Anonym bruker Skrevet 9. september 2015 #1 Skrevet 9. september 2015 Hei! Jeg har en gutt som begynte i første klasse i august. Jeg har lenge mistenkt at han har ADHD, men har også tenkt at han kom til å vokse av seg disse stadige spilloppene han finner på. i barnehagen var det veldig vanskelig å sitte stille i samling. Han klarer ikke å følge med på "kjedelige" ting og liker seg best ute hvor han kan løpe. Ting som krever konsentrasjon, som for eksempel tegning og skriving sliter han med. Finmotorikken er ikke helt på plass og han blir frustrert om han ikke klarer det. Men lego kan han sitte og leke med i timesvis og forstår rekkefølgen i bruksanvisningen. Læreren har allerede snakket med meg om å koble inn ppt, noe også barnehagen gjorde. Da så ikke ppt at han trengte oppfølging, men ar bhg gjerne kunne ha klare grenser overfor gutten. Både skolen og bhg sier han stikker seg ut. Han greier ikke å sitte stille i timen og virker helt fjern om man gir han beskjeder. Pirker og peller på alt, og klarer ikke å holde kroppen i ro. Hjemme fungerer han greit, men jeg er kanskje over snittet streng, noe jeg mener han trenger. Hvis ikke blir han utrolig masete og grinete og kan finne på uting. Vi er mye ute for å få ut energi, og han blir "aldri" sliten. Han har sagt at det er som om han har maur krypende rundt i hele kroppen og at han ikke klarer å være rolig. Jeg er ikke for å sette ADHD-stempelet for fort på barn, men jeg merker at barnet mitt sliter. Jeg vil ikke at skolen skal bli en negativ ting. Noen med innspill? Erfaringer med egne barn? Skal ta en prat med lærer denne uken og høre hva hun tenker, men vil gjerne høre fra flere! Anonymous poster hash: f8c00...c98
klg,2 boys now:) Skrevet 9. september 2015 #2 Skrevet 9. september 2015 Hørtes veldig kjent ut. Sørge for og koble inn ppt så fort som mulig så han får hjelp. Eldstemann her har ADHD og legen hans forklarte at for han og sitte på skolen,er som og sitte ved motorveien og få hvisket beskjeder.ikke rart det blir mye lopper og vanskelig å være rolig. Her fikk vi ett nytt liv med medisin.jeg er fortsatt streng og har klare grenser.den delen tror jeg aldri vil endre seg. Men han sier selv at det sluttet å surre i hodet og han greier å delta på lik linje med resten
Anonym bruker Skrevet 9. september 2015 #3 Skrevet 9. september 2015 Jeg ar en gutt på 13 år med ADHD, men han var hele 11 år før han fikk diagnosen. Jeg skulle virkelig ønske han fikk den før, men han er ikke av de mest åpenbare ADHD-tilfellene og det tokderfor tid før han skilte seg spåass ut at både vi og skolen mistenkte noe. Min erfaring med å få satt diagnosen har vært utelukkende positiv. Vi har lært mye om hvordan han bør håndteres og hvordan vi kan tilrettelegg ting for ham, og skolen ha tilpasset mye. I tilleg har vi vært heldige og fått full effekt av medsinering i skoletiden (og kun da), uten noen bivirkninger. Gutten vår fikk et nytt liv etter diagnosen. Plutselig fikk han en forklaring på hvorfor han ikke klarte ting andre klarte, han fikk mer hjelp og han ble også mye mer akseptert i klassen for den han er etter at også klassen ble informert om diagnosen og hva dette innebærer. Nå er det gått to år, og han klarer seg så vanvittig mye bedre enn før! Ved hjelp av tilrettelegging og medisin i skoletiden har han tatt igjen klassenivået i omtrent alle fag og klarer seg ganske bra på skolen. Han har alltid hatt venner, men nå er han til og med blitt populær i den forstand at mange gjerne vil samarbeide med ham i timene fordi han er så grei. Det går mye bedre med fotballen også, og han har til og med jobbet mye som klubbdommer og fått masse ros og nye oppdrag fordi alle er så fornøyd med jobben han gjør. Hele gutten har rett og slett blitt så utrolig mye mer trygg på seg selv, blid, veltilpasset og trygg. Anonymous poster hash: 4f460...23f
Anonym bruker Skrevet 9. september 2015 #4 Skrevet 9. september 2015 Takk for svar så godt å høre at det ble bedre for barna med medisiner. Hvor lang tid tar det fra ppt blir koblet inn til barnet er ferdig utredet? HI Anonymous poster hash: f8c00...c98
klg,2 boys now:) Skrevet 9. september 2015 #5 Skrevet 9. september 2015 Her tok det 1 år totalt med div undersøkelser og tiltak.men han var da 5 år
Anonym bruker Skrevet 9. september 2015 #6 Skrevet 9. september 2015 Jeg jobber som psykolog i bup. Få PPT koblet inn, så kan de kartlegge hans ressurser og vansker. De kan da eventuelt anbefale henvisning til BUP. Både fordeler og ulemper for barn å få diagnose. Jeg er svært forsiktig når jeg utreder så små barn. 50% av barn som tilfredsstiller kriteriene for ADHD i 1. Klasse gjør ikke det mer i 3. Klasse. Stort utviklingspotensiale mao Og dessverre ingen måte å skille de som vokser uroen av seg og de som fortsetter å ga det. Lykke til. Start med PPT...kanskje det ikke er behov for mer Anonymous poster hash: b5204...864
Anonym bruker Skrevet 9. september 2015 #7 Skrevet 9. september 2015 Takk for svar så godt å høre at det ble bedre for barna med medisiner. Hvor lang tid tar det fra ppt blir koblet inn til barnet er ferdig utredet? HI Anonymous poster hash: f8c00...c98 Her tok det ca 1 år. Anonymous poster hash: 4f460...23f
Anonym bruker Skrevet 9. september 2015 #8 Skrevet 9. september 2015 Jeg jobber som psykolog i bup. Få PPT koblet inn, så kan de kartlegge hans ressurser og vansker. De kan da eventuelt anbefale henvisning til BUP. Både fordeler og ulemper for barn å få diagnose. Jeg er svært forsiktig når jeg utreder så små barn. 50% av barn som tilfredsstiller kriteriene for ADHD i 1. Klasse gjør ikke det mer i 3. Klasse. Stort utviklingspotensiale mao Og dessverre ingen måte å skille de som vokser uroen av seg og de som fortsetter å ga det. Lykke til. Start med PPT...kanskje det ikke er behov for mer Anonymous poster hash: b5204...864 Tusen takk for svar Snakket med læreren i dag og hun sier det er bedre nå enn de første dagene på skolen, og ville vente til etter høstferien og se hvordan det gikk da. Men hun var enig i at det nok hadde vært greit å få ppt inn og observere. Det er visst flere urokråker i klassen. Jeg må bare legge til at han har alltid vært ekstremt aktiv, helt fra han lå inne i magen. Man skulle tro han hadde turnshow der inne dagen lang og folk ble helt forfjamset da magen "spratt" alle veier Da han kom ut var det armer og bein alle veier og han ligger fortsatt som en propell i senga når han sover. Og så er han jo verdens skjønneste gutt Anonymous poster hash: f8c00...c98
Anonym bruker Skrevet 9. september 2015 #9 Skrevet 9. september 2015 Kan godt være ADHD-symptomer, takk ja til alt av utredninger, hjelp og ekstra ressurser! Som barnevernsansatt ser jeg at barn med f.eks. tilknytningsproblematikk, opplevde traumer, brudd, vold og ustabil oppvekst på mange andre måter har symptomer som til forveksling likner ADHD, men som trenger helt andre tilnærminger til problematikken. Så hvis du tenker at guttens oppvekst har vært vanskelig eller traumatisk på noen måte ville jeg bedt fastlege henvise til bup i tillegg til at han utredes hos ppt. Anonymous poster hash: d08d5...2f9
Anonym bruker Skrevet 9. september 2015 #10 Skrevet 9. september 2015 Kan godt være ADHD-symptomer, takk ja til alt av utredninger, hjelp og ekstra ressurser! Som barnevernsansatt ser jeg at barn med f.eks. tilknytningsproblematikk, opplevde traumer, brudd, vold og ustabil oppvekst på mange andre måter har symptomer som til forveksling likner ADHD, men som trenger helt andre tilnærminger til problematikken. Så hvis du tenker at guttens oppvekst har vært vanskelig eller traumatisk på noen måte ville jeg bedt fastlege henvise til bup i tillegg til at han utredes hos ppt. Anonymous poster hash: d08d5...2f9 Takk for innspill Jeg og faren hans har aldri vært sammen, så har ikke vært noe brudd mellom oss som han kan ha reagert på. Vi har flyttet to ganger i løpet av livet hans, og det kan jo ha gitt noe uro. Han kjente ingen i andre barnehagen han gikk i, og ingen på skolen. Faren er i tillegg ganske tafatt og negativ, noe jeg prøver å snu. Kan finne på negative kommentarer foran gutten. Aner ikke om det kan ha noe innvirkning på oppførselen, men jeg har tatt han en del ganger og da blir det bedre i noen måneder før det sklir ut igjen. Ellers har vi alltid hatt gode rutiner hjemme når det kommer til det å stå opp, spise alle måltider, dusje, legge seg og så videre. Skal absolutt takke ja til alle tilbud, jeg vil jo at gutten skal ha det så bra på skolen som ovehode mulig Anonymous poster hash: f8c00...c98
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå