Gå til innhold

Dere som har barn med astma

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan merket dere det?

Jeg har en femåring som veldig lett blir andpusten. Han kan springe som en gal, men stopper etter en stund, rød i ansiktet og klager på vondt i brystet. Synes han er mindre utholdende enn mange barn på hans alder. Bare dårlig kondis, eller..?

Anonymous poster hash: 5aaa2...c5f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis han får smerter i brystet så synes jeg du skal få ham undersøkt hos lege.

Anonymous poster hash: f4fa6...383
Skrevet

Få han utredet. Mulig det er astma, men kan i verste fall være hjertet.

Anonymous poster hash: 4ec71...edd

Skrevet

Vi merket det fordi han hostet så veldig på kvelden/natta. Han hoster lite på dagtid, bare når det er på sitt værste. Før medisinene våknet han mye og sov veldig lett. Våknet hvis vi gikk forbi rommet hans feks. Våknet fortsatt mye etter medisiner, men det ble mye bedre. Han er også irritabel og mye sint når han plages mye med astmaen. Nå er han tre og sier i perioder med natthoste at han får vondt i magen når han løper.

Skrevet

Vi merket det da hun spilte fotball. Hun ble veldig fort andpusten + ved forkjølelse så ble hun skremmende tett. Nå bruker vi astmaspray før fotballtrening og ved forkjølelse + hun blir vaksinert mot influensa hvert år. Legen vår anbefalte vaksine, men vet at noen leger mener det er unødvendig med vaksine, men etter å ha sittet med en unge på fanget som nesten ikke får puste av en forkjølese, vil jeg ikke tenke på hva en kraftig influensa kan føre med seg.

Anonymous poster hash: cbbea...75e
Skrevet

Minsten her fikk konstatert astma når han var litt over året.

Grunnen var konstant natthoste, hosting på dagtid, infeksjoner hele tiden og til slutt at han kollapset hjemme av utmattelse etter en hard infeksjon.

De sa han kom til å vokse det av seg, men han er nå 8 år og på ingen måte bedre. Han har ikke anstrengelse astma, men sliter med hoste, at han er sliten, sover til tider dårlig om natten osv.

Skrevet

Her var det hosting. Særlig natthoste i vinterhalvåret. Fortsatt er det hoste ved virusinfeksjoner som er hovedsymptomet. Blir noen ganger andpusten. Han føler ventoline hjelper på pusten ved anstrengelse.

Du kan nok få testet hvordan barnet ditt puster med PEF-måling.

Anonymous poster hash: c5a0e...0a8

Skrevet

Hoste om natten og masse brekking på morgenen for å få opp slim.

Bare slimet var oppe var ham fin.

Merket ikke noe til det slik du beskriver din sønn.

Anonymous poster hash: 5c1e0...353

Skrevet

Her var det som de over sier, nattehoste, dårlig søvn generelt sliten og reaksjon på tempforandringer og fuktighet. Hun blir kjempe syk om hun blir forkjølt og vi ikke ser det 3 dager i forveien slik at vi øker dosen med ventoline og flutide da må vi på sykehus slik at hun kan få medisin gjennom forstøverapparat.  

Skrevet

Hoste om natten og masse brekking på morgenen for å få opp slim.

Bare slimet var oppe var ham fin.

Merket ikke noe til det slik du beskriver din sønn.

Og ofte luftveisinfeksjon og forkjølelse.

Skrevet

Vil ikke ha noe diskusjon for eller mot, men vaksinerer dere andre mot influensa?

Skrevet

Minstemann her fikk det som liten baby. Han ble aldri frisk etter en liten forkjølelse han fikk når han var to mnd gammel. Bare hostet og hostet, pluss han skurklet veldig når han pustet. Da det hadde gått noen uker begynte han å skrike i flere timer hver kveld før han sovnet av ren utmattelse. Viste seg at han slet så med å puste at han pustet med magen og når kvelden kom var han så utslitt og hadde vondt i magen. Så etter en uke med skrik tvang vi oss til en hastetime hos legen i romjula og fikk astmamedisiner. De hjalp så å si øyeblikkelig.

Legen vår har nektet å sette diagnosen da spedbarn tydeligvis ikke får astma... Men flere andre leger har bekreftet diagnosen og nå har vi endelig "vunnet" over legen og tvunget han til å henvise oss til utredning.

Gruer meg til vinteren for han er kuldepåvirlet og blir virkelig dårlig av å være ute i kulden for så å komme inn igjen.

Anonymous poster hash: 64a50...9c3

Skrevet

Vaksinerte han mot svineinfluensa. Han blir ikke vaksinert mot sesonginfluensa. Han hadde den for ca 5 år siden. Han hostet noe forferdelig, men ble ikke særlig obstruktiv. Noe han generelt ikke er. Han får hetta av sprøyter, og siden han ikke er spesielt preget av sin astma, har vi latt han slippe. Et astmabarn som ofte må på sykehus f.eks., hadde jeg vaksinert.

Skrevet

Takk for svar alle! Ja, skader ikke med en sjekk, selvsagt, men han har ingen andre symptomer annet enn at han blir fort andpusten. Han sliter ikke med hoste/forkjølelse, er ikke blek eller slapp. Kan av og til klage over vondt i magen, men det kan jo være så mangt. Jeg tror jeg avventer det til han har begynt på fotballen. Hvis jeg merker at han har bemerkelsesverdig dårligere kondis enn de andre barna, og det er et problem, må vi få han undersøkt. 

Hilsen HI

Skrevet

Hvis han får vondt i brystet ved anstrengelse, skal du ikke utsette den legetimen. Du bestiller den i dag.

Anonymous poster hash: 63ab1...bff

Skrevet

Vaksinerte han mot svineinfluensa. Han blir ikke vaksinert mot sesonginfluensa. Han hadde den for ca 5 år siden. Han hostet noe forferdelig, men ble ikke særlig obstruktiv. Noe han generelt ikke er. Han får hetta av sprøyter, og siden han ikke er spesielt preget av sin astma, har vi latt han slippe. Et astmabarn som ofte må på sykehus f.eks., hadde jeg vaksinert.

Om det er sprøyten som hindrer dere, så er det faktisk nå mulig å få vaksine som nesespray.

Skrevet

Hvis han får vondt i brystet ved anstrengelse, skal du ikke utsette den legetimen. Du bestiller den i dag.

Anonymous poster hash: 63ab1...bff

Kan jeg spørre hvorfor det haster sånn?

Hva tenker du det kan være?

HI

Skrevet

Vår strevde sånn med å puste at hun bare lå i armene våre. Var helt ekkelt, brått var det en pustefrekvens på over 60 innpust i minuttet, og det var ikke mulig å få kontakt med henne.

Haddr noen slike anfall den første vinteren, da hunvar rundt 1 år, hvor vi endte på legevakta og adrenalin i maske, før vi endelig klarte å regulere det bedre med medisiner. Nå ser det ut som hun har vokst av seg det verste, har tom hatt en forkjølelsesrunde som ikke endte på legevakta! 😊

Anonymous poster hash: cf472...c1b

Skrevet

Kan jeg spørre hvorfor det haster sånn?

Hva tenker du det kan være?

HI

Som andre har skrevet - det kan være tegn på problemer med hjertet. Du bør bestille legetime, ikke bare fortsette å se det an. Det er ikke normalt for et barn å få brystsmerter ved anstrengelse.

Anonymous poster hash: f4fa6...383

Skrevet

Datteren min fikk astma som 2 åring, men har heldigvis vokst det av seg, mer eller mindre. Hun fikk også brystsmerter når hun anstrengte seg. Det er vondt og ikke klare å puste skikkelig.  Hvis jeg var deg ville jeg uansett bestilt time raskt. Får han et skikkelig anfall så bør du helst ha medisin for hånden.

Anonymous poster hash: ab5dd...ba3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...