Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Dette er mitt andre svangerskap. Begge gangene jeg har blitt gravid, har fordøyelsessystemet automatisk blitt helt merkelig. Altså, ting funker som det skal, men magen blir så oppblåst! Virker som alle muskler i tarmsystemet har tatt ferie. Masse luftsmerter og fiser hele tiden. Skulle jeg finne på å drikke et forfriskende glass brus, så er det å be om tarmskyll (beklager detaljene)... Sist gikk det over noen uker etter fødsel. Slitsomt, ubehagelig og flaut.

Noen andre som har det slik? Noe som kan gjøres med det?

Fortsetter under...

"tarmsystemet har tatt ferie". Ja, det er nettopp det det gjør når man blir gravid.

Noe av det aller første som skjer er at muskulaturen i mageregionen slapper av, både magemuskler og tarmmuskler. Dette for å gi plass til en voksende livmor.

Da blir tarmfunksjonen noe endret.

De aller fleste som blir gravide føler de får mye luft i magen samt tregere mage.

Mange opplever også at magen vokser og tror det er livmoren, men det er det ikke, det avslappede tarmer med luft og slappere magemuskler som ikke holder tarmene skikkelig på plass som gjør det.

Anonymous poster hash: 45d7e...0fc

Ja, dette er vel en av de mest kjente svangerskapsplagene, så ikke noe merkelig med det.

Det kan hjelpe å drikke mye vann, spise fiberrikt og være i moderat aktivitet. Ellers synes jeg det funker å unngå kullsyre og gjærbakst, og å drikke en kaffekopp på morgenen.

Anonymous poster hash: dca85...d1c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...