Gå til innhold

"Øyemigrene" eller aura

Anbefalte innlegg

Jeg fikk dette for første gang for litt over et år siden. Først skjønte jeg ikke hva det var, så jeg bestilte time hos lege. Der beskrev jeg de dansende og mangefargene lysende som kom foran ene øyet, nesten som et spektakulært fargeshow, men som også gjorde at jeg ikke kunne se skikkelig rett framfor meg. Legen sa at det kalles øyemigrene eller aura.

Greit nok, men når jeg leste om dette så står det at det pleier å komme forut en hodepine/migreneanfall, og det gjør det ikke med meg. De dansende lysene kommer, som oftest når jeg er veldig sliten/trøtt, men om jeg bare hviler litt da, så går de langsomt bort og jeg får ikke noe vondt i hode. Kan det være at legen har sagt feil til meg?

Anonymous poster hash: 878a5...710
Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144236713-%C3%B8yemigrene-eller-aura/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min datter har en annen sjelden form for migrene. En av symptomene på migreneanfallet er øyne som går i hver sine rettninger og hun ser igrunn helt gal ut. Noen ganger kommer det farger slik du beskriver, men det skjer noen ganger og noen ganger ikke.

Men så til saken, om hun tar tegnene tidlig nok kommer ikke smertene eller oppkastet. Ser noen at øyne hennes ser rare ut, legger hun seg rett ned uansett hvor hun er. Slapper av i fem min før hun finner seg ett passende sted for å ta en kort lur. Da er det sjeldent det går så langt som til smerter. Men lar hun det gå 5-10min før hun gjør dette så kommer smertene og 10min etter det henger hun over do. Dette slår aldri feil, så sier hun rolig at hun har vondt i hodet så finner jeg frem spybøtte. Det samme har læreren begynt å gjøre, hun har bøtta klar i klasserommet og er de på tur har hun med pose. Som læreren sier så er det bare å telle minutter før bomba sprekker. Legger hun seg ned på gulvet midt i timen har klassen finni ut at de er stille i fem minutter før hun går på læreværelse for å sove på sofaen. Så fra ukentlige anfall har vi nå anfall en gang i mnd om vi har uflaks. Ikke alltid vi ser eller hun merker tegnene tidsnok og ikke alltid det lar seg gjøre å få noen minutterr i helt ro.

Så om du tar det med ro når du oppdager tegnene så kan det hende at du får stoppet anfallet tidsnok. Min mann har også migrene, men sjeldent synsforstyrrelser. De gangene han har fått det er han ofte så sliten og kroppen er helt utkjørt fra før av, så han merker nesten ikke at han har vondt i hodet. Så det virker som de kommer om han ikke tar det rolig når kroppen sier den burde.

Anonymous poster hash: f51e3...42f

Annonse

Beklager sent svar dere. Takk for beroligende ord, da skal jeg lå meg til ro med at jeg bare har en høyst uvanlig form for migrene. Jeg får faktisk vondt i hode også av og til, altså normal migrene hvor jeg ikke takler lyder, lys og blir kvalm i tillegg, men aldri i forbindelse med dette foran øynene. Litt rart egentlig.

HI

Anonymous poster hash: 3c7b1...741

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...