Gå til innhold

Framovervendt bilstol med isofix og fempunktsele? Finnes det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mini er straks 4,5 år og sitter fremdeles bakovervendt. nå klager han veldig på at det er trangt med jakke nedi stolen, så jeg tenkte at han kanskje kan sitte framover når vi bare er på korte turer. Vi har en framovervendt cybex stol med isofix, men der må han bruke bilens egne seler, og det har han besvist at han ikke er moden for. Ungen sitter ikke rolig, han turner rundt oppi stolen og jeg blir sykt ukonsentrert. Han er derfor ikke klar for å bruke bilens belte.

Finnes det framovervendt bilstol med isofix, evt uten isofix, men med fempunkts belte?

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Er det ikke sånn at så lenge de veier over 15 kilo og skal sitte fremover så må de bruke bilens belter?

Vi har britax dualfix og den kan snus rundt

Skrevet

Å spørre om det her inne er å be om å få svar av typen "herregud!!!! Du er verdens dårligste mor og det er helt forferdelig å la sønnen din sitte fremovervendt!!!!"

Så selv om jeg ikke kan svare deg om slike seter finnes føler jeg likevel for å si at det går nok helt bra. Herlig med en pragmatisk mamma som prøver å finne den beste løsningen i situasjonen man er i sånn som du gjør! :)

Anonymous poster hash: 9f28d...1cb

Skrevet

Jeg tror det er slik at når barnet er over 15 kg, skal det ikke bruke fempunktsseler lengre. Har vel noe med kvor beltene trykker.

Google det kjapt, det demrer litt i bakhodet her.

:-)

Anonymous poster hash: 66426...b8d

Skrevet (endret)

Maxi cosi two way pearl?

Beklager, så nå at han var 4,5, tror den bare går til 105 cm, så det blir kanskje litt knapt :)

Endret av Gustav Klitt
Skrevet

Takk for svar.

Han er 18 kg, så da må han vel bruke bilens belte. Og det kan han jo ikke, det har jeg prøvd.

Veldig dumt at bilen min ikke har "beltestrammer", for det kunne jo ha hjulpet litt.

Hva gjør dere andre når dere snur barnet? Rett over på bilens belte?

Skrevet

Fempunktsseler er ikke anbefalt når barna sitter framovervendt. Ved en kollisjon vil kroppen bli sittende fast i fempunktsselen mens nakken og hodet fortsetter bevegelsene framover. Det blir altså veldig mye kraft på nakken. Ved bilens trepunktsseler blir hele kroppen med i bevegelsen framover og kraften blir mer fordelt. Vet det finnes flere stoler som kan brukes begge veier som har fempunktsseler men ville selv ikke brukt det.

Anonymous poster hash: ff7a2...0be

Gjest Darwinia:-)
Skrevet

Å spørre om det her inne er å be om å få svar av typen "herregud!!!! Du er verdens dårligste mor og det er helt forferdelig å la sønnen din sitte fremovervendt!!!!"

Anonymous poster hash: 9f28d...1cb

Nå var vel ikke dette et spørsmål om fremovervendt vs bakovervendt, men om det finnes en slik stol med fempunktsele. Å nei, INGEN på forumet vil kritisere en mor for å snu en unge på over fire år. Greit at du synes mange er hysteriske, men ingen vits i å overdrive.  

HI, mener å ha lest at fempunktsele ikke er anbefalt fremovervendt da trykket på nakken blir større når skuldrene "holdes fast" i større grad enn med en trepunktsele.

Skrevet

Fempunktsseler er ikke anbefalt når barna sitter framovervendt. Ved en kollisjon vil kroppen bli sittende fast i fempunktsselen mens nakken og hodet fortsetter bevegelsene framover. Det blir altså veldig mye kraft på nakken. Ved bilens trepunktsseler blir hele kroppen med i bevegelsen framover og kraften blir mer fordelt. Vet det finnes flere stoler som kan brukes begge veier som har fempunktsseler men ville selv ikke brukt det.

Ja, akkurat det jeg mente også :-)

Dette fant jeg fra en tråd fra 2010, men er vel fortsatt like relevant:

http://www.tryggtraf....b7C_wBbG4Z.ips Bilstolens seler eller bilbelte til treåring? I en diskusjon på nettet kom spørsmål om bruk av bilstol med egne integrerte seler kontra bilseter der du bruker bilens seler. Vi har en datter på 3,5 år, som sitter forovervendt i en Römer TS king stol. Hun er ca. 14 kg og 95 cm. Ble nå gjort oppmerksom på at å ikke bruke bilens egne seler, men en stol som dette, kan gi «dobbelt» støt ved kollisjon? Svar: I følge VTI (Statens väg-och transportforskningsinstitut) i Sverige finnes det ikke noe entydig svar på dette. Hvis datteren din sitter i fempunktsbelte, kan hun få nakkeskader ved en kollisjon fordi belastningen blir størst der. Hvis hun sitter i trepunktsbelte, kan du risikere at hun "vris" ut av selen og slår hodet inn i setet foran eller andre elementer i bilen. Det beste er å ha barnet sittende bakovervendt så lenge som mulig, så unngår du denne problematikken.

Skrevet

Takk for svar.

Han er 18 kg, så da må han vel bruke bilens belte. Og det kan han jo ikke, det har jeg prøvd.

Veldig dumt at bilen min ikke har "beltestrammer", for det kunne jo ha hjulpet litt.

Hva gjør dere andre når dere snur barnet? Rett over på bilens belte?

Vet det er mange som bruker fempunktsseler framovervendt når de snur barna. Tror det skyldes mye uvitenhet om hvor farlig det faktisk er.

Skrevet

Bare et lite tips (utenom tema).

Selene sitter best inntil kroppen uten jakker/dresses/ alt for tykke klær :-)

Skrevet

Vi gikk rett over på beltestol ved 4,5 års alder ja. Fempunkt er ikke anbefalt fremovervendt pga belastning på nakke ved brems/krasj.

Skrevet

Vi gikk rett over på bilens eget belte fordi han var for stor og tung til  å bruke 5 punkt fremover. Var tull med engang, men en dag fikk jeg nok, tok en brå brems i ca 20 km/t da dunk han hode i nakkestøtten foran, og siden den dagen har han sitte som ett tent lys. Det er ett år siden. Jeg forklarte såklart hvorfor han ble kasta fremover, og at det hadde blitt mye vondere hvis jeg kjørte fortere. 

Anonymous poster hash: c71d7...8ee
Skrevet

Beltestol med pute da?

Anonymous poster hash: 18003...d94

Skrevet

Beltestol med pute da?

De brukes jo med bilens egne belter.

Skrevet

Har du prøvd å snakke med han om det med beltet, hvor viktig det er at det er på riktig sted på kroppen, at vi har lover som sier at vi må bruke belte, og at han kan skade seg om han ikke har på beltet riktig? Jeg ville rett og slett sagt at om han ikke greier ha på beltet, så må han sitte bakovervendt - du har jo ikke mye annet valg desverre - belte må han jo ha ❤️

Skrevet

Cybex pallas? Beltestol med pute foran kan fungere👍

Anonymous poster hash: 99247...ed3

Skrevet

Cybex pallas? Beltestol med pute foran kan fungere👍

Anonymous poster hash: 99247...ed3

Den har vi, meinar det står 9-18 kg på puta.
Skrevet

Mitt barn sitter fremovervendt i et cybex-sete med pute i stedet for bilens seler. Det er et supert sete, som kommer godt ut i tester, og barnet sitter godt og liker seg i setet.

Jeg er enig med resten i at det er en øvre vektgrense for fempunktseler når de brukes fremovervendt.

Et alternativ er vel å ha ham synlig for deg i speilet, og gi tilbakemeldinger når han ikke sitter fint. Han er jo absolutt gammel nok til å høre etter og følge beskjeder?

Anonymous poster hash: 07f90...7f5

Skrevet

Disse putesetene (istedenfor seler) er virkelig ikke anbefalt! Styr unna dem!

Anonymous poster hash: 2dd78...3c4

Skrevet

Vi opplevde at han tok selen under armen en gang rett etter vi snudde han fremover. Fordelen når de er så store, er at man kan forklare hvorfor. Har han problemer om du forklarer det på en forsiktig måte, hadde jeg ikke nølt med å si at hvis han ikke sitter ordentlig og du må bråbremse,så kan han dø, det skjønner de.

Anonymous poster hash: 9e44e...2f9

Skrevet

Beltestol med pute da?

De brukes jo med bilens egne belter.

Ja, var ikke poenget at barnet drev å var urolig i stolen, en pute vil hjelpe mot det

Skrevet

Stolene med pute, blant annet cybex, har vel vektgrense på 18 kg. Etter 18 kg må man gå over til bilens belter.

Jeg "truer" med politiet i den alderen. Slår aldri feil ;)

Skrevet

Disse putesetene (istedenfor seler) er virkelig ikke anbefalt! Styr unna dem!

Anonymous poster hash: 2dd78...3c4

http://www.forbrukerradet.no/annet/tester-og-kj%C3%B8petips/produkter/23-nye-barneseter-testet

Merkelig at du sier det, de kommer bedre ut i test enn mange andre stoler på markedet!

Anonymous poster hash: 07f90...7f5

Dei kom godt ut. Heilt til ein testa kva som skjer om bilen trillar rundt. Barnet sklir ut av setet. 

Anonymous poster hash: 2d2cd...366

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...