Gå til innhold

Fritidsaktivitet-dugnad-er det frivillig eller må man?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en datter sim går på aktivitet som koster en del. I tillegg er det masse frivilligarbeid hele tiden. Alt fra baking, selge lodd ol. Nå er det i tillegg slik st vi må selge tolettpapir to ganger i året eller betale inn 500kr per gang. Synes dette blir mye i tillegg til treningsavgiften.

Er det slik at man må være med på dette, eller er dette i utgangspunktet frivillig, selv om de krever det.

Trenger synspunkter.

Anonymous poster hash: 5b178...085

Fortsetter under...

Skrevet

Det er jo ingen som fysisk kan tvinge dere, men det fører jo til at andre må gjøre deres del av dugnadsjobben. Kontigent er kontigent, og dersom salg av toalettpapir er en del av den, og dere har meldt henne inn i foreningen, så er dere bundet av vedtektene som bla sier noe om hva som skal betales. Jeg ville også lest vedtektene om det sier noe om dugnadsplikt forresten, det er endel lag/foreninger som har dette som en del av vedtektene, og som krever betaling dersom foreldre ikke stiller opp. I idrettslag for eks, er man jo helt avhengig av alle inntekter og all dugnad det legges opp til for å få det til å gå rundt og å drifte baner, haller, holde drakter osv.

Anonymous poster hash: 61e23...0d8
Skrevet

Jeg deltar aldri på dugnad, men jeg bidrar gjennom hele året med å være trener, det får holde.

Anonymous poster hash: ac437...84d
Skrevet (endret)

Ifølge Norges idrettsforbunds rettningslinjer er det ikke lov til å pålegge ikke-medlemmer (dvs foreldre) dugnad. Det er heller ikke lov til å pålegge noen salg av produkter som f.eks toalettpapir.

Jeg er helt for dugnader, så lenge det er knyttet til ungenes aktivitet og så lenge jeg vet at inntektene faktisk går tilbake til ungene. Så f,eks kakebaking, stå i kiosken, bidra som kampvert, helsvakt, dugnader ifm gjennomføring av stevner og kamper etc synes jeg er helt greit. Jeg stiller mer enn gjerne opp på slike ting.

Jeg synes ikke det er greit når klubben pålegger oss å selge toalettpapir, bonusguider, ullundertøy osv, spesielt ikke når det kreves at vi selv betaler for disse tingene FØRST for så å måtte selge det for å få igjen pengene. Dette er i utg.pkt en skjult kontigent, og klubben kan heller ikke pålegge noen å gjøre dette.

Endret av kamomille
Skrevet

Jeg er veldig enig med Kamomille over her.

Dersom man først velger å ha et barn på en fritidsaktivitet, så synes jeg man skal ha en ekstremt god grunn til å ikke stille når det gjelder ting som å bake en kake, stå i kiosk noen timer under en cup, være med å rydde til området de trener på osv. Ting som rett og sett er nødvendig for at idretten skal kunne fungere bra. Selv om det kanskje ikke er lovlig å pålegge foreldre dette, synes jeg at man skal delta på slike ting så sant man kan. Dersom man bare ikke vil eller gidder, så synes jeg ærlig talt ikke man bør la barnet fortsette heller.

Loddbøker, salg av alt mulig osv er jeg derimot veldig i mot. Jeg skjønner hvorfor de gjør det slik (fordi da bli medlemskontigenten lavere og flere har råd til å la barna sine gå på idretten), men samtidig blir det fort en stor ekstrabelastning på en allerede presset familieøkonomi dersom man ikke får solgt tingene. Vi har rett og slett flere ganger sagt at vi beklager, men vi fikk ikke solgt og kommer ikke til å kjøpe ut resten heller i det periodene vi har hatt det trangt økonomisk.

Anonymous poster hash: 17e7e...82f
Skrevet

Ifølge Norges idrettsforbunds rettningslinjer er det ikke lov til å pålegge ikke-medlemmer (dvs foreldre) dugnad. Det er heller ikke lov til å pålegge noensinne av produkterom f.eks toalettpapir.

Jeg er helt for dugnader, så lenge det er knyttet til ungenes aktivitet og så lenge jeg vet at inntektene faktisk går tilbake til ungene. Så f,eks kakebaking, stå i kiosken, bidra som kampvert, helsvakt, dugnader ifm gjennomføring av stevner og kamper etc synes jeg er helt greit. Jeg stiller mer enn gjerne opp på slike ting.

Jeg synes ikke det er greit når klubben pålegger oss å selge toalettpapir, bonusguider, ullundertøy osv, spesielt ikke når det kreves at vi selv betaler for disse tingene FØRST for så å måtte selge det for å få igjen pengene. Dette er i utg.pkt en skjult kontigent, og klubben kan heller ikke pålegge noen å gjøre dette.

Det kan jo være at dette opplyses som en del av kontigenten da, og da er jo dette lov.

Annonse

Skrevet

Vi har barn i et lite IL og jeg føler det er A-laget som bruker alle pengene som vi barneforeldre får inn på dugnad. Lite motiverende. For hva bruker vel et barnefotballag? Det er kun drakta og cupavgift 2 ganger i året som koster. Alt annet må vi foreldre bidra med fortløpende. Kontigenten i seg selv burde dekket dette og mye mer til, uten problemer.

Skrevet

Vi har barn i et lite IL og jeg føler det er A-laget som bruker alle pengene som vi barneforeldre får inn på dugnad. Lite motiverende. For hva bruker vel et barnefotballag? Det er kun drakta og cupavgift 2 ganger i året som koster. Alt annet må vi foreldre bidra med fortløpende. Kontigenten i seg selv burde dekket dette og mye mer til, uten problemer.

Det er selvsagt lite motiverende, men inni denne kontogenten ligger det vel også forsikring for barna? Vedlikehold og drift av anlegg de trener på? Utstyr? Det er jo ikke gratis.

Skrevet

Ifølge Norges idrettsforbunds rettningslinjer er det ikke lov til å pålegge ikke-medlemmer (dvs foreldre) dugnad. Det er heller ikke lov til å pålegge noensinne av produkterom f.eks toalettpapir.Jeg er helt for dugnader, så lenge det er knyttet til ungenes aktivitet og så lenge jeg vet at inntektene faktisk går tilbake til ungene. Så f,eks kakebaking, stå i kiosken, bidra som kampvert, helsvakt, dugnader ifm gjennomføring av stevner og kamper etc synes jeg er helt greit. Jeg stiller mer enn gjerne opp på slike ting.Jeg synes ikke det er greit når klubben pålegger oss å selge toalettpapir, bonusguider, ullundertøy osv, spesielt ikke når det kreves at vi selv betaler for disse tingene FØRST for så å måtte selge det for å få igjen pengene. Dette er i utg.pkt en skjult kontigent, og klubben kan heller ikke pålegge noen å gjøre dette.

Det kan jo være at dette opplyses som en del av kontigenten da, og da er jo dette lov. Anonymous poster hash: 61e23...0d8

Nei, det er ikke lov å pålegge noen å selge produkter. Selv ikke om det ansees å være endel av kontingenten.

Kontingenten fastsettes av årsmøtet hvor alle medlemmene i et kretslaget har mulighet til å komme å påvirke.

Det som ER lov er å gi fratrekk i kontingenten for spesifikk dugnadsinnsats. Da skal dette være opplyst om på forhånd og det skal være en type dugnad som alle har mulighet til å være med på.

F.eks kan det arrangeres dugnader for vedlikehold av anlegg hvor alle inviteres til å bidra. Det må da tilrettelegges for oppgaver som alle kan klare å være med på (altså ikke oppgaver som man må være fagkyndig for å utføre, som elektrikerarbeid). Eller det kan rettes opp salgsstand for å selge produkter som toalettpapir etc. Da kan alle som vil melde seg frivillig til å stå en vakt på stand for å selge - uten at det kreves at man selv kjøper produktene først.

Skrevet

Jeg har heller aldri vært i mot dugnad, og er veldig takknemlig for innsatsen lagledere og trenere nedlegger. Gutten vår er 9 år, og jeg må si at det allikevel har tatt av det siste året: 

4 kioskvakter

5 garderobevasker

3 varetellinger

1 parkeringsvakt

1 billettsalg

1 dugnad med raking og stell

2 rabattkupongbøker a 250,- som må selges (fakturert med kontigenten)

For 1 unge på fotball. Kan jo ikke ha de to andre ungene med på fotball hvis det blir like mye. Jeg skjønner at idrettslag drives på frivillighet, men det bør da være litt grenser?

