Anonym bruker Skrevet 10. september 2015 #1 Skrevet 10. september 2015 Har hørt at jeg kan tjene litt ved siden av min ung uføretrygd. Stemmer dette ?? Stemmer det at jeg kan ha minst 30 tusen i skattefritt ??? Ønsker kun svar av de som vet svaret ........... Jeg har en hobby , der jeg selger strikkesaker, luer,sokker osv, Anonymous poster hash: fab0c...5e6
Anonym bruker Skrevet 10. september 2015 #2 Skrevet 10. september 2015 Det er en grense for hvor mye inntekt du kan ha før uføretrygden justeres noe ned. Det vil likevel lønne seg å jobbe. Uføretrygden justeres opp hvis inntekten din blir lavere igjen. Inntekt ved siden av uføretrygdenInntektsgrensen er 0,4 G (grunnbeløpet i folketrygden). Hadde du uførepensjon før 1. januar 2015, har du i en overgangsperiode fram til 1. januar 2019 en inntektsgrense på 60 000 kroner. Er du gradert (delvis) uføretrygdet har du en individuelt fastsatt inntektsgrense. Den består av beløpene over og det NAV har fastsatt at du har mulighet til å ha i inntekt ved siden av uføretrygden. Hvis du har fått innvilget tiltaket «Varig tilrettelagt arbeid», er inntektsgrensen 1 G. Tjener du over inntektsgrensen vil du beholde inntekten, men uføretrygden reduseres noe, Samlet sett vil du sitte igjen med mer, fordi det bare er en andel av inntekten over inntektsgrensen som fører til reduksjon av uføretrygden. Hvor mye uføretrygden justeres ned, er individuelt. Hvis du vil se hvordan inntekt påvirker uføretrygden din kan du logge deg inn på Ditt NAV. Her kan du legge inn ulike inntekter og se hvordan det påvirker størrelsen på uføretrygden din. Grunnbeløpet nå er på 90 068 kr. Anonymous poster hash: 8324f...75c
Anonym bruker Skrevet 10. september 2015 #3 Skrevet 10. september 2015 Takk for svar. Betyr det at jeg kan tjene opptil 60 tusen kr, før jeg skal betale skatt ??? Anonymous poster hash: fab0c...5e6
Anonym bruker Skrevet 10. september 2015 #4 Skrevet 10. september 2015 Du må lese vedtaket ditt,det skal stå der! Anonymous poster hash: 1cfb3...81b
Anonym bruker Skrevet 10. september 2015 #5 Skrevet 10. september 2015 Takk for svar. Betyr det at jeg kan tjene opptil 60 tusen kr, før jeg skal betale skatt ??? Anonymous poster hash: fab0c...5e6 Det kommer an på når du fikk innvilget uføretrygden din,som det står om litt lenger opp i teksten :-) Fikk du innvilget før den datoen som står der,kan du i en overgangsperiode tjene inntill 60.000. Hvis du fikk innvilget etter den datoen, kan du tjene inntil 0,4G. Altså 40% av de litt over 90.000. Men du må betale skatt av det da, du kan ikke tjene dette skattefritt. Anonymous poster hash: 8324f...75c
Anonym bruker Skrevet 10. september 2015 #6 Skrevet 10. september 2015 Takk for svar. Betyr det at jeg kan tjene opptil 60 tusen kr, før jeg skal betale skatt ??? Anonymous poster hash: fab0c...5e6 Det kommer an på når du fikk innvilget uføretrygden din,som det står om litt lenger opp i teksten :-) Fikk du innvilget før den datoen som står der,kan du i en overgangsperiode tjene inntill 60.000. Hvis du fikk innvilget etter den datoen, kan du tjene inntil 0,4G. Altså 40% av de litt over 90.000. Men du må betale skatt av det da, du kan ikke tjene dette skattefritt. Anonymous poster hash: 8324f...75c Summen som er maksgrense gjelder hvor mye du kan tjene før uføretrygden/uføregraden din blir justert,ikke at du kan tjene disse pengene uten å betale skatt :-) Du kan jobbe og tjene så mye du vil/klarer, men om du går over beløpet,reduseres uføretrygden din. Dette må du melde ifra om til Nav, så følg med på din bruttolønn slik at du ikke går over beløpet. Kanskje du skulle bestilt en time på Nav og prate med dem? Misunner deg bittelitt for at du kan klare å jobbe litt ved siden av. Skulle sååå ønske jeg klarte det. Få være litt sosial og føle seg litt betydningsfull igjen :-) Lykke til :-) Anonymous poster hash: 8324f...75c
Anonym bruker Skrevet 10. september 2015 #7 Skrevet 10. september 2015 Takk for svar. Betyr det at jeg kan tjene opptil 60 tusen kr, før jeg skal betale skatt ??? Anonymous poster hash: fab0c...5e6 Eh.....nei. Inntekten er selvfølgelig ikke skattefri. Uførestønaden din er heller ikke skattefri! Anonymous poster hash: 536ea...4b5
Anonym bruker Skrevet 11. september 2015 #8 Skrevet 11. september 2015 tjener ca 3000 ved siden av i mnd og det blir ca 36.000 i året men vet ikke hvor mye man kan tjene Anonymous poster hash: 8e3ff...73d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå