Gå til innhold

Laktoseintoleranse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Datteren min på 6 år har alltid hatt en veldig sensitiv mage. Er ofte oppblåst, kan ha vondt i magen, enten være vedlig løs i magen eller veldig hard i magen osv.

For et par uker siden tok jeg henne til lege, og han tok en del blodprøver. Hun har ingen matvareallergier, men han anbefalte oss å kutte ned på laktose i en periode for å se om det kunne hjelpe. Det har vi gjort.

De siste to ukene har hun fått laktoseredusert melk i stede for vanlig melk, og hun har ikke fått ting som brunost, prim ol som inneholder mye laktose. Vi har altså ikke kuttet helt ut, men redusert veldig.

Jeg synes hun har vært en del bedre den siste tiden og har klaget mindre over magen enn før, men hun er ikke helt bra heller.

Hva skal jeg dedusere fram av dette da? At hun faktisk har laktoseintoleranse? Kan det være tilfeldig? Hva gjør vi nå? Jeg skulle gjerne fått litt nøyere instrukser fra legen, for jeg synes det er vanskelig å vite hva neste steg er. Det er jo en del mat det er litt mer stress å lage til nå pga dette, og det gjør jeg gjerne om det er det som skal til altså, men det føles unødvendig dersom det ikke er noe vi må om dere skjønner.

Dere som vet at barna deres har laktoseintoleranse, hvordan fant dere det ut?

Anonymous poster hash: cf3f0...440
Skrevet

Laktoseintoleranse er ikke noe problem. Du får tak i de fleste melkeprodukter i laktosefrie varianter. Du burde heller prøve en periode helt uten laktose. Ikke laktoseredusert, men laktosefri. Jeg har dette selv, og det er endel å sette seg inn i i starten, men det er ikke noe problem i forhold til matlaging lengre.

Anonymous poster hash: d16f0...5e1

Skrevet

Her tok barnet laktose belastningstest. Måtte drikke en blanding og målte blodsukkernivå mange ganger i løpet av 2 timer.

Anonymous poster hash: 10c55...deb

Skrevet

Her tok barnet laktose belastningstest. Måtte drikke en blanding og målte blodsukkernivå mange ganger i løpet av 2 timer.

Anonymous poster hash: 10c55...deb

Det hørtes jo mye enklere ut. Tror du jeg kan belegen om dette?

Skrevet

Legen har jo tatt blodprøver, da regner jeg med han også har testet for laktoseint?

Anonymous poster hash: 4dc18...f59

Skrevet

Laktoseintoleranse er ikke noe problem. Du får tak i de fleste melkeprodukter i laktosefrie varianter. Du burde heller prøve en periode helt uten laktose. Ikke laktoseredusert, men laktosefri. Jeg har dette selv, og det er endel å sette seg inn i i starten, men det er ikke noe problem i forhold til matlaging lengre.

Anonymous poster hash: d16f0...5e1

Ja, jeg har sett det :) Problemet med matlaging er at vi er en storfamilie med bl.a. to tenåringsgutter. Laktosefri melk er ganske dyrt, og det går fort både en og to liter med når jeg lager for eksempel fiskegrateng, fiskeboller i hvit saus, steker vafler osv. Til nå har jeg laget eget til 6-åringen med den laktosereduserte melken, og den er jo billigere enn den som er helt laktosefri igjen.

Sikket teit problemstilling, men det føles unødvendig og dyrt å holde på slik dersom hun faktisk ikke er intolerant mot laktose.

HI

Skrevet

Laktoseintolleranse kan ikke påvises gjennom blodprøve, men en laktosebelastningstest som nevnt over. Det er evnt allergi mot melkeprotein som sees i en blodprøve.

Jeg fikk en 'ny' datter da hun fikk påvist intoleransen og gikk over til 100% laktosefritt kosthold.

Bestill time hos lege for en belastningstest, må møte fastende og det tar litt tid.

Skrevet

Jeg var og hos lege med mon datter nettopp for og teste laktose og gluten intoleranse, legen fant ikke noe på prøvene så hun skal ta nye hos barnelegen. Men fikk og beskjed om at vi kunne prøve og kutte ut laktose og da var det ikke noknog bare redusere men kutte helt ut dvs bruke soya eller ris melk altså ikke noe for for laktose! Legen sa at dette er en stor belastning for barnet og at vi burde tenke gjennom det før vi startet, vi valgte og vente til det foreligger positive prøvesvar. Hun er og oppblåst og klager på vont i mage ol, legen sa at mange av symptomene var der men hun fikk ikke positivt prøvesvar, de tok for lite blod eller noe.

