Gå til innhold

Gravid for første gang, hva nå?

Anbefalte innlegg

Heihå! Da var det endelig min tur - men lurer nå på hva som skal skje! Jeg er i følge egne kalkulasjoner (og en app) ca 5 uker (eller 4+1) på vei. jeg har fått legetime den 17/9, jeg jobber i barnehage, så føler jeg har kontroll fra 1 år og oppover, men jeg er jo grønn i denne gravidverdenen! :sjenert:

Er det noen ting en burde unngå veldig? (mat, fysisk osv...). Har forstått at salami er fy fy :spise:

Det lille frøet i magen er så veeeldig ønsket og jeg vil unngå det jeg kan for å ikke miste....

.. Så ja, jeg er gravid for første gang, hva nå?? :hallo:

Fortsetter under...

Å gratulerer:D

Hm ja Salami og spekemat er fy! Gjennomstekt kjøtt er viktig, skylle salat (spesielt i utlandet), spis folatpiller, omega3 er også anbefalt:-) Spis og drikk regelmessig for at humøret og hodet skal hjelpe deg i hverdagen:P

Ellers kan du trene som du vanligvis har gjort:-) Og nyte graviditeten <3. Mange bestiller tidlig ul i uke 12 for å få en opplevelse av bebisen :) Da kan de også sjekke nakkefold blant annet (selvom de utad ikke reklamerer for dette).

www.babycentre.co.uk
www.fitpregnancy.com

Kjempebra sider :-) Anbefaler Ovia appen og MyPregnancy appen, veldig informative spesielt MP. Her har du også lister med matvarer og medisiner og info om hva som er lov og ikke lov.

Skaff deg gravidvitaminer, spis sundt og godt. Få i deg nok proteiner og kalsium og styr unna kjøtt som ikke er varmebehandlet, en del fisketyper pga tungmetaller og ost med både hvit og blå mugg (tubevariantene er ok, de er høypasteuriserte).

Masse du kan gjøre men det viktigste er, vær aktiv, trim mage og spesielt rygg, jeg er helt ødelagt i ryggen nå. Tyngdepunktet ditt blir jo noe heeelt annet på slutten. Er du svak i ryggen da tar det tid før du blir stabil igjen :-)

Men spis sunt, spis variert. Det blir litt "slankemat" men det er jo helt innafor å kose seg med sjokolade og junk en gang i blant, bare huske at kroppen skal tilbake igjen til normalen etterpå :-) Jeg gikk bare opp 2 kilo fra startvekten, til tross for at jeg hadde en BMI på 29 (ikke så bra). Håper jeg kan komme ned til normalvekten min men det er 20 kilo fra nå. :-(

Hvis du blir kvalm, prøv å spis litt likevel. Utforsk metoder å stagge kvalmen på. For meg fungerte ostesmørbrød eller sjokolademelk. Tom mage eller vann på tom mage gjorde meg bare uvel og fikk meg til å kaste opp.

MASSE LYKKE TIL! Det er ganske fantastisk, nyt hver uke for det den er og ikke bli utålmodig før i uke 37 tidligst (min anbefaling) :legrine:

Anonymous poster hash: ca57d...7a4

Å gratulerer:D

Hm ja Salami og spekemat er fy! Gjennomstekt kjøtt er viktig, skylle salat (spesielt i utlandet), spis folatpiller, omega3 er også anbefalt:-) Spis og drikk regelmessig for at humøret og hodet skal hjelpe deg i hverdagen:P

Ellers kan du trene som du vanligvis har gjort:-) Og nyte graviditeten <3. Mange bestiller tidlig ul i uke 12 for å få en opplevelse av bebisen :) Da kan de også sjekke nakkefold blant annet (selvom de utad ikke reklamerer for dette).

Tsuen takk! Og takk for svar, dette blir veldig spennende! <3 Folat har jeg skaffet og er i gang med, omega3 er sikkert kjempelurt, for jeg spiser ikke fisk .___. Så jeg kan trene litt altså? Blir spennende å komme til legen, og hadde vært morsomt å ordne en ul til u12 o:-)

www.babycentre.co.uk

www.fitpregnancy.com

Kjempebra sider :-) Anbefaler Ovia appen og MyPregnancy appen, veldig informative spesielt MP. Her har du også lister med matvarer og medisiner og info om hva som er lov og ikke lov.

Skaff deg gravidvitaminer, spis sundt og godt. Få i deg nok proteiner og kalsium og styr unna kjøtt som ikke er varmebehandlet, en del fisketyper pga tungmetaller og ost med både hvit og blå mugg (tubevariantene er ok, de er høypasteuriserte).

Masse du kan gjøre men det viktigste er, vær aktiv, trim mage og spesielt rygg, jeg er helt ødelagt i ryggen nå. Tyngdepunktet ditt blir jo noe heeelt annet på slutten. Er du svak i ryggen da tar det tid før du blir stabil igjen :-)

Men spis sunt, spis variert. Det blir litt "slankemat" men det er jo helt innafor å kose seg med sjokolade og junk en gang i blant, bare huske at kroppen skal tilbake igjen til normalen etterpå :-) Jeg gikk bare opp 2 kilo fra startvekten, til tross for at jeg hadde en BMI på 29 (ikke så bra). Håper jeg kan komme ned til normalvekten min men det er 20 kilo fra nå. :-(

Hvis du blir kvalm, prøv å spis litt likevel. Utforsk metoder å stagge kvalmen på. For meg fungerte ostesmørbrød eller sjokolademelk. Tom mage eller vann på tom mage gjorde meg bare uvel og fikk meg til å kaste opp.

MASSE LYKKE TIL! Det er ganske fantastisk, nyt hver uke for det den er og ikke bli utålmodig før i uke 37 tidligst (min anbefaling) :legrine:

Anonymous poster hash: ca57d...7a4

Å, tusen takk for så langt å fint svar! Setter utrolig pris på det! Ja, nå kan jeg lese å bli klok :D Så jeg kan trene altså? Vært litt bekymret for at jeg skal klare å skvise ut frøet mitt! ... Jeg har vært veldig svimmel, og i dag har jeg faktisk vært litt kvalm, så nå kommer det vel! Sukk, dette blir veldig spennende! <3 Vi har alltid ønsket oss barn begge to, så nå var det hlet greit at det skjedde! <3

Ja trening er kjempe bra! Både for deg og fosteret. Og for selve fødselen og graviditeten også! Er jo ikke tiden for P sette nye rekorder, men jeg trente nesten hver dag forrige svangerskap:) Fikk masse energi av det! Etterhvert som man blir større må man bare finne metoder som passer en:-) Jeg trente både knebøy og løp lenge!

Denne artikkelen er veldig fin:

http://m.side2.no/foreldre/slik-trener-du-gjennom-graviditeten/3423114968.html

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...