Anonym bruker Skrevet 17. september 2015 #1 Skrevet 17. september 2015 kjernefamiliefamily ('çæːɳəfɑmiːlə) substantiv maskulin familie bestående av gifte foreldre og deres barn ha kjernefamilien som ideal Kjernefamilien er dermed ikke skilte foreldre og deres barn. Anonymous poster hash: a5643...c4a
Anonym bruker Skrevet 17. september 2015 #2 Skrevet 17. september 2015 Korrekt. Jeg får alltid en god latter her inne når noen hissige dibbere hissig nekter for at et gift par og deres barn ikke er en kjernefamilien fordi en eller begge av de voksne har vært gift og har barn fra før. Kjernefamilien er ikke et stabilt begrep som aldri forandrer seg i medlemsmassen. Ekskona og de første barna var en kjernefamilien med mannen når de var gift, men får far ny kone er det han og deres eventuelle felles barn som er kjernefamilien. Anonymous poster hash: 7f12f...1a1
Anonym bruker Skrevet 17. september 2015 #3 Skrevet 17. september 2015 Korrekt. Jeg får alltid en god latter her inne når noen hissige dibbere hissig nekter for at et gift par og deres barn ikke er en kjernefamilien fordi en eller begge av de voksne har vært gift og har barn fra før. Kjernefamilien er ikke et stabilt begrep som aldri forandrer seg i medlemsmassen. Ekskona og de første barna var en kjernefamilien med mannen når de var gift, men får far ny kone er det han og deres eventuelle felles barn som er kjernefamilien. Anonymous poster hash: 7f12f...1a1 Må står det deres barn, ikke deres felles barn. Så paret og alle dere barn, særkullsbarn og felles, er en del av den nye kjernefamilien. Eksene er derimot ikke en del av kjernefamilien. Anonymous poster hash: a5643...c4a
Anonym bruker Skrevet 17. september 2015 #4 Skrevet 17. september 2015 Den definisjonen er så upresist formulert at den helt klart åpner opp for to ulike tolkninger. 1. Den tolkning, altså et gift par og deres felles barn. 2. Et gift barn og alle barna ektefellene måtte ha, uansett om de er felles eller ei. Det står: " ..og deres barn". Barn fra tidligere forhold vil jo også være deres barn. Derimot kan vi være helt på det rene med at eks-partner ikke inngår i kjernefamilien. Anonymous poster hash: da4c5...c8c
Anonym bruker Skrevet 17. september 2015 #5 Skrevet 17. september 2015 Den definisjonen er så upresist formulert at den helt klart åpner opp for to ulike tolkninger. 1. Den tolkning, altså et gift par og deres felles barn. 2. Et gift barn og alle barna ektefellene måtte ha, uansett om de er felles eller ei. Det står: " ..og deres barn". Barn fra tidligere forhold vil jo også være deres barn. Derimot kan vi være helt på det rene med at eks-partner ikke inngår i kjernefamilien. Anonymous poster hash: da4c5...c8c *Et gift par (dumme autocorret!) Anonymous poster hash: da4c5...c8c
Anonym bruker Skrevet 17. september 2015 #6 Skrevet 17. september 2015 Den definisjonen er så upresist formulert at den helt klart åpner opp for to ulike tolkninger. 1. Den tolkning, altså et gift par og deres felles barn. 2. Et gift barn og alle barna ektefellene måtte ha, uansett om de er felles eller ei. Det står: " ..og deres barn". Barn fra tidligere forhold vil jo også være deres barn. Derimot kan vi være helt på det rene med at eks-partner ikke inngår i kjernefamilien. Anonymous poster hash: da4c5...c8c Synes ikke det er så mye å tolke. Det står deres barn, ikke definert som kun felles. Ergo, alle barna. Anonymous poster hash: a5643...c4a
Anonym bruker Skrevet 17. september 2015 #7 Skrevet 17. september 2015 De som ekskluderer særkullsbarn i sin "kjernefamilie" er bare dum i hodet. Fatter ikke de at de har et ansvar når de inngår et forhold med en person som var barn fra før? Barna har ikke bedt om det. Sånn mennesker som ikke tar hele pakken, men heller jobber for at barnet skal ha minst mulig kontakt med forelderen sin, er onde og egoistiske! Anonymous poster hash: 05701...5b7
Anonym bruker Skrevet 17. september 2015 #8 Skrevet 17. september 2015 kjerne|familie m1 familie av mor, far og ett eller flere barn, til forskjell fra storfamilie (UiS og språkrådet). Deres tolkes som i fellesskap, da tidligere ex ikke lenger er i fellesskapet. Derav blir det det nåværende fellesskapets sine barn. Jeg kommer aldri til å leve i en kjernefamilie, fordi han har barn fra før. Men vi er en storfamilie. 1 i etnologi: sammenslutning av flere familier med felles foreldre eller forfedre 2 i senere tid: gruppe av voksne mennesker og eventuelle barn som bor sammen Anonymous poster hash: 8dc60...e55
Anonym bruker Skrevet 17. september 2015 #9 Skrevet 17. september 2015 De som ekskluderer særkullsbarn i sin "kjernefamilie" er bare dum i hodet. Fatter ikke de at de har et ansvar når de inngår et forhold med en person som var barn fra før? Barna har ikke bedt om det. Sånn mennesker som ikke tar hele pakken, men heller jobber for at barnet skal ha minst mulig kontakt med forelderen sin, er onde og egoistiske! Anonymous poster hash: 05701...5b7 Nå ble denne tråden startet fordi flere mødre hardt hevder her inne at skilte foreldre med felles barn fortsatt er kjernefamilien. Anonymous poster hash: a5643...c4a
Anonym bruker Skrevet 17. september 2015 #10 Skrevet 17. september 2015 Den eller de førstefødte er alltid spesielt. Jmfr eks tidligere odelsrett også. Det er ikke uten grunn at det hevdes at ingenting er som første barnebarn etc. Anonymous poster hash: 1bd55...cbb
Anonym bruker Skrevet 17. september 2015 #11 Skrevet 17. september 2015 studerer samfunnsfag hvor man da ærer kjernefamilie som gifte foreldre og _deres felles barn_ EN annen form er foreldre med dine, mine, våres så har vi storfamilien som inkluderer flere generasjoner (men selvfølgelig ikke ekser...) Anonymous poster hash: 8ad9f...e3e
Anonym bruker Skrevet 17. september 2015 #12 Skrevet 17. september 2015 studerer samfunnsfag hvor man da ærer kjernefamilie som gifte foreldre og _deres felles barn_ EN annen form er foreldre med dine, mine, våres så har vi storfamilien som inkluderer flere generasjoner (men selvfølgelig ikke ekser...) Anonymous poster hash: 8ad9f...e3e Hvilket nivå er det du studerer samfunnsfag på? Samfunnsfag er videregående. Anonymous poster hash: a5643...c4a
Anonym bruker Skrevet 17. september 2015 #13 Skrevet 17. september 2015 studerer samfunnsfag hvor man da ærer kjernefamilie som gifte foreldre og _deres felles barn_ EN annen form er foreldre med dine, mine, våres så har vi storfamilien som inkluderer flere generasjoner (men selvfølgelig ikke ekser...) Anonymous poster hash: 8ad9f...e3e Man studerer vel ikke samfunnsfag, det er vel mer et nødvendig onde for å komme seg gjennom videregående Anonymous poster hash: 63678...770
Anonym bruker Skrevet 17. september 2015 #14 Skrevet 17. september 2015 studerer samfunnsfag hvor man da ærer kjernefamilie som gifte foreldre og _deres felles barn_ EN annen form er foreldre med dine, mine, våres så har vi storfamilien som inkluderer flere generasjoner (men selvfølgelig ikke ekser...) Anonymous poster hash: 8ad9f...e3e Man studerer vel ikke samfunnsfag, det er vel mer et nødvendig onde for å komme seg gjennom videregående Anonymous poster hash: 63678...770 Samfunnsfag er ikke et fag. Eksempel sosiologi, statsvitenskap og mange flere går innunder samfunnsfag. Anonymous poster hash: 46aeb...39c
Anonym bruker Skrevet 17. september 2015 #15 Skrevet 17. september 2015 aæekullsbarn er ikke deres barn, de er hans eller hennes. Anonymous poster hash: d24af...40b
Anonym bruker Skrevet 17. september 2015 #16 Skrevet 17. september 2015 studerer samfunnsfag hvor man da ærer kjernefamilie som gifte foreldre og _deres felles barn_ EN annen form er foreldre med dine, mine, våres så har vi storfamilien som inkluderer flere generasjoner (men selvfølgelig ikke ekser...) Anonymous poster hash: 8ad9f...e3e Man studerer vel ikke samfunnsfag, det er vel mer et nødvendig onde for å komme seg gjennom videregående Anonymous poster hash: 63678...770 Ja det er vel det viktigste her om man studerer samfunnsfag eller ikke..er det mulig Anonymous poster hash: 731fd...33c
Anonym bruker Skrevet 17. september 2015 #17 Skrevet 17. september 2015 Kjernefamilien er gift par med felles barn, ferdig snakket!😀 Anonymous poster hash: 731fd...33c
Anonym bruker Skrevet 17. september 2015 #18 Skrevet 17. september 2015 Kjernefamilien er gift par med felles barn, ferdig snakket!😀 Anonymous poster hash: 731fd...33c Det er den tidligere definisjonen. Anonymous poster hash: a5643...c4a
Anonym bruker Skrevet 17. september 2015 #19 Skrevet 17. september 2015 Den leksikalske betydningen av et ord er ikke så viktig for hvordan folk forstår det, det er språkbrukerne som til syvende og sist bestemmer hva de legger i ordet. Begrepet "kjernefamilie" har, som tråden viser, ulik betydning hos ulike folk. For jeg betyr begrepet mor+far+felles barn - altså det opprinnelige/"kjernen". Mine/dine/våre-familier er mer "nyfamilier" i min verden. Mine barn vil aldri bli en del av kjernefamilien til en eventuell fremtidig stemor. Om jeg og mannen skilles (Gud bort)vil kjernefamilien være brutt og vi vil kanskje danne "nyfamilier" etterhvert. Anonymous poster hash: d82e4...349
Anonym bruker Skrevet 17. september 2015 #20 Skrevet 17. september 2015 Den leksikalske betydningen av et ord er ikke så viktig for hvordan folk forstår det, det er språkbrukerne som til syvende og sist bestemmer hva de legger i ordet. Begrepet "kjernefamilie" har, som tråden viser, ulik betydning hos ulike folk. For jeg betyr begrepet mor+far+felles barn - altså det opprinnelige/"kjernen". Mine/dine/våre-familier er mer "nyfamilier" i min verden. Mine barn vil aldri bli en del av kjernefamilien til en eventuell fremtidig stemor. Om jeg og mannen skilles (Gud bort)vil kjernefamilien være brutt og vi vil kanskje danne "nyfamilier" etterhvert. Anonymous poster hash: d82e4...349 Enig Anonymous poster hash: 34c9d...caf
Anonym bruker Skrevet 17. september 2015 #21 Skrevet 17. september 2015 Den leksikalske betydningen av et ord er ikke så viktig for hvordan folk forstår det, det er språkbrukerne som til syvende og sist bestemmer hva de legger i ordet. Begrepet "kjernefamilie" har, som tråden viser, ulik betydning hos ulike folk. For jeg betyr begrepet mor+far+felles barn - altså det opprinnelige/"kjernen". Mine/dine/våre-familier er mer "nyfamilier" i min verden. Mine barn vil aldri bli en del av kjernefamilien til en eventuell fremtidig stemor. Om jeg og mannen skilles (Gud bort)vil kjernefamilien være brutt og vi vil kanskje danne "nyfamilier" etterhvert. Anonymous poster hash: d82e4...349 Heldigvis har færre og færre ditt gammeldagse syn på dette 😃 Anonymous poster hash: a5643...c4a
Anonym bruker Skrevet 17. september 2015 #22 Skrevet 17. september 2015 Den leksikalske betydningen av et ord er ikke så viktig for hvordan folk forstår det, det er språkbrukerne som til syvende og sist bestemmer hva de legger i ordet. Begrepet "kjernefamilie" har, som tråden viser, ulik betydning hos ulike folk. For jeg betyr begrepet mor+far+felles barn - altså det opprinnelige/"kjernen". Mine/dine/våre-familier er mer "nyfamilier" i min verden. Mine barn vil aldri bli en del av kjernefamilien til en eventuell fremtidig stemor. Om jeg og mannen skilles (Gud bort)vil kjernefamilien være brutt og vi vil kanskje danne "nyfamilier" etterhvert. Anonymous poster hash: d82e4...349 Heldigvis har færre og færre ditt gammeldagse syn på dette 😃 Anonymous poster hash: a5643...c4a Hvorfor "heldigvis"? Og nei, jeg tror ikke det. I de utallige artiklene som handler om det jeg kaller "nyfamilier", hvor ofte ser du begrepet "kjernefamilie" brukt? Det vanlige i media er å bruke "dine/mine/våre-familier". Tipper "kjernefamilie" er et begrep nye familier prøver å innføre/overta, på samme måte som "biomor" og alskens ord med "bonus" foran. Anonymous poster hash: d82e4...349
Anonym bruker Skrevet 17. september 2015 #23 Skrevet 17. september 2015 Den leksikalske betydningen av et ord er ikke så viktig for hvordan folk forstår det, det er språkbrukerne som til syvende og sist bestemmer hva de legger i ordet. Begrepet "kjernefamilie" har, som tråden viser, ulik betydning hos ulike folk. For jeg betyr begrepet mor+far+felles barn - altså det opprinnelige/"kjernen". Mine/dine/våre-familier er mer "nyfamilier" i min verden. Mine barn vil aldri bli en del av kjernefamilien til en eventuell fremtidig stemor. Om jeg og mannen skilles (Gud bort)vil kjernefamilien være brutt og vi vil kanskje danne "nyfamilier" etterhvert. Anonymous poster hash: d82e4...349 Heldigvis har færre og færre ditt gammeldagse syn på dette 😃 Anonymous poster hash: a5643...c4a Hvorfor "heldigvis"? Og nei, jeg tror ikke det. I de utallige artiklene som handler om det jeg kaller "nyfamilier", hvor ofte ser du begrepet "kjernefamilie" brukt? Det vanlige i media er å bruke "dine/mine/våre-familier". Tipper "kjernefamilie" er et begrep nye familier prøver å innføre/overta, på samme måte som "biomor" og alskens ord med "bonus" foran. Anonymous poster hash: d82e4...349 Prøver å overta...? Fordi det er en slags rettighet eller et privilegium, mener du? Nyfamilien (som Jesper Juul kaller mosaikkfamilien) har jo uansett en eller flere kjernefamilier som utgangspunkt. Man har jo vært etablert minst en gang før. Ordet kjernefamilie er jo ikke noe man får tildelt som premie. Begrepene er jo ikke til for å "honorere", men for å beskrive. At uttrykk som nyfamilie, plastfarmor, bonusbarn, biomor, medmor osv oppstår, skyldes jo bare et ønske om språklig presisjon når folk etablerer seg i ulike konstellasjoner. Anonymous poster hash: b6a36...bc3
Anonym bruker Skrevet 17. september 2015 #24 Skrevet 17. september 2015 studerer samfunnsfag hvor man da ærer kjernefamilie som gifte foreldre og _deres felles barn_ EN annen form er foreldre med dine, mine, våres så har vi storfamilien som inkluderer flere generasjoner (men selvfølgelig ikke ekser...) Anonymous poster hash: 8ad9f...e3e Man studerer vel ikke samfunnsfag, det er vel mer et nødvendig onde for å komme seg gjennom videregående Anonymous poster hash: 63678...770 Samfunnsfag er ikke et fag. Eksempel sosiologi, statsvitenskap og mange flere går innunder samfunnsfag. Anonymous poster hash: 46aeb...39c Feil. Jeg har tatt årsstudium i samfunnsfag på lærerskolen for noen få år siden. Med sammfunnskunnskap, geografi og historie som underemner. Anonymous poster hash: af6b3...e9b
Anonym bruker Skrevet 17. september 2015 #25 Skrevet 17. september 2015 Den leksikalske betydningen av et ord er ikke så viktig for hvordan folk forstår det, det er språkbrukerne som til syvende og sist bestemmer hva de legger i ordet. Begrepet "kjernefamilie" har, som tråden viser, ulik betydning hos ulike folk. For jeg betyr begrepet mor+far+felles barn - altså det opprinnelige/"kjernen". Mine/dine/våre-familier er mer "nyfamilier" i min verden. Mine barn vil aldri bli en del av kjernefamilien til en eventuell fremtidig stemor. Om jeg og mannen skilles (Gud bort)vil kjernefamilien være brutt og vi vil kanskje danne "nyfamilier" etterhvert. Anonymous poster hash: d82e4...349 Enig Anonymous poster hash: 34c9d...caf Også enig. Og slik tolker de fleste i min krets det også. Anonymous poster hash: af6b3...e9b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå