Anonym bruker Skrevet 2. september 2015 #1 Skrevet 2. september 2015 Altså, 7-åringen min gråt seg i søvne i kveld og sa at hun ikke vil leve lengre fordi hun ikke har noen venner. Hva gjør jeg nå? Jeg tror ikke vi snakker mobbing eller bevisst utestenging fra de andre. Jeg tror bare hun syns det er veldig vanskelig å ta initiativ til å leke med de andre. Men hva kan jeg gjøre? Jeg har mailet læreren hennes og forklart hva som har skjedd og spurt om hun har lagt merke til noe. Dette er så trist og tenke på. Vil så gjerne hjelpe henne, men vet ikke hvordan. Anonymous poster hash: 9a521...a15
Anonym bruker Skrevet 2. september 2015 #2 Skrevet 2. september 2015 2.klassing? Få læreren til å innføre "friminuttvenn", det har de i min mellomste sin klasse. De får en ny "venn" hver uke, som de skal lære å kjenne og være sammen med o friminuttene. Dette gjøres fordi det er en elev med spesielle behov i klassen, og det funker kjempebra. De må gjerne leke sammen med andre også samtidig men de har et spesielt ansvar overfor hverandre. Ellers så er det å invitere med seg hjem, hjelpe til med leken kanskje og legge til rette for å skape gode relasjoner også på fritiden. Går hun på noen aktiviteter etter skoletid? Håndball fotball El? Anonymous poster hash: 5e517...eb3
Anonym bruker Skrevet 2. september 2015 #3 Skrevet 2. september 2015 Kan hun starte på dansing/sport e.l. og finne noen venner den veien? Kan du ta kontakt med noen av foreldrene i klassen hennes og invitere de over? Jeg har funnet at jo bedre jeg kjenner foreldrene, jo enklere er det at ungene får kontakt. Anonymous poster hash: a1ac6...93a
Anonym bruker Skrevet 2. september 2015 #4 Skrevet 2. september 2015 Huff, stakkars liten! Kjenner dere barn i nabolaget? Jeg sender mld til mødre i nabolaget om ungene vil komme hit i helger, eller en dag etter skolen jeg har fri. Tok med nabojenta og jenta mi på badeland en søndag. Ikke kjenner jeg mødrene særlig mye..men slik har hun fått seg gode venner. Bodd her i to år. Går i 1 klasse nå ellers bør de voksne på skole og SFO kanskje hjelpe henne inn i lek, eller hjelpe henne ta initiativ. I barnehagen taklet min jente gruppelek dårlig, og kunne si ingen ville leke med henne den og den dagen og da gråt hun sårt på kveldene.. I praksis betød det ifølge de voksne at hun ville leke en ting og de andre noe annet, og da nektet hun være med. Anonymous poster hash: 08d13...4bf
Anonym bruker Skrevet 2. september 2015 #5 Skrevet 2. september 2015 Hva med å få til noen playdates ? Kjenner du noen av de andre foreldrene i klassen hennes, så kan du jo invitere de på besøk, for eksempel. Anonymous poster hash: b0561...4b7
Anonym bruker Skrevet 2. september 2015 #6 Skrevet 2. september 2015 Takk for gode svar. Det er en annen jente med spesielle behov i klassen, så jeg tror fokuset i førsteklasse har vært på henne. Vi hadde også vennegruppper i fjor som ikke fungerte så godt på vår gruppe. Det var kun vi som inviterte de andre ungene. I år skal det også settes sammen vennegruppper og jeg fortalte klassekontakten og læreren at vår gruppe ikke fungerte, så vi gjerne vil bytte gruppe. Håper det kan hjelpe. I fjor så opplevde jeg ikle dette som et stort problem. Vi hadde med noen jenter hjem og hun var med andre hjem. Men følte hele tiden at de andre jentene hadde sine bestevenner og min datter var ikke en av de. Tror "bare" det dr skummelt igjen nå i begynnelsen av skoleåret. Har ikke sett de andre barn på et par måneder. Og håper virkelig det går seg til. Men det gjør så fryktelig vondt i mammahjertet og se henne så trist. Og ja, jeg skal invitere med noen hjem til oss. Da er hun på tryggere grunn. Hun leker med ungene i gata, men ingen av de går i klassen hennes. Hun er ikke helt venneløs, men det spiller ingen rolle når det føles så vondt for henne og ikke ha de nære venninnene på skolen. Hi Anonymous poster hash: 9a521...a15
Anonym bruker Skrevet 2. september 2015 #7 Skrevet 2. september 2015 Det høres fryktelig sårt ut. Jeg tror det vil gå seg. Lykke til Anonymous poster hash: b0561...4b7
Anonym bruker Skrevet 2. september 2015 #8 Skrevet 2. september 2015 Inviter jentene i klasse på overnattingsbesøk. Hele gjengen. Da vi gikk på barneskolen fikk vi dn ny jente midt i året og hun slet litt med å finne sin plass. Etter overnattingen ble alle skikkelig godt kjent og vi ble en stor gjeng i stedet for flere små "klikker". Anonymous poster hash: 2e560...911
Anonym bruker Skrevet 2. september 2015 #9 Skrevet 2. september 2015 Inviter jentene i klasse på overnattingsbesøk. Hele gjengen. Da vi gikk på barneskolen fikk vi dn ny jente midt i året og hun slet litt med å finne sin plass. Etter overnattingen ble alle skikkelig godt kjent og vi ble en stor gjeng i stedet for flere små "klikker". Anonymous poster hash: 2e560...911 Tall for tipset, men det er vanskelig å gjennomføre. Vi bor i en knøttliten leilighet der flere deler soverom. I tillegg har datteren min problemer med at hun ofte tisser i sengen på natten. Er redd det ikke bidrar til å bedre situasjonen. Vi får heller invitere med oss noen hjem på ettermiddagene. Anonymous poster hash: 9a521...a15
Anonym bruker Skrevet 2. september 2015 #10 Skrevet 2. september 2015 Det høres fryktelig sårt ut. Jeg tror det vil gå seg. Lykke til Anonymous poster hash: b0561...4b7 Takk :-) Anonymous poster hash: 9a521...a15
Anonym bruker Skrevet 2. september 2015 #11 Skrevet 2. september 2015 'Voksne skaper vennskap' og det er sant. Legg ned tid og energi på å bli kjent med foreldrene i klassen, finn på ting sammen med dem og barna, inviter unger med hjem og delta aktivt i klassemiljøet og fritidsarena. Anonymous poster hash: d7fab...c59
Anonym bruker Skrevet 2. september 2015 #12 Skrevet 2. september 2015 'Voksne skaper vennskap' og det er sant. Legg ned tid og energi på å bli kjent med foreldrene i klassen, finn på ting sammen med dem og barna, inviter unger med hjem og delta aktivt i klassemiljøet og fritidsarena. Anonymous poster hash: d7fab...c59 Det har du helt rett i! Vi skal legge mer tid i jobben fremover, så godt det lar seg gjøre ut fra de forutsetningene vi har. Anonymous poster hash: 9a521...a15
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå