Anonym bruker Skrevet 9. september 2015 #1 Skrevet 9. september 2015 Jeg har nettopp vært hos reumatolog og fått bekreftet at jeg har fibromyalgi og kanskje Sjøgrens ( skal tilbake om en stund og få tilbakemelding på det). Lurte derfor på om de av dere som har fibro og jobber, hva slags jobb har dere? Og hvilke jobber egner best til fibro folk? Jeg er høy utdannet person og har en mye stille sittende stilling som er både krevendes, mye tidspress og stress i jobben. Før timen hos reumatolog, har jeg jobbet 50% i tre måneder, men føler at helsa og kroppen ikke henger med. Er så og si helt ferdig når jeg kommer hjem. Har ikke noe liv utenom jobben, siden den tar all energi fra meg. Det har derfor gått utover barna mine, har to, og mannen min. Heldigvis er dem utrolig flinke og hjelper til. Etter timen hos reumatolog, fikk jeg klar beskjed at jeg ikke skal jobbe på lenge. Nå skal jeg bruke tida fremover for å bli bedre. Noe som fastlegen min er enig i. Om jeg noen gang skal jobbe igjen, bør jeg finne noe annet å gjøre. Men hva?! Hvem er det som vil ha en som er kronisk syk som har meget variert allmed tilstand? Huff, nå går vi mot de verste måneder med kulde og mye temperatur svinging. Gruer meg allerede Og de av dere som også har fibro som blir bedre med tiden, hva gjorde dere for å komme dit? Håpet er at jeg blir mye bedre, og fungerer som mor og kone igjen, og klarer etter hvert å komme meg i 100% jobb igjen. Anonymous poster hash: 0e5f0...db8
Anonym bruker Skrevet 9. september 2015 #2 Skrevet 9. september 2015 Var der du er nå... Men det som hjelper meg er jevnlig trening (ikke for mye, ikke for lite. Vanskelig å finne en mellomting...), lite stress og nok søvn. Sover jeg ikke nok fungerer jeg ikke, og får sterke smerter. Samme med trening, blir det for lite/for mye = sterke smerter. Har prøvd meg fram en stund nå, og så lenge jeg klarer å balansere dette, lever jeg et greit liv. Har ikke så altfor mye overskudd enda, men satser på og jobber for at det skal bli bedre. Jobber 100% på kontor i en til tider stressende jobb, og jeg merker jo godt at kroppen ikke takler stresset så godt... Har en god dialog med sjefen min, og har blitt flinkere til å si ifra når det blir for mye.. Men en ting jeg reagerer på er folks holdninger til dette. "Jobber du 100% med det der?!?" Ja, så lenge jeg gjør det som fungerer for meg, så vil jeg selvfølgelig prøve på det! Gjør alt jeg kan for å få det til! Ble litt rotete svar her, håper du fikk noe fornuftig ut av det... LYKKE TIL! Anonymous poster hash: dd736...e03
Linkii87 Skrevet 9. september 2015 #3 Skrevet 9. september 2015 Hei! :-) Forstår frustrasjonen og kjenner meg igjen i det du skriver. Jeg fikk FM "diagnosen" for 3 år siden. Etter at jeg fant ut at jeg hadde det har jeg hatt det bedre. Det var så godt å vite at jeg ikke bare gikk rundt å hadde vondt, men at det var en grunn for det. Jeg bestemte meg at jeg vil bli "kvitt" FM. Noe jeg virkelig har tro på!! Noen ting jeg vil legge vekt på hvis jeg var deg: 1. Trening (kondisjonstrening/gå turer. Styrkertrening er ikke bra for de med FM!) 2. Tøyninger (Jeg har vært på 1 mnd opphold på Jeløya Kurbad og der fokuserte de veldig på tøyninger). 3. Lett massasje hos fysio (Det skal være godt. Hvis det er vondt virker det mot sin hensikt). 4. Svømme i varmt vann 5. Legge om Kostholdet (sukker er det værste man kan putte i seg. Særlig for de med FM!) 6. Lytte til kroppen!! De vinter mnd som er værst har jeg fått innvilget en "behandlingsdag" i uken. Da sover jeg litt lengre, drar til fysio for behandling, trener og slapper av litt etterpå. Dette gjør så jeg klarer meg på jobb de andre dagene. Snakk med legen din om det. Jeg tenker at dette kan være et tiltak for å unngå å bli 100 % sykmeldt. Det er ofte det som skjer til slutt. Fordi man makter ikke mer. Håper noe av det jeg skrev kan hjelpe deg
