Gå til innhold

Holder på å bli sprø! Hva kan jeg gjøre med beina mine som hovner sånn opp hele tiden?

Anbefalte innlegg

Er ikke gravid, sånn at det er sagt ;)

Begynte å merke dette tidligere i sommer/vår, at jeg utover dagen fikk skikkelig "kubbebein". Ikke veldig vakkert, og så er det skikkelig ubehagelig. Prikker og stikker liksom i beina. De føles stinne og huden stram. Jeg er ikke oervektig (167cm og ca 50 kg) og trener jevnlig (jogger stort sett).

Bruker hormonspiral, som jeg har gjort de siste 8 årene (fikk satt inn ny i fjor høst). Er 38 år.

Har kjøpt meg støttestrømper som jeg bruker på jobb (kontorjobb, så sitter jo mye i ro, men prøver å stå endel timer i løpet av dagen og gå litt rundt når jeg kan)

Det rare var at i sommer (når jeg hadde ferie) var jeg nesten ikke plaget med hovne bein i det hele tatt. Startet på igjen nå når jeg begynte å jobbe etter ferien for en liten måned siden.

Jeg drikker endel vann (2 l rent vann) hver dag i tillegg til mye grønn te. Drikker ikke brus, vann med kullsyre, kaffe eller alkohol. Spiser heller ikke mye salt.

Hva i all verden kan gjøre at jeg har det sånn? Begynner å bli heftig lei av å gå rundt med vonde, stinne, stygge bein (leggene går jo bare rett ned i skoene, finnes jo ikke ankler lenger). Noe jeg kan gjøre med dette?

Hjelp!

Anonymous poster hash: 366b7...687

Fortsetter under...

Har det på samme måte som deg, så vet hvordan du har det. Slenger meg på tråden din og håper vi får fornuftige råd :)

Anonymous poster hash: 3975e...5f6

Har det på samme måte som deg, så vet hvordan du har det. Slenger meg på tråden din og håper vi får fornuftige råd :)

Ja, får satse på det ;)

Har du vært plaget lenge?

Har det på samme måte som deg, så vet hvordan du har det. Slenger meg på tråden din og håper vi får fornuftige råd :)Anonymous poster hash: 3975e...5f6

Ja, får satse på det ;)Har du vært plaget lenge? Anonymous poster hash: 366b7...687

Jah, de siste 10 årene, om jeg husker rett. Kjedelig :(

Men det som hjelper meg litt ar jeg funnet ut, er å trene styrketrening, av en eller annen grunn syns jeg ikke de hovner opp særlig..eller så er det kanskje innbilning ;)

Beina høyt (og da snakker vi høyere enn hjertet). Støttestrømper. Hvis du må ha beina ned, sitt og tripp. 

Du kan jo eventuelt få vanndrivende hos fastlegen, men prøv aktivitet, støttestrømper og beina opp først ;)

Anonymous poster hash: fbf3b...09c

Furix....Hør med legen hvis det er et problem. Min mamma har I alle år vært lett plaget av hovne ben. Hun får resept på Furix. Det hjelper henne veldig!

Annonse

Du gjør jo allerede mye riktig med strømper.Jeg vet at det kan være et problem for noen at de drikker for mye, noen er under drikkeregime, vi passer på væskeinntaket.

Hva med å kutte ned på vanndrikking og tedrikking en stund, og se om det blir bedre? Maks 1,5 liter om dagen kan være et utgangspunkt. Og så regner jeg med at du tar dette opp med legen din? Du er i grunn altfor ung til å ha problemer som dette. Hos eldre kan væskeansamlinger tyde på hjertesvikt. Det stemmer sikkert ikke for deg, men snakk med legen.

Anonymous poster hash: 4d1dd...0a7

En annen ting...Du er svært slank, drikker veldig mye og løper masse. Har du en spiseforstyrrelse eller noe lignende, som gjør at du presser deg for hardt, drikker for ikke å spise etc..? Er det det som er hemmeligheten din?

Takk for alle svar :) Bør kanskje ta en tur til legen ja, for jeg tenker jo også at dette er jeg for ung til å ha problemer med nå. Ja, mulig jeg drikker for mye. Ble en vane jeg la meg til da jeg ammet yngste, da var jeg tørst hele tiden og begynte å ha med meg en flaske med vann over alt, og den vanen har bare blitt værende. Trodde jo selv at det bare var positivt, og at å drikke mey skulle hjelpe på vannansamlinger i kroppen, men kanskje ikke.

HI

En annen ting...Du er svært slank, drikker veldig mye og løper masse. Har du en spiseforstyrrelse eller noe lignende, som gjør at du presser deg for hardt, drikker for ikke å spise etc..? Er det det som er hemmeligheten din?

Jeg har nok vært bortpå og snust på en spiseforstyrrelse, ja. Føler jo selv at jeg er kommet meg for meg over på den friske siden, men det vil nok alltid henge igjen hos meg, dette med å være opptatt av hva jeg putter i meg. Nå tenker jeg heller at jeg er opptatt av å være frisk og i form. Jeg har i grunn alltid vært slank, og nokså sped i oppveksten, så da jeg la på meg under første svangerskap og slet med å få dette av, våknet det nok et lite kontrollfreak-monster i meg som tok litt overhånd etter mitt andre barn ble født og jeg så at kiloene rant fort av igjen mens jeg ammet og trente.

Kan det ha noe med hovne bein å gjøre tro? At jeg tidligere har slitt litt med dette? jeg sier "litt" fordi jeg vil ikke karakterisere meg som anorektiker eller noe, men jeg var vel heller veldig i kontroll over matinntak og trening.

HI

Furix....Hør med legen hvis det er et problem. Min mamma har I alle år vært lett plaget av hovne ben. Hun får resept på Furix. Det hjelper henne veldig!

Takk for tips, det er notert og jeg skal høre med legen min om dette kan være noe for meg :)

HI

Uffda, så jeg hadde rett i mine anelser. Det var dumt.

Drt er mulig jeg tar feil, men jeg mistenker at du har byttet ut dine anorektiske tendenser med "sunnorektiske" tendenser. Det er en ny spiseforstyrrelse hvor fokuset er på nettopp å være sunn, alt skal være så sunt med masse trening, lavkarno og kokosolje osv.

Det er mulig kroppen din rett og slett er sliten, og at hjertet ditt er slitent, og at det er derfor du får vann i kroppen.

Trente du mindre da du hadde ferie?

Uffda, så jeg hadde rett i mine anelser. Det var dumt.

Drt er mulig jeg tar feil, men jeg mistenker at du har byttet ut dine anorektiske tendenser med "sunnorektiske" tendenser. Det er en ny spiseforstyrrelse hvor fokuset er på nettopp å være sunn, alt skal være så sunt med masse trening, lavkarno og kokosolje osv.

Det er mulig kroppen din rett og slett er sliten, og at hjertet ditt er slitent, og at det er derfor du får vann i kroppen.

Trente du mindre da du hadde ferie?

Tja...jeg føler jo selv at jeg ikke er helt fanatisk da, men det er vel ikke alltid så lett å se selv. Er jo noe av problemet med sånne sykdommer. Spiser sunt i løpet av uken og stort sett i helgene, bortsett fra om kveldene i helgen da jeg koser meg med sjokolade, salte nøtter ol. Trente ikke mindre i ferien, nei, kun den uken vi var i syden. Ellers gikk jeg/vi fjellturer og så jogget jeg en mil minst annenhver dag. Har faktisk blitt mindre trening nå pga en travel hverdag. Blir kortere turer og ikke fullt annenhver dag.

Er jo litt skummelt å tenke på dersom det er hjerterelatert da, er jo lurt å evt få dette avkreftet av en lege om ikke annet. Kan stress virke inn på dette tro? Er jo selvsagt mer stress i en travel hverdag med jobb og to skoleunger enn det var i ferien.

HI

Annonse

Dette er noe du bør snakke med legen din om, spesielt om de vanlige tingene som aktivitet og støttestrømper ikke hjelper. Som noen andre nevner her kan vannansamlinger i kroppen være tegn på hjertesvikt eller annen sykdom. Snakk med legen - han/hun kjenner deg best.

Anonymous poster hash: 1a1ae...6db

Det kan være mange ting:

Venøs innsuff; klaffene i de store venene dine i beina virker ikke som de skal, og væske lekket ut i vevet.

Lav albumin pga underernæring/spiseforstyrrelse. Lite sannsynlig, da det vil være mer kronisk hevelse.

Hjertesvikt, som andre nevner. Lite sannsynlig, siden du er ung og sprek.

Ville brukt kompresjons-strømper under trening, hevet beina så ofte du kan og gå til lege for å få undersøkt/utelukket overnevnte tilstander.

Sannsynligvis er det venøs innsuff. Har du åreknuter? Tyngdefornemmelse i beina? Blir det værre når det er varmt? Forsterket i såfall mistanken om at det er det..

Anonymous poster hash: 52095...967

Det kan være mange ting:

Venøs innsuff; klaffene i de store venene dine i beina virker ikke som de skal, og væske lekket ut i vevet.

Lav albumin pga underernæring/spiseforstyrrelse. Lite sannsynlig, da det vil være mer kronisk hevelse.

Ville brukt kompresjons-strømper under trening, hevet beina så ofte du kan og gå til lege for å få undersøkt/utelukket overnevnte tilstander.

Sannsynligvis er det venøs innsuff. Har du åreknuter? Tyngdefornemmelse i beina? Blir det værre når det er varmt? Forsterket i såfall mistanken om at det er det..

Ser nå at du er undervektig.. Du bør få målt albumin hos legen din!

Det var jammen mye medisinsk synsing ute og går her... man skal være svært forsiktig med å kaste ut hjerteproblemer uten å ha noe mer hold på det enn det man har i denne tråden. Om man har så stor hjertesvikt at man får så store væskeansamlinger i beina så er man sjelden i form til å trene såpass mye som Hi gjør.

Som noen er inne på, mineralmangler kan gi slike hevelser. Du drikker mye pr. døgn, og det sammen med perioder med litt for kontrollert matfokus, så kan du ha fått en mineralmangel.

Vær obs på at ikke alle mineralmanglene kommer like godt frem på vanlige blodprøver, da kan det være bedre å få sendt fullblodprøver til Tyskland (legen din må gjøre det, men du betaler for det selv). Reguleringen av mineralene i blodet er nøye regulert, men man kan likevel ha en mangel på cellenivå. Det kan en fullblodprøve avsløre.

Ikke begynn på væskedrivende uten å vite hva som er årsaken til plagene dine! Hvis plagene f.eks. kommer av for lite kalium så vil væskedrivende hjelpe deg midlertidig, så vil de forsterke problemene dine fordi du da tappes enda mer for mineraler.

En annen ting er at noen kan få svært mye væske i kroppen pga. enkelte matvarer. Der er tomat og kylling typiske syndere, men også andre matvarer kan gi lignende, om enn svakere symptomer på det samme. Det er individuelt hva man ev. reagerer på.

Så bestill deg time til lege og få tatt blodprøver og ev. andre undersøkelser om nødvendig.

Ikke drikk så mye om dagen, hold deg til 1,5 -2 l vann/grønn te tilsammen.

Spiser du mye tomat så prøv å kutte det ut et par uker. Spis heller kalkun enn kylling.

Og ikke spekuler for mye i de andre diagnosene nevnt over - legen din tar det videre om det skulle være behov for det.

