Kakao1234 Skrevet 8. september 2015 #1 Del Skrevet 8. september 2015 Hei! Jeg hadde i fjor en svært traumatisk senabort/dødfødsel hjemme (16+6) med påfølgende innleggelse og operasjon på Bærum sykehus. Vi bodde i Bærum på det tidspunktet, så ble automatisk sendt dit. Følte meg veldig godt ivaretatt der og fikk da lovnad om ekstra oppfølging i neste svangerskap. Nå er jeg gravid på nytt og er i dag 15+2. Vi har i mellomtiden flyttet til Oslo Øst, så jeg har søkt og fått innvilget fødeplass på Rikshospitalet. Har også blitt innkalt til OUL. I begynnelsen av dette svangerskapet var jeg i telefonkontakt med Riksen i tillegg til at fastlegen har sendt henvisning om at jeg skal ha ekstra oppfølging der istedet for på Bærum siden jeg har flyttet. Jeg fikk på telefon beskjed om at jeg selvfølgelig skal følges opp så snart de mottok henvisningen fra fastlegen min. Denne ble sendt etter svangerskapskontrollen i uke 12. Nå er jeg altså inn i min 16. uke, og jeg ringte Riksen i går for å høre hvordan det blir med denne oppfølgingen. Det var på tiden her jeg mistet sist og det er noe jeg føler veldig på og som jeg tenker mye på. Jeg føler selv at jeg egentlig burde hatt tett oppfølging helt fra positiv test, men fikk da beskjed om at de ikke har satt opp noe spesielt med meg før OUL i uke 18. Nå blir jeg altså så oppgitt og føler meg så lite ivaretatt. Jeg fikk riktignok kranglet meg til en time hos de i morgen formiddag, så er veldig spent på hva de sier da og hvordan de har tenkt å følge meg opp... Jeg er veldig sensitiv og blir fort veldig stressa for tida og merker at denne uklarheten virkelig går inn på meg, og ødelegger også nattesøvnen min. Det jeg lurer på nå er om noen av dere flotte jenter har noen erfaringer å dele om deres opplevelse av Rikshospitalet, både når det gjelder svangerskap og fødsel. Jeg lurer veldig på om jeg skal ringe Bærum og høre om jeg kan bytte fødeplass og komme til de på den oppfølgingen jeg ble lovt der. Jeg har ikke vært i kontakt med de i det hele tatt i dette svangerskapet, men det er mest pga beliggenhet og reisevei. Hvordan har dere andre opplevd Bærum sykehus? Og Rikshospitalet? Tar imot gode råd med stor takk. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144235237-b%C3%A6rum-sykehus-vs-rikshospitalet/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
hjerte♥barn Skrevet 8. september 2015 #2 Del Skrevet 8. september 2015 Har blitt fulgt opp av riksen og fødte der med nr 1. Har en hjertefeil som gjør at jeg får tett oppfølging og at jeg må føde på riksen. Jeg var veldig fornøyd sist gang, nesten så jeg følte det ble for mye. Men det var nok mest oppfølging når det gikk mot slutten. Var uheldig med fødsel på den måten at jeg ikke var alene. De pleier å ha 8-10 fødsler i døgnet og da jeg fødte hadde de 21, måtte sende vekk 3. Og dette var i februar. Førte til at jeg ble lagt på barsel med en annen (snorkende) kvinne. Veldig sårt at samboer måtte reise hjem. Riksen har ikke barselhotell. Men har som sagt vært fornøyd med oppfølging før og under fødsel, på tross av omstendighetene. Er nå i gang med nr 2, og har vært på første svangerskapskontroll. Det opplevde jeg ikke like bra som sist selv om det var samme jordmor og gynekolog. Fikk inntrykk av at de var stressa den dagen. Men samtidig at jeg jo er andregangs...så de tenkte nok at jeg ikke trengte like mye tid. Men når det er sagt; har en venninne som jobber på nyfødtintensiven på riksen som bor i Asker. Hun valgte fødeplass på riksen med tanke på kvaliteten på nyfødtintensiven. Skulle det gå gærnt så følte hun at hun da ville være på riktig sted. Og riksen er vel kjent for spesielt god kompetanse på nyfødtintensiven?!? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144235237-b%C3%A6rum-sykehus-vs-rikshospitalet/#findComment-147430139 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kakao1234 Skrevet 9. september 2015 Forfatter #3 Del Skrevet 9. september 2015 Har blitt fulgt opp av riksen og fødte der med nr 1. Har en hjertefeil som gjør at jeg får tett oppfølging og at jeg må føde på riksen. Jeg var veldig fornøyd sist gang, nesten så jeg følte det ble for mye. Men det var nok mest oppfølging når det gikk mot slutten. Var uheldig med fødsel på den måten at jeg ikke var alene. De pleier å ha 8-10 fødsler i døgnet og da jeg fødte hadde de 21, måtte sende vekk 3. Og dette var i februar. Førte til at jeg ble lagt på barsel med en annen (snorkende) kvinne. Veldig sårt at samboer måtte reise hjem. Riksen har ikke barselhotell. Men har som sagt vært fornøyd med oppfølging før og under fødsel, på tross av omstendighetene. Er nå i gang med nr 2, og har vært på første svangerskapskontroll. Det opplevde jeg ikke like bra som sist selv om det var samme jordmor og gynekolog. Fikk inntrykk av at de var stressa den dagen. Men samtidig at jeg jo er andregangs...så de tenkte nok at jeg ikke trengte like mye tid. Men når det er sagt; har en venninne som jobber på nyfødtintensiven på riksen som bor i Asker. Hun valgte fødeplass på riksen med tanke på kvaliteten på nyfødtintensiven. Skulle det gå gærnt så følte hun at hun da ville være på riktig sted. Og riksen er vel kjent for spesielt god kompetanse på nyfødtintensiven?!? Tusen takk for tilbakemeldingen! Jeg tok timen på Riksen i dag, og fikk en veldig nøye og bra undersøkelse der av overlegen (inkl. UL). Fikk snakket litt med han om situasjonen min nå, og tror han forstod at jeg trenger litt oppfølging for å føle meg trygg nå i dette svangerskapet. Fikk satt opp to nye timer fremover med tre ukers mellomrom, og tror det blir bra. Så jeg beholder nok plassen på Riksen enn så lenge iallefall. Det jeg tenker er positivt med Riksen er beliggenheten både i forhold til hjem og jobb og de er har som du sier en veldig bra nyfødt-intensiv. Og "alle" skryter så fælt av Riksen. Jeg ser det som ganske negativt at de ikke har enerom for alle, da jeg ikke er begeistret for å dele bad o.l. I tillegg til at mannen min da ikke får være der med oss hele tiden. De kommende besteforeldrene på begge sider kommer langveis fra for å hilse på oss når den tid kommer, og da synes jeg det er utrolig kjipt å måtte ta imot de i gangen for et kort besøk. Hadde man hatt enerom så hadde alt blitt litt mer privat. Men som sagt; oppfølgingen frem til vi kommer så langt er det viktigste for meg, så får vi heller stå ut med deling av rom og snorking et par netter etter fødselen. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144235237-b%C3%A6rum-sykehus-vs-rikshospitalet/#findComment-147431961 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 10. september 2015 #4 Del Skrevet 10. september 2015 Riksen har nyfødtintensivavdeling, det har ikke Bærum. Hadde vært grunn nok for meg. Lykke til! Anonymous poster hash: b9989...b48 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144235237-b%C3%A6rum-sykehus-vs-rikshospitalet/#findComment-147433447 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thie88 Skrevet 10. september 2015 #5 Del Skrevet 10. september 2015 Har valgt riksen de to gangene jeg har gått gravid, første gangen fikk jeg ikke ekstra oppfølging før etter oul, var fastlegen min som ikke visste, og glemte å sette meg opp på fragmin, andre gangen hadde jeg tett oppfølging på riksen siden uke 8. Og nå er jeg gravid med nr3 og får ikke ekstra oppfølging før etter oul igjen, synes det er helt greit, skjønner situasjonen din er helt annerledes, og da er det lov å mase litt, for å føle seg ivaretatt og trygg, med meg så er det ikke så stress, Hatt fine svangerskap med begge to, og regner med at det siste blir fint veldig fornøyd med jm på føden osv, utrolig søte og flinke. Så er ikke jeg veldig kravstor av meg eller tar mye plass ☺ Så det passer veldig fint for meg ihvertfall, Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144235237-b%C3%A6rum-sykehus-vs-rikshospitalet/#findComment-147433516 Del på andre sider Flere delingsvalg…
