Anonym bruker Skrevet 5. september 2015 #1 Skrevet 5. september 2015 Det slokker da hele tiden!!! Sitter med døren oppe lenge så det blir godt med fyr. Med en gang jeg smekker døren igjen så slokker det. Og når jeg åpner døra velter det ut med sort røyk. Jeg er skikkelig elendig. Trodde det bare var å hive noen kubber inn og fyre på. Har nettopp kjøpt meg hus og har aldri verken i min barndom eller som voksen vært bortig peis fyring. Anonymous poster hash: e9364...05d
Hjertefru Skrevet 5. september 2015 #2 Skrevet 5. september 2015 Du må legge inn noe å tenne opp med først. Høvelspon, småved el papp. Gjerne også avispapir. Ev kan du også bruke opptenningsbriketter. Lykke til !
Anonym bruker Skrevet 5. september 2015 #3 Skrevet 5. september 2015 Har du åpnet spjeldet? Det må være litt trekk for at ilden ikke skal dø ut. Anonymous poster hash: d9ba8...f49
Anonym bruker Skrevet 5. september 2015 #4 Skrevet 5. september 2015 Jeg pleier å legge noen ganske store klubber nederst. Deretter to oppfyringsbriketter og så oppfyringsved og noen små kunner. Tenner på brikettene. Den ene peisen vår er litt vrien hvis pipa er kald og være rått. Da må jeg gjerne sitte 10-15 minutter med døra så vidt på gløtt før varmen er god nok til å få skikklig trekk. Anonymous poster hash: a47e1...65e
Anonym bruker Skrevet 5. september 2015 #5 Skrevet 5. september 2015 Slik gjør jeg det: Jeg legger to middels store kubber parallellt nederst, med ca 5 cm mellomrom. Fyrer på en tennbrikke (avispapir, papp ol. fungerer også), og legger dette i mellom kubbene. Så legger jeg en litt mindre og mye tynnere kubbe oppå, slik at den ligger som et "tak" over flammen. Full lufting og døra litt på gløtt, og dette pleier å ta fyr relativt fort. Når det er god nok fyr slenger jeg inn en større kubbe, da den tynne flisa på toppen brenner fort opp. Anonymous poster hash: 88efd...21c
Anonym bruker Skrevet 5. september 2015 #6 Skrevet 5. september 2015 Du snakker om å fyre i OVNEN, ikke i peisen. Legg inn et par tynne vedskier, en opptenningsbrikett, tenn på, legg småved oppå, men ikke kvel varmen. Tvilsomt om det er spjeld i pipa, siden det er ovn, ikke peis. La varmen/ilden få tak, lukk døren inntil, men ikke helt igjen. Sørg for at luftinntakene i ovnen er åpne. Enkelt og greit. Anonymous poster hash: b274a...4c8
Anonym bruker Skrevet 5. september 2015 #7 Skrevet 5. september 2015 Har du trekken åpen? Høres ut som om det blir for tett. Dersom det fortsetter bør du høre med feieren om han kan sjekke at ikke pipa er tett. Reir, død fugl etc. Anonymous poster hash: 8a372...8b3
Anonym bruker Skrevet 5. september 2015 #8 Skrevet 5. september 2015 Åpne spjeldet, så tenker jeg det blir årnings Anonymous poster hash: 8a0d5...12c
Anonym bruker Skrevet 5. september 2015 #9 Skrevet 5. september 2015 Tusen takk. Beklager da. Mente ovnen. Har den greia helt åpen. Så må nok få feire til å sjekke pipa Hi Anonymous poster hash: e9364...05d
Anonym bruker Skrevet 5. september 2015 #10 Skrevet 5. september 2015 Tusen takk. Beklager da. Mente ovnen. Har den greia helt åpen. Så må nok få feire til å sjekke pipa HiAnonymous poster hash: e9364...05d Det trenger ikke være noe galt. Sansynlig vis er pipa bare kald og huset ganske tett. Det kan hjelpe å åpne et vindu mens du fyrer opp. Når bålet tar god fyr og pipa blir varm er det ikke noe problem. Anonymous poster hash: a47e1...65e
Anonym bruker Skrevet 5. september 2015 #11 Skrevet 5. september 2015 Hmmm... okei... høres rart ut. Sikkert greit å få en feier til å se på det, da. Jeg synes det høres ut som du gjør alt rett! Anonymous poster hash: 8a0d5...12c
Anonym bruker Skrevet 5. september 2015 #12 Skrevet 5. september 2015 Det er ofte litt vanskelig første gangen hver høst, når det er lenge siden det er fyrt, pipa er kald og røyken slår ned. Prøv igjen i morgen! Anonymous poster hash: d9ba8...f49
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå