Gå til innhold

Sønnen min går i første klasse og tester viser at han ligger på nivå med 5./6. klasse i matematikk. Hva har vi krav på fra skolen?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Understrek for læreren at alle har lovfestet rett til tilpasset opplæring. Det gjelder den veien også, ikke bare for dem som sliter.

Jenta vår, og et par andre i klassen, har hele veien fått vanskeligere oppgaver og større utfordringer i matte enn resten av klassen.

Anonymous poster hash: 866cc...169

hvordan i alle dager har de fått testet det allerede? og hvorfor er du bekymret for det?

hadde vært bekymret om ungen din gikk i 5 eller 6 klasse og ikke kunne mer enn 1 klasse matte :)

Anonymous poster hash: f1bf5...ae3

Hvilke tester? Tester de sånt på skolen i 1.klasse?

De har i hvert fall gjort det med han. Barnehagen har hatt overgangssamtale med dem og fortalte at han lå langt fremme. På første møte med læreren fortalte hun at de gjerne ville teste han, fordi "ingen skal kjede seg på skolen", som hun sa. Sønnen vår syntes bare det var stas. 😊

Anonymous poster hash: 8561b...dcd

hvordan i alle dager har de fått testet det allerede? og hvorfor er du bekymret for det?

hadde vært bekymret om ungen din gikk i 5 eller 6 klasse og ikke kunne mer enn 1 klasse matte :)

Fordi det er viktig for trivselen hans at han får tilpasset opplæring. Vil ikke at han skal vente på at de andre når hans nivå, for det tar flere år.

Annonse

Tilpasset undervisning. Problemet er når han er ferdig med siste trinn. Da begynner det ofte å butte for lærerne og fremdriften stagnerer, barnet går lei av å ikke bli stimulert.

Og dette i et land der politikerne etterlyser fler forskere, genier, gründere og mennesker som kan gjøre STORE ting.

Når barneskolen ikke klarer følge opp geniene men heller bruker masse ressurser på å få taperne opp til middelmådig vil Norge aldri få en Einstein.

Anonymous poster hash: 7d237...de7

Tilpasset undervisning. Problemet er når han er ferdig med siste trinn. Da begynner det ofte å butte for lærerne og fremdriften stagnerer, barnet går lei av å ikke bli stimulert.

Og dette i et land der politikerne etterlyser fler forskere, genier, gründere og mennesker som kan gjøre STORE ting.

Når barneskolen ikke klarer følge opp geniene men heller bruker masse ressurser på å få taperne opp til middelmådig vil Norge aldri få en Einstein.

Det var det jeg tenkte på også. Er det bedre med en privatskole, tror du?

Hvilke tester? Tester de sånt på skolen i 1.klasse?

De tester de som er veldig langt fremme.

Min fetter kunne lese og regne ganske avansert alt i 1. klasse. Han fikk tilpasset undervisning i matte, norsk og startet tidligere med engelsk.

Etterhvert kuttet de ut tilpasset undervisning i Norsk og satset mer på matte.

Det var det jeg tenkte på også. Er det bedre med en privatskole, tror du?

Aner faktisk ikke.

Jeg har bare erfaring med dette med en slektning. Han har ganske smarte foreldre så de fulgte han opp når skolen slapp taket.

Altså; mulig han er langt framme osv.

Men de tester ikke ungene med tanke på ferdigheter etter to uker på skolen! :)

Og nei, skolen har heller ingen mulighet til å engang gjøre slike tester. De kan ikke finne ut PM en 1. klassing - etter to uker på skolen - ligger på nivå med en 6. Klassing. Det vil i såfall kreve enorme ressurser mtp testing, det vil kreve at de har testet han i lesing, logikk, alle regneartene, likninger, algebra, areal, regning med ukjente, brøk, geometri, tabeller osv. Noe de selvfølgelig ikke gjør med en som Kkurat har begynt på skolen :)

Anonymous poster hash: e2a7f...d39

Egentlig er det ganske enkelt! Han tar gjør matte fra 5. klasse bøker og oppover etterhvert samtidig som han følger klassen sitt opplegg? Læreren kan lage oppgavehefte eller gi dere en lærebok og oppgavebok som dere kan jobbe med hjemme. Husk at dere som foreldre også har et ansvar og ikke legger alt på læreren. Viktig at dere krever, men også forstår at læreren ikke kan bruke timesvis på deres sønn alene. Det er jo mange barn i klassen! Hva med å foreslå at han tar noen timer med høyere klasser? Etterhvert er hvertfall det en veldig god løsning!

Og nei, skolen har heller ingen mulighet til å engang gjøre slike tester. De kan ikke finne ut PM en 1. klassing - etter to uker på skolen - ligger på nivå med en 6. Klassing. Det vil i såfall kreve enorme ressurser mtp testing, det vil kreve at de har testet han i lesing, logikk, alle regneartene, likninger, algebra, areal, regning med ukjente, brøk, geometri, tabeller osv. Noe de selvfølgelig ikke gjør med en som Kkurat har begynt på skolen :)

Vit hva du prater om du.

Noe sier meg at du ikke ble testet i allefall. 🙊

Annonse

hvis han er såå langt fremme burde han vel bompes opp noen klassetrinn da... for det blir jo helt umulig for læreren å undervise han hvis han ligger så langt unna de andre..

hvis han er såå langt fremme burde han vel bompes opp noen klassetrinn da... for det blir jo helt umulig for læreren å undervise han hvis han ligger så langt unna de andre..

Ja, men følelsesmessig er han jo bare seks år og han elsker å leke. 😉 Vanskelig!

Du kan tro hva du vil, men det har de nå i hvert fall gjort her.

Og nei, skolen har heller ingen mulighet til å engang gjøre slike tester. De kan ikke finne ut PM en 1. klassing - etter to uker på skolen - ligger på nivå med en 6. Klassing. Det vil i såfall kreve enorme ressurser mtp testing, det vil kreve at de har testet han i lesing, logikk, alle regneartene, likninger, algebra, areal, regning med ukjente, brøk, geometri, tabeller osv. Noe de selvfølgelig ikke gjør med en som Kkurat har begynt på skolen :)Anonymous poster hash: e2a7f...d39

Du kan tro hva du vil, men det har de nå i hvert fall gjort her. Anonymous poster hash: 8561b...dcd

Da synes jeg du skal vise til hvilke tester han har gjennomført

Når har de fått tid til det etter to uker på skolen? Det er svært omfattende tester som skal gjennomgås. Selv om barnehagen har gitt beskjed, må jo skolen få se det med sine øyne. Man må få inn Ppt flere ganger for det er ikke bare selve svaret som skal sjekkes, men også forståelsen.

Regner med gutten får en mattebok for høyere trinn han kan jobbe i selv.

Kan han altså mye om både bruk av sannsynlighetsregning, geometri (areal, tredimensjonale figurer, overflate og volum av prismer,rekning med tid, brøk, lokalisering og forholdsregning osv som 5. Klassingen her skal lære i år!?

Anonymous poster hash: d5ef8...d0d

Hi

Hadde du kommet med dette på vårparten, da skulle du fått et ordentlig, gjennomtenkt svar fra meg. Etter to uker i første klasse...? Og de har allerede testet ditt barn og konkludert med at han ligger på samme nivå som en 5- 6 klassing..? Vet ikke helt jeg....

Anonymous poster hash: 6e8b0...0d3

Når har de fått tid til det etter to uker på skolen? Det er svært omfattende tester som skal gjennomgås. Selv om barnehagen har gitt beskjed, må jo skolen få se det med sine øyne. Man må få inn Ppt flere ganger for det er ikke bare selve svaret som skal sjekkes, men også forståelsen.

Regner med gutten får en mattebok for høyere trinn han kan jobbe i selv.

Kan han altså mye om både bruk av sannsynlighetsregning, geometri (areal, tredimensjonale figurer, overflate og volum av prismer,rekning med tid, brøk, lokalisering og forholdsregning osv som 5. Klassingen her skal lære i år!?

Anonymous poster hash: d5ef8...d0d

Han har blitt tatt ut av klassen og blitt testet alene med en lærer på et rom. Han er utrolig kjapp i hodet og har først og fremst blitt testet i hoderegning med ganging, deling, pluss og minus. Brøk og geometri, mål, måleenheter og desimaltall hadde han forstått etter litt forklaring. Jeg sier ikke at han kan alle disse tingene, men at han ganske enkelt forstår det når det blir forklart for han. Rart at det er så vanskelig å godta for mange at det finnes evnerike barn. Han har lest siden han var to år.

Hi

Hadde du kommet med dette på vårparten, da skulle du fått et ordentlig, gjennomtenkt svar fra meg. Etter to uker i første klasse...? Og de har allerede testet ditt barn og konkludert med at han ligger på samme nivå som en 5- 6 klassing..? Vet ikke helt jeg....

Anonymous poster hash: 6e8b0...0d3

Hvorfor skal jeg lyve om dette? 😊 Utrolig hva folk kan få seg til å si.

Jeg er litt usikker på hva læreren legger i at han er på nivå med 5-6 klassingene, men tar utgangspunktet i at han forstår matte veldig lett og kan de grunnleggende regneartene.

Det er klart han da bør få tilpasset undervisning. Spørsmålet er hvilken type undervisning som er best. Det vil jo være fristende bare å rase på med mer avanserte bøker, men det er ikke sikkert det er så lurt. Den ene grunnen er at oppgavene i bøker for eldre elever er forklart ut fra vanlig modenhetsnivå og ordforåd som vanlige elever har. Selv om han kanskje vil kunne klare mattematikken i seg selv er det ikke sikkert han vil ha erfaring nok på andre områder til egentlig å forstå hva det dreier seg om.

Den andre tingen er at det i mattematikk er ekstremt viktig å ha med seg en veldig god mengdeforståelse. Mange barn lærer lett den rent tekniske delen av regningen, men trenger likevell tid for å få inn i "ryggmargen" mengdeforståelsen og forståelsen av hva de egentlig gjør når de regner. Vær derfor nøye på at han får nok oppgaver og tid til den typen oppgaver, selv om det virker som om det er enkelt for ham. Det er egentlig ikke så veldig mange regnearter eller tekniske utfordringer ungene får å bryne seg på på barneskolen. Den største delen er å gi dem en grunnleggende forståelse av tallene og mengdene. Pass på at din sønn også får det til gangs.

Jeg tror derfor jeg hadde ønsket at mine barn, om de hadde ligget så langt fremme, heller hadde fått mange praktiske utfordringer og grubleoppgaver som var mulige å løse med de grunleggende ferdighetene gutten alt har, enn at de skulle gyve løs på bøkene for 5. eller 6. klasse for å få utfordringer nok.

Anonymous poster hash: 89cc8...5e2

Og nei, skolen har heller ingen mulighet til å engang gjøre slike tester. De kan ikke finne ut PM en 1. klassing - etter to uker på skolen - ligger på nivå med en 6. Klassing. Det vil i såfall kreve enorme ressurser mtp testing, det vil kreve at de har testet han i lesing, logikk, alle regneartene, likninger, algebra, areal, regning med ukjente, brøk, geometri, tabeller osv. Noe de selvfølgelig ikke gjør med en som Kkurat har begynt på skolen :)Anonymous poster hash: e2a7f...d39

Du kan tro hva du vil, men det har de nå i hvert fall gjort her. Anonymous poster hash: 8561b...dcd

Hun trenger vel ikke å "bevise" dette for deg da.

Anonymous poster hash: 389f2...4c2

Hun trenger vel ikke å "bevise" dette for deg da.

Anonymous poster hash: 389f2...4c2

Det har jeg allerede skrevet om og som den siste her påpeker, så må jeg ikke bevise det for noen. Jeg var bare ute etter om noen hadde noen gode råd. 😊

Jeg er litt usikker på hva læreren legger i at han er på nivå med 5-6 klassingene, men tar utgangspunktet i at han forstår matte veldig lett og kan de grunnleggende regneartene.

Det er klart han da bør få tilpasset undervisning. Spørsmålet er hvilken type undervisning som er best. Det vil jo være fristende bare å rase på med mer avanserte bøker, men det er ikke sikkert det er så lurt. Den ene grunnen er at oppgavene i bøker for eldre elever er forklart ut fra vanlig modenhetsnivå og ordforåd som vanlige elever har. Selv om han kanskje vil kunne klare mattematikken i seg selv er det ikke sikkert han vil ha erfaring nok på andre områder til egentlig å forstå hva det dreier seg om.

Den andre tingen er at det i mattematikk er ekstremt viktig å ha med seg en veldig god mengdeforståelse. Mange barn lærer lett den rent tekniske delen av regningen, men trenger likevell tid for å få inn i "ryggmargen" mengdeforståelsen og forståelsen av hva de egentlig gjør når de regner. Vær derfor nøye på at han får nok oppgaver og tid til den typen oppgaver, selv om det virker som om det er enkelt for ham. Det er egentlig ikke så veldig mange regnearter eller tekniske utfordringer ungene får å bryne seg på på barneskolen. Den største delen er å gi dem en grunnleggende forståelse av tallene og mengdene. Pass på at din sønn også får det til gangs.

Jeg tror derfor jeg hadde ønsket at mine barn, om de hadde ligget så langt fremme, heller hadde fått mange praktiske utfordringer og grubleoppgaver som var mulige å løse med de grunleggende ferdighetene gutten alt har, enn at de skulle gyve løs på bøkene for 5. eller 6. klasse for å få utfordringer nok.

Anonymous poster hash: 89cc8...5e2

Tusen takk for et velformulert og godt svar. Skal ta med meg dette videre. De snakket først om å la han hospitere i andre klasser, men det var før de visste nivået han ligger på. Han er jo bare seks år og vil ikke forstå måten en lærer i 5.klasse forklarer på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...