Skrevet

Ja, jeg lurte på å bestille time nå. Jeg kommer selvsagt til å legge om kosten hennes dersom det viser seg at hun har laktoseintoleranse, men med en travel storfamilie er det ikke noe jeg ønsker å bruke tid og penger på dersom det ikke er nødvendig. Det kan jo også være andre grunner til at hun er plaget med magen, og hun er eller ikke plaget hver eneste dag.

HI

Skrevet

Laktosebelastningstester gjøres ikke lenger! Du må ta en enkel blodprøve for å se om barnet er bærer av genet for laktoseintoleranse. Hun behøver ikke ha intoleransen selv om hun har genet, men hun er disponert for det, og med de symptomene du beskriver vil det da være sannsynlig at hun har det om genet er der. Til tross for den ekstra kostnaden- bruk laktosefri melk en måneds tid i all matlaging (la tenåringene drikke vanlig og billigere melk mens jenta får denne- den smaker faktisk nesten helt likt vanlig melk, det gjør ikke den laktosereduserte). Gi mest mulig laktosefri kost slik at du virkelig kan se endringen, over litt tid, en måned med de ekstra kostnadene er vel verdt det for å finne ut av det? Har hun laktoseintoleransen så kan dere jo teste ut med laktosereduserte melk i mat igjen senere, for å se om det er tilstrekkelig lite laktose uten at det går på helsa løs for henne.

Anonymous poster hash: b0c82...ecf

Skrevet

Laktosebelastningstester gjøres ikke lenger! Du må ta en enkel blodprøve for å se om barnet er bærer av genet for laktoseintoleranse. Hun behøver ikke ha intoleransen selv om hun har genet, men hun er disponert for det, og med de symptomene du beskriver vil det da være sannsynlig at hun har det om genet er der. Til tross for den ekstra kostnaden- bruk laktosefri melk en måneds tid i all matlaging (la tenåringene drikke vanlig og billigere melk mens jenta får denne- den smaker faktisk nesten helt likt vanlig melk, det gjør ikke den laktosereduserte). Gi mest mulig laktosefri kost slik at du virkelig kan se endringen, over litt tid, en måned med de ekstra kostnadene er vel verdt det for å finne ut av det? Har hun laktoseintoleransen så kan dere jo teste ut med laktosereduserte melk i mat igjen senere, for å se om det er tilstrekkelig lite laktose uten at det går på helsa løs for henne.

Min sønn tok den testen i går...

Skrevet

Min sønn tok den testen i går...

Hvordan gjorde de det? Tenker siden de ikke fant noe på blodprøvene til min datter så mulig dette er ett alternativ.

Skrevet

Hvis avføringen veksler mellom hard og løs kan det tyde på forstoppelse. Når man er forstoppet kan man reagere på matvarer man ikke er allergisk mot pga en forstoppet tarm ikke vil fungere optimalt. Jeg har et barn som var kronisk forstoppet og reagerte kraftig på melk selv om det aldri slo ut på noen prøver. Men med en gang vi fikk ordnet opp i forstoppelsen så reagerte hun ikke på melk lenger:) Anbefaler å dra til legen. Er ikke legen spesielt flink på forstoppelse hos barn bør du be om å bli henvist til en barnelege.

Anonymous poster hash: 745a6...52b

Skrevet

Vår gutt fikk påvist laktoseintoleranse ved å ta blodprøve (gentest) da han var 2 år. Nå erhan 8. Vi er storfornøyd med at det stadig kommer flere laktosefrie produkter i butikkene!

Anonymous poster hash: 9908b...b71

Skrevet

Vår gutt fikk påvist laktoseintoleranse ved å ta blodprøve (gentest) da han var 2 år. Nå erhan 8. Vi er storfornøyd med at det stadig kommer flere laktosefrie produkter i butikkene!

Anonymous poster hash: 9908b...b71

Så bra for gutten din ☺ her viste testen at hun har genet men prøven på om det er noe var det noe feil med!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...