Anonymous poster hash: 2c4cf...02f

Jeg har det samme problemet her, og har prøvd alt som prøves kan uten resultat. Jeg har vært hos leger og spesialister uten at det har ført frem. Verken vanndrivende eller aktivitet hjelper. Det jeg har funnet ut her er at i ferier og helger er ikke problemet så ille, mest de dagene jeg er på jobb. Har kontorjobb og sitter mye på en stol. Ser det samme hjemme, hovner opp når jeg sitter lenge på en stol. Ligger jeg derimot flatt i senga eller sitter i sofaen, går hevelsene tilbake etter noen timer. Merker noe bedring etter å ha kuttet ut stivelse og hvitt mel i tillegg

Anonymous poster hash: 11b8f...f2a

Det var jammen mye medisinsk synsing ute og går her... man skal være svært forsiktig med å kaste ut hjerteproblemer uten å ha noe mer hold på det enn det man har i denne tråden. Om man har så stor hjertesvikt at man får så store væskeansamlinger i beina så er man sjelden i form til å trene såpass mye som Hi gjør.

Som noen er inne på, mineralmangler kan gi slike hevelser. Du drikker mye pr. døgn, og det sammen med perioder med litt for kontrollert matfokus, så kan du ha fått en mineralmangel.

Vær obs på at ikke alle mineralmanglene kommer like godt frem på vanlige blodprøver, da kan det være bedre å få sendt fullblodprøver til Tyskland (legen din må gjøre det, men du betaler for det selv). Reguleringen av mineralene i blodet er nøye regulert, men man kan likevel ha en mangel på cellenivå. Det kan en fullblodprøve avsløre.

Ikke begynn på væskedrivende uten å vite hva som er årsaken til plagene dine! Hvis plagene f.eks. kommer av for lite kalium så vil væskedrivende hjelpe deg midlertidig, så vil de forsterke problemene dine fordi du da tappes enda mer for mineraler.

En annen ting er at noen kan få svært mye væske i kroppen pga. enkelte matvarer. Der er tomat og kylling typiske syndere, men også andre matvarer kan gi lignende, om enn svakere symptomer på det samme. Det er individuelt hva man ev. reagerer på.

Så bestill deg time til lege og få tatt blodprøver og ev. andre undersøkelser om nødvendig.

Ikke drikk så mye om dagen, hold deg til 1,5 -2 l vann/grønn te tilsammen.

Spiser du mye tomat så prøv å kutte det ut et par uker. Spis heller kalkun enn kylling.

Og ikke spekuler for mye i de andre diagnosene nevnt over - legen din tar det videre om det skulle være behov for det.

Anonymous poster hash: 2c4cf...02f

Tror du også skal holde deg unna debatten. Her var det mye fugl og fisk. Mineraler og elektrolytter om hverandre. Cellenivå? Perifere ødem har med osmotisk ubalanse å gjøre ev ved kapillær lekkasje som ved sepsis. Hjertesvikt, nyre-og leversvikt samt venøs insuff er hyppigste årsaker. Ev sykdommer med nedsatt proteinproduksjon.

Ts, anbefaler deg å oppsøke lege. Kun denne kan gi deg fornuftige svar, særlig fordi denne vil kunne UNDERSØKE deg klinisk, noe vi ikke kan.

Anonymous poster hash: 01089...65c

Det kan være mange ting:

Har ingen åreknuter nei, men har den tyngdefølelsen i beina som du nevner. Det virker ikke som om varme har så mye å si.

Takk for informativt svar! :)

HI

Kan jo være du har for lite natrium i kroppen-symptomene her er vanligvis hovne bein

Anonymous poster hash: 65bc4...1fc

Det har det faktisk vært snakk om tidligere, at jeg hadde litt lite natruim da jeg tok prøver av dette hos legen for en liten stund siden. Får man ikke natrium av for eks salt? Jeg trodde dette ville forverre hevelse i beina i så fall, at det var lurt å holde seg unna salt. 

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...