hjerte♥barn Skrevet 10. september 2015 #6 Del Skrevet 10. september 2015 Har blitt fulgt opp av riksen og fødte der med nr 1. Har en hjertefeil som gjør at jeg får tett oppfølging og at jeg må føde på riksen. Jeg var veldig fornøyd sist gang, nesten så jeg følte det ble for mye. Men det var nok mest oppfølging når det gikk mot slutten. Var uheldig med fødsel på den måten at jeg ikke var alene. De pleier å ha 8-10 fødsler i døgnet og da jeg fødte hadde de 21, måtte sende vekk 3. Og dette var i februar. Førte til at jeg ble lagt på barsel med en annen (snorkende) kvinne. Veldig sårt at samboer måtte reise hjem. Riksen har ikke barselhotell. Men har som sagt vært fornøyd med oppfølging før og under fødsel, på tross av omstendighetene. Er nå i gang med nr 2, og har vært på første svangerskapskontroll. Det opplevde jeg ikke like bra som sist selv om det var samme jordmor og gynekolog. Fikk inntrykk av at de var stressa den dagen. Men samtidig at jeg jo er andregangs...så de tenkte nok at jeg ikke trengte like mye tid. Men når det er sagt; har en venninne som jobber på nyfødtintensiven på riksen som bor i Asker. Hun valgte fødeplass på riksen med tanke på kvaliteten på nyfødtintensiven. Skulle det gå gærnt så følte hun at hun da ville være på riktig sted. Og riksen er vel kjent for spesielt god kompetanse på nyfødtintensiven?!?Tusen takk for tilbakemeldingen! Jeg tok timen på Riksen i dag, og fikk en veldig nøye og bra undersøkelse der av overlegen (inkl. UL). Fikk snakket litt med han om situasjonen min nå, og tror han forstod at jeg trenger litt oppfølging for å føle meg trygg nå i dette svangerskapet. Fikk satt opp to nye timer fremover med tre ukers mellomrom, og tror det blir bra. Så jeg beholder nok plassen på Riksen enn så lenge iallefall. Det jeg tenker er positivt med Riksen er beliggenheten både i forhold til hjem og jobb og de er har som du sier en veldig bra nyfødt-intensiv. Og "alle" skryter så fælt av Riksen. Jeg ser det som ganske negativt at de ikke har enerom for alle, da jeg ikke er begeistret for å dele bad o.l. I tillegg til at mannen min da ikke får være der med oss hele tiden. De kommende besteforeldrene på begge sider kommer langveis fra for å hilse på oss når den tid kommer, og da synes jeg det er utrolig kjipt å måtte ta imot de i gangen for et kort besøk. Hadde man hatt enerom så hadde alt blitt litt mer privat. Men som sagt; oppfølgingen frem til vi kommer så langt er det viktigste for meg, så får vi heller stå ut med deling av rom og snorking et par netter etter fødselen. Er det ikke sånn alle steder at det kun er fedre /medmødre og søsken som får lov til å komme inn på selve barselavdelingen. Alle andre må man møte i kafeområdet?!?? Men et lite tips...ikke avtal besøk på sykehus før fødsel er overstått og du ser an formen din. Jeg selv var full av barseltårer og superfrustrert over amming og dritvondt i hutteteita. Så var ikke klar for besøk før jeg kom hjem til meg selv og vår leilighet. Og så er det viktig å utnytte tiden til råd og veiledning fra jordmor og barnepleiere. Er jo litt derfor en er på sykehus så lang tid etter fødsel. Bare ment som et tips.... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144235237-b%C3%A6rum-sykehus-vs-rikshospitalet/#findComment-147433896 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Iris81 Skrevet 14. september 2015 #7 Del Skrevet 14. september 2015 Jeg valgte Rikshospitalet sist pga at det er der ekspertisen er dersom noe skulle skje. Jeg hadde en helt ukomplisert fødsel, heldigvis Følte meg veldig godt ivaretatt der og hadde en fin fødselsopplevelse. Var forberedt på at jeg kom til å ligge på rom med én til og at mannen måtte hjem. Det var helt greit. Og deilig å ha en unnskyldning for å slippe besøk Har flyttet siden sist, så blir dessverre ikke Riksen denne gangen. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144235237-b%C3%A6rum-sykehus-vs-rikshospitalet/#findComment-147440550 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frufluffy Skrevet 25. september 2015 #8 Del Skrevet 25. september 2015 Jeg har fire fødsler på Bærum ( og en sa i uke 14hjemme med oppfølging på Bærum) jeg er meget fornøyd og kunne ikke vurdert noe annet sted med nr fire for eksempel. Skjønner at det er trygt med risken og nyfødt intensiven, men fødsel på Bærum er nok vel så bra for meg. Ser du har fått god oppfølging og da regner jeg med du blir på risken. Jeg ville bare få skryte av Bærum også. Heldigvis for meg har jeg hatt fødeplass på Bærum for til risken ville jeg ikke rukket selv om vi kjører dit på 15-20 minutter. Lykke til Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144235237-b%C3%A6rum-sykehus-vs-rikshospitalet/#findComment-147462620 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå