Gå til innhold

Hvordan bruke laktulose?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen min har hard mage svært ofte. Fikk laktulose anbefalt av legen, men jeg vil ikke vente til magen er hard med å gi dette, og jeg vil ikke gi dette daglig over lang tid.

Kan man gi en 3-åring 5 ml 2-3 ganger i uka forebyggende, eller er det viktig å gjøre dette riktig? I så fall, hva gjør dere?

Anonymous poster hash: 21fdb...41e

Fortsetter under...

Skrevet

Gi svisker istedet. Mildere for magen.

Anonymous poster hash: 89ae0...81e

Skrevet

Han nekter å spise det. Nå spurte jeg de som gir laktulose da :)

Skrevet

Vi har gitt lactulose i lang tid (ca et halvt år) pga forstoppelse, altså som vedlikeholdsbehandling slik at han ikke skulle bli forstoppet igjen. Vi ga 10ml daglig, da var konsistensen fast men ganske bløt, og han bæsjet hver tredje dag. Fortsatte med 10 ml daglig og når han begynte å bæsjet hver dag reduserte vi til 5ml i en ukes tid. Så kuttet vi ut for å se om det holdt seg ved bra konsistens, noe det gjorde i vårt tilfelle.

Bare husk at barnet må få i seg rikelig med væske, ellers vil lactulosen virke mot sin hensikt!

Anonymous poster hash: 3d0ef...163

Skrevet

Også må jeg legge til at hvis han bare periodevis er treg i magen ville jeg heller forsøkt å endre kosthold og aktivitet enn å gi ham medisiner..

Anonymous poster hash: 3d0ef...163

Skrevet

Jeg ville gitt det som forebyggende om dette er et vanlig problem. 5-10 ml dagen :) Man må nesten prøve seg litt frem til hva som passer hver enkelt.

Anonymous poster hash: 84131...68b

Annonse

Skrevet

Så dette kategoriseres som medisin? Er det noen bivirkninger ift å bruke dette?

Skrevet

Så dette kategoriseres som medisin? Er det noen bivirkninger ift å bruke dette?Anonymous poster hash: 21fdb...41e

bivirkning kan jo bli diare...men det oppdager man jo fort.

Om man bruker mye over lang tid (år) så vil tarmen bli så tilvent at den ikke vil fungere uten. Den blir ødelagt på en måte.

Husk som andre sier, MYE drikke til!

Skrevet

Jeg går kontinuerlig på laktulose, har gjort det i flere år. Magen min er skikkelig kranglete (mistenker IBS, forstoppet variant) og laktuolsen er redningen! Det er ikke farlig på noe vis! Gi 5 ml pr dag og se om det gjør susen :) Og rikelig med drikke!

Anonymous poster hash: 28166...e57
Skrevet

Laktulose er ingen medisin... Det er bare sukker, masse sukker, Som gjør at tarmen suger opp mer væske. Det er ingen skader med å bruke det heller... Den ødelegger ikke tarmfunksjonen, slik annen medikamentbehandling kan gjøre... 

Den kan gi endel gass i magen, derfor anbefales ofte Movicol. Den gjør samme nytten, men er noe saltere. Derfor spørs det om han vil like den.

:spise:

Skrevet

Drikker mye fra før, så det blir ikke noe problem :) så jeg kan gi 5 ml daglig? Er det ingen nytte om jeg gir 5 ml et par ganger i uka? Redd for å gi for mye, at det kan være skadelig osv.

Men nå har han forstoppelse minst 2 ganger per mnd med null avføring på en uke i strekk. Gråter og gråter av smerte ved forsøk på å få det ut. Kan ikke stå å se på lengre. Han spiser bra, har ført dagbok og legen mener han spiser som han bør.

Skrevet

Så dette kategoriseres som medisin? Er det noen bivirkninger ift å bruke dette?Anonymous poster hash: 21fdb...41e

Om man bruker mye over lang tid (år) så vil tarmen bli så tilvent at den ikke vil fungere uten. Den blir ødelagt på en måte.

Det er ikke sant... Den skader ikke tarmen på noen måte.

sykepleier

Skrevet

sykepleier

Takk for svar, godt å høre at det ikke er medisin og at det ikke gir noen skade :)

Annonse

Skrevet

Det er nemlig ikke tarmen som jobber annerledes. Pga sukkeret i drikken, vil det trekkes mer væske over i tarmen for å utlikne. Dette kalles osmolaritet.

Litt samme prinsippet som at dersom du maler i ett rom, vil lukten trekke over i andre rom, fordi antall partikler er mindre i det andre rommet...

så det er en naturlig reaksjon da=)

Skrevet

Har en katt har hatt nyresvikt, som tidvis er forstoppet, da er det frem med miniform, og laktulose. Så er det 0-15 minutter og det braker løs i kassa og han er helt fin igjen.
Han får det kun når han har symptomer ikke ellers.

Iogforseg en katt, men den bruker også laktulose og har forstoppelse fra tid til annen.

Ville snakket med lege for å finne ut om det er noe annet du kan gjøre som vil forebygge slik treg mage, er så kjedelig å slite med. Lykke til :)

Anonymous poster hash: f2f5a...7e7
Skrevet

sykepleier

Takk for svar, godt å høre at det ikke er medisin og at det ikke gir noen skade :)

Klyx og laxoberal feks, er medisiner, som øker tarmfunksjonen. Da kan tarmen miste din evne til å føre avføringen fremover selv.

Men lactulose, sammen med masse væske og fiber. Dersom du tilfører fiber, MÅ du ha med væske, ellers blir det enda verre. Og aktivitet da, men det er vel ikke noe problem med en 3 åring=)

Nå ble jeg litt overivrig her merket jeg=)

Skrevet

Det er nemlig ikke tarmen som jobber annerledes. Pga sukkeret i drikken, vil det trekkes mer væske over i tarmen for å utlikne. Dette kalles osmolaritet.

Litt samme prinsippet som at dersom du maler i ett rom, vil lukten trekke over i andre rom, fordi antall partikler er mindre i det andre rommet...

Men er det sukker som i farin? :P ja jeg er dum :) vil han bli høy på sukker slik han blir om jeg gir han godterier? ;p

Skrevet

sykepleier

Klyx og laxoberal feks, er medisiner, som øker tarmfunksjonen. Da kan tarmen miste din evne til å føre avføringen fremover selv.

Men lactulose, sammen med masse væske og fiber. Dersom du tilfører fiber, MÅ du ha med væske, ellers blir det enda verre. Og aktivitet da, men det er vel ikke noe problem med en 3 åring=)

Nå ble jeg litt overivrig her merket jeg=)

Setter pris på din iver ;)

Skrevet

Men er det sukker som i farin? :P ja jeg er dum :) vil han bli høy på sukker slik han blir om jeg gir han godterier? ;p

laktose er det, melkesukker=) det inneholder glukose også da, i oppbyggingen. Glukose er jo druesukker=) SÅ jo det er jo sukker, men ikke like søtt som raffinert=) Det er jo ikke så veldig mye da. så det vil du ikke merke=) 

Skrevet

Men er det sukker som i farin? :P ja jeg er dum :) vil han bli høy på sukker slik han blir om jeg gir han godterier? ;pAnonymous poster hash: 21fdb...41e

Det er sukker, men ikke samme som farin. Farin er sukrose, et disakkarid bestående av glukose (druesukker) og fruktose (fruktsukker). Laktose (melkesukker) består f.eks av glukose og galaktose. Laktulose er et kunstig disakkarid som består av galaktose og fruktose. Du trenger ikke å være redd for at han skal bli høy på sukker ved å ta laktulose. Hele effekten går ut på at kroppen ikke kan ta opp sukkeret. Dermed går det gjennom tarmene og virker osmotisk ved at det drar med seg vann ut.

Skrevet

Jeg synes forøvrig ikke du skal vente med å gi barnet ditt dette. La han bruke det en stund, så kan evnt prøve å trappe det ned etterhvert når han blir kvitt problemene.... Min eldste datter var stadig kvalm i 10-12 års alderen. Da fikk hun laktulose over en lang periode. Frem til tarmfunksjonen ble normal, da vi sluttet var hun helt fin. Den unormale tarmfunksjonen hennes, gjorde henne uvell. 

Skrevet

Har samme problemet her, men der er kiwi en av få ting som faktisk fungerer.

Anonymous poster hash: 0dbef...248

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...