Foreløpig deltar de minste på en idrett som krever 1 dugnadsdag i året. 

Anonymous poster hash: 100f4...10b
Skrevet

Jeg har heller aldri vært i mot dugnad, og er veldig takknemlig for innsatsen lagledere og trenere nedlegger. Gutten vår er 9 år, og jeg må si at det allikevel har tatt av det siste året: 

4 kioskvakter

5 garderobevasker

3 varetellinger

1 parkeringsvakt

1 billettsalg

1 dugnad med raking og stell

2 rabattkupongbøker a 250,- som må selges (fakturert med kontigenten)

For 1 unge på fotball. Kan jo ikke ha de to andre ungene med på fotball hvis det blir like mye. Jeg skjønner at idrettslag drives på frivillighet, men det bør da være litt grenser?

Foreløpig deltar de minste på en idrett som krever 1 dugnadsdag i året. 

Anonymous poster hash: 100f4...10b

Og det verste er at det er A-laget som drar mest nytte av det... Overprisede voksne latsabber.

Anonymous poster hash: 5607c...94a

Skrevet

Dugnad må du være med på. Alt annet er flisespikkeri - det går ikke rundt uten dugnad, og dugnad gjelder for alle.

Skrevet

Dugnad må du være med på. Alt annet er flisespikkeri - det går ikke rundt uten dugnad, og dugnad gjelder for alle.

også hvis man betaler for at A-laget skal slippe å jobbe dugnad? I tilfelle, hvorfor? Her har vi ingen å selge kjeks, dopapir og lodd til, hadde måttet betale for alt selv. Man kan ikke bli pålagt å kjøpe et produkt for å være med et sted, altså et produkt som ikke er relatert til aktiviteten. Når pengene ikke en gang går til barneidretten så forstår jeg ikke hvorfor man må det.

Annonse

Skrevet

Det er jo frivillig når dere får valget mellom å delta eller betale.

Skrevet

også hvis man betaler for at A-laget skal slippe å jobbe dugnad? I tilfelle, hvorfor? Her har vi ingen å selge kjeks, dopapir og lodd til, hadde måttet betale for alt selv. Man kan ikke bli pålagt å kjøpe et produkt for å være med et sted, altså et produkt som ikke er relatert til aktiviteten. Når pengene ikke en gang går til barneidretten så forstår jeg ikke hvorfor man må det. Anonymous poster hash: 5607c...94a

Og det må dere heller ikke. Men så klart; det krever litt å stå imot, og man blir ikke populær om man protesterer.

Det hjelper dog å ha NIFs veileder å referere til:

http://idrett.forbundetonline.no/tema/lover/Documents/NIF_Dugnad%20-%20en%20veileder.pdf

Skrevet

også hvis man betaler for at A-laget skal slippe å jobbe dugnad? I tilfelle, hvorfor? Her har vi ingen å selge kjeks, dopapir og lodd til, hadde måttet betale for alt selv. Man kan ikke bli pålagt å kjøpe et produkt for å være med et sted, altså et produkt som ikke er relatert til aktiviteten. Når pengene ikke en gang går til barneidretten så forstår jeg ikke hvorfor man må det.

Hvordan vet du at A-laget ikke gjør noe som helst?

Anonymous poster hash: 23d34...9b5

Skrevet

Det er jo frivillig når dere får valget mellom å delta eller betale.

Nei, det kalles ikke frivillighet. Når valget er mellom å kjøpe et produkt (f.eks. Toalettpapir som du kan selge videre) eller å betale seg ut, så er ikke dette et reelt valg. Begge deler innbefatter å betale - noe som i bunn og grunn regnes som en skjult kontigent.

Dugnad handler i utgangspunktet om å bidra med noe, ikke å betale. f.eks å stå i kiosken, være vakt på kamp, bake ei kake, trakte kaffe, klippe gresset på fotballbanen, steke vafler etc. Det kan fint være å selge lodd - forutsatt at man ikke selv trenger å kjøpe leddene selv først. Å få utdelt en loddbok hvor du blir bedt om å selge så mange lodd du klarer er ganske greit. Da kan du velge å gå rundt på dørene, selge til familie og venner, kjøpe selv eller rett og slett levere loddboka tilbake uten solgte lodd fordi du ikke fikk solgt noen!

Anonymous poster hash: 73156...75c

Skrevet

også hvis man betaler for at A-laget skal slippe å jobbe dugnad? I tilfelle, hvorfor? Her har vi ingen å selge kjeks, dopapir og lodd til, hadde måttet betale for alt selv. Man kan ikke bli pålagt å kjøpe et produkt for å være med et sted, altså et produkt som ikke er relatert til aktiviteten. Når pengene ikke en gang går til barneidretten så forstår jeg ikke hvorfor man må det. Anonymous poster hash: 5607c...94a

Og det må dere heller ikke. Men så klart; det krever litt å stå imot, og man blir ikke populær om man protesterer.

Det hjelper dog å ha NIFs veileder å referere til:

http://idrett.forbundetonline.no/tema/lover/Documents/NIF_Dugnad%20-%20en%20veileder.pdf

Dette er en veiledning da, ikke akkurat en lov. man kommer nok ikke langt ved å nekte å stille opp på det idrettslaget setter opp av dugnader og salg, og ikke blir man særlig populær blant de andre foreldrene som da må betale mer eller jobbe mer dugnad for å få det til å gå opp.

Skrevet

Og det må dere heller ikke. Men så klart; det krever litt å stå imot, og man blir ikke populær om man protesterer.Det hjelper dog å ha NIFs veileder å referere til:http://idrett.forbundetonline.no/tema/lover/Documents/NIF_Dugnad%20-%20en%20veileder.pdf

Dette er en veiledning da, ikke akkurat en lov. man kommer nok ikke langt ved å nekte å stille opp på det idrettslaget setter opp av dugnader og salg, og ikke blir man særlig populær blant de andre foreldrene som da må betale mer eller jobbe mer dugnad for å få det til å gå opp. Anonymous poster hash: 61e23...0d8

Langt kommer man nok, da ingen kan pålegge deg å hverken kjøpe lodd, selge toalettpapir eller tvinge deg til å stå i kiosken. Et idrettslag har f.eks ingen hjemmel for å sende deg en regning for disse produktene eller di deg bot for å nekte å stille opp.

At du blir mindre populær om du nekter er selvfølgelig en helt annen sak :)

Som sagt: jeg er FOR dugnad. Så lenge det har tilknytning til aktiviteten ungene driver og man vet at ungene drar nytte av de pengene som kommer inn. Hvis man som foreldre deltar på masse dugnader men ikke føler at noe kommer tilbake til unge e, så blir også folk mindre entusiastiske og villige til å stille opp!

Her er ungene medlem av to forskjellige idrettslag; fotball og ski.

I skiforbundet er det faktisk minimalt med "pålagt" dugnad. Vi har EN kioskvakt pr familie hver sesong + at det oppfordres til at hver familie stiller med en person på vinterens store arrangementer (f.eks NM, KM, Birken etc). Det er andre dugnader også (f.eks vedlikehold, rydding av traseen hver høst osv), men disse er frivillige. Allikevel er det ALDRI noe problem å få folk til å stille opp. Ungene får tilbake i form av gratis kveldsmat etter trening, de slipper å betale startavgift på renn, de får midler til sosiale aktiviteter for årskullene etc.

På fotball er det et evig mas om å stille opp på alt fra kioskvakter, varetellinger, messer, parkeingsvakter på konserter i byen, være baneansvarlig for A-laget, garderobevask for A-laget ikke minst salg av alt mulig rart (nå skulle vi selge vaskekort (for bilvask). Treningsavgiften er skyhøy, men gutte- og jentelagene får selvfølgelig ikke lov til å bruke de fine kunstbanene. De må bruke halvdårlige gressbanen, mens kunstgressbanene (vi har 3stk), står tomme og er kun tilgjengelig for A-lagene. I fjor var det flere av lagene som ikke fikk drakter som passet, fordi klubben visstnok ikke hadde råd. Vi får heller ikke lov til å hente inn egne sposorer til gutte- og jentelagene fordi alle inntekter skal gå til klubbkassa (dvs A-lagene). Vi får ingen penger til å betale turneringer eller noe tilskudd til sosiale aktiviteter. Hadde vi i det minste sette noe til disse A-lagsspillerne innimellom, så kunne jeg kanskje synes at det var OK å"sponse" de med dugnadsinnsats. Men de bidrar aldri på treninger, som motivatorer eller deltatt på fotballskoler. De er så opptatte må vite......

Jeg skjønner at folk på fotballen ikke er så gira på å delta på dugnad lenger

Skrevet

Og det må dere heller ikke. Men så klart; det krever litt å stå imot, og man blir ikke populær om man protesterer.Det hjelper dog å ha NIFs veileder å referere til:http://idrett.forbundetonline.no/tema/lover/Documents/NIF_Dugnad%20-%20en%20veileder.pdf
Dette er en veiledning da, ikke akkurat en lov. man kommer nok ikke langt ved å nekte å stille opp på det idrettslaget setter opp av dugnader og salg, og ikke blir man særlig populær blant de andre foreldrene som da må betale mer eller jobbe mer dugnad for å få det til å gå opp. Anonymous poster hash: 61e23...0d8

Langt kommer man nok, da ingen kan pålegge deg å hverken kjøpe lodd, selge toalettpapir eller tvinge deg til å stå i kiosken. Et idrettslag har f.eks ingen hjemmel for å sende deg en regning for disse produktene eller di deg bot for å nekte å stille opp.

At du blir mindre populær om du nekter er selvfølgelig en helt annen sak :)

Som sagt: jeg er FOR dugnad. Så lenge det har tilknytning til aktiviteten ungene driver og man vet at ungene drar nytte av de pengene som kommer inn. Hvis man som foreldre deltar på masse dugnader men ikke føler at noe kommer tilbake til unge e, så blir også folk mindre entusiastiske og villige til å stille opp!

Her er ungene medlem av to forskjellige idrettslag; fotball og ski.

I skiforbundet er det faktisk minimalt med "pålagt" dugnad. Vi har EN kioskvakt pr familie hver sesong + at det oppfordres til at hver familie stiller med en person på vinterens store arrangementer (f.eks NM, KM, Birken etc). Det er andre dugnader også (f.eks vedlikehold, rydding av traseen hver høst osv), men disse er frivillige. Allikevel er det ALDRI noe problem å få folk til å stille opp. Ungene får tilbake i form av gratis kveldsmat etter trening, de slipper å betale startavgift på renn, de får midler til sosiale aktiviteter for årskullene etc.

På fotball er det et evig mas om å stille opp på alt fra kioskvakter, varetellinger, messer, parkeingsvakter på konserter i byen, være baneansvarlig for A-laget, garderobevask for A-laget ikke minst salg av alt mulig rart (nå skulle vi selge vaskekort (for bilvask). Treningsavgiften er skyhøy, men gutte- og jentelagene får selvfølgelig ikke lov til å bruke de fine kunstbanene. De må bruke halvdårlige gressbanen, mens kunstgressbanene (vi har 3stk), står tomme og er kun tilgjengelig for A-lagene. I fjor var det flere av lagene som ikke fikk drakter som passet, fordi klubben visstnok ikke hadde råd. Vi får heller ikke lov til å hente inn egne sposorer til gutte- og jentelagene fordi alle inntekter skal gå til klubbkassa (dvs A-lagene). Vi får ingen penger til å betale turneringer eller noe tilskudd til sosiale aktiviteter. Hadde vi i det minste sette noe til disse A-lagsspillerne innimellom, så kunne jeg kanskje synes at det var OK å"sponse" de med dugnadsinnsats. Men de bidrar aldri på treninger, som motivatorer eller deltatt på fotballskoler. De er så opptatte må vite......

Jeg skjønner at folk på fotballen ikke er så gira på å delta på dugnad lenger

Det er jo helt vilt at klubben ikke lar jente-og guttespillerne bruke kunstgressbanen fordi disse er fornehold A-laget, særlig når det stort sett er sånn at elitelag spiller på gressbaner. Hos oss er det moderat med dugnad, stort sett i forbindelse med egne kamper og cuper. I tillegg er det forespørsel om å stille opp som for eks vakter på sykkelløp, vedlikehold av bane og anlegg, konsertvaketr ol, men ikke noe man er pålagt på noen som helst måte. Her er kunstgressbanene åpen for alle, både A-laget (som spiller i 1. div), klubblag og hvem som helst ellers når de er ledige. Drakter har de alltid som passer, og man har full mulighet for å bli sponset privat for eget lag om man vil det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...