Anonym bruker Skrevet 9. september 2015 #4 Skrevet 9. september 2015 Hei! :-) Forstår frustrasjonen og kjenner meg igjen i det du skriver. Jeg fikk FM "diagnosen" for 3 år siden. Etter at jeg fant ut at jeg hadde det har jeg hatt det bedre. Det var så godt å vite at jeg ikke bare gikk rundt å hadde vondt, men at det var en grunn for det. Jeg bestemte meg at jeg vil bli "kvitt" FM. Noe jeg virkelig har tro på!! Noen ting jeg vil legge vekt på hvis jeg var deg: 1. Trening (kondisjonstrening/gå turer. Styrkertrening er ikke bra for de med FM!) 2. Tøyninger (Jeg har vært på 1 mnd opphold på Jeløya Kurbad og der fokuserte de veldig på tøyninger). 3. Lett massasje hos fysio (Det skal være godt. Hvis det er vondt virker det mot sin hensikt). 4. Svømme i varmt vann 5. Legge om Kostholdet (sukker er det værste man kan putte i seg. Særlig for de med FM!) 6. Lytte til kroppen!! De vinter mnd som er værst har jeg fått innvilget en "behandlingsdag" i uken. Da sover jeg litt lengre, drar til fysio for behandling, trener og slapper av litt etterpå. Dette gjør så jeg klarer meg på jobb de andre dagene. Snakk med legen din om det. Jeg tenker at dette kan være et tiltak for å unngå å bli 100 % sykmeldt. Det er ofte det som skjer til slutt. Fordi man makter ikke mer. Håper noe av det jeg skrev kan hjelpe deg Hvordan fungerer det med en behandlingsdag i uken, hvordan får man det, hvem betaler det? Jeg har ikke fm, men andre kroniske sykdommer Anonymous poster hash: ec8e4...efc
Linkii87 Skrevet 9. september 2015 #5 Skrevet 9. september 2015 Hei! :-) Forstår frustrasjonen og kjenner meg igjen i det du skriver. Jeg fikk FM "diagnosen" for 3 år siden. Etter at jeg fant ut at jeg hadde det har jeg hatt det bedre. Det var så godt å vite at jeg ikke bare gikk rundt å hadde vondt, men at det var en grunn for det. Jeg bestemte meg at jeg vil bli "kvitt" FM. Noe jeg virkelig har tro på!! Noen ting jeg vil legge vekt på hvis jeg var deg: 1. Trening (kondisjonstrening/gå turer. Styrkertrening er ikke bra for de med FM!) 2. Tøyninger (Jeg har vært på 1 mnd opphold på Jeløya Kurbad og der fokuserte de veldig på tøyninger). 3. Lett massasje hos fysio (Det skal være godt. Hvis det er vondt virker det mot sin hensikt). 4. Svømme i varmt vann 5. Legge om Kostholdet (sukker er det værste man kan putte i seg. Særlig for de med FM!) 6. Lytte til kroppen!! De vinter mnd som er værst har jeg fått innvilget en "behandlingsdag" i uken. Da sover jeg litt lengre, drar til fysio for behandling, trener og slapper av litt etterpå. Dette gjør så jeg klarer meg på jobb de andre dagene. Snakk med legen din om det. Jeg tenker at dette kan være et tiltak for å unngå å bli 100 % sykmeldt. Det er ofte det som skjer til slutt. Fordi man makter ikke mer. Håper noe av det jeg skrev kan hjelpe deg Hvordan fungerer det med en behandlingsdag i uken, hvordan får man det, hvem betaler det? Jeg har ikke fm, men andre kroniske sykdommer Anonymous poster hash: ec8e4...efc Behandlingsdag er sykmelding bare på enkeltdag. DVS at jeg bruker bare en dag istedenfor å være SM 20 %. Nav dekker denne utgiften.
