Gå til innhold

Er det sant at muslimer ikke kan være i nærkontakt med hunder?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Datteren min ble plutselig hysterisk her om dagen fordi hun mente vi måtte gi bort eller avlive hunden vår fordi 2 i klassen ikke kan komme på besøk så lenge vi har hund? Jeg har aldri hørt på maken før, det er uansett utelukket å avlive eller gi vekk hunden vår pga 2 muslimer i hennes klasse.

Anonymous poster hash: bc412...d89
Skrevet

Ikke sant. Mannen er muslim han, og vi har hund. Noen er kanskje helt ekstreme og sier slikt til barna sine for de ser på de som farlige , men det står ikke skrevet at de ikke kan, nei

Skrevet

For noen muslimene er hunder like urene dyr som grisen, men det er ikke en fellesnevner for muslimer.

Anonymous poster hash: 38f22...b81
Skrevet

Islam sier ingenting om at hunder er skitne. Men enkelte, ulærde muslimer påstår det.

Anonymous poster hash: 5475e...f2c

Skrevet

Nei.

Anonymous poster hash: ebdf5...5f9
Skrevet

Det håper jeg virkelig så slipper jeg å få noen av dem hjem til oss!

Anonymous poster hash: cf99f...bd1

Skrevet

Mitt barn kan ikke dra hjem til noen med hund, men det er grunnet allergi ikke tro. 

Uansett ville jeg ALDRI bedt noen om å avlive dyret sitt. Da lar bare vi være å dra på besøk. 

Anonymous poster hash: d3af5...bfc
Skrevet

Bare vantro hunder😉

Anonymous poster hash: d9b0a...777

Skrevet

Å snakke om muslimer som en homogen gruppe er like meningsløst som å snakke om kristne som en homogen gruppe. Innenfor hver religion finnes det både forskjellige retninger, tolkninger og grader av religiøsitet. 

Skrevet

Min sønn har noen venner dra Somalia. De får lov til å klappe hunden vår, så fremt den ikke er våt. Våte hunder blir i koranen sett på som urene, i følge mor. Nå har jeg ikke etterprøvd det hun sier, men det er i alle fall noe hun selv hevder er tilfelle. Vi har også noen barn fra bla. kosovo, tyrkia og med kurdisk bakgrunn som barna leker med. De har aldri sagt noe om det.   

Anonymous poster hash: b250b...b82
Skrevet

Muslimer har ikke lov å ha hunder i hus, mtp religion, katt går bra men ikke hund.

Jeg er muslim og mannen min også, og vi har hund. Vi er muslimer, men vi velger selv hvor religiøse vi vil være.

Om noen ikke kan komme til oss grunnet de ikke liker hunder eller pga religion, så får de la være å komme.

Vår hund er en del av familien.

Anonymous poster hash: 8a90c...d0e

Skrevet

Min datter har en muslim i klassen som ikke kan komme til oss fordi vi har hund. Hun blir heller ikke med på fellesturer utenom skoletid, fordi vi er flere som har med hund på tur. Men hun er den eneste jeg vet om som ikke kan være i nærheten av hunder. Har en venninne som er gift med en muslim, han liker ikke hunder spesielt godt, men han klapper og hilser på hunden vår når han kommer innom. Så han er ikke så fanatisk.

Anonymous poster hash: 1b4d2...ed5

Skrevet

Ifølge koranen, er ikke hunden uren, men avføring, urin og spytt fra hunden er urent (bakteriefarer ved det) så normalen går på at de må vaske seg etter å ha hilst på en hund. Det er ytterst få som unngår hunden helt.

Skrevet

Min muslimske venninne har rotwiler :P hun å mannen er begge aktive i hunde miljø der de bor, men hat hørt flere muslimske si at hunder er urene også.. Tror det varierer litt hvordan de praktiserer den biten

Anonymous poster hash: fc877...db7

Skrevet

Ifølge koranen, er ikke hunden uren, men avføring, urin og spytt fra hunden er urent (bakteriefarer ved det) så normalen går på at de må vaske seg etter å ha hilst på en hund. Det er ytterst få som unngår hunden helt.

Gjør ikke alle det da? Vaske seg etter å ha tatt i dyr altså?

Gjest Antarctica
Skrevet

Min sønn har noen venner dra Somalia. De får lov til å klappe hunden vår, så fremt den ikke er våt. Våte hunder blir i koranen sett på som urene, i følge mor. Nå har jeg ikke etterprøvd det hun sier, men det er i alle fall noe hun selv hevder er tilfelle. Vi har også noen barn fra bla. kosovo, tyrkia og med kurdisk bakgrunn som barna leker med. De har aldri sagt noe om det.

Jeg er ateist og klapper heller ikke våte hunder. Æsj!

Skrevet

Overraskende få.

Skrevet

Nei, jeg gjør ikke det sånn normalt sett. Dersom jeg for eksempel er på besøk hos en venninne som har katt og denne kommer bort og vil kose, så klapper jeg på den, klør den bak ørene osv, og når den går vekk blir jeg sittende å prate videre. Jeg spretter ikke opp for å spurte ut på badet for å vaske av meg eventuelle basselusker jeg måtte ha fått på meg.

Er det snakk om en stor hun som har siklet utover hendene mine, joda, men det er mer fordi jeg synes det blir klissete og ekkelt.

På generell basis har jeg et veldig avslappet forhold til slike ting. Jeg/vi praktiserer håndvask før måltider (og når mat tilberedes), etter toalettbesøk og etter å ha vært ute og gjort ting som gjør at vi er blitt skitten. Ikke skrubber vi hus, kjøleskap osv på ukentlig basis heller. Likevel er vi så godt som aldri syke noen av oss. De siste to årene har vi brukt 1 hjemme med sykt barn dag totalt, og vi har fire barn ...

Anonymous poster hash: 48bc4...7b0

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Jeg er ateist og klapper heller ikke våte hunder. Æsj!

Ikke jeg heller. Våte hunder er ekle. Jeg koser ikke på kattene før de har tørka heller...

Skrevet

I følge hadith (samling av ting profeten Mohammed har sagt) må man vaske seg grundig etter å ha vært i kontakt med hunder, han mente de var urene. Så det er kanskje der det kommer fra

Anonymous poster hash: 4df51...02d

Skrevet

Synes det er skremmende at HI spør.

Snakk om å være uopplyst.

Du vet at muslimer er mennesker og individer som tar egne avgjørelser?

Blir for dumt rett og slett og det får meg til å tro at alt er trolling.

Ingen er vel så tett!

Anonymous poster hash: da1e6...1d7

Gjest Antarctica
Skrevet

I følge hadith (samling av ting profeten Mohammed har sagt) må man vaske seg grundig etter å ha vært i kontakt med hunder, han mente de var urene. Så det er kanskje der det kommer fra

Anonymous poster hash: 4df51...02d

Da er jeg på linje med ham i én ting, i alle fall.

Skrevet

Ikke normalt det. Mange personer fra land der løsbikkjer er vanlig er imidlertid redde for hunder.

De muslimske barna på skolen til datteren vår er veldig interessert i hunden vår og jeg hjelper dem med å lære å oppføre seg riktig ifht hund så ikke de skal bli mer skremt og bli trygge på hund. De muslimske barna i klassen til vår datter får gjerne være med oss hjem.

Anonymous poster hash: be81b...95b
Skrevet

Har bodd i et muslimsk land og der kjenner jeg mange gode muslimer som har hund. Hunden erlike mye en del av familien som en hund er her i Norge. Når det er sagt så finnes det også mange som er livredd hunder og årsaken er at det i alle fall for inntil 10 år siden var mange hunder med rabbis, dermed skremmer foreldrene barna med alt mulig for at de ikke skal være borte i et dyr. Myndighetene har for en god stund siden satt i gang med tiltak for å ta bedre vare på gate-hunder og -katter og sørger for at de blir vaksinert, men jeg tipper av dette er en av grunnene også til at Muhammed en gang sa at man skulle vaske hender etter å ha tatt i en hund. Hunder er også mer utsatt for lopper enn det katter er.

Anonymous poster hash: ecb7b...2d7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...