Gå til innhold

Naboen er gravid. Røyker som en svamp..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er helt enig i at det er uheldig og dumt å røyke i svangerskapet. Jeg sluttet med en gang vi begynte å prøve selv.

Men jeg vet også at det ikke er alle som får det til og at noen har bedre grunner til å ikke klare å slutte enn andre. En veninne av meg mistet moren sin helt i begynnelsen av svangerskapet og fikk en stor psykisk knekk av det, hun fikk angstanfall og slet med dødsangst. For henne fremsto det å slutte helt med røyken som helt umulig og hun smugrøkte i stor skam frem til fødsel. Å dømme henne i den vanskelige situasjonen hun var i var meningsløst, men vi kunne prøve å støtte henne og hjelpe henne slik at hun holdt røykinga på et minimum.

At det er uheldig for fosteret og fosterets helse at mor røyker et det ingen tvil om, men det går tross alt rimelig bra med de fleste,barn som har hatt en røykende mor.

Anonymous poster hash: 74d45...8c5

Skrevet

Hun går nok på jevnlige kontroller som alle andre, og om hun har løyet og sier hun ikke røyker vet nok allikevel jordmor/lege det, ikke vanskelig å lukte.. Men nå er det jo sånn at det er fullt ut lovlig å bruke tobakkspreparater i Norge og de skadevirkningene vi kjenner til er ikke gitt at alle gravide røykere opplever. Det er mer komplekst enn at tobakk = farlig. Det er mange som sliter med avhengighet ift tobakk og den psykiske avhengigheten er like sterk, om ikke sterkere, enn hos en heroinavhengig. Å gi noen dårlig samvittighet, skulende blikk etc kan virke mot sin hensikt..

Et gjennomgående trekk ved DiB-damene er at for dem så har det vært så lett, "alle" tenker på fosteret før seg selv, bla bla bla.

Tenk heller på hva slags medmenneske du er, oppmuntre til forandring, erkjen at for dette mennesket er det utrolig tøft og vis at du kan være en støttespiller.

Det er "bevist" skadelig å farge håret mens man er gravid også, men tusenvis av jenter gjør det.

Anonymous poster hash: eba7c...6c8

Skrevet

Tenk alle de som røyka på 80 tallet a. Til og med røykerom på føde/barsel avd. Og vi er mange friske barn fra den generasjonen

Anonymous poster hash: bf726...94d

Så du synes det er greit å røyke?

Jeg satt helt usikret I bil på 70 og 80 tallet. Betyr det at det er tull med bilsikring?

Anonymous poster hash: ce068...602

Skrevet

Hun har garantert dårlig nok samvittighet for dette, og planlegger hele tiden å slutte, men så er det vanskelig, i tillegg til at psykisk sett er det for mange tungt når de er gravide, å legge til røykeslutt på toppen av det er for mange nærmest umulig. Jeg vet for jeg var en av dem dessverre, og det er ingenting jeg skammer meg mer over. Men ingenting viste seg på hverken blodtrykk, vekt, fødsler, fødselsvekt, morkake eller barna etterpå. Mulig du vil kalle det flaks. Har ei venninne som aldrihar røyket i sitt liv, hennes morkake var full av infarkter, jordmor sa at hadde hun røyket ville røyken fått skylden, så at noen sin baby var dødfødt var mest sannsynlig ikke det at hun røyket sin feil, men man liker jo å skremme gravide som ikke klarer å slutte, man liker å være stygge med dem, for det er liksom "lov".

Anonymous poster hash: 71166...902
Skrevet

Tenk alle de som røyka på 80 tallet a. Til og med røykerom på føde/barsel avd. Og vi er mange friske barn fra den generasjonen

Ja, men jeg er ikke... Heldige du 😉

Anonymous poster hash: 4d981...632

Skrevet

Ei i familien røyket vanvittig mye som gravid. Var på besøk der i to timer og hun tok fem røyk. Virket ikke som hun hadde noe dårlig samvittighet heller, men å klage på at barnet var lite når hun endelig kom til verden; joda, det var helt OK. Merker jeg blir forbanna bare av å tenke på det.

Anonymous poster hash: 5c0c0...8cf

Skrevet

Tenker hun har nok med dårlig samvittighet vedr dette, trenger ikke et hylekor fra omverden i tillegg. Alle er informert om hva røyking gjør under svangerskap og alle ønsker å slutte, så tror ikke at vi trenger å bruke mange kalorier på å føle oss bedre ved å snakke ned andre igjen.

Anonymous poster hash: 111b7...8e3

Om hun har dårlig samvittighet, så må hun jo bare slutte.

Om ikke babyen i magen er grunn nok, så er hun et utrolig svakt menneske.

Anonymous poster hash: 43a23...c01

"Jeg har me og jobber fullt. Når noen med me er uføre er de nok utrolig svake mennesker" (en like teit påstand som din)

Og deeer kom det endelig en ufør kommentar.

Skrevet

Kanskje hun røyker el sigarett? Eller nikotinfri røyk? Vi er i 2015, og det finnes mange alternativer til røyk.Hun blir sikkert også fulgt opp med råd av jordmor/lege. Anonymous poster hash: 00def...982

. Det er ofte nikotin i el sigaretter, og nikotinen er vel den som er bortimot mest farlig for fosteret? Jeg hadde ei venninne som røyka i graviditeten, ho ville slutte men fikk det ikke til, men ho trappa ned mye. Støttet henne, uten å dømme henne. Men må innrømme at jeg dømmer når folk ikke giddder å prøve å slutte engang men bare damper i vei. Røyk er ikke bra for noe uansett, hvertfall ikke når man er gravid!!

Anonymous poster hash: e4e98...5cb

Skrevet

Tenker hun har nok med dårlig samvittighet vedr dette, trenger ikke et hylekor fra omverden i tillegg. Alle er informert om hva røyking gjør under svangerskap og alle ønsker å slutte, så tror ikke at vi trenger å bruke mange kalorier på å føle oss bedre ved å snakke ned andre igjen.

Om hun har dårlig samvittighet, så må hun jo bare slutte.

Om ikke babyen i magen er grunn nok, så er hun et utrolig svakt menneske.

"Jeg har me og jobber fullt. Når noen med me er uføre er de nok utrolig svake mennesker" (en like teit påstand som din)
Og deeer kom det endelig en ufør kommentar.

I positiv form, ja.

Skrevet

Ja, men jeg er ikke... Heldige du

Anonymous poster hash: 4d981...632

Et barn som ble født samme dag som mitt, måtte ligge i kuvøse og var undervektig. Jenta mi var 3 kilo, og den babyen vat lita i forhold. Mor røyket mye.Føfselen ble igangsatt pga. dårlig sirkulaskon fra morkaka, men mor var ute og røyket flere ganger før babyen var ute. Veldig kort tid etter fødsel ble hun trillet ut av mannen i rullestol for å røyke. Da sa jordmoren høyt til dama: "Ungen hiver etter pusten, men røykinga får i alle fall raskt fart på deg igjen". Husker jeg syntes den meldinga var litt krass, men berettiget der babyen hennes lå ved siden av min.  

Anonymous poster hash: 24fb4...979

Skrevet

Jeg tenker at du ikke skal bry deg...

Anonymous poster hash: 563bb...dbe

Skrevet

Hvis hun røyker som en svamp ringer du bv!!!!! Barnet blir forgiftet.

Anonymous poster hash: cef6f...8ce

Skrevet

Hvis hun røyker som en svamp ringer du bv!!!!! Barnet blir forgiftet.

Anonymous poster hash: cef6f...8ce

Bv ja, den var litt drøy. Hva kan de gjøre med saken uansett?er du dum?

Skrevet

(Eks) stesøstera mi gjorde det samme, røyket glatt en 10 pakning med prins eller malboro pr dag! Fødte jentungen 7 uker for tidlig, og jenta veide alt for lite i forhold til det hun skulle ha gjort på den tiden. Jenta er nå ca 1,5 år gammelt, og ligger langt under normalvekt enda.

Anonymous poster hash: 0fc5b...cf2
Skrevet

Dessverre ikke alle som ønsker å slutte. Eks stesøstera mi for eksempel, så fort noen av oss påpekte røykingen hennes: "Særlig, det er hysteri, alt sammen, jeg kan fint røyke som jeg vil, skader ikke ungen det, så lenge jeg ikke røyker mer enn 10 pr dag, så kan dere slutte med hysteriet deres" Jordmor prøvde flere ganger å snakke med henne, på en langt mer skremmende måte enn våres forsiktige tilsnakk, men hun føyset bort alle fornuftige svar. Når jenta var 2 uker gammel, troppet mor opp til 25 røyk pr dag, og startet å drikke sine faste "3 glass vin pr helg", tross amming. BV kom i bildet når ungen var 6 mnd.

Anonymous poster hash: 0fc5b...cf2

Skrevet

Les deg opp på statistikk over fødselsskader og dødfødsler/krybbedød fra tidligere sammenlignet med i dag. Jeg håper vi er kommet lengre og forstår hvor farlig all sigarettrøyk er for små kropper.

Skrevet

det er bare tragisk at noen utsetter barna sine for det.

å påpeke at mange overlede det på 80 tallet er bare for dumt.

Vi utsetter oss selv og barna for mange risikoer daglig, men disse ansees som nødvendig for å opprettholde et normalt liv, eks kjøre bil, krysse gaten osv.

røyking er ikke en av de. 

Anonymous poster hash: 0e4a3...f17
Skrevet

Min mor røykte i begge svangerskapet til mine brødre, de begge var mye syke som små. Begge med astma. Hun sluttet da hun var gravid med meg og har ikke fått astma eller hvert syk før. Det er greit at det er kommet mange friske barn av røyke generasjonen men vil også tro de hadde mangler flere før som ble født med forskjellige sykdommer, dødfødsel og premature. En annen ting er om er røyker bærer en jente baby kan det hende hun ikke er syk men kan ha fått mindre egg enn normalt fordi mor røykte når hun var gravid. Selv føler jeg det er flere fra røyke generasjon som sliter med å barn?

Anonymous poster hash: 51c80...d04

Skrevet

Min mor røykte i begge svangerskapet til mine brødre, de begge var mye syke som små. Begge med astma. Hun sluttet da hun var gravid med meg og har ikke fått astma eller hvert syk før. Det er greit at det er kommet mange friske barn av røyke generasjonen men vil også tro de hadde mangler flere før som ble født med forskjellige sykdommer, dødfødsel og premature. En annen ting er om er røyker bærer en jente baby kan det hende hun ikke er syk men kan ha fått mindre egg enn normalt fordi mor røykte når hun var gravid. Selv føler jeg det er flere fra røyke generasjon som sliter med å barn? Anonymous poster hash: 51c80...d04

Interessant innspill ang utviklingen av egg! Vet ikke om det finnes god forskning vedrørende tema fra 70-tallet men vil anta at teknologiske fremskritt har bidratt til at dette med vansker med å bli gravid har fått mere fokus de senere årene. Det var vel ikke så mange som gikk til legen med den problemstillingen på 60-70-tallet?

Anonymous poster hash: eba7c...6c8

Skrevet

Jah... Stor trøst for min søster og meg... Astma og allergier..

Anonymous poster hash: 241d9...e05

Skrevet

Husker jeg var på fest og det satt ei ved siden av meg som var veldig gravid og røyket hele kvelden. Jeg kommenterte det og fikk da til svar at hun hadde fått beskjed fra legen at det var bedre at hun røyket litt enn å ikke røyke i det hele tatt og bli stressa -.- 

Babyen var dessverre dødfødt

Anonymous poster hash: df95f...d62

Nå er det nå engang slik at dødfødsler skjer uansett om man er sunnheten selv, eller røyker og drikker. At røyking under svangerskap ikke er bra vet de fleste, men å hinte så kraftig som du til at dødfødselen skyldes røykingen den er veldig drøy. Selv har jeg alltid vært antirøyk, og har ikke tatt et drag av en røyk i hele mitt liv. Men det gir ikke meg rett til å dømme andre når jeg ikke har fullstendig informasjon rundt årsak bak hendelser, og ettersom vedkommen du snakker med var ei du så på fest så indikerer det at det er mye informasjon du mangler i forhold til babyens dødsårsak.

Anonymous poster hash: 7c943...136

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...