen = da er meningen med vaksinen bortkastet. Samtidig så øker også sjansen for  få sykdommer rundt det og ta sprøyten.. man kan få infeksjoner av sprøyten som gjør at man kan bli dødssyk.. 

min tidligere samboer tok vaksine sprøyte som var 100%  trygg.. hun havnet på sykehuset og holdt på miste armen sin pga vaksinen.. 

Anonymkode: a7dc2...5b2

Skrevet

Vi tok rotavaksinen her på andremann (førstemann var for gammel da vaksinen kom). Andremann ble syk av vaksinen og endte opp på sykehus med rotavirus, urinveisinfeksjon og adenovirus. Var innlagt 4 dager på sykehus + måtte ha antibiotikakur. Ved rotavaksine nr 2 ble andremann syk igjen, men denne gangen ble han ikke så dårlig at han måtte på sykehuset. Han smitter forøvrig meg i samme slengen. Hvis andremann her ikke hadde tatt vaksinen i første stedet ville nok møtet med et sterkt rotavirus slått han helt ut. Vi skal være sjeleglad for at vi får vaksinene her i Norge slik at barna ikke blir dødssyke!

Anonymkode: 1e373...36c

• 4 uker senere...
Skrevet

Huff, så fælt å lese enkelte svar her, spesielt fra de som påstår seg å være helsepersonell! Enormt skremmende at vi har slike mennesker gående blant helsefolk som er ufordragelige og angriper anderledes tenkende!

Jeg skal legge ut et åpent brev som var til ei bekjent på facebook som jeg skrev etter jeg la ut en tråd med informasjon om vaksiner. Kan kanskje være nyttig her også og få noen til å tenke litt.

"Åpent brev til ei bekjent....

Hei NN,
Jeg la ut noen linker for en tid tilbake ang informasjon om vaksiner, som du engasjerte deg sterkt på.
Fjernet tråden igjen da jeg så at det ble en skyttegravkrig for og imot vaksiner der det ble brukt ukvemsord som at forelde som ikke vaksinerer ungene sine er egoistiske.
Jeg prøvde å si at jeg ikke er imot vaksinering i håp om å stoppe en slik skyttegravkrig med personangrep, uten hell, så jeg valgte å fjerne hele tråden.

Men jeg har lyst å si ett par ting til deg, ikke for at jeg har veldig behov for det eller bryr meg besynderlig om å bli stemplet som noe ondt av ignorante mennesker.
Men jeg skriver det i håp om at du ikke skal tråkke på andre, mer følsomme mennesker, som kanskje tar dette innover seg og får problemer av det.

Jeg har to vakre barn, ei jente på 7 år og en gutt på noen uker. Min gutt på noen uker står foran vaksinasjonsprogrammet og jeg er veldig i anfektelser for hva jeg skal gjøre.
Vi skal la han bli vaksinert, det har vi bestemt oss for, men har lyst å vente til han er to år, da imunforsvaret til barna ikke er fullt utviklet før den tid og det er mindre sjaner for skadelige bivirkninger.

På grunn av dette står jeg nå i fare for å bli stemplet som vaksinemotstander og som en ukjærlig foreldre og det er ikke uvanlig at slike som meg da blir truet med å bli meldt til barnevernet for omsorgsvikt, av personell på helsestaasjoner, eller andre som hører om det. Jeg har venner som har blitt presset og truet med barnevern, fra helsestasjon, slik at de har måtte gi etter.

Jeg er altså en av de ukjærlige egoistiske foreldre, de som en bare kan ta barna fra og putte barna bort til fremmede.

Har du sett min vakre datter på 7, har du fulgt med fra hun var liten når jeg har delt livet vårt med mine FB venner, all kosen og positive vi har sammen? Har delt litt av det iallfall, men skjønner godt hvis du ikke har sett på det, vi er ikke nær hverandre og jeg har heller ikke studert din profil noe særlig. Og jeg begrenser jo hva jeg deler, det meste lar jeg være privat. Men litt er jo koselig å dele.

Jeg bor på (sted) i (Fylke). Får være så ærlig å si at dette er den desidert grelleste og kjedeligste plassen jeg noensinne har bodd.
Det er én grunn til at jeg bor her og kun én! Det er min datter, som jeg har vært alenepappa til mesteparten av livet hennes.
Hadde det ikke vært for henne så hadde det tatt meg ett sekund å bestemme meg for å flytte herfra. Men jeg har tenkt å bli boende her så lenge hun bor hjemme og trenger meg, på tross av at jeg, ja jeg skal være ærlig å si at jeg hater å bo her.

Denne min datter har fulgt alle vaksinasjonsprogrammene, ja som foster ble hun også sprøytet full av svineinfluensavaksine, sånn for all tilfelles skyld, for det anbefalte myndighetene.

Denne min datter, min øyestein, min skatt, hun tilbringer mye tid på sykehuset og sprøytes full av medisiner som ødelegger både skjelett og andre ting, for at hun ikke skal miste synet permanent.
Hun blir stadig blind og har smerter, og vi gråter og vi ber og bruker penger og tid for å prøve hjelpe henne. Og mer tid og ressuser kommer vi til å bruke i fremtiden på dette. Tankene går hele tiden til henne og hennes lidelser og vi leter etter måter vi kan hjelpe henne på. Skal ikke utbrodere dette mer, men du skjønner tegningen tenker jeg.

Det er da naturlig for meg å søke info om hvorfor min datter kunne havne opp slik og jeg får nok aldri ett klart entydig svar på det. Men jeg har jo sett og studert en del og ser at mange lider av slike autoimune sykdommer hvor årsaken spores tilbake til vaksiner.

Så vil jeg spørre deg, NN, om du synes det er så rart at jeg da er skeptisk til hva jeg ønsker å sprøyte inn i min nye skatt, min andre øyesten, syns du det vitner om omsorgsvikt og egoisme? Eller kan det kanskje være omsorg og kjærlighet som driver meg?
Det får du jo selv bedømme og dømme meg ut fra!

Men som sagt, min gutt skal vaksineres, men tidspunktet for vaksinasjonene har jeg lyst å vente med. Så får vi se om trusler om barnevern og stempler som egoist og omsorgsviker, fra mennesker som deg, får presset meg til å måtte gjøre det før jeg ønsker.
Jeg har ikke tenkt å sende han i barnehage før han er vaksinert, så jeg skal nok ikke sette så mange i fare ved mitt valg....

Nå er jeg veldig åpen her og deler noe veldig privat og liker det ikke...
Men i håp om at noen, som har lett for å stemple og se ned på andre som tenker anderledes enn dem selv, kan tenke seg litt om og slutte gjøre skade på omsorgsfulle og kjærlige foreldre, som kun har ett mål, det beste for barna sine!

Jeg kunne ikke drømme om å dømme noen som har ett anderledes syn enn meg på dette, eller tar andre valg, jeg lever i den tro at de aller fleste kun ønsker det beste for sine barn!"

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...