Gå til innhold

Vanlig skole eller spesialskole?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har et barn på snart 10 som har akkurat fått diagnosen Asperger & Tourettes. Barnet sliter på skolen og følger ikke vanlig opplegg. Har egen assistent 100% i skoletiden og må tas ut av mange av timene. Skriver nesten ikke og leser nesten ikke. Har ikke hatt lekser nå på snart 1 år heller. Har en venn 2 klasser under, men leker lite/intet med de andre i klassen såfremt det ikke er stikkball. Har bodd på stedet i litt over ett år. BUP har kommet med forslag om spesialskole 20 min unna hjemsted (med bil), men jeg tenker det at hvis barnet begynner på spesialskole så er det ingen vei tilbake til vanlig skole senere. Stigmatisering er også en ting, og barnet vil ikke kunne knytte videre kontakt med de som er her i nærområdet.

Burde vi vurdere spesialskole slik som BUP har forespeilet eller burde vi prøve å fortsette nå som skolen skal få opplæring i hvordan de skal håndtere barnets situasjon og diagnoser?

Noen andre som har barn på spesialskoler som kan fortelle litt om det? 

Anonymous poster hash: 03741...92d
Skrevet

Jeg ville besøkt spesialskolen og diskutert med dem hvordan nivået er på de andre elevene der ifht vennepotensiale, og gjerne også besøkt skolen sammen med ditt barn og involvert ham i avgjørelsen.

Det er betydelig fare for at han faller utenfor i tenårene med de diagnosene i vanlig skole.

Anonymous poster hash: 58054...bf6
Skrevet

Spessialskole uten tvil.

Min erfaring er at mange barn blomstrer når de får gå sammen med andre barn med liknende problemer og slipper å føle seg annerledes. De får også oftest mye bedre undervisning på en skole der de ansatte er spessialister på barn med spessielle behov enn i den vanlige skolen der de ofte blir avspist med en mer eller mindre tilfeldig assistent som har som hovedmål å holde eleven okupert borte fra resten av klassen for at de andre ikke kal forstyrres.

Sjansen for å få gode venner er også mye større på en spessialskole. Tryggheten slike barn gjerne får på spessialskoler hjelper dem i tillegg ofte senere i livet.

Anonymous poster hash: 3c684...7da
Skrevet

Spesialskole! Jeg har selv arbeidet med spesialundervisning både i vanlig skole og i spesialskole. Større sjanse for å utvikle seg faglig- OG sosialt. Utvikle reelle vennskap!!

Anonymous poster hash: ad669...35b

Skrevet

Ville nok valgt spesialskole, han vil sannsynligvis oppleve større mestringsfølelse der. Mitt yngste barn begynner på skolen neste år, og skal da gå på egen spesialavdeling som er integrert i skolen :)

Anonymous poster hash: 3704a...421

Skrevet

Spessialskole uten tvil.

Min erfaring er at mange barn blomstrer når de får gå sammen med andre barn med liknende problemer og slipper å føle seg annerledes. De får også oftest mye bedre undervisning på en skole der de ansatte er spessialister på barn med spessielle behov enn i den vanlige skolen der de ofte blir avspist med en mer eller mindre tilfeldig assistent som har som hovedmål å holde eleven okupert borte fra resten av klassen for at de andre ikke kal forstyrres.

Sjansen for å få gode venner er også mye større på en spessialskole. Tryggheten slike barn gjerne får på spessialskoler hjelper dem i tillegg ofte senere i livet.

Enig!

Man treffer elever, lærere og foreldre med en helt annen forståelse for diagnose.

Anonymous poster hash: 47d5f...c16

Skrevet

Takk for svar!

Vi får vurdere det nærmere

HI

Skrevet

Spessialskole uten tvil.

Sjansen for å få gode venner er også mye større på en spessialskole. Tryggheten slike barn gjerne får på spessialskoler hjelper dem i tillegg ofte senere i livet.

Enig. Lykke til med valget :)

Anonymous poster hash: 90080...8c9

Skrevet

Takk for svar!

Vi får vurdere det nærmere

HI

Spesialskole, uten tvil! Jobber innenfor bl.a autisme.

Hvor i landet bor dere?

Skrevet

Vestlandet.

Må nok ta en real gjennomgang her tenker jeg på hva som er det rette valget for han. Tror han bør få komme med innspill selv også.

HI

Skrevet

Jeg er enig med de andre om spesialskole slik du beskriver det. Som lærer jobbet jeg en tid i en liten kommune uten dette tilbudet og hadde da et par elever som burde fått muligheten til å gå på spesialkommune. Begge elevene gikk da i 9. klasse og begge var blitt sørgelig klar over at de var veldig annerledes enn alle de andre og var mye lei seg og nedenfor. Den ene eleven fikk begynne på KUP på VGS, altså spesialklasse, og hun blomstret! Moren, som jeg har litt kontakt med enda, forteller at jenta var lykkelig for første gang på mange år og fikk ordentlige venninner. At det ble litt reisevei spilte ingen rolle sa moren, de kjørte så gjerne for at jenta skulle være glad og ha det fint.

Likevel kan jeg godt forstå at du vegrer deg. Jeg har selv et barn med Tourettes og ADHD, og selv om han klarer seg ganske fint i vanlig klasse (assistent i noen timer og litt spesialundervisning), er det tung og vanskelig å akseptere at ens eget barn aldri vil bli helt som "alle andre". Det er en slags sorgprosess, og det koster mye psykisk og skulle bearbeide alt.

Anonymous poster hash: cf5da...579
Skrevet

Jeg har en gutt på snart 10 med Asberger. Han har hele tiden hatt assistent på skolen (og litt i bhg) Diagnosen ble satt i januar.

Han fungerer bra med assistent og henger foreløpig med. Er mindre og mindre ute på grupperom. Jeg holder ham i vanlig skole så lenge han trives og det fungerer, men kan se for meg at det kanskje kan bli nødvendig på ungdomsskolen. Det tar vi når tiden kommer :) BUP anbefaler vanlig skole til ham, og jeg har vært på en skole for Asbergere (på kurs) - sønnen min hadde ikke passet inn der. De var alle MYE mer Asbergere enn det han er (iallfall så langt). 

Hadde sønnen min sin situasjon vært som din sønns hadde jeg søkt spesialskole :) Han kommer garantert til å trives mye bedre!

Anonymous poster hash: 19e00...f24

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...