Anonym bruker Skrevet 9. september 2015 #6 Skrevet 9. september 2015 Hei! :-) Forstår frustrasjonen og kjenner meg igjen i det du skriver. Jeg fikk FM "diagnosen" for 3 år siden. Etter at jeg fant ut at jeg hadde det har jeg hatt det bedre. Det var så godt å vite at jeg ikke bare gikk rundt å hadde vondt, men at det var en grunn for det. Jeg bestemte meg at jeg vil bli "kvitt" FM. Noe jeg virkelig har tro på!! Noen ting jeg vil legge vekt på hvis jeg var deg: 1. Trening (kondisjonstrening/gå turer. Styrkertrening er ikke bra for de med FM!) 2. Tøyninger (Jeg har vært på 1 mnd opphold på Jeløya Kurbad og der fokuserte de veldig på tøyninger). 3. Lett massasje hos fysio (Det skal være godt. Hvis det er vondt virker det mot sin hensikt). 4. Svømme i varmt vann 5. Legge om Kostholdet (sukker er det værste man kan putte i seg. Særlig for de med FM!) 6. Lytte til kroppen!! De vinter mnd som er værst har jeg fått innvilget en "behandlingsdag" i uken. Da sover jeg litt lengre, drar til fysio for behandling, trener og slapper av litt etterpå. Dette gjør så jeg klarer meg på jobb de andre dagene. Snakk med legen din om det. Jeg tenker at dette kan være et tiltak for å unngå å bli 100 % sykmeldt. Det er ofte det som skjer til slutt. Fordi man makter ikke mer. Håper noe av det jeg skrev kan hjelpe deg Hvordan fungerer det med en behandlingsdag i uken, hvordan får man det, hvem betaler det? Jeg har ikke fm, men andre kroniske sykdommer Anonymous poster hash: ec8e4...efc Behandlingsdag er sykmelding bare på enkeltdag. DVS at jeg bruker bare en dag istedenfor å være SM 20 %. Nav dekker denne utgiften. Men hvis det er bare en enkeltdag, er det ikke arbeidsgiver som betaler den? Anonymous poster hash: ec8e4...efc
Linkii87 Skrevet 9. september 2015 #7 Skrevet 9. september 2015 Hei! :-) Forstår frustrasjonen og kjenner meg igjen i det du skriver. Jeg fikk FM "diagnosen" for 3 år siden. Etter at jeg fant ut at jeg hadde det har jeg hatt det bedre. Det var så godt å vite at jeg ikke bare gikk rundt å hadde vondt, men at det var en grunn for det. Jeg bestemte meg at jeg vil bli "kvitt" FM. Noe jeg virkelig har tro på!! Noen ting jeg vil legge vekt på hvis jeg var deg: 1. Trening (kondisjonstrening/gå turer. Styrkertrening er ikke bra for de med FM!) 2. Tøyninger (Jeg har vært på 1 mnd opphold på Jeløya Kurbad og der fokuserte de veldig på tøyninger). 3. Lett massasje hos fysio (Det skal være godt. Hvis det er vondt virker det mot sin hensikt). 4. Svømme i varmt vann 5. Legge om Kostholdet (sukker er det værste man kan putte i seg. Særlig for de med FM!) 6. Lytte til kroppen!! De vinter mnd som er værst har jeg fått innvilget en "behandlingsdag" i uken. Da sover jeg litt lengre, drar til fysio for behandling, trener og slapper av litt etterpå. Dette gjør så jeg klarer meg på jobb de andre dagene. Snakk med legen din om det. Jeg tenker at dette kan være et tiltak for å unngå å bli 100 % sykmeldt. Det er ofte det som skjer til slutt. Fordi man makter ikke mer. Håper noe av det jeg skrev kan hjelpe deg Hvordan fungerer det med en behandlingsdag i uken, hvordan får man det, hvem betaler det? Jeg har ikke fm, men andre kroniske sykdommer Anonymous poster hash: ec8e4...efc Behandlingsdag er sykmelding bare på enkeltdag. DVS at jeg bruker bare en dag istedenfor å være SM 20 %. Nav dekker denne utgiften. Men hvis det er bare en enkeltdag, er det ikke arbeidsgiver som betaler den? Anonymous poster hash: ec8e4...efc fungerer som en vanlig sykmelding
Anonym bruker Skrevet 9. september 2015 #8 Skrevet 9. september 2015 Ved kronisk sykdom med mye fravær kan man søke om "fritak for arbeidsgiveravgiften" fra NAV. Da er det NAV som dekker fraværet fra første dag. Anonymous poster hash: ba0b7...90d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå