Gå til innhold

Mageproblemer, litt ekkelt

Anbefalte innlegg

Skrevet

For noen år siden ble jeg syk og måtte gjennom en heftig antibiotikakur. Før det hadde jeg hatt en mage som fungerte "perfekt" bestandig. I ettertid har jeg aldri fått skikklig skikk på den. Nesten hver uke har jeg alt fra helt løse, dager uten, normal, hard, veldig tynn (liten diameter) osv på avføringen. I tillegg e det slik at når jeg må på toalettet må jeg NÅ. Da kan jeg ofte ikke vente 5 minutter.

I praksiss er ikke dette noe stort problem. Jeg har altid med meg en ekstra truse (uhell skjer maks en gang pr mnd) og toalettpapir i tillfelle jeg må en tur i buskene på løpetur eller liknende. Det hadde likevell vært fint om jeg kunne fått magen mer stabil igjen. Noen som har gode råd? Jeg merker ingen spessielle utslag på hva jeg spiser.

Anonymous poster hash: 90a69...378
Skrevet

Har du prøvd med mageregulerende tabletter, f.eks Idoform? Man bør gjerne ikke gå på dette fast... Men du må snakke med legen, det er helt sikkert mulig å bli bedre!

Har du sjekket om det passer med symptomene for irritabel tarm/ibs?

Skrevet

Har du prøvd med mageregulerende tabletter, f.eks Idoform? Man bør gjerne ikke gå på dette fast... Men du må snakke med legen, det er helt sikkert mulig å bli bedre!

Har du sjekket om det passer med symptomene for irritabel tarm/ibs?

Ja, jeg har forsøkt noen runder med idoform og et annet preparat som jeg ikke husker navnet på. Det gjorde ingen forskjell.

Jeg har ikke sjekket om det passer med iritabel tarm. (Er ikke det egentlig bare en symptombskrivelse?) Ibs har jeg ingen anelse om hva er. Problemene er uansett ikke så store at de hindrer meg i å gjøre noe som helst. Det er bare litt ugreit.

Skrevet

Syns d er imponerende at du ikke ser på d som et problem når du av og til må gjemme deg i busken forå drite jeg da 😆

D virker som du har ubalanse i tarmfloraen ja etter antibiotika kuren. D finnes mange kurer du kan prøve deg på på helsekosten. Personlig hadde jeg prøvd meg på idoform over en lengre tid.

Skrevet

Syns d er imponerende at du ikke ser på d som et problem når du av og til må gjemme deg i busken forå drite jeg da

D virker som du har ubalanse i tarmfloraen ja etter antibiotika kuren. D finnes mange kurer du kan prøve deg på på helsekosten. Personlig hadde jeg prøvd meg på idoform over en lengre tid.

Hvor lenge mener du at jeg burde forsøke å gå på idoform? Har ikke forsøkt mer enn 2 uker tidligere, men det hjalp i hvertfall ikke.

Å gjemme seg i buskene er greit, vansklig er det bare når det ikke er noen busker i nærheten ;)

Skrevet

Syns d er imponerende at du ikke ser på d som et problem når du av og til må gjemme deg i busken forå drite jeg da

Hvor lenge mener du at jeg burde forsøke å gå på idoform? Har ikke forsøkt mer enn 2 uker tidligere, men det hjalp i hvertfall ikke.

Å gjemme seg i buskene er greit, vansklig er det bare når det ikke er noen busker i nærheten ;)

Har du prøvd probiotika( tror jeg det heter) fra apoteket?

Anonymous poster hash: 0c580...7c7

Skrevet

Dette er det beste du kan bruke for å få normale tarmer igjen, kjenner ingen som ikke har hatt effekt av dette etter en antibiotikakur (da snakker jeg om ellers friske, selv om noen med irritabel tarm også opplever bedring). Hvis du leser litt om dette kosttilskuddet så ser du at det er bedre enn idoform, selges i alle helsekostbutikker (klikket bare på første link, finnes mange merker) http://www.solaray.no/gode-melkesyrebakterier/bio-acidophilus.html

Anonymous poster hash: bb05f...5d7

Skrevet

Ibs er irritabel tarm! Og det høres ut som om det er det du har....

MEN aller først er det en ting du skal prøve: gå til legen og be om en kraftig sopp-kur i tablettform! Mange får slike symptomer etter antibiotika, mange får f.x. soppinf. i underlivet etter en omgang penisillin....

Prøv dette først, kanskje det kan "berge" deg!

Jeg har ibs, det er anerkjent som sykdom nå, men det er lite hjelp å få.... Kommer mer an på om legen din er oppdatert og interessert... Ingen kan si hva den kommer av, og ingen kan si hva som hjelper... "Festlig" sykdom :P

Noen har nytte av diverse dietter, andre ikke! Noen har nytte av div. medikament, andre ikke! Verdens mest IRRITERENDE sykdom!! :(

Anonymous poster hash: 6d2cc...dca

Skrevet

Tusen takk begge to. Jeg skal sjekke ut.

Hvis det er iritabel tarm jeg har er jeg heldig vis ikke hardt rammet. Jeg har intrykk av at de som har det har mye større problemer enn meg og jeg trodde de ofte fikk vondt i magen også. Det har ikke jeg.

Skrevet

Tusen takk begge to. Jeg skal sjekke ut.Hvis det er iritabel tarm jeg har er jeg heldig vis ikke hardt rammet. Jeg har intrykk av at de som har det har mye større problemer enn meg og jeg trodde de ofte fikk vondt i magen også. Det har ikke jeg. Anonymous poster hash: 90a69...378

Finnes utrolig mange varianter av ibs..... Diaré, forstoppelse eller en mix. Masse luft eller lite luft. Noen har store smerter!

Har veldig sjelden smerter selv (typ, kanskje to ganger i året), men er avhengig av å ha toalett tilgjengelig ALLTID! Fryktelig vanskelig å prøve å ha et aktivt liv...

Skal jeg delta på noe, så må det ha gått minst to timer siden jeg har spist, da er jeg stort sett 'safe'.

I sommer var jeg f.x. på Norway Cup, ble en "faste-uke"... Slapp, trett og sulten (og syltynn!), men heller det enn akuttdiaré på bussen eller fotballbanene... :P

Anonymous poster hash: 6d2cc...dca

Skrevet

Hei, prøv probiotika. Det kan kjøpes på "alle" helsekost butikker, og er bare naturlige melkesyrebakterier. Men, bare en 1 ts innholder noe sånt som 100.000++ bakterier :) I Tyskland er det veldig vanlig og gå på probiotika samtidig som antibiotika for å forhindre å få mage problemer (nesten som biola, bare mye er konsentrert).

Barna mine fåt det som kosttilskudd ofte igjennom året, og har ekstremt lite mageproblmer, diare har de "aldri". Får selvfølgelig den vanlige omgangsyken som smitter i bhg innimellom, men den går også fort over på dem.

Lykke til ( å må også gi deg kredd som klarer og forsette livet som normalt, til tross for disse problmene!)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...