Høstduft Skrevet 3. september 2015 #1 Skrevet 3. september 2015 Jeg er ufør. Har for flere år siden (før jeg ble ufør) tatt flere regnskapsfag, ...dvs jeg tok de to første årene av bachelorutdanningen økonomi og administrasjon. Var ganske syk den gangen, ikke nok motivert, og fikk ikke spesielt gode karakterer. Føler i dag at mye er glemt. Jeg er nå veldig lei av å gå hjemme og ikke bruke hodet. Føler jeg visner bort, og føler jeg har mistet all verdi. Ønsker mest av alt å komme ut i jobb igjen, og har konkludert med at det ikke lenger er viktig for meg med en høy utdannelse og stilling. Jeg vil gjerne ha en "gjørejobb", som å føre bilag, kjøre lønn etc, som jeg kan gjøre de dagene/kveldene/helgene jeg er frisk nok. Noe innenfor det jeg har startet på. Jeg har derfor lyst til å lese fag på egenhånd nå, evt ta enkelte nettbaserte fag/privatistfag eller eksamen i enkelte emner bare. Så da lurer jeg på hva som er lurt av meg å gjøre. Hva slags fag, kurs, studier er lurt? Vil ikke kaste bort penger på evt nettstudier som ikke vil kunne hjelpe meg ut i arbeid...må være hold og dybde i disse studiene isåfall. Noen som kan hjelpe meg litt på vei her?
Anonym bruker Skrevet 3. september 2015 #2 Skrevet 3. september 2015 Jeg er ufør. Har for flere år siden (før jeg ble ufør) tatt flere regnskapsfag, ...dvs jeg tok de to første årene av bachelorutdanningen økonomi og administrasjon. Var ganske syk den gangen, ikke nok motivert, og fikk ikke spesielt gode karakterer. Føler i dag at mye er glemt. Jeg er nå veldig lei av å gå hjemme og ikke bruke hodet. Føler jeg visner bort, og føler jeg har mistet all verdi. Ønsker mest av alt å komme ut i jobb igjen, og har konkludert med at det ikke lenger er viktig for meg med en høy utdannelse og stilling. Jeg vil gjerne ha en "gjørejobb", som å føre bilag, kjøre lønn etc, som jeg kan gjøre de dagene/kveldene/helgene jeg er frisk nok. Noe innenfor det jeg har startet på. Jeg har derfor lyst til å lese fag på egenhånd nå, evt ta enkelte nettbaserte fag/privatistfag eller eksamen i enkelte emner bare. Så da lurer jeg på hva som er lurt av meg å gjøre. Hva slags fag, kurs, studier er lurt? Vil ikke kaste bort penger på evt nettstudier som ikke vil kunne hjelpe meg ut i arbeid...må være hold og dybde i disse studiene isåfall. Noen som kan hjelpe meg litt på vei her? Vel, med regnskap så har man tidsfrister. Går ikke an å utsette jobben fordi man føler seg syk dessverre. Kanskje det er enklere innenfor kommunal regnskap? Tror det blir vanskelig innenfor privat sektor, tviler på at samboeren min hadde ansatt noen som kunne gjort litt nå og da. Sats i offentlig sektor iallefall, da er du sikret Anonymous poster hash: 733a2...028
Anonym bruker Skrevet 3. september 2015 #3 Skrevet 3. september 2015 Som regnskapsfører som fører regnskap og har lønnskjøring og årsoppgjør;- vi har jo mye frister,- så og gjøre ting "når man er frisk nok" kan være veldig vanskelig. Lønnsgrunnlag eller bilag for moms kommer gjerne ikke lenger før fristene enn at det må gjøres unna,- etter hvert... Jeg hadde hatt null hjelp av en som førte mine bilag hvis det skulle gjøres "Når det passet denne";- og ikke når ting MÅ leveres inn.... Da er det bedre og legg inn overtid i perioder man VET det er travelt, enn og satse på avlasting som skjer en termin, men ikke neste. Skal du satse på et slik yrke må du vite at perioden januar til juni er det ikke lurt og være syk,- og resten av året er det også perioder det "hoper seg opp" pga frister.... Du vil mest sannsynlig få dine egne kunder og disse må DU gjøre, da de andre har det travelt opp med sine,- Og ingen gjør jobben din for deg. Om du skal bare være "avlasting";- så tviler jeg på at noen "tør" bruke deg til det,- pga det ovennevnte... Dessverre...... Større kontor har kanskje ANDRE oppgaver, som arkivering og dokumentering som du kan gjøre "Når det passer",- men akkurat regnskapsføring, lønn mm krever stabilitet og jevn innsats hele året. Og tenker du på "større kontor generelt",- da trenger det jo ikke være regnskapskontor heller,- men advokatfirma,- bank eller annet "kontorlandskap" hvor slike ting kan være en liten ekstrabelastning du kan fjerne fra disse ved og møte opp på "gode" dager?? Anonymous poster hash: 82750...04d
Anonym bruker Skrevet 3. september 2015 #4 Skrevet 3. september 2015 En annen ting er at man ved regnskap må være nøye, dvs. Hvis man føler seg dårlig og ikke klarer å konsentrere seg har man et problem. Anonymous poster hash: c4710...e4c
Høstduft Skrevet 3. september 2015 Forfatter #5 Skrevet 3. september 2015 Ok, men la oss si at jeg får det gjort. (For jeg snakker jo ikke om nå når jeg er så syk som jeg er).Og jeg tenker ikke 100% stilling, mer 20-40 kanskje...eller gjern 100 om jeg kommer dit. Og hvis jeg kan jobbe hjemmefra så får jeg det iallefall gjort ferdig. Så hvilke fag/kurs er lurt? Å søke uansett jobb uten utdanning og vært hjemme i mange år, vil jo garantert ikke gi meg jobb. Mamge foran meg da.
Anonym bruker Skrevet 3. september 2015 #6 Skrevet 3. september 2015 NKI og NKS har en del kurs og deltidsstudier du kan se på. Ellers,- søk om lønnsstøtte fra NAV og hør om noen vil "prøve" deg uten og måtte ha lønnskostnader på deg har selv tatt kurs der for og ta manglende poeng for autorisasjon, og fikk selv min første jobb (vanskelig og få jobb uten jobberfaring innen yrket) ved at NAV kunne betale lønna mi 3 mndr,- første omgang ( nn#3) Anonymous poster hash: 82750...04d
Anonym bruker Skrevet 3. september 2015 #7 Skrevet 3. september 2015 NKI og NKS har en del kurs og deltidsstudier du kan se på. Ellers,- søk om lønnsstøtte fra NAV og hør om noen vil "prøve" deg uten og måtte ha lønnskostnader på deg har selv tatt kurs der for og ta manglende poeng for autorisasjon, og fikk selv min første jobb (vanskelig og få jobb uten jobberfaring innen yrket) ved at NAV kunne betale lønna mi 3 mndr,- første omgang ( nn#3) Anonymous poster hash: 82750...04d Beklager spørsmål off topic, hi, men til deg som fikk lønnsstøtte: må man egentlig ha krav på dagpenger for å få slik lønnsstøtte? Eller hvilke krav stilles til deg? Jeg sliter også veldig med å få første praksisen... Masse stillinger å søke på, men ingen bedrifter som er villige til å ta kostnaden med opplæring tydeligvis:-/ Anonymous poster hash: 58c15...9af
Anonym bruker Skrevet 3. september 2015 #8 Skrevet 3. september 2015 Hi - tror du ikke at du kan klare å fullføre tredje året på økad-studiet ditt da? Da tror jeg du vil stille mye sterkere. Du trenger jo ikke gjøre alt på ett år, men ta det på deltid. Uansett - lykke til! Anonymous poster hash: 58c15...9af
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå