Gå til innhold

Plattfot, 11 år og vondt i knær/under føtter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen min var plattfot og klager endel over å ha vondt i det ene kneet, vondt når jeg tar litt på det. Til tider så klager han også over å ha vondt under føttene, men det har bedret seg endel etter at han begynte å bruke sko innlegg som løfter litt under.

Prøvd å lese litt på nettet men finner ikke så mye informasjon, er det ingenting annet å gjøre en å kun

fortsette å bruke sko innlegg ? kan legen gjøre noe ? Bør det tas røntgen/bedre undersøkelser ? 

Virker som dette er stiv plattfor da foten ikke endrer seg noe når han står på tær.

Anonymous poster hash: 306cb...830

Fortsetter under...

Skrevet

Har han vært hos lege for å få sålene?

Har ikke egentlig noe svar, bortsett fra at min femåring har time på ortopedisk poliklinikk senere i høst. Han er plattfot og har smerter i beina.

Anonymous poster hash: 6e587...fc5

Skrevet

Har ikke egentlig noe svar, bortsett fra at min femåring har time på ortopedisk poliklinikk senere i høst. Han er plattfot og har smerter i beina.

Sålene er kjøpt på sports butikk. Men nylig han har begynt å klage på kneet, har bestillt legetime men er dessverre noen ukers ventetid. Er det ortopedisk poliklinikk som kan lage spesiallagde såler ? Er de dyre ? 

Gjest Antarctica
Skrevet (endret)

Barn får dekket slike såler av NAV, og evt spesialsko hvis det trengs.

Få også en lege til å sjekke om han f eks har hypermobile ledd! Det sammenfaller ofte med plattfothet.

Han kan også få henvisning til fysioterapi.

Endret av Pashla&pashlingene
Skrevet

Takk for svar :) er det henvisning til ortopedisk poliklinikk som er første stopp ?

Skrevet

Sålene er kjøpt på sports butikk. Men nylig han har begynt å klage på kneet, har bestillt legetime men er dessverre noen ukers ventetid. Er det ortopedisk poliklinikk som kan lage spesiallagde såler ? Er de dyre ?

Du må selvsagt ha spesialtilpassede såler når barnet er plattfot og har vondt. Få henvisning til ortoped med en gang. Når det er sagt hjalp det ikke på min datter, men man må jo prøve. De eneste skoene hun ikke får vondt av er Nike free - litt oppbygd og myke såler.

Anonymous poster hash: b2696...3c0

Annonse

Skrevet

Fastlegen henviser til ortoped.

Vi er forberedt på å dekke sålene selv (fastlegen antydet pris rundt 10 000). Hvis NAV dekker noe av dette, takker vi imidlertid ikke nei.

Skrevet

Ja du må til fastlegen å få henvisning til ortoped for å få spesialtilpasset fotseng.

Jeg som voksen og tverrplattfot betaler ca. 400 kr i egenandel i året. Får ett nytt par hvert år. 

Du kan også få spesialsko om dette er nødvendig.

Er ungen plattfot er dette ikke noe som går over og ja det kan bli veldig vondt i fot, legger og slitasjer i knær som ikke kan rettes opp igjen.

Anonymous poster hash: fdd67...395
Skrevet

Hvis han har plattfot kan det forplante seg opp i ryggen.

Jeg hadde spandert på barnet en time hos kiropraktor for å finne ut om det. Mange kiropraktorer er også flinke til å hjelpe med plattfot og det å se helheten i kroppen.

Skrevet

Fastlegen henviser til ortoped.

Vi er forberedt på å dekke sålene selv (fastlegen antydet pris rundt 10 000). Hvis NAV dekker noe av dette, takker vi imidlertid ikke nei.

Det koster maks et par tusen og man får pengene tilbake.

Anonymous poster hash: b2696